Rakyat Sabah Sokong Padu Tiada Masalah Warisan Menang Prn



Sokongan rakyat Sabah terhadap Warisan Plus bagi ahli politik Semenanjung yang membantu kempen dianggap sangat mengujakan, dalam situasi negeri itu tertekan oleh kempen besar-besaran kerajaan Perikatan Nasional (PN).
Menurut Naib Pengerusi DAP Selangor, Ng Suee Lim, dalam pertarungan sengit Warisan Plus melawan BN dan PN, naratif kempen yang dibawa DAP ialah peluang orang Sabah untuk memilih kerajaan yang mengotakan janji manifesto.
Katanya, rakyat juga diyakinkan Pilihan Raya Negeri (PRN) yang menyulitkan itu tidak sepatutnya berlaku jika pentadbiran Ketua Menteri Datuk Seri Shafie Apdal tidak diganggu gugat, dan untuk itu rakyat Sabah wajar memberi beliau peluang meneruskan khidmatnya memperbaiki tahap sosio-ekonomi.
“PRN ini sengit. Oleh itu pihak kami, Warisan-PH akan cuba sedaya-upaya berkempen sehingga hari Jumaat, 25 September bagi meraih sokongan. Setakat ini, sambutan terhadap parti Warisan boleh dikatakan baik dan memberi harapan.
“Apa yang kami tekankan sekarang ialah PRN diadakan akibat sikap puak tidak bertanggungjawab mahu merampas mandat rakyat yang diberikan kepada Shafie dalam pilihan raya lalu.
“Tanpa puak itu, tidak perlu PRN. Oleh yang demikian, langkah yang betul ialah mengembalikan sekali lagi mandat kepada Shafie Apdal dan Warisan (untuk memenuhi janji pilihan raya),” kata Ng dipetik.
Bagaimanapun menurut Ng, beliau rasa terkilan apabila media arus perdana yang mula bebas pada era Pakatan Harapan kini kembali kepada sikap lama apabila mempropagandakan kononnya ‘PN hampir pasti memenangi PRN Sabah’ dalam laporan berita.
Katanya, biar pun kerajaan PN yakin menang di Sabah namun rakyat negeri itu lebih bijaksana dan mereka mahu memilih kerajaan yang mengotakan janji berbanding parti-parti yang pernah memerintah tetapi tidak mengeluarkan rakyat dari lembah kemiskinan.
“Memang Kerajaan PN amat yakin mereka boleh menang tetapi apa yang penting ialah koalisi mana yang mampu menjalankan urustadbir dengan sempurna serta memberi lebih manfaat kepada rakyat?
“Dari Mei 2018 hingga Julai 2020 pentadbiran negeri Sabah di bawah Shafie Apdal telah menjalankan tugas dengan baik. Justeru, saya tidak nampak apa-apa masalah untuk rakyat Sabah berpihak kepada Shafie pada hari mengundi nanti,” katanya lagi.
Dalam tinjauan terbaharu, Warisan Plus dilaporkan mendapat sokongan padu di sebelah Pantai Timur Sabah.
Dasar Shafie memberi geran tanah kepada penduduk tempatan sangat popular kerana dasar kerajaan sebelum ini tanah dimonopoli oleh pemimpin politik dan dianugerahkan kepada pemodal besar untuk tujuan perladangan kelapa sawit, balak atau tapak komersial.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29795

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Umum Pembentukan Gabungan Rakyat Sabah Hadapi Warisan Dalam Prn

Muhyiddin Umum Pembentukan Gabungan Rakyat Sabah Hadapi Warisan Dalam Prn

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 397 hits
September 12 2020 9 19 AMPerdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata Gabungan Rakyat Sabah akan memastikan kesemua parti dalam gabungam itu bekerjasama sebagai satu pasukan TUARAN Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan parti pem...
Kalau Warisan Plus Menang Prn Sabah Pn Akan Tumbang Di Putrajaya

Kalau Warisan Plus Menang Prn Sabah Pn Akan Tumbang Di Putrajaya

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 225 hits
Ahli Parlimen Sepanggar Datuk Azis Jamman menganggap jika Warisan Plus memenangi Pilihan Raya Negeri Sabah pada 26 September kerajaan Perikatan Nasional akan tumbang di Putrajaya Beliau berkata PRN Sabah menjadi penentu kepada kestabilan ke...
Prn Sabah Warisan Ph Berpotensi Menang

Prn Sabah Warisan Ph Berpotensi Menang

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 237 hits
Gabungan Warisan Plus berpotensi menang dalam Pilihan Raya Negeri Sabah pada 26 September ini Koordinator Gabungan Reformis Malaysia Mustaffa Kamil Ayub menyifatkan gerak kerja parti parti yang bertanding di Sabah Warisan dan Pakatan Harapa...
Prn Sabah Calon Keadilan Dun Klias Gemar Bertemu Rakyat

Prn Sabah Calon Keadilan Dun Klias Gemar Bertemu Rakyat

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 356 hits
BEAUFORT Calon KEADILAN bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Klias Abdul Rahman Yakub mengakui gemar bersemuka dengan rakyat dari rumah ke rumah ketika berkempen pada Pilihan Raya Negeri Sabah Beliau berkata hampir semua tempat di Klias sudah ...
Prn Sabah Gabungan Haru Biru Pasti Ditolak Rakyat

Prn Sabah Gabungan Haru Biru Pasti Ditolak Rakyat

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 350 hits
PN BN dan PBS mungkin menyebut diri mereka sekutu tetapi parti parti di bawah Gabungan Rakyat Sabah telah menghantar isyarat membingungkan sejak awal hari kempen pada 12 September lalu Daripada perbezaan pendapat calon ketua menteri dan agi...
Pkr Beralah Demi Rakyat Sabah Warisan Plus Tiada Pertembungan Kerusi

Pkr Beralah Demi Rakyat Sabah Warisan Plus Tiada Pertembungan Kerusi

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 275 hits
Persoalan jumlah kerusi ditandingi PKR pada Pilihan Raya Negeri Sabah terjawab apabila parti itu akan meletakkan calon di 7 kerusi ditinggalkan rakan mereka dalam Warisan Plus Pengerusi PKR Sabah Christina Liew bersama majlis pimpinan neger...
Prn Sabah Umno Akan Ditolak Rakyat Km Penuh Kontroversi

Prn Sabah Umno Akan Ditolak Rakyat Km Penuh Kontroversi

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 357 hits
Umno telah mengumumkan senarai calonnya untuk PRN Sabah Jelas dari senarai calonnya tiada nama besar dan berkarisma untuk dilantik menjadi Ketua Menteri Yang ada hanya Bung Mokhtar Radin yang sekarang ini penuh dengan kontroversi Tidak adak...
Terbukti Warisan Gagal Bela Nasib Rakyat Sabah Ketika Negara Dilanda Covid 19

Terbukti Warisan Gagal Bela Nasib Rakyat Sabah Ketika Negara Dilanda Covid 19

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 333 hits
Calon Barisan Nasional Dewan Undangan Negeri Karamunting di Pilihan Raya Negeri Sabah yakin ramai pengundi Cina sudah kembali mempercayai hanya BN yang mampu membela nasib rakyat Datuk Chew Kok Woh berkata pandemik Covid 19 menjadi saksi ke...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau