Rak Periuk Bawah Sinki Versi Jimat Tapi Kemas


Rak periuk bawah sinki. Versi jimat tapi kemas.
Bertemu lagi dalam tips dekorasi. Don’t forget to read, like and share hihihi.
Lama tak dah tak pergi bercuti di musim Covid19 ni kan. Just kayuh basikal dekat-dekat rumah jela gitu. Takpe idea kita nak deko-deko rumah je pun ok kan.
Sebelum ni saya ada cerita tentang wallpaper rumah kan. But kali ni nak share dekorasi bawah sinki. Sememangnya kitchen cabinet rumah saya ni tiada rak di bawah sinki ya. Jadinya kosong aje bawah sinki ni.
Sinki lembap dan berair Sebelum letak segala macam periuk, bawah sinki ni lembap dan berair. Puncanya, tak lain tak bukan sebab ada ketirisan di tepi sinki. Ada bocor sikitlah secara mudah nak fahamnya.
Contohnya bila basuh pinggan dan segala macam basuhan, air tu akan keluar mengalir dari tepian sinki. Memang berbulu biji mata ni tengok.
Mengalir sampai air basuhan tu keluar dari pintu kabinet. Kena kaki kita ni tau! Ishh sakitnya mata tengok!!
Sampaikan pintu kabinet pun dah mereput sebab selalu kena air. Dah senget sebelah pintu kabinet tu.
Macamana nak buat ni ya? Sakit mata setiap hari melihatnya.
Pelbagai cara dah cuba Guna silikon ini pun tak menjadi ya, lepas tu cepat berkulat juga, tapi tepi sinki masih juga bocor Sebelum ni ada tampal sticker aluminium foil yang beli dari Daiso tapi tak cantik nampaknya dan masih bocor. Then tampal pula dengan benda alah silikon dalam gambar tu. Benda tu material dia getah ya, tapi bila lama-lama dia jadi berkulat.
Dan masalah bocor tak selesai jugak. Kita pun setiap hari berzikir kat telinga suami hari-hari.
“Bang macamana ni bocor lagi”.
“Buatlah sesuatu bang, bocorla bawah sinki ni”.
“Bang itu, bang ini”. Hahah nasib baik tak kene tampor.
Tq suami sebab melayan kehendak isteri tercinta. Anak dah 5 orang ya, tak sayang jugak tak tahulah nak cakap apa.
Tampal guna simen
Selepas guna pakai pelbagai tips tapi gagal. Kali ni suami beli simen grout dalam sekilogram macam tu. Kedai hardware banyak rupanya ya, kalau tak cari memang tak jumpa.
Kita orang perempuan mana nak tau pasal ni semua. Murah je harga dia tak sampai RM10 kot. So, bancuhkan serbuk simen grout dan tampal kat tepi sinki!!! Settle!!!
Aih mudah aje kerjanya. Memang lega dan bahagia rasa hati ni bila mana lepas tu air dah tak tiris lagi. Dah kering aje lantai bawah sinki ni.
Fuhhh lega sangat, happy!!! Terus rasa hilang beban kat kepala hahaha.
Bila lantai bawah sinki dah kering, otak kita pun ligat juga memikir cara nak deko bawa sinki ni. Sekarang kan banyak tips letak rak periuk bawah sinki, cuba cari kat Shopee memang berlambak ada.
Pilih je rak macamana yang berkenan di hati dan sesuai dengan bajet poket.
Rak murah tapi berbaloi Ini lah skru dia, mudah je nak pasang rak ni. Small metter bebeh!!! Sangat kemas dan kuat jugalah untuk susun periuk kat sini Kos dia murah je, dan yang penting kemas Inilah rak kuali dan periuk yang saya cakap tu. Saya beli 2 jenis rak. Satu untuk letak periuk dan satu lagi untuk kuali.
Harga rak ni RM17 dan RM25. Tapi kalau survey lagi boleh dapat yang murah untuk rak yang sama. Time sale 12.12 ni bolehlah beli, kot lagi murah harga dia.
Senang juga nak pasang rak-rak ni. Tak payah guna drill pun. Hanya guna kudrat tangan je. See senang kan?
Yang ni pun praktikal juga untuk letakkan kuali tak perlu skru pun, just masukkan je besi tu ikut ukuran lebar kuali korang yang ada yang ni pula kabinet sebelah dengan tong gas dan tong beras Sambil berborak sambil tangan mengetatkan skru tu. Hmm siap dah. Tak sampai 10 minit pun pasangnya. Paip bawah sinki ni tak menghalang ruang ni sangat. Jadi tak perlu nak masukkan rak ni di celah paip tu.
Rak ni nampak simple je tapi oklah dapat menampung beban periuk. Tapi rasanya kalau anak korang yang duduk atas ni mau patahlah kan menda alah ni.
Begitulah keadaan selepas ianya dipasang. Dan rak kuali tu boleh letak sama ada tegak atau melintang. Dua-dua pun afdal caranya, janji sesuai dengan space ya.
Kemaslah bagi saya yang setiap hari melihat bawah kabinet ni. Mudah juga nak simpan dan ambil periuk dan kuali. Dah setakat ni dah tiada kebocoran bawah sinki lagi. Tahi cicak pun dah tak jumpa lagi.
Tahi cicak banyak bawah sinki Saya beli di shopee juga, memang berkesan untuk matikan cicak Dah berenang pulak dalam tu, geli la plak nak buang hahahha Ok selain nak cerita pasal rak periuk, saya ada baca masalah ibu-ibu yang katanya bawah sinki ni penuh dengan tahi cicak. Mudah je tu, kalau nak halang cicak tu masuk, pastikan tiada ruang di pintu kabinet yang membolehkan cicak tu lalu.
Misalnya kat pintu cabinet tu boleh tampal lidah pintu untuk tutup gap antara lubang pintu. Boleh cari kat Shopee jugak.
Then, gunalah racun cicak untuk membunuh cicak tu kalau idea di atas tak berkesan. Saya guna racun cicak yang ni ya. Letak je di laluan cicak, dan selepas tu nantikan pesta cicak mati sana sini.
Eii geli wei nak membuangnya. Kita pun panggil la suami sendiri untuk buangkan ya hahah. Suami jugak!!
Tisu basah Daiso. Tisu ni RM5.90 ada 30 helai. Buat lap lantai, bawah kabinet, lap table top, lap meja. Serba serbi saya guna ni je Owh ya, saya selalu guna tisu basah dari Daiso untuk lap lantai dan bawah sinki. Tisu ni memang serbaguna dan mudahkan kerja. Tak perlu nak basuh dan jemur. Hanya pakai dan terus buang.
Sejak-sejak sakit belakang ni memang saya takde dah mengemop teruk-teruk. Saya guna tips yang mudah je. Biasa kalau vakum dan mop guna air tu, anak bujang yang umur 10 tahun tu yang banyak tolong.
Ok settle dah mengemas bawah sinki ni. Baru rasa bersih dan sedap mata memandang. Seronok buat kerja harian nak memasak. Macam ni masak selalu pun takpe haha.
Anak ramai ni memang puas hati masak sendiri. Jimat dan kuantiti pun boleh masak banyak kan? Oklah dah settle bab periuk dan kuali. Selamat mengemas ya!!
The post Rak periuk bawah sinki, versi jimat tapi kemas appeared first on Ajumohit.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ajumohit.com/2020/12/rak-periuk-bawah-sinki-versi-jimat-tapi-kemas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Idea Rak Dapur Rustic Dari Laci Terpakai Jimat Beri Manfaat Di Ruang Dapur

Idea Rak Dapur Rustic Dari Laci Terpakai Jimat Beri Manfaat Di Ruang Dapur

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 255 hits
Kalau anda pencinta seni pasti menyukai kerja seni yang dihasilkan oleh Norpadilah Binti Afandi ini sangat mengagumkan Laci dari kayu lama ditukar menjadi rak dapur yang memberi manfaat di dapur Bila dah dicat hasilnya memang terserlah seni...
Buat Puff Pastry Sosej Sendiri Hanya Guna Air Fryer Mudah Tapi Sedap

Buat Puff Pastry Sosej Sendiri Hanya Guna Air Fryer Mudah Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 673 hits
Mudah je nak buat puff pastry sosej hanya guna produk yang sedia ada Selain untuk minum petang puff pastry sosej ini juga boleh dibuat untuk sarapan Senang dan cepat juga sedap dimakan Jom kita cuba buat mengikut resipi Isabel Jeslyn Yek in...
Bukan Nak Complain Tapi Dalam Kotak Tiada Kosong Sharifah Shahirah Minta Ramai Lebih Berwaspada Media Hiburan

Bukan Nak Complain Tapi Dalam Kotak Tiada Kosong Sharifah Shahirah Minta Ramai Lebih Berwaspada Media Hiburan

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 236 hits
Pelakon dan penyampai radio Sharifah Shahirah ada berkongsi cerita bersama pengikutnya ketika membeli satu barang di sebuah kedai barangan Kongsi Shahirah dia telah membeli satu alat pendengar telinga buat anaknya Bagaimanapun Shahirah mend...
Derhaka Kepala Dipijak Isteri Tapi Si Suami Langsung Tak Membalas

Derhaka Kepala Dipijak Isteri Tapi Si Suami Langsung Tak Membalas

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 236 hits
Baru baru ini viral di media sosial video yang menunjukkan seorang wanita mengasari suaminya sendiri mengundang pelbagai reaksi netizen yang tidak berpuas hati dengannya Lebih teruk lagi wanita itu sanggup memijak mijak kepala suaminya yang...
Tak Kuat Tapi Masih Pm

Tak Kuat Tapi Masih Pm

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 179 hits
December 4 2020 Tanpa cakap berlapik dinyatakan Muhyiddin Yassin tidak kuat Bukan fizikal tetapi bercakap daripada sudut politik Rasanya ramai yang beranggapan demikian Sejak beliau mengangkat sumpah sebagai perdana menteri Mac lalu umumnya...
8 Tonggak Yang Telah Berjaya Dijahanamkan Oleh Pakatan Harapan Tapi Ini Semua Tidak Penting

8 Tonggak Yang Telah Berjaya Dijahanamkan Oleh Pakatan Harapan Tapi Ini Semua Tidak Penting

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 399 hits
KERANA YANG PALING PENTING DAN WAJIB DIPERBAHASKAN DALAM PARLIMEN ADALAH MASALAH TUNJUK ISYARAT LUCAH Pada tahun 2006 kadar cukai korporat Malaysia adalah kedua paling rendah di rantau ASEAN 1 Singapura 17 2 Malaysia 28 3 Vietnam 28 4 Thail...
Memang Saya Sengaja Menunjuk Nunjuk Tapi Ada Sebab

Memang Saya Sengaja Menunjuk Nunjuk Tapi Ada Sebab

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 198 hits
Sejak penularan COVID 19 di Malaysia sejak awal tahun pendakwah bebas terkenal Ustaz Ebit Lew tidak berhenti henti menghulurkan bantuan kepada petugas barisan hadapan dan mereka yang memerlukan Sering berkongsi kisah disebalik tabir kerja k...
Kek Pandan Gula Melaka Kurang Manis Tapi Sedap Tak Sampai Sehari Dah Licin

Kek Pandan Gula Melaka Kurang Manis Tapi Sedap Tak Sampai Sehari Dah Licin

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 741 hits
Saat dihidangkan di atas meja pastinya anak anak cukup terpukau dengan gabungan warna hijau pandan dan buttercreamnya yang cukup padu Anak anak pastinya cukup teruja Kurang manis tetapi rasanya cukup enak dengan aroma pandan Resipi Kek Pand...
Dah 2020 Tapi Masih Guna Jalan Berlopak

Dah 2020 Tapi Masih Guna Jalan Berlopak

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 210 hits
Seorang penduduk melalui jalan Kampung Hutan Palas Kodiang di Kubang Pasu yang rosak dan berlubang KUBANG PASU Kira kira 40 penduduk daripada tujuh buah keluarga di Kampung Hutan Palas Kodiang di sini memohon kerajaan membina jalan tar di k...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta