Rafizi Berapa Banyak Dari Peruntukan Rm1 7b Lcs Diguna Beli Putik Kapas


malaysiakini.com
Diterbitkan: Aug 25, 2022 3:57 PM

Dalam serangan terbarunya berkaitan skandal kapal tempur pesisir (LCS), Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli mempersoalkan sebanyak mana wang daripada peruntukan RM1.7 bilion untuk alat gantian kapal itu sebenarnya digunakan untuk "barang kegunaan harian yang boleh dibeli di pasar raya biasa".

Rafizi juga menggesa Menteri di Jabatan Perdana Menteri Abdul Latiff Ahmad, yang didakwa memiliki perkaitan dengan skandal itu, dipecat daripada kabinet.

"Sejak saya mendedahkan seorang yang bernama Zainab Mohd Salleh sebagai individu yang dinamakan sebagai isteri Latiff di dalam laporan forensik projek LCS, sehingga sekarang Latiff tidak menafikan kenyataan itu.

"Satu-satunya kenyataan yang dikeluarkan adalah sebelum saya mendedahkan identiti sebenar Zainab Mohd Salleh. Penafian Latiff (bahawa Zainab Mohd Salleh bukan isterinya) jelas merujuk kepada individu lain (iaitu CFO Dialog Berhad) bertujuan untuk mengelirukan orang ramai," kata Rafizi dalam kenyataan hari ini.
Rafizi berkata sebahagian besar kontrak Alizes Marine Limited (yang menurutnya syarikat palsu yang ditubuhkan untuk menyelewengkan dana) dengan kontrak kapal LCS adalah untuk membekalkan alat ganti untuk kapal itu.

"Setelah memperolehi kontrak membekalkan alat-alat ganti dari projek LCS, invois-invois dengan alamat palsu dihantar dan arahan pembayaran menyelewengkan dana ke syarikat-syarikat berlainan yang didaftarkan di Malta dan Labuan," dakwa Rafizi.

"Akaun bank yang digunakan juga dari Singapura, bukannya di Perancis," katanya merujuk kepada fakta bahawa Alizes Marine adalah syarikat yang berpangkalan di Perancis.

Dia juga membangkitkan laporan forensik projek itu mendedahkan syarikat tersebut tiada lesen untuk mengeksport alat ganti pertahanan seperti yang didakwa.

Ini menimbulkan persoalan penting, kata bekas ahli parlimen Pandan itu.

Berapa banyak daripada RM1.7 bilion yang dibeli sebenarnya adalah peralatan gantian diperlukan untuk kapal untuk kerja-kerja penyelenggaraan dan pembaikan, kerana banyak alat ganti sebenarnya adalah barangan kegunaan harian yang boleh dibeli di pasar raya biasa?

Apabila Umno BN mendakwa projek telah mencapai 50 peratus kemajuan sehingga 2018, berapa banyak dari peratusan kemajuan itu bersabit dengan pembelian barang-barang yang tidak ada kena-mengena dengan alat gantian kapal seperti ini? Kita tahu bahawa kemajuan projek itu mengambil kira semua aktiviti termasuk tempahan alat-alat gantian kapal.

Perenggan 2.6.20 Laporan Forensik Projek LCS mendedahkan: “Purchase Order (PO) yang dikeluarkan kepada Alizes Marine (untuk menempah alat-alat gantian kapal) mengandungi sesetengah barang yang tidak memenuhi syarat alat gantian Depot (untuk kerja-kerja penyelenggaraan dan membaiki kapal) seperti air mineral, puting kapas telinga, kain-kain kecil untuk mencuci, kipas dan sebagainya. Ini menunjukkan tahap penyelewengan dan penipuan yang berlaku dalam proses perolehan.”
Rafizi mendakwa Latiff dan Zainab sebagai "jerung besar" yang mengaut keuntungan daripada projek LCS melalui syarikat luar pesisir yang dilantik sebagai perunding projek walaupun tiada kelayakan.

Justeru, dia menggesa Perdana Menteri Ismail Sabri memecat Latiff daripada Kabinet dan Muhyiddin pula selaku presiden Bersatu perlu memaklumkan secara rasmi kepada Ismail Sabri siapa yang ingin dicalonkan oleh parti itu untuk menggantikan Latiff.

Untuk rekod, Latiff merupakan anggota Umno sebelum menyertai Bersatu pada 2019.

Ketika masih bersama Umno, dia pernah menjadi timbalan menteri pertahanan ketika kementerian itu dipimpin Ahmad Zahid Hamidi.

"Ini satu ujian penting untuk menilai adakah Muhyiddin dan Bersatu benar- benar ikhlas menentang rasuah, seperti tulisan beliau yang mengambil kredit atas penghukuman kes SRC baru-baru ini," kata Rafizi lagi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/rafizi-berapa-banyak-dari-peruntukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berapa Banyak Sebenarnya Rm1 Bilion Jika Diukur Dengan Saiz Wang Tunai Rm100

Berapa Banyak Sebenarnya Rm1 Bilion Jika Diukur Dengan Saiz Wang Tunai Rm100

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 252 hits
Sebanyak RM2 28 bilion dana 1Malaysia Development Berhad didakwa diseleweng oleh Datuk Seri Najib Tun Razak ketika pendapatan purata isi rumah di negara ini setakat tahun lalu merudum 10 3 peratus akibat pandemik Covid 19 Selepas dua hari d...
Rafizi Latiff Zainab Jerung Besar Kaut Untung Projek Lcs

Rafizi Latiff Zainab Jerung Besar Kaut Untung Projek Lcs

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 165 hits
1MDB menjatuhkan kerajaan pimpinan najib tidak mustahil LCS akan humban kerajaan ismail Dalam serangan terbarunya berkaitan skandal kapal tempur pesisir Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli mempersoalkan sebanyak mana wang daripada peruntukan...
Kaitan Dr Latiff Dalam Skandal Lcs Suatu Ujian Buat Mahiaddin Dalam Melawan Rasuah Rafizi

Kaitan Dr Latiff Dalam Skandal Lcs Suatu Ujian Buat Mahiaddin Dalam Melawan Rasuah Rafizi

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 124 hits
Sejak saya mendedahkan seorang yang bernama Zainab Mohd Salleh sebagai individu yang dinamakan sebagai isteri Datuk Dr Latiff Ahmad di dalam Laporan Forensik Projek LCS sehingga sekarang Dr Latiff tidak menafikan kenyataan itu Satu satunya ...
Rafizi Why Did Zainab S Alizes Marine Buy Mineral Water Cotton Buds As Part Of Lcs Project S Spare Parts

Rafizi Why Did Zainab S Alizes Marine Buy Mineral Water Cotton Buds As Part Of Lcs Project S Spare Parts

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 141 hits
PKR deputy president Rafizi Ramli today claimed that Alizes Marine the company owned by Zainab Mohd Salleh the alleged wife of Minister in the Prime Minister s Department Datuk Abdul Latiff Ahmad made purchases that did not meet the require...
Syarikat Milik Isteri Menteri Seleweng Rm243 Juta Dana Projek Lcs Dakwa Rafizi

Syarikat Milik Isteri Menteri Seleweng Rm243 Juta Dana Projek Lcs Dakwa Rafizi

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 166 hits
freemalaysiatoday com August 22 2022 1 45 PMRafizi Ramli mendakwa syarikat terbabit yang dilantik sebagai perunding teknikal dan pembekal alat ganti bagi projek LCS menghantar invois bagi kerja kerja yang tidak dilaksanakannya PETALING JAYA...
Rafizi Claims Second Wife Of Former Deputy Minister Had Links To Lcs Scandal

Rafizi Claims Second Wife Of Former Deputy Minister Had Links To Lcs Scandal

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 120 hits
PETALING JAYA PKR deputy president Rafizi Ramli alleges that companies linked to the second wife of a former deputy defence minister are involved in the littoral combat ship scandal Rafizi said an internal investigation report had revealed ...
Rafizi Misleading With Draft Lcs Audit Report Minister Claims

Rafizi Misleading With Draft Lcs Audit Report Minister Claims

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 180 hits
Abdul Latiff Ahmad has claimed that PKR deputy president Rafizi Ramli is misleading people about the former s supposed guilt in the littoral combat ship scandal by referencing a draft audit report The minister in the Prime Minister s Depart...
Selepas Skandal Lcs Isu Beli Meriam Howitzer Tak Ikut Kehendak Atm Pula Timbul

Selepas Skandal Lcs Isu Beli Meriam Howitzer Tak Ikut Kehendak Atm Pula Timbul

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 122 hits
Selepas skandal kapal perang pesisir LCS bernilai RM9 billion terbongkar dan terkini pembelian senjata meriam Howitzer secara rundingan terus tidak mengikut kehendak pihak Angkatan Tentera Malaysia pula timbul Bahkan ada di antara pembelian...
Bns Sought Additional Rm1 4bil For Lcs Project

Bns Sought Additional Rm1 4bil For Lcs Project

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 96 hits
BNS requested more funds in view of changes to the project specifications and schedule PETALING JAYA Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd sought an additional RM1 416 billion for the littoral combat ship project According to the newly declassifi...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Unlocking Insights Leveraging The Indonesia Brand Database For Brand Research

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Huggies Malaysia Meraikan Ibu Dan Memperkenalkan Lampin Bayi Baharu Mereka Dengan Fun Run

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz

36 Hours On Minorca