Pusat Beli Belah Beroperasi Semula



SHAH ALAM - Pengumuman Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) pada 1 Mei lalu untuk membuka semula aktiviti ekonomi di seluruh negara secara terkawal disambut baik oleh pengendali pusat beli-belah di Lembah Klang.

Selepas dua bulan menjalani tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berikutan penularan wabak koronavirus (Covid-19), pengumuman tersebut memberikan kelegaan kepada pemilik pusat beli-belah untuk meneruskan operasi perniagaan sedia ada sepanjang PKPB sementara mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.


Plaza Shah Alam menjalankan kerja-kerja pembersihan sanitasi mengikuti SOP yang ditetapkan untuk beroperasi.

Selain itu, mereka menggunakan platform media sosial untuk menyalurkan maklumat dan perkembangan operasi perniagaan dari masa ke masa kepada orang ramai.

Pusat beli-belah 1 Utama di Bandar Utama dekat sini dibuka sepanjang pelaksanaan PKP tetapi ia hanya libatkan perkhidmatan penting, pasar raya serta premis makanan dan minuman dengan waktu operasi yang dipendekkan dari jam 10 pagi hingga 8 malam serta dianggarkan kira-kira 100 kedai dibuka daripada lebih 700 penyewa biasa.

1 Utama dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian semalam berkata, dalam tempoh PKPB yang bermula hari ini, pusat beli-belah itu sedang berunding dengan penyewa mengenai prosedur pembukaan semula operasi perniagaan mereka untuk memastikan SOP keselamatan yang ketat dilaksanakan.

Jelas 1 Utama, pusat beli-belah itu akan beroperasi seperti biasa dari jam 10 pagi sehingga 10 malam setiap hari tetapi terdapat kedai yang akan dibuka lebih awal mengikut kategori seperti yang disenaraikan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

“Terdapat juga beberapa kedai yang masih tidak dibuka seperti panggung wayang, gimnasium, salon dan lain-lain,” menurut pihak pengurusan 1 Utama.

1 Utama juga melancarkan pemeriksaan kesihatan pengimbasan QR melalui aplikasi mudah alih untuk pembeli, kakitangan kedai dan penyewa untuk pengesanan hubungan yang diperlukan MKN.

“Kami memastikan aspek kebersihan dan keselamatan sentiasa terjaga untuk mewujudkan persekitaran yang selamat untuk kakitangan, penyewa dan pembeli, dan akan terus melakukannya dengan lebih berhati-hati sepanjang PKPB.

“Kami menyediakan stesen pembersih percuma yang boleh digunakan oleh pembeli dan bangunan dibersihkan dengan disinfektan kelas hospital di kawasan awam.

“Kami juga menggunakan lampu UV yang dipasang di AHU (unit pengendalian udara) untuk membunuh mikrob, bakteria dan virus berbahaya dan sistem penapisan udara yang komprehensif untuk udara dalaman yang segar,” katanya.

Sepanjang tempoh PKP, 1 Utama memasang penanda penjarakan sosial, lif dan lain-lain, lokasi pengambilan makanan dan minuman yang ditentukan untuk memudahkan penghantaran makanan untuk Grab, Foodpanda dan lain-lain untuk pengendalian makanan yang lebih selamat dan keselamatan keseluruhan.

Berfasa

Sementara itu, pusat pemborong terbesar di Malaysia, GM Klang di Klang juga dilaporkan dibuka hari ini kepada pelanggan dan ia tertakluk kepada arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri.

  Sebanyak 1,000 kedai di GM Klang dibuka bermula hari ini.
Pengurus Pengiklanan dan Promosi GM Klang, Norsuhaida Othman berkata, GM Klang menjangkakan lebih 1,000 kedai bakal beroperasi kembali (di bawah kategori perniagaan yang dibenarkan buka) bermula hari ini secara berfasa.

Menurutnya, pengoperasian premis perniagaan di GM Klang secara berperingkat itu dilaksanakan disebabkan terdapat segelintir peniaga memerlukan masa untuk membuat persiapan memulakan operasi.

“GM Klang seperti juga pihak-pihak yang lain akan mengamalkan SOP yang telah dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) di kawasan kompleks kami seperti penyediaan sanitasi tangan, saringan kesihatan sebelum para pengunjung memasuki bangunan kom¬pleks,” katanya.

Norsuhaida berkata, GM Klang juga melaksanakan penjarakkan sosial di tempat-tempat sesak seperti lif, medan selera, ruang kaunter perkhidmatan awam dan setiap kedai juga perlu mengamalkan SOP itu bagi memastikan GM Klang sentiasa menyediakan persekitaran yang selamat dan sihat.

Antara pusat beli-belah yang beroperasi di Lembah Klang
1 AEON Retail Malaysia
2 Subang Parade
3 MidValley Megamall
4 1 Utama
5 Citta Mall
6 Melawati Mall
7 IPC Shopping Centre
8 Alamanda Shopping Centre
9 IOI City Mall
10 Tropicana Gardens Mall
11 Suria KLCC
12 Lot 10 Kuala Lumpur
13 Berjaya Times Square Kuala Lumpur
14 Pavilion KL
15 Fahrenheit88 Kuala Lumpur
16 Quill City Mall Kuala Lumpur
17 Setia City Mall
18 Sogo
19 Sunway Pyramid
20 Sunway Velocity Mall


MR :  Nampak lambat lagilah covid-19 akan pulih di Malaysia


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/05/pusat-beli-belah-beroperasi-semula.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pusat Beli Belah Dobi Bengkel Kereta Motosikal Antara Yang Dibenarkan Beroperasi Bermula 4 Mei 2020

Pusat Beli Belah Dobi Bengkel Kereta Motosikal Antara Yang Dibenarkan Beroperasi Bermula 4 Mei 2020

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 3392 hits
Berikutan pembukaan sebahagian besar aktiviti ekonomi dan sosial di seluruh negara secara terkawal dan berhati hati pada Isnin terdapat beberapa syarat syarat dan SOP yang ditetapkan oleh pihak berkuasa Di dalam sektor peruncitan kapasiti p...
Kkm Sahkan Muncul Kluster Baru Libatkan Pengawal Keselamatan Pusat Beli Belah Cheras

Kkm Sahkan Muncul Kluster Baru Libatkan Pengawal Keselamatan Pusat Beli Belah Cheras

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 465 hits
Menerusi siaran langsung perkembangan Covid 19 yang disampaikan oleh Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah hari ini memaklumkan pihaknya sudah mengenal pasti satu lagi kluster baru Kluster baru itu terdiri daripada anggota ...
Kempen Bmf Pusat Beli Belah Online Muslim Sepenuhnya Kini Dilancar

Kempen Bmf Pusat Beli Belah Online Muslim Sepenuhnya Kini Dilancar

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 396 hits
Lazada adalah syarikat milik luar di China Shopee adalah milik syarikat Singapore dan mendapat suntikan pelaburan daripada KhazanahApa masalahnya mereka ini syarikat milik luar Tak ada masalah tapiii persoalan yang patut kita tanya ialah Ke...
Kluster Baru Pusat Beli Belah Di Cheras

Kluster Baru Pusat Beli Belah Di Cheras

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 462 hits
SATU lagi kluster baharu Covid 19 dikenal pasti melibatkan pengawal dan anggota keselamatan di sebuah pusat beli belah di Cheras Kuala Lumpur Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata sebanyak 10 kes positif Covid 19 di...
Ekonomi Dibuka Semula 4 Mei Ini Senarai 52 Aktiviti Yang Masih Dilarang Beroperasi

Ekonomi Dibuka Semula 4 Mei Ini Senarai 52 Aktiviti Yang Masih Dilarang Beroperasi

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 488 hits
Perintah Kawalan Pergerakan akan dilonggarkan bermula 4 Mei ini bagi membuka semula sektor ekonomi yang terjejas teruk sehingga mengakibatkan ribuan hilang pekerjaan Di dalam perutusan Hari Pekerja oleh Perdana Menteri pagi ini masih terdap...
Bangkit Semula Rebut Mandat Yang Dirampas Seru Dr Mahathir Dan Anwar

Bangkit Semula Rebut Mandat Yang Dirampas Seru Dr Mahathir Dan Anwar

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 342 hits
Bangkit semula rebut mandat yang dirampas seru Dr Mahathir dan Anwar Dikemas kini 48 minit yang lalu Diterbitkan pada 9 May
Masanya Telah Tiba Untuk Kita Bangkit Semula Anwar Mahathir

Masanya Telah Tiba Untuk Kita Bangkit Semula Anwar Mahathir

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 298 hits
Dua bulan selepas kerajaan Pakatan Harapan tumbang dan rakyat seolah olah melihat permusuhan kembali dua tokoh utama politik negara Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim hari ini kedua duanya mengeluarkan kenyataan bersama Kenyataan ulang tahun ke...
Ph Jangan Meroyan Mahu Jadi Kerajaan Semula

Ph Jangan Meroyan Mahu Jadi Kerajaan Semula

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 224 hits
SHAH ALAM Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Karim menasihatkan Pakatan Harapan supaya tidak terlalu taksub untuk merampas semula kerajaan menerusi usul di Parlimen Jelas beliau cara terbaik untuk membentuk semula kerajaan ialah dengan menda...
Sekejap Letak Jawatan Pm Sekejap Nak Jadi Pm Semula Tun M Buat Najib Keliru

Sekejap Letak Jawatan Pm Sekejap Nak Jadi Pm Semula Tun M Buat Najib Keliru

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 349 hits
Belum lagi reda dengan pandemik Covid 19 nampaknya Malaysia berkemungkinan terpaksa berhadapan sekali lagi dengan krisis politik Menerusi laporan berita Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Mohd Yusof telah menerima usul undi tidak pe...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan