Rakyat Tak Mudah Terpengaruh Drama Bugis


Zainuddin Maidin Diterbitkan 9 Nov 2018, 11:41 pagi

ULASAN | Apabila saja Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan, Daim Zainuddin membuat teguran terbuka supaya kerajaan berhenti mengungkit kesilapan kerajaan lalu dengan segera rakyat memikirkan bahawa teguran itu ditujukkan kepada Dr Mahathir Mohamad.

Teguran Daim tepat pada masanya dan dilihat sebagai kata-kata ikhlas dan berani daripada seorang sahabat.

Hal itu kerana jika kritikan terhadap kerajaan lama berterusan, Pakatan Harapan (PH) dilihat lebih mengutamakan permainan politik berbanding mengutamakan kerja-kerja menunaikan banyak janjkan semasa pilihan raya lalu.

Adalah wajar bagi pemimpin pembangkang atau Umno untuk bermain politik kerana mereka dalam keadaan sasau kesan hilang kuasa, tetapi PH tidak seharusnya terperangkap dengan menari mengikut rentak gendang mereka.

Kerajaan PH boleh membukitkan kesilapan kerajaan lama menerusi proses keadilan sekarang.

Tindakan ini sedang diambil oleh kerajaan bagi memenuhi harapan paling besar dan paling utama rakyat. Ia juga direstui rakyat yang mahu melihat sebuah kerajaan yang bersih, cekap dan amanah.

Kesedaran ini ada pada Mahatir sendiri yang dalam jawapannya kepada Tun Daim berkata: "Let the law take care of that and not us" (biarkan undang-undang menguruskannya dan bukan kita).

Harapan sedang dipenuhi

Tetapi beliau mungkin tidak sedar telah terlanjur.

Rakyat yang menyokong PH sedar bahawa bekas perdana menteri, Najib Razak bertungkus-lumus membasuh dosanya di luar mahkamah, namun kerajaan tidak perlu berbuat demikian.

Di sana ada hakim dan mahkamah yang diberikan kuasa selepas rakyat memberikan kepercayaan kepada PH semasa mereka mencampak keluar Najib dari kerajaan kleptokrasi yang dikuasainya.
Kalau kerajaan mahu juga menegakan kebenaran menerusi politik, maka mereka akan dilihat menyalahgunakan kuasa dan tidak yakin kepada kuasa diberikan rakyat kepada mahkamah.

Langkah kerajaan mendedah, menangkap dan membicarakan perasuah serta perompak negara termasuk ahli politik dan pegawai tinggi selepas mendapat kuasa, dilihat rakyat sebagai sudah memenuhi harapan utama mereka yang memberikan undi kepada PH.

Rakyat yang rasional dapat befikir bahawa kerajaan tidak mungkin dapat menunaikan semua janjinya dalam masa enam bulan, tetapi mereka diyakinkan dengan keupayaan kerajaan mengemukakan belanjawan pertama yang boleh diharapkan untuk membetulkan kesilapan lalu, terutama dalam penjimatan wang negara.

Tindakan-tindakan yan lebih tegas, tanpa tolak ansur, ke atas pihak birokrasi kerajaan yang selama ini dikenali sebagai ladang rasuah terutama Polis Diraja Malaysia, Jabatan Imigresen dan Jabatan Pengangkutan Jalan akan merawat perasaan rakyat yang terluka sekian lama.

Pembaharuan cara kerja wakil- wakil rakyat semasa mendekati rakyat - iaitu tanpa kemegahan pangkkat datuk dan baju batik - akan memadamkan kekecewaan rakyat yang menunggu faedah dari projek-projek mega kerajaan yang menelan belanja berjuta atau berbilion ringgit.

Kerajaan tidak seharusnya menganggap rakyat yang telah berkorban masa dan tenaga - malah ada yang sanggup mengumpul wang untuk lembali dari luar negara bagi mengundi demi menjatuhkan kerajaan Najib - akan mudah terpengaruh dengan drama Bugis yang tidak pernah kelihatan jati dirinya.

ZAINUDDIN MAIDIN ialah bekas menteri penerangan dan bekas ketua pengarang kumpulan Utusan Melayu (M) Bhd. Tulisan ini asalnya terbit di blog beliau dengan judul Teguran Persaudaraan Tun Daim Terhadap Tun Mahathir.

Artikel ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2018/11/rakyat-tak-mudah-terpengaruh-drama-bugis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Buat Cendol Homemade Yang Sedap

Cara Mudah Buat Cendol Homemade Yang Sedap

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 646 hits
Terasa nak makan Cendol homemade Kalau nak lebih sedap cuba hasilkan guna cendol yang anda masak sendiri Pasti lagi mengancam rasanya Minum sejuk sejuk memang puas hati Nak cuba Jom lihat resipi perkongsian saudari Najwa Abd Razak Sangat mu...
Menu Udang Idea Masak Yang Mudah Sedap Mak Mak Boleh Cuba Ni

Menu Udang Idea Masak Yang Mudah Sedap Mak Mak Boleh Cuba Ni

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 400 hits
Mak mak kalau rasa kelam kabut kerana banyak hal perlu disetelkan tetapi tak mau culas masak Ini RASA kongsikan dua menu udang yang sangat mudah dan cepat boleh disediakan untuk anak anak dan suami TUMIS UDANG BERSAMA DAUN KETUMBARBAHAN BAH...
Startup Honest Mining Tawarkan Cara Menambang Lebih Murah Dan Mudah

Startup Honest Mining Tawarkan Cara Menambang Lebih Murah Dan Mudah

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 300 hits
Bisnis investasi dengan menggunakan mata uang digital mulai tumbuh dan berkembang di Tanah Air Banyak perusahaan rintisan berbasis cryptocurrency lahir dengan inovasi beragam pula Salah satunya Honest Mining startup dengan misi membangun pe...
Buat Janji Memang Mudah Mahathir

Buat Janji Memang Mudah Mahathir

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 298 hits
Wartawan Watan Online Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui sukar untuk menunaikan janji bagi menyediakan sejuta rumah mampu milik untuk rakyat dalam tempoh 10 tahun kerajaan Pakatan Harapan memerintah Beliau sedar bahawa untuk m...
3 Cara Rawat Kulit Muka Rosak Akibat Penggunaan Produk Berkimia Dengan Mudah Dan Berkesan

3 Cara Rawat Kulit Muka Rosak Akibat Penggunaan Produk Berkimia Dengan Mudah Dan Berkesan

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 1037 hits
BUKAN SEDIKIT PRODUK PRODUK KECANTIKAN WAJAH TERUTAMA PEMUTIH MUKA BERLAMBAK DI PASARAN YANG BOLEH MEROSAKKAN KULIT MUKA MEMBUATKAN KULIT MUKA NAMPAK SEPERTI TERBAKAR BERTOMPOK TOMPOK HITAM DAN SEBAGAINYA KETAHUI MERAWAT KULIT MUKA ROSAK DE...
3 Langkah Mudah Gunakan Stickers Whatsapp Menerusi Peranti Android

3 Langkah Mudah Gunakan Stickers Whatsapp Menerusi Peranti Android

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 560 hits
WhatsApp Messenger merupakan salah satu aplikasi permesejan popular yang digunakan lebih sebilion pengguna seluruh dunia Perkhidmatan ini juga popular di Malaysia dimana ia turut hadir dengan sejumlah ciri ciri menarik bersama dengannya Sal...
Koleksi Resipi Lauk Pauk Paling Mudah Masak Guna Kicap

Koleksi Resipi Lauk Pauk Paling Mudah Masak Guna Kicap

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 725 hits
Menu yang cepat siap dan mudah memang digemari oleh kaum ibu Lauk pauk berasaskan kicap contohnya adalah antara hidangan yang cepat dimasak Ringkas sedap boleh dipelbagaikan rasanya Anak anak pun suka Nak cuba Jom lihat aneka resipi menggun...
It S All About You Belian Online Domino S Pizza Menggunakan Kupon Amat Mudah Dan Cepat

It S All About You Belian Online Domino S Pizza Menggunakan Kupon Amat Mudah Dan Cepat

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 489 hits
Kalau ditanya brand pizza apa yang terkenal di Malaysia agaknya apakah jawapan anda Tentu Domino s Pizza termasuk dalam salah satu daripada jawapan anda kan Siapa yang tak pernah dengar tentang Domino s Pizza terutama setelah bertahun laman...
Gula Tinggi Dalam Darah Ini Penjelasan Yang Paling Mudah Nak Faham

Gula Tinggi Dalam Darah Ini Penjelasan Yang Paling Mudah Nak Faham

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 602 hits
Adakah anda mudah untuk Jika jawapan anda Ya teruskan membaca kerana ada sesuatu yang perlu anda ketahui Bagaimana Badan Kita Pastikan Paras Gula Sentiasa Dalam Julat Normal Keseimbangan adalah penting dalam memastikan tubuh dalam keadaan t...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang