Rakyat Bayar Tol Untuk Menikmati Kesesakan Lalu Lintas


Rakyat bayar tol untuk 'menikmati' kesesakan lalu lintas


Foto sekadar hiasan | Vocket

Sejak Malaysia beralih ke fasa endemik Covid-19 April lalu, hari dari hari semakin ramai yang membebel gara-gara terperangkap dalam kesesakan di ibu kota dan kawasan sekitarnya.

Perjalanan yang lazimnya hanya 40 minit ke satu-satu destinasi kini boleh sampai dua jam. Dua jam pergi dan dua jam balik, ba­yangkan betapa siksanya memandu di Lembah Klang sekarang.


Ketika cuti sekolah minggu lalu, kelompok yang tidak balik kampung menggambarkan mereka akan berseronok memandu kereta ulang-alik dari pejabat. Namun yang berlaku sebaliknya malah ke­sesakannya berganda dan lebih teruk tidak mengira waktu.


Faktor kesesakan sudah tentu pelbagai dan yang pasti Malaysia semakin banyak kenderaan. Ia diburukkan lagi apabila hujan, kemalangan, pembinaan dan paling tidak boleh diterima jika polis membuat sekatan jalan.


Apabila rakyat kecoh hal kesesakan seperti biasa kerajaan muncul dengan idea menyeru rakyat menggunakan pengangkutan awam.


Namun, tahukah pak menteri yang bertanggung jawab ke atas hal ehwal pengangkutan awam, penggunaannya juga tidak kondusif dan lebih teruk membazir masa seperti memandu kereta dalam kesesakan.


Faktornya, jaringan pengangkutan seperti LRT, MRT atau komuter belum sepenuhnya selain masalah tidak sistematik.


MRT, LRT mahupun komuter hanya tersedia di beberapa lokasi tetapi kerajaan seperti mengharapkan penduduk satu negara memanfaatkan kemudahan tersebut.


Bagi yang tiada pilihan untuk tiba ke stesen pengangkutan awam, mereka perlu memandu kereta dan membayar caj tempat letak kereta.


Apabila tiba ke stesen terakhir dinaiki, individu itu perlu pula memikirkan untuk sampai ke destinasi yang mahu dituju. Jika destinasi itu berdepan stesen LRT, MRT atau komuter, sudah tentu ia ‘bonus’ buat individu itu.


Tetapi jika sebaliknya, bersedialah mengeluarkan wang Grab atau tunggu masa lama sedikit naik bas percuma. Selepas conggak sana sini, pilihan menggunakan pengangkutan awam bukan murah tetapi boleh jadi berganda berbanding memandu kereta.


Lebih mengharukan, beberapa kali dalam tahun ini sahaja, komuniti menggunakan pengangkutan awam kerap meroyan kerana masalah teknikal kepada MRT dan LRT.


Bila berlaku keadaan itu media sosial menjadi tempat ‘mengadu’ kerana menyedari masalah itu lebih pantas menerima maklum balas pihak bertanggungjawab.


Membincangkan perihal pengangkutan awam dan lain-lain kemudahan komuniti di negara ini sangat memenatkan sampai timbul slogan warga Lembah Klang bayar tol untuk ‘nikmati ke­sesakan’.


Mungkinkah betul saranan segelintir pihak yang mencadangkan agar pak menteri, ketua-ketua kantor dan semua pemimpin politik meniru pegawai kerajaan di Sweden sama-sama menikmati pengangkutan awam yang diideakan mereka.


Khabarnya menteri dan ahli parlimen di Sweden tidak ba­nyak keistimewaan seperti menteri-menteri di Malaysia sampaikan panggilan telefon pun ada pembantu untuk menjawabnya.


Dari situ, penggubal dasar boleh memahami keperluan rakyat dan bukannya melaksanakan dasar-dasar hasil cadangan demi cadangan yang akhirnya tidak banyak faedah, malah membazir lagi.


Sumber: Teo Ng (Pengarang Berita Utusan Malaysia


Sumber: Rakyat bayar tol untuk 'menikmati' kesesakan lalu lintasBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2022/09/rakyat-bayar-tol-untuk-menikmati.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Datuk Menyamar S U Sulit Tengku Mahkota Pahang Di Tuduh Tipu Yayasan Bank Rakyat

Datuk Menyamar S U Sulit Tengku Mahkota Pahang Di Tuduh Tipu Yayasan Bank Rakyat

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 177 hits
KUALA LUMPUR Seorang ahli perniagaan berpangkat Datuk dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas pertuduhan cuba menipu dengan menyamar sebagai Setiausaha Sulit Tengku Mahkota Pahang dua tahun lepas Tertuduh Datuk Redzuan Zainudd...
Pemerintah Pakai Silpa Untuk Bayar Subsidi Dan Kompensasi Bbm

Pemerintah Pakai Silpa Untuk Bayar Subsidi Dan Kompensasi Bbm

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 116 hits
Pemerintah memperkirakan jumlah subsidi dan kompensasi energi tahun ini bisa lebih dari Rp 502 4 triliun yang terdiri dari bahan bakar minyak listrik hingga elpiji Besarnya Anggaran tersebut tidak terlepas dari kenaikan harga minyak dunia s...
Gabungan Politik Baharu Dr Mahathir Guna Simbol Obor Bawa Cahaya Kepada Rakyat

Gabungan Politik Baharu Dr Mahathir Guna Simbol Obor Bawa Cahaya Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 135 hits
agendaily com06 09 2022Pengerusi Penaja GTA Tun Dr Mahathir Mohamad Sebuah gabungan politik baharu yang diketuai Tun Dr Mahathir Mohamad akan menggunakan simbol obor bagi menghadapi pilihan raya umum ke 15 nanti Ketua Setiausaha Gerakan Tan...
Ibu Tunggal Paksa Anak Gadis Bawah Umur S Ks Dengan Ramai Lelaki Untuk Bayar Hutang Lelaki Umur 60 Tahun Pun Ada

Ibu Tunggal Paksa Anak Gadis Bawah Umur S Ks Dengan Ramai Lelaki Untuk Bayar Hutang Lelaki Umur 60 Tahun Pun Ada

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 272 hits
Tergamaknya seorang ibu memaksa anaknya yang masih remaja melakukan perbuatan terkutuk demi untuk kepentingan dirinya sendiri Itu yang berlaku terhadap seorang remaja perempuan yang berjaya diselamatkan dan dibawa ke pusat perlindungan sele...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams