Ramai Ke Pajak Gadai Selesai Urusan Tertangguh Kata Persatuan




Tiada yang luar biasa tentang kunjungan ramai pelanggan ke beberapa premis pajak gadai semalam dan hari ini, dengan Persatuan Tuan Punya Pajak Gadai Malaysia (MPBA) menganggapnya sebagai rutin biasa.
Presiden persatuan Tan Ho Keng berkata, pelanggan mahu menyelesaikan urusan yang tertangguh setelah pajak gadai ditutup sejak 18 Mac lalu berikutan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP).
Beliau berkata, pelanggan mengunjungi kedai pajak gadai untuk menebus barang kemas yang digadai, membuat pembayaran faedah, melanjutkan tempoh gadaian, selain segelintir yang membuat pajakan.
Tan berkata, selepas 47 hari tidak beroperasi pajak gadai kembali dibuka semalam susulan kerajaan melaksanakan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB).
“Jumlah pelanggan nampak ramai semalam kerana mereka ikut peraturan dengan beratur mematuhi jarak sosial satu meter. Hanya 2 pelanggan sahaja dibenarkan memasuki premis pada satu-satu masa berbanding sebelum ini kami benarkan 10 pelanggan masuk ke dalam premis,” katanya seperti dilaporkan Bernama hari ini.
Beliau berkata, sepanjang PKPB, operasi premis pajak gadai dihadkan kepada 5 jam sahaja iaitu dari 9 pagi hingga 2 petang.
Beliau menjelaskan kebanyakan pelanggan yang mengunjungi kedai pajak gadai kerana mahu menebus barang kemas mereka.
“…Aidilfitri tidak lama lagi, jadi ramai pelanggan datang untuk tebus kerana ingin memakai barang kemas kepunyaan mereka nanti,” katanya.
Mengenai lanjutan tempoh pembayaran, beliau berkata, pelanggan yang sudah mencapai tempoh matang untuk membuat pembayaran pajakan bagi tempoh 18 Mac hingga 12 Mei tidak perlu bimbang kerana lanjutan pembayaran adalah secara automatik.
Tinjauan Bernama di sebuah premis pajak gadai Islam Ar-Rahnu di Gombak mendapati ramai pelanggan datang untuk melanjutkan tempoh gadaian barang kemas mereka.
Pelanggan yang hanya mahu dikenali sebagai Sharifah, 35, berkata, beliau tidak dapat menyelesaikan urusannya kerana waktu operasi di premis itu dipendekkan sehingga 2 petang.
“Saya ke sini untuk bayar upah simpan gelang emas yang sudah tertangguh 3 bulan. Saya ingatkan (premis) buka seperti biasa tetapi sampai 2 petang sahaja,” katanya.
Di Kuala Terengganu, tinjauan mendapati ramai pelanggan dapat menebus barang kemas dan melanjutkan tempoh gadaian selepas membuat pengeluaran i-Lestari daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang dibenarkan kerajaan berikutan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP).
Pekerja swasta yang hanya ingin dikenali sebagai Nurul, 32, berkata pengeluaran i-Lestari memberinya sumber kewangan yang lebih untuk membayar ansuran gadaian gelang emas yang dipajaknya beberapa bulan lepas.
“Saya membayar secara ansuran pajakan gelang itu sehingga Julai ini dan akan dapat menebusnya sebelum tamat tempoh pajakan. Jadi, pengeluaran duit KWSP (i-Lestari) itu memberi sumber yang lebih untuk membayar pajakan emas,” katanya.
Sementara itu seorang tukang paip yang hanya ingin kenali sebagai Mahmud, 44, bersyukur dengan pelaksanaan PKPB yang membolehkan beliau membuat urusan di kedai pajak gadai.
Bapa kepada 4 anak itu berkata, beliau terpaksa menggadai barang kemas milik isterinya bagi kegunaan Aidilfitri nanti.
“Sekiranya PKPB tidak dilaksanakan dan kedai pajak gadai masih ditutup, mungkin saya terpaksa meminjam wang daripada saudara-mara. Walaupun mungkin tidak dapat pulang ke kampung beraya, tetapi saya dan isteri mahu membuat persiapan untuk anak-anak seperti membeli baju baharu untuk menggembirakan mereka,” katanya.
Di Ipoh, hari kedua pelaksanaan PKPB menyaksikan pelanggan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang diarahkan seperti memakai penutup hidung dan mulut serta mengamalkan jarak sosial semasa berurusan di premis pajak gadai termasuk di Jalan C M Yusuff.
Pesara swasta yang mahu dikenali sebagai Aziman, 65, berkata beliau beratur lebih sejam demi menebus rantai emas isterinya yang digadai sebelum pelaksanaan PKP.
Bekas pekerja hotel yang mahu dikenali sebagai Nurul Aini, 34, pula menggunakan wang simpanannya untuk menebus gelang emasnya untuk dipakai semasa Aidilfitri kelak.
Pemilik Kedai Emas Safura, Bibi Safura Ghulam Hydar, 56, memberitahu pihaknya menerima banyak permintaan untuk menggadai barang kemas semasa PKP, namun memilih tidak menerimanya atas pelbagai faktor termasuk riba.
Sebaliknya, beliau mengambil pendekatan membeli barangan yang dijual mengikut harga pasaran kerana mahu memudahkan urusan mereka yang kesusahan.
DI Johor Bahru, tinjauan di beberapa kedai pajak gadai mendapati ramai yang mengunjunginya untuk melanjutkan tempoh gadaian.
Muhammad, 30, berkata beliau mahu memperbaharui tempoh gadaian yang sudah tamat bagi mengelak barang kemas miliknya dilelong.
Pekerja kedai aksesori wanita yang mahu dikenali sebagai Shafinaz, 39, pula memilih memajak barang kemasnya berikutan harga emas yang tinggi ketika ini, sebagai persediaan untuk perbelanjaan kelak.
Di Sungai Petani, hanya 2 premis pajak gadai yang menjadi tumpuan pelanggan yang kebanyakannya mahu menebus barang gadaian.
Pemilik kedai pajak gadai yang hanya ingin dikenali sebagai Lee, 50, berkata, hari ini ramai pelanggan datang kerana mahu menebus barangan kemas serta melanjutkan tempoh pajakan.
“Sekarang harga emas naik, mungkin mereka tebus barang kemas untuk menjualnya pula,” katanya sambil mememberitahu premisnya turut mematuhi moratorium selama 3 bulan seperti diarah kerajaan.
FMT




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/05/06/ramai-ke-pajak-gadai-selesai-urusan-tertangguh-kata-persatuan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ramai-ke-pajak-gadai-selesai-urusan-tertangguh-kata-persa

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hai Makcik Kiah Pun Berbaris Kat Kedai Pajak Gadai

Hai Makcik Kiah Pun Berbaris Kat Kedai Pajak Gadai

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 657 hits
Beratur panjang di kedai pajak gadai Ingatkan kat kedai no ekor je berbaris jarak 1 meter Mungkinkah Mak Cik Kiah atau Pak Salleh berada dalam kalangan yang berbaris itu Apa yang penting kerajaan Melayu Islam tanpa DAP Makcik Kiah pasai apa...
Kedai Pajak Gadai Jadi Tumpuan Orang Ramai

Kedai Pajak Gadai Jadi Tumpuan Orang Ramai

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 504 hits
Selepas 46 hari seluruh negara dikenakan perintah kawalan pergerakan PKP kelonggaran sekatan yang berkuatkuasa hari ini menyasikan sebilangan besar rakyat di seluruh negara yang kekurangan wang tunai beratur panjang di kedai kedai pajak gad...
Pm Jumpa Pn Johor Ketua Bersatu Negeri Kata Masalah Selesai

Pm Jumpa Pn Johor Ketua Bersatu Negeri Kata Masalah Selesai

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 313 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hari ini mengadakan pertemuan dengan pemimpin Perikatan Nasional Johor di Putrajaya Menurut Pengerusi Bersatu Johor Mazlan Bujang masalah yang wujud antara parti itu dan Umno telah berjaya diselesaikan Dah s...
Pajak Gadai Emas Dalam Islam

Pajak Gadai Emas Dalam Islam

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 1112 hits
Pajak Gadai Emas Dalam IslamBagi yang ada emas tak kisah la gelang rantai cincin goldbar ke asalkan emas tulen boleh gadai Inilah kelebihan yang ada emas Nilainya tak beku Emas kita wujud dan kita kontrol 100 Kalau simpan duit untuk investm...
Sedihnya Netizen Sayu Lihat Foto Rakyat Beratur Panjang Luar Pajak Gadai Susulan Pkpb

Sedihnya Netizen Sayu Lihat Foto Rakyat Beratur Panjang Luar Pajak Gadai Susulan Pkpb

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 562 hits
Gambar gambar tersebut diambil di kawasan bandaraya Ipoh dan beberapa lokasi di Kuala Lumpur serta di Selangor small Cover image via Twitter small Sejak semalam tular di laman laman sosial beberapa gambar orang ramai berbaris di depan pajak...
Foto Orang Ramai Berbaris Di Kedai Pajak Gadai Undang Sebak Warganet

Foto Orang Ramai Berbaris Di Kedai Pajak Gadai Undang Sebak Warganet

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 453 hits
Selepas kerajaan melonggarkan Perintah Kawalan Pergerakan setelah 46 hari melaksanakan langkah pencegahan tersebut untuk membendung wabak pandemik Covid 19 orang ramai mula dilihat keluar dari rumah untuk menjalankan urusan harian mereka Na...
Pajak Gadai Bukan Islam Caj Riba Kepada Pelanggan

Pajak Gadai Bukan Islam Caj Riba Kepada Pelanggan

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 355 hits
BANGI 13 Ramadan 1441H Rabu Premis pajak gadai milik bukan Islam telah mengenakan cas riba kepada pelanggan kata Naib Pengerusi Majlis Ulama Islam ISMA Ustaz Mohd Suhail Mohd Sufian Berdasarkan Akta Pajak Gadai 1972 undang undang menetapkan...
Pakej Ransangan Lesu Pakej Pajak Gadai Ambil Alih

Pakej Ransangan Lesu Pakej Pajak Gadai Ambil Alih

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 261 hits
Via WhatsApp Selama 2 bulan rakyat disajikan dengan pakej prihatin dan ikan patin Pak Din yang konon berjumlah RM250 bilion Semua orang sudah tahu angka RM250 bilion itu adalah auta Kerajaan cuma sediakan RM25 bilion Daripada peruntukan RM2...
Pajak Gadai Sesak Mana Fakta Presiden Pkr

Pajak Gadai Sesak Mana Fakta Presiden Pkr

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 254 hits
Pajak Gadai Pandangan Presiden PKR dipertikai KEMAMAN Presiden Parti KeADILan Rakyat Dato Seri Anwar Ibrahim ditempelak kerana bercakap mengenai pajak gadai sesak ketika Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat tanpa fakta jelas Pengerusi Jawa...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid