Rakyat Tak Perlu Takut Keluar Mengundi Di Prn Johor Walaupun Kes Covid 19 Meningkat Annuar Musa




Rakyat tidak perlu bimbang untuk keluar menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor, 12 Mac depan walaupun ketika ini berlaku peningkatan kes Covid-19.


Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa berkata, meskipun terdapat banyak kelonggaran prosedur operasi standard (SOP) ketika tempoh berkempen, susun atur proses pengundian dan SOP yang ditetapkan mampu mengawal penularan wabak itu.


"Tidak perlu ada rasa takut dan bila nak pergi mengundi mungkin ada proses ujian kendiri, malah pusat undi ada ruang khusus sekiranya (ada yang) positif (Covid-19), di peringkat pihak berkuasa telah susun atur mengikut SOP dan norma baharu dalam mengendalikan PRN Johor.


"Insya-Allah, semuanya akan berjalan baik dan terkawal," katanya pada sesi soal jawab ketika program Bicara Keluarga Malaysia di Dewan Auditorium RTM Johor di sini hari ini.


Beliau ditanya oleh seorang hadirin mengenai SOP berkempen dikeluarkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang memberi lebih banyak kelonggaran berbanding PRN sebelum ini walaupun berlaku peningkatan kes Covid-19 sejak kebelakangan ini.


Penganjuran ceramah, syarahan dan kempen secara fizikal dan ziarah rumah ke rumah dibenarkan sepanjang 14 hari tempoh berkempen PRN Johor.


Menurut SOP dikeluarkan SPR, ceramah dan kempen hanya dibenarkan di pejabat parti dan bilik gerakan parti yang rasmi dengan kehadiran tidak melebihi 100 orang, manakala bagi kempen ziarah rumah ke rumah, penyertaan tidak melebihi lima orang.


Mengulas lanjut, Annuar berkata rakyat perlu memahami bahawa negara ini sedang beralih ke fasa endemik yang bermakna kehidupan termasuk sistem demokrasi perlu kembali seperti biasa namun dengan amalan norma baharu.


"Banyak kelonggaran dibenarkan seperti ceramah, kempen dan ziarah rumah ke rumah berdasarkan SOP yang ditetapkan. Ini maknanya kita mesti kembali kepada keadaan biasa tetapi dengan norma baharu dan pilihan raya adalah sebahagian proses dituntut dalam Perlembagaan.


"Sekiranya, berkempen tidak boleh maka cacatlah proses demokrasi itu. Kita perlu bergerak ke arah biasa tetapi dengan norma baharu. Kalau perkara itu difahami maka pengundi tidak perlu takut," jelasnya.


Sementara itu, ketika ditemui pemberita, Annuar sekali lagi mengulangi bahawa kerajaan bersikap terbuka dalam mengizinkan media rasmi kerajaan dijadikan medium memperkenalkan calon parti bertanding termasuk pihak pembangkang.


"Soal berkempen itu ada lagi medium lain yang boleh digunakan termasuk media sosial. Kita ambil kira pandangan diberikan tetapi buat masa ini, belum lagi kempen secara langsung melalui RTM," katanya.


Semalam, Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika berucap pada majlis pengumuman calon zon tengah dan zon timur berkata parti pembangkang masih belum diberi ruang untuk menggunakan saluran media rasmi seperti yang pernah disebut Ahli Parlimen Ketereh itu sebelum ini.


Sumber: Bernama


source https://www.thereporter.my/2022/02/rakyat-tak-perlu-takut-keluar-mengundi.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kongsibro.blogspot.com/2022/02/rakyat-tak-perlu-takut-keluar-mengundi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Johor Tetap Onz Walaupun Kes Covid 19 Meningkat Pm

Prn Johor Tetap Onz Walaupun Kes Covid 19 Meningkat Pm

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 182 hits
Pilihan Raya Negeri Johor yang bakal diadakan pada 12 Mac ini akan tetap diteruskan walaupun kes harian Covid 19 terus mencatat peningkatan mendadak Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata PRN Johor tidak dapat ditangguh kera...
Prn Johor Spr Perlu Lebih Efektif Tingkat Peratusan Keluar Mengundi Farhash

Prn Johor Spr Perlu Lebih Efektif Tingkat Peratusan Keluar Mengundi Farhash

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 143 hits
Suruhanjaya Pilihan Raya digesa bertindak lebih efektif melaksanakan kempen galakan agar rakyat keluar mengundi dalam Pilihan Raya Negeri Johor Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Perak Farhash Wafa Salvador SPR perlu meningka...
Jelajah Johor Bangkit Galakkan Rakyat Keluar Mengundi Adam Adli

Jelajah Johor Bangkit Galakkan Rakyat Keluar Mengundi Adam Adli

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 175 hits
Jelajah Johor Bangkit anjuran Angkatan Muda KEADILAN Malaysia diharap mampu meningkatkan kesedaran membuang undi dalam kalangan rakyat negeri itu Menurut ikon anak muda Adam Adli Abdul Halim jelajah itu sengaja diadakan awal dalam sela wakt...
Prn Johor Cawangan Bubar Keluar Parti Kes Biasa Menjelang Pilihan Raya Wan Fayhsal

Prn Johor Cawangan Bubar Keluar Parti Kes Biasa Menjelang Pilihan Raya Wan Fayhsal

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 143 hits
SHAH ALAM 8 Feb Dakwaan ada cawangan parti terbubar dan ahlinya meninggalkan parti adalah perkara biasa berlaku setiap kali menjelang pilihan raya sama ada pilihan raya negeri atau pilihan raya umum kata Ketua Angkatan Bersatu Anak Muda Ber...
Covid 19 13 944 Kes Baharu Terus Meningkat

Covid 19 13 944 Kes Baharu Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 211 hits
Covid 19 13 944 kes baharu terus meningkat Kementerian Kesihatan hari ini melaporkan 13 944 kes baru Covid 19 Kes kumulatif kini berjumlah 2 939 198 Jangkitan baru yang dilaporkan hari ini adalah yang tertinggi dalam 137 hari sejak Septembe...
Prn Johor Mb Tak Pandai Tadbir Umno Pula Menyusahkan Rakyat

Prn Johor Mb Tak Pandai Tadbir Umno Pula Menyusahkan Rakyat

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 140 hits
Ketua Penerangan Bersatu Malaysia Datuk Wan Saiful Wan Jan menyifatkan Menteri Besar Johor Datuk Hasni Mohammad tidak tahu mentadbir negeri itu walaupun mempunyai majoriti satu kerusi Mengambil contoh keadaan di Kelantan pada 2004 lalu Kera...
Spr Kena Kempen Rakyat Keluar Mengundi

Spr Kena Kempen Rakyat Keluar Mengundi

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 150 hits
Suruhanjaya Pilihan Raya sejak Pilihan Raya Negeri Melaka tidak melaksanakn tugas hakikinya menggalakkan rakyat keluar mengundi Bagi Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim SPR kali ini perlu memainkan peranan utamanya menyebarka...
Klscah Sediakan Bas Percuma Rakyat Johor Balik Mengundi

Klscah Sediakan Bas Percuma Rakyat Johor Balik Mengundi

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 141 hits
Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur Selangor menyediakan bas percuma untuk pengundi pulang ke Johor pada 12 Mac ini Menurut kenyataan Pemuda KLSCAH pertubuhan itu memutuskan untuk menggunakan baki dana projek Undirabu sebanyak RM 7 583 75 bagi...
Prn Johor Tiada Guna Pilih Pn Pemimpinnya Kian Membawa Diri Keluar Parti

Prn Johor Tiada Guna Pilih Pn Pemimpinnya Kian Membawa Diri Keluar Parti

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 179 hits
Persaingan sengit politik pada Pilihan Raya Negeri Johor kali ini seharusnya berlaku di antara Pakatan Harapan dan BN sahaja Pengundi sepatutnya tidak lagi menganggap Perikatan Nasional sebagai gabungan politik yang berwibawa dan mampu memb...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally