Rahsia Mudah Anak Dengar Cakap Berjaya Rajinlah Suap Anak Makan


Kehebatan air tangan ibu bukan sekadar memasak makanan atau mengemas rumah tetapi hal menguruskan anak termasuk mandi dan memakaikan anak pakaian.
Bagi ibu yang tidak bekerja ia memang rutin harian. Berbeza dengan ibu yang bekerjaya. Memang penat setelah seharian di pejabat, balik rumah pula perlu menguruskan rumah tangga. Lebih lagi jika ada anak yang masih kecil.
Tetapi ibu kena ingat, pesanan nenek moyang dulu, ‘air tangan’ isteri atau ibu adalah pengikat kasih sayang suami dan anak-anak.’ Nyata, jika ibu sibuk mana pun kena cari masa untuk melakukan tugasan itu.
Justeru Dato’ Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood telah menyentuh mengenai kehebatan air tangan ibu yang  merupakan rahsia yang akan membuat anak mendengar kata-kata anda dan mudah dibentuk.

Air tangan ibu bukan memasak sahaja
Walaupun ibu itu seorang yang sibuk dengan kerjayanya, seharusnya kita menambat hati melalui air tangan ibu. Ini kerana, air tangan ibu ini adalah penuh dengan kasih sayang. Kita masak bermakna, kita sayang anak-anak dan suami walaupun kita penat.
Apa yang dikatakan kurang air tangan ibu pula kerana kemungkinan segala persiapan anak diuruskan oleh pembantu rumah atau bibik seperti makan minum, mandi atau pakai baju anak-anak. Berbeza dengan air tangan ibu yang memasak, air tangan ibu yang suap makanan dan minuman serta air tangan ibu yang memandikan anak.
Saya sendiri, semasa anak kecil, saya akan mandikan anak, basuh rambut dan syampu rambut anak-anak. Sambil itu, saya akan berdoa, “Ya Allah haramkan rambut anak ku ni daripada dibakar oleh api neraka. Moga anakku menutup aurat dengan sempurna. Saya sebegini sejak mereka bayi lagi.
Jika basuh tangan anak-anak, saya akan niat, “Ya Allah, bagilah tangan anakku ini melakukan perkara yang baik-baik saje, nanti diakhirat dapat ‘buku’ ditangan kanan. Basuh tangan kiri pula niat, “Janganlah bagi anakku dengan tangan kiri, janganlah bagi anakku mencuri, buat benda yang tak elok. Ketika mandikan anak, jangan lupa basuh kaki kanan dan kiri anak niatlah kaki ni tetap ke titian siratul mustaqim dan melangkah ke tempat-tempat baik.

Ibu perlu luangkan masa untuk menguruskan keluarga
Ini semua adalah air tangan ibu. Bukannya memasak sahaja. Air tangan ibu termasuk kita mandikan anak, pakaikan baju, sikatkan rambut dan suapkan makan minum anak. Semua perkara-perkara Ini dilakukan dengan niat semta-mata untuk mendapat keredhaan Allah. Malah kasih sayang antara anak dengan ibu semakin kuat apabila anak itu membesar. Anak akan ingat momen ini.
Apa yang Ustazah kongsi ini, Ustazah buat pada anak-anak, sekarang pada cucu pula.  Jadi air tangan ibu ini penting. Apapun kena dilakukan dengan perasaan tenang bukannya dalam keadaan marah. Jika kita memasak dalam keadaan marah, orang yang makan mungkin akan dalam keadaan beremosi.
Apa yang pasti, seorang ibu itu perlu meluangkan masa untuk memasak, menyuapkan makanan dan minuman, mandikan serta pakaian baju anak. Malah apa sahaja yang ibu lakukan perlu disertai dengan doa seperti  doakan keselamatan anak semasa memandikannya.
Semua yang dilakukan ini adalah air tangan ibu untuk memberikan kesejahteraan buat anak-anak. Kurangnya air tangan ibu, bermakna akan menjejaskan kasih anak kepada diri kita.

Jangan abaikan keselamatan si manja ketika berada dalam kereta. Belajar tentang fungsi car seat serta ketahui kecederaan yang akan berlaku kerana impak kemalangan. Ketahui lebih lanjut tentang car seat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up!
Daftar secara PERCUMA di https://toko.ideaktiv.com/product/sayang-nyawa-anak-dalam-kereta/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
 
The post Rahsia Mudah Anak Dengar Cakap & Berjaya, Rajinlah Suap Anak Makan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/rahsia-mudah-anak-dengar-cakap-berjaya-rajinlah-suap-anak-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bangkitlah Tiada Formula Mudah Berjaya Pesan Juruterbang Kepada Anak Anak Keluarga B40

Bangkitlah Tiada Formula Mudah Berjaya Pesan Juruterbang Kepada Anak Anak Keluarga B40

papar berkaitan - pada 4/5/2022 - jumlah : 254 hits
Juruterbang Ezairol Rezan Zainol 43 mahu kepada mereka yang sedang jatuh untuk kembali bangkit dan sentiasa positif meneruskan kehidupan RAWANG Ezairol Rezan Zainol masih sebak mengenangkan kesusahan hidup keluarganya bertahun tahun selepas...
Nurse Kongsi Cara Mudah Nak Ajar Anak Bebas Pampers Ibu Pun Tak Stres

Nurse Kongsi Cara Mudah Nak Ajar Anak Bebas Pampers Ibu Pun Tak Stres

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 128 hits
Ada yang tanya bila waktu sesuai untuk potty training atau toilet training atau cerai lampin Sebenarnya ia ikut bila ibu bapa boleh latih anak Sebaik baiknya bila anak dah boleh mendengar arahan ringkas dan boleh cakap atau buat apa apa gay...
Buat Sendiri Baru Puas Makan Resipi Cendol Mudah Sedap Untuk Berbuka

Buat Sendiri Baru Puas Makan Resipi Cendol Mudah Sedap Untuk Berbuka

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 166 hits
Sedapnya kalau dapat makan Cendol sejuk sejuk terutamanya setelah sehari berpuasa Mudah sahaja caranya untuk membuat minuman ini secara homemade Bukan tidak boleh dibeli tetapi andai dibuat sendiri rasanya lebih enak dan puas makan Anak ana...
Baru Berusia 14 Tahun Anak Kelahiran Selangor Berjaya Tawan Abc Ada Misi Lebih Besar

Baru Berusia 14 Tahun Anak Kelahiran Selangor Berjaya Tawan Abc Ada Misi Lebih Besar

papar berkaitan - pada 5/5/2022 - jumlah : 156 hits
PADA usia 14 tahun Kalirra Isis Athelage Don berjaya mencapai impian yang dicemburui oleh ramai pendaki Bulan lalu Kalirra berjaya menakluk Kem Pangkalan Annapurna di Nepal salah satu destinasi paling popular di Himalaya Anak kelahiran Puch...
Hiburan Rosak Usus Bagi Alasan Anak Lapar Ibu Dikecam Selamba Suap Bubur Dekat Bayi Baru Lahir Beberapa Jam

Hiburan Rosak Usus Bagi Alasan Anak Lapar Ibu Dikecam Selamba Suap Bubur Dekat Bayi Baru Lahir Beberapa Jam

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 144 hits
Sedia maklum sistem penghadaman bayi yang baru saja dilahirkan belum masih kuat untuk diberikan makanan biasa dan selalunya ibu ibu akan mula memberi makanan selepas umur mereka cecah 6 bulan Bagaimanapun masih ada lagi golongan ibu bapa ya...
Jarang Kita Bagi Anak Makan Sengkuang Banyak Manfaat Terutama Untuk Usus

Jarang Kita Bagi Anak Makan Sengkuang Banyak Manfaat Terutama Untuk Usus

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 108 hits
Jarang kita nak bagi anak makan sengkuang kan Sengkuang dalam kumpulan makanan yang berakar sekali kumpulan dia dengan ubi kentang dan keledek Tapi sengkuang special sikit sebab net karbo dia lebih rendah berbanding ubi kentang dan keledek ...
Pakar Kongsi Ini Patut Ibu Bapa Tahu Bila Anak Lambat Cakap Bukan Biarkan Je

Pakar Kongsi Ini Patut Ibu Bapa Tahu Bila Anak Lambat Cakap Bukan Biarkan Je

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 193 hits
Perkembangan setiap anak berbeza Walaupun secara luarannya nampak seperti biasa ada anak di usia 2 tahun masih belum boleh bercakap mengikut usianya Dalam hal ini anak dikategorikan mengalami masalah speech delayed atau lambat bercakap Terd...
Sorang Cakap Selamat Hari Raya Sorang Cakap Assalamualaikum Ucapan Syawal Azah Aziz Tiga Anak Lelakinya

Sorang Cakap Selamat Hari Raya Sorang Cakap Assalamualaikum Ucapan Syawal Azah Aziz Tiga Anak Lelakinya

papar berkaitan - pada 5/5/2022 - jumlah : 186 hits
Pelakon yang kini menerap di Montreal Kanada Azah Aziz mempunyai cara tersendiri dalam menitipkan ucapan raya buat para peminat Menerusi sepotong video pendek yang dikongsikan di Instagram tiga anak terunanya iaitu Aaron Ryan dan Justin sec...
Anak Suka Suap Makanan Sendiri Ibu Jangan Halang Ini Kepentingannya

Anak Suka Suap Makanan Sendiri Ibu Jangan Halang Ini Kepentingannya

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 178 hits
Bayi makan sendiri adalah kemahiran asas yang perlu bermula sejak awal Tetapi apakah kepentingan si manja belajar makan dengan sendiri jika anda ada untuk menyuap mereka Kenapa pentingnya untuk anak belajar menyuap diri mereka sendiri Tujua...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Apakah Itu Sistem Bantuan Pemandu Dan Fungsinya

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Jamuan Saka Di Ruang Tamu

Puisi 35 Takdir

Raya Raya Raya 2024

Siput Serang Tanaman

Year Round Pool Fun Pool Place Easton Your Partner In Pool Maintenance

3 Lelaki Positif Dadah Ditahan Samun Pelajar Di Kolej