Rafizi Ph Sepatutnya Sasar Hanya 80 Kerusi Pada Pru15




Diterbitkan:  Mar 24, 2022 




WAWANCARA l Penanda aras realistik buat Pakatan Harapan (PH) pada pilihan raya umum akan datang ialah memenangi kira-kira 80 kerusi parlimen, kata Naib Presiden PKR Rafizi Ramli.


Rafizi - yang kembali aktif dalam arena politik - berkata PH perlu mula menggandakan usaha merayu kepada pengundi pada kadar segera bagi mengelakkan mereka terkubur pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) nanti.


Merujuk prestasi buruk PH pada pilihan raya mengejut Johor, dia memberi amaran bahawa pakatan pembangkang berdepan dengan masalah kerana Johor adalah "mikrokosma Malaysia secara keseluruhan".


“Yang terbaik yang saya harapkan secara realistik sekarang ialah memastikan PH kekal utuh sebagai blok pembangkang terbesar di Parlimen selepas pilihan raya umum akan datang.


“Apa yang kita tidak mahu ialah bukan sahaja kita kalah, tetapi kita menjadi blok ketiga atau keempat di Parlimen kerana itu bermakna PH semakin hilang relevan dan itu berbahaya.


“Jadi, secara realistik, kita seharusnya cuba memenangi kira-kira 80 kerusi pada pilihan raya umum akan datang kerana saya fikir 80 kerusi adalah penanda aras yang perlu kita sasarkan untuk kekal sebagai blok terbesar atau kedua terbesar di Parlimen,” kata Rafizi kepada Malaysiakini dalam satu wawancara di pejabatnya di Sungai Besi, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


Antara isu yang terus menghantui PH adalah perdebatan sama ada Presiden PKR Anwar Ibrahim masih merupakan calon perdana menteri yang sesuai untuk gabungan pembangkang atau sudah tiba masanya mereka mencari pemimpin lain.


Selepas prestasi buruk PH pada pilihan raya negeri Melaka, Sarawak dan Johor, terdapat kritikan yang semakin memuncak mengenai kerelevanan Anwar serta desakan agar dia berundur sebagai ketua pembangkang.


Siapa calon terbaik PM


Namun, Rafizi percaya Anwar masih adalah calon perdana menteri terbaik buat PH ketika ini, tetapi yang lebih penting, katanya, mereka perlu kekal fokus dan bersatu padu dan bukannya mempertikaikan calon perdana menteri.


“Jika Anwar berundur hari ini - dan menjelang pilihan raya umum - kotak Pandora akan terbuka mengenai siapa calon perdana menteri terbaik.




“Kemungkinan besar, pertengkaran tidak akan berakhir. Setiap orang akan mempunyai pendapat masing-masing dan tidak ada seorang pun yang akan mendapat sokongan oleh ketiga-tiga parti.


"Tidak kira apa yang orang katakan tentang Anwar, terutamanya tentang apa yang berlaku dalam tempoh dua hingga tiga tahun lepas, hakikatnya dia masih kekal sebagai calon perdana menteri terbaik untuk memimpin PH dalam pilihan raya umum akan datang," kata Rafizi.


Menurut bekas ahli parlimen Pandan itu, PH tidak sepatutnya bercakap mengenai calon perdana menteri sama sekali, kerana ia bukan perkara yang paling dipedulikan oleh majoriti pengundi.


Konsep ‘kemah besar’


Walaupun mengakui pengundi bandar cenderung mengambil berat tentang calon perdana menteri, Rafizi berkata pengundi muda, pengundi kali pertama dan pengundi ekonomi sebenarnya tidak mengambil berat perkara sedemikian.


"Bagi mereka, semuanya sama. Kita telah tukar tiga perdana menteri, masing-masing masih tidak dapat menyelesaikan masalah kita.


“Jadi mereka mengundi dengan penuh keterujaan bahawa mungkin ada sesuatu yang berfaedah daripada calon-calon ini, mereka mengundi kerana percaya bahawa individu berkenaan ikhlas tentang apa yang mahu dilakukan, mereka mengundi kerana teruja bahawa orang ini cekap dan mereka mampu mengajar saya sesuatu melampaui retorik,” katanya.


Selain itu, bercanggahan dengan pegangan oleh kebanyakan pemimpin PH, Rafizi tidak percaya dengan pendekatan konsep "khemah besar" yang katanya, tidak akan membawa banyak manfaat kepada gabungan itu sekarang.


Tiada nilai tambah


Daripada mencari rakan kongsi baru yang berkemungkinan tidak mampu menawan sokongan pengundi baru kepada PH, dia berkata gabungan itu perlu memberi tumpuan dalaman dan memperbaiki diri mereka sebagai satu produk kepada pengundi terlebih dahulu.


“Setakat ini, kamu tahu saya menentang konsep yang dipanggil 'khemah besar' ini. Bukan kerana apa-apa, cuma data menunjukkan sebaliknya.


"Pendekatan untuk sebuah khemah besar adalah mengambil pandangan yang mudah tentang kecenderungan pengundi," katanya.


“Mereka yang menyokong pendekatan khemah besar ini berpendapat jumlah undi parti tertentu akan membawa kemenangan kepada PH, tetapi tidak semestinya undi berkenaan akan pergi ke PH.


"Pendekatan khemah besar tidak mengambil kira kemungkinan ini. Ia mengandaikan bahawa jika kita kurangkan bilangan parti yang bertanding, undi akan diberikan secara automatik kepada kita. Bukan macam itu,” katanya.


Terdapat juga persoalan jika kerjasama dengan parti-parti baru, mampu membawa sebarang nilai tambah kepada PH.


Parti-parti pembangkang lain seperti Muda, Pejuang dan Warisan kini bebas daripada naungan PH yang merupakan blok pembangkang terbesar di Parlimen sekarang.


Penyokong yang sama


Muda memeterai pakatan pilihan raya dengan PH pada pilihan raya mengejut di Johor Dalam penampilan sulungnya dalam pilihan raya dan berjaya, ia berjaya memenangi satu kerusi - Puteri Wangsa. Jumlah kerusi yang sama dimenangi oleh PKR yang bertanding menggunakan logo sendiri.


Pejuang dan Warisan pula kalah teruk, dengan semua calon mereka kehilangan wang pertaruhan di kerusi yang mereka tandingi.


Mengenai Muda, Rafizi berkata berdasarkan prestasi mereka pada pilihan raya Johor, tidak ada bukti bahawa mereka berjaya menarik undi baru buat PH kerana masing-masing mendapat sokongan kumpulan pengundi yang sama.


Sementara itu, bekerjasama dengan Pejuang mungkin membawa lebih banyak masalah daripada faedah kerana "sengsara dan keperitan" akibat peranan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dalam kejatuhan kerajaan PH mungkin membantutkan sokongan penyokong teras PH, katanya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/03/rafizi-ph-sepatutnya-sasar-hanya-80.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kah Kah Woiii 40 Kerusi Saja Woiii Gila Kuasa Kot Umno Hanya 40 Kerusi Jangan Sibuk Nak Bubar Parlimen

Kah Kah Woiii 40 Kerusi Saja Woiii Gila Kuasa Kot Umno Hanya 40 Kerusi Jangan Sibuk Nak Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 124 hits
Umno hanya 40 kerusi jangan sibuk nak bubar ParlimenPosted By on March 18 2022Perwakilan Umno mahupun pimpinan parti itu tidak boleh menggunakan platform Perhimpunan Agung Umno yang sedang berlangsung bagi mendesak pembubaran Parlimen Menur...
Ph Hanya Mampu Menang Di 10 Kerusi Ilham Centre

Ph Hanya Mampu Menang Di 10 Kerusi Ilham Centre

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 160 hits
PETALING JAYA Barisan Nasional dijangka menang selesa sekurang kurangnya di 35 kerusi Dewan Undangan Negeri menjelang hari penentuan pilihan raya negeri Johor esok sekali gus membentuk kerajaan negeri demikian menurut kajian bebas yang dija...
Dap Mungkin Hilang 5 Daripada 42 Kerusi Parlimen Pada Pru15 Kata Guan Eng

Dap Mungkin Hilang 5 Daripada 42 Kerusi Parlimen Pada Pru15 Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 27/3/2022 - jumlah : 122 hits
March 26 2022 Lim Guan Eng mahu semua parti komponen PH menggunakan logo sama dalam pilihan raya akan datang PETALING JAYA DAP menjangkakan lima daripada 42 kerusi Parlimen yang disandang parti itu akan hilang berdasarkan corak pengundian d...
Rafizi Ramli Ucapan Penuh Pelancaran Ayuh Malaysia Di Kuala Lumpur Najib Peduli Apa Dia Hanya Nak Bebas

Rafizi Ramli Ucapan Penuh Pelancaran Ayuh Malaysia Di Kuala Lumpur Najib Peduli Apa Dia Hanya Nak Bebas

papar berkaitan - pada 27/3/2022 - jumlah : 181 hits
26 03 2022 Kuala Lumpur PELANCARAN AYUH MALAYSIA UNTUK MENARIK SOKONGAN PENGUNDI ATAS PAGAR Rafizi Ramli Setelah mengambil kira keputusan Pilihanraya Negeri Johor dan pandangan pelbagai pihak saya dan sahabat sahabat lain di dalam KEADILAN ...
Umno Sepatutnya Utamakan Masalah Rakyat Bukan Desak Pru15 Dipercepatkan

Umno Sepatutnya Utamakan Masalah Rakyat Bukan Desak Pru15 Dipercepatkan

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 224 hits
bebasnews myBy Syed Ali berkata desakan supaya membubarkan Parlimen dilihat sebagai usaha terdesak pihak tertentu yang terlalu rakus kepada kuasa dan tersembunyi agenda politik peribadi Gambar failKUALA LUMPUR UMNO sepatutnya mengutamakan p...
Ibu Menangis Hanya Tahu Anak Buat Banyak Kerja Part Time Dari Berita Im Jaehyuk Dedah Reaksi Ibunya

Ibu Menangis Hanya Tahu Anak Buat Banyak Kerja Part Time Dari Berita Im Jaehyuk Dedah Reaksi Ibunya

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 123 hits
Menempa nama dek kepopularitian All Of Us Are Dead siapa sangka Im Jae hyuk masih lagi meneruskan kehidupannya seperti biasa ARTIKEL BERKAITAN Pernah berkongsi bahawa dia terus melakukan pelbagai kerja separuh masa hingga kini pelakon lelak...
Kenapa Kerajaan 22 Bulan Ph Tak Guna Formula Rafizi

Kenapa Kerajaan 22 Bulan Ph Tak Guna Formula Rafizi

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 153 hits
Oleh Sirajuddin AhmadRafizi Ramli menempelak Datuk Seri Najib Razak dengan kenyataan balas sekurang kurang nya saya ada formula Itu sahaja yang mampu Rafizi jawap kepada DSNR Dalam proses Rafizi hendak Kembali aktif berpolitik setelah sekia...
Ibu Buntu Tak Dapat Keluar Bekerja Cari Wang Besarkan Anak Hid4p Sindr0m Gdd Gaji Suami Hanya Rm1 500

Ibu Buntu Tak Dapat Keluar Bekerja Cari Wang Besarkan Anak Hid4p Sindr0m Gdd Gaji Suami Hanya Rm1 500

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 157 hits
BERAT mata memandang berat lagi bahu yang memikul Tiada kata dapat diungkap bagi menggambarkan situasi kanak kanak ini Fayyad yang mempunyai sindr0m GDD sejak kecil lagi Menurut ibunya Azura Balqis anaknya sudah menderita menghid4p peny4kit...
Adakah Banteras Politik Wang Hanya Cakap Cakap Politik

Adakah Banteras Politik Wang Hanya Cakap Cakap Politik

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 148 hits
Beliau berkata Najib Razak telah menggunakan sebahagian daripada US 3 bilion diambil daripada 1MDB yang pada mulanya bertujuan untuk pembangunan Tun Razak Exchange untuk memperoleh tanah di Ayer Itam Pulau Pinang sebagai
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan