Rakyat Sudah Tak Kisah Tapi Awas Muhyiddin


 
Selain perutusan khas Perdana Menteri, perkara lain yang membuatkan rakyat mula benci ialah sidang media Menteri Kanan (Keselamatan), Ismail Sabri Yaakob berkaitan SOP PKP dan pengumuman jumlah kes Covid19 oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Noor Hisham Abdullah.
Ramai yang bukan saja tidak lagi menontonnya, malah tidak kisah pun apa butiran yang diumumkan dalam kedua-dua sidang media harian itu.
Bagi sidang media Ismail Sabri, ramai yang melihat kemunculannya hanya untuk mengumumkan perubahan-perubahan SOP mengikut kepentingan kerajaan sehingga kebanyakan orang jadi pening dibuatnya.
Bak kata Tun Daim Zainuddin, SOP sekarang ini lebih sesuai dipanggil “Semua Orang Pening”.
Mana tidaknya, dalam rakyat biasa dikenakan pelbagai peraturan yang menekan mereka untuk cari makan, orang kayangan dan menteri-menteri semacam bebas dan kebal saja melanggarnya.
Ismail Sabri pula, juga merupakan orang kayangan, langsung dilihat tidak pernah berbunyi mengenai beberapa menteri yang jelas melanggar SOP itu.
Jadi, SOP yang berubah-ubah ini untuk kepentingan rakyat biasa atau bagi menyelesakan lagi hidup orang kayangan?
Semalam, dengan SOP diubah untuk kesekian kalinya iaitu membenarkan pergerakan melebihi 10 kilometer tapi rentas negeri dan daerah masih dihalang, tetapi ramai dilihat tak kisah pun tentangnya.
Beberapa rakan dalam komunikasi media sosial berkata, mereka tidak ambil peduli pun apa SOP atau peraturan yang diumumkan kerajaan kebelakangan ini.
Ketika diberitahu sekarang ini sudah boleh bergerak melebihi 10 kilometer, ada yang berkata, “lantaklah…selama ini pun kami bebas saja berkereta melebihi jarak tersebut”.
Mereka juga tidak peduli sama ada SOP terbaru ini berkesan untuk mencegah Covid19 atau menunjukkan kerajaan tidak benar-benar serius untuk membendung Covid19.
Yang kami sedar kini PKP ini, tambahan lagi darurat, hanya alat untuk melindungi kuasa saja, tambah mereka.
Begitu juga dengan sidang media Noor Hisham, angka-angka kes baru, kes pulih dan jumlah kematian yang diumumkan beliau setiap hari tidak lagi memberi kesan mengejut atau mengujakan kepada orangramai.
Kenaikan angka yang mendadak secara tiba-tiba, kemudian menurunnya juga tiba-tiba membuatkan rasa curiga mula melanda.
Kerap pula, entah kebetulan atau memang sudah takdir Tuhan sejak azali lagi, angka yang diumumkan itu sama turun naiknya dengan suhu politik negara.
Kalau panas suhu politik, naiklah angka Covid19 yang diumumkan tapi kalau politik agak reda dan tiada riuh rendah mahu mengambil alih kuasa, angkanya pun turun tiba-tiba.
Lantaklah…mereka tengah ada kuasa, kata seorang pakcik yang kebetulan ditemui ketika sama-sama menikmati kopi di waktu pagi.
Lebih membuatkan rakyat jadi tak peduli dengan angka Covid19 ialah berikutan pengakuan Noor Hisham sendiri bahawa penurunan kes yang diumumkan kebelakangan ini adalah disebabnya kurangnya ujian saringan yang dijalankan.
Makna kata, angka menaik sebelum ini adalah disebabkan semata-mata banyak ujian saringan yang dijalankan.
Ternampak di sini, seperti kata yang biasa diungkapkan oleh orang Indonesia….segalanya bisa diatur-atur Pak!!
Gambaran paling mudah difahami ialah rakyat sekarang sudah begitu benci kepada kerajaan dan Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri.
Semua perkara yang dilihat ada kaitan untuk melindungi kedudukan Muhyiddin, pasti disitu ada kebencian yang bercambah dan makin merata hari demi hari.
Yang ada masa dan suka meluahkan perasaan, mereka akan meluahkannya di mana-mana sehingga mengadu dalam FB Istana Negara atau memanjangkannya sejauh ke laman sosial Presiden Indonesia.
Kalau Muhyiddin melawat Amerika, pastilah luahan kebencian akan turut sama membanjiri laman media sosial Sang Presidennya juga.
Namun, oleh kerana ramai yang lain tiada kuasa untuk berbuat apa-apa, hanya buat tak kisah saja pilihan yang mereka ada sehingga waktu yang ditunggu benar-benar tiba.
Rakyat yang mula tidak kisah ini ada di mana-mana – di kota, di desa, di taman perumahan dan di mana saja di sekeliling kita – yang pasti ia adalah petanda mereka hanya menunggu masa untuk bangkit dan menghukum kerajaan yang ada ini.
 (Shahbudindotcom 17/02/2021)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/rakyat-sudah-tak-kisah-tapi-awas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mydigital Mampu Perkasa Kehidupan Rakyat Malaysia Pm Muhyiddin

Mydigital Mampu Perkasa Kehidupan Rakyat Malaysia Pm Muhyiddin

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 167 hits
KUALA LUMPUR Pelaksanaan inisiatif MyDIGITAL mampu memperkasakan setiap rakyat Malaysia daripada segi memperbaiki setiap aspek kehidupan mereka kata perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Ketika berucap melancarkan Majlis Pelancaran MyDIG...
Rakyat Akan Nikmati 5g Hujung Tahun Ini Secara Berperingkat Kata Muhyiddin

Rakyat Akan Nikmati 5g Hujung Tahun Ini Secara Berperingkat Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 202 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berucap pada majlis pelancaran MyDIGITAL Rangka Tindakan Ekonomi Digital Malaysia hari ini PETALING JAYA Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata teknologi 5G akan mula dinikmati rakyat secara berperingkat m...
Rakyat Serang Muhyiddin Melalui Istana

Rakyat Serang Muhyiddin Melalui Istana

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 170 hits
3 Februari 2021 KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta in Billah berkenan menerima menghadap YAB Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin...
Rakyat Perlu Beri Ultimatum Kepada Muhyiddin

Rakyat Perlu Beri Ultimatum Kepada Muhyiddin

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 254 hits
KHUTBAH PAGI Muhyiddin perlu diberi kata dua RAKYAT tidak boleh meriba tangan dan menunggu dengan penuh harapan seperti menunggu bulan jatuh keriba mendengar janji janji daripada pemerintah Terlalu mempercayai dan yakin kepada kerajaan yang...
Rakyat Dah Menyampah Populariti Muhyiddin Makin Jatuh Walau Pun Pengampu Cuba Bantu

Rakyat Dah Menyampah Populariti Muhyiddin Makin Jatuh Walau Pun Pengampu Cuba Bantu

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 513 hits
Semakin lama Muhyiddin cuba mengekalkan kedudukan beliau sebagai Perdana Menteri rakyat semakin marah dan menyampah Kini kemarahan rakyat kepada Muhyiddin sedang menuju ke puncak Ianya bukanlah dakwaan yang tidak berasas atau merupakan fitn...
Muhyiddin Pukau Rakyat Dengan Pru

Muhyiddin Pukau Rakyat Dengan Pru

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 142 hits
Sementara itu Pakatan Harapan kekal dengan pendirian tidak mahu Pilihan Raya Umum ke 15 diadakan sebaliknya mahu mandat rakyat dikembalikan kepada mereka Dalam satu kenyataan bersama Majlis Setiausaha PH jumaat lalu mereka mempertikaikan ke...
Muhyiddin Dihina Di Negara Orang Oleh Rakyat Sendiri

Muhyiddin Dihina Di Negara Orang Oleh Rakyat Sendiri

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 303 hits
Gempar Muhyiddin dihina di negara orang oleh rakyat sendiriFebruary 6 2021BILA PM TERHINA DI NEGARA ORANG OLEH RAKYAT SENDIRI Suatu masa dulu Tak kira kunjungan ketua Negara Atau suka Bola sepak Netizen atau haters Indonesia sering menghina...
Kecaman Terhadap Muhyiddin Di Media Sosial Kenapa Salahkan Rakyat

Kecaman Terhadap Muhyiddin Di Media Sosial Kenapa Salahkan Rakyat

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 435 hits
Kemarahan rakyat terhadap Muhyiddin Yassin semakin memuncak Bermula dari sindiran dan gelaran menjengkelkan yang rakyat beri kepada Muhyiddin seperti BAPUK Bapa Perutusan Khas sehinggalah kecaman secara terbuka di dalam media sosial Hampir ...
Rentasan 827 Hak Bersuara Rakyat Kini Dinafi Kerajaan Muhyiddin

Rentasan 827 Hak Bersuara Rakyat Kini Dinafi Kerajaan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 214 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8271 SIAPA SEBENARNYA YANG BERPENYAKIT MENTAL 2 GALAH PENDEK CAKAP APA KEPADA GALAH PANJANG 3 RAKYAT BAYAR GAJI MENTERI 3 KALI GANDA EBIT LEW YANG BANTU RAKYAT 4 APLIKASI SUGAR BABY DIHAPUSKAN ATAU DIJENAMAKAN SEMULA
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord