Pulau Pinang Tegas Tiada Perarakan Pedati Thaipusam


 

Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang (PHEB) tetap berpegang pada keputusannya untuk tidak membenarkan sebarang perarakan pedati semasa sambutan Thaipusam sekalipun menerima desakan daripada sesetengah pihak.


Pengerusi PHEB P Ramasamy berkata keputusan itu dibuat secara kolektif pada mesyuarat yang turut disertai Majlis Keselamatan Negara (MKN), Jabatan Kesihatan negeri dan wakil daripada Kuil Nattukotai Chettiar sebelum ini.


“Kami tidak mahu membatalkannya, namun keutamaan kami ialah kesihatan awam. Kita harus tegas dalam menangani pandemik ini kerana Covid-19 merupakan isu nyawa manusia.


“Pandemik ini menyebabkan banyak perniagaan ditutup dan rakyat kehilangan pekerjaan. Kita perlu landaikan lekuk. Penganjuran sambutan ketika pandemik ini merupakan satu tindakan mementingkan diri,” katanya pada sidang media, di George Town hari ini.




Ramasamy yang juga Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang berkata isu itu timbul semula selepas MKN memberi kebenaran kepada pergerakan pedati ke Batu Caves di Selangor, menyebabkan ada desakan agar perkara sama dibenarkan di kuil lain termasuk Kuil Nattukotai Chettiar di George Town.


Beliau berkata kuil itu telah mengutus surat merayu kerajaan negeri dan Ketua Menteri Chow Kon Yeow agar membenarkan pergerakan pedati perak semasa sambutan Thaipusam, dan perkara tersebut akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri esok.


“Secara peribadi, saya tidak bersetuju untuk membenarkan mereka berbuat demikian, kerana jika kita benarkan pedati perak, maka pedati emas juga mahu dibenarkan dan mereka di Perak, Kedah, Johor serta kuil lain di Selangor mungkin akan turut menuntut perkara sama,” katanya.


Sementara itu, beliau berkata upacara keagamaan bersempena Thaipusam di Kuil Arulmigu Balathandayuthapani akan disiarkan secara langsung menerusi Astro, Facebook dan YouTube bagi membolehkan penganut menyertai upacara tersebut di rumah masing-masing.


Sebelum ini dilaporkan MKN membenarkan pergerakan pedati membawa arca Dewa Murugan ke Batu Caves dengan syarat yang ketat serta tanpa sebarang perarakan sebagaimana kelaziman sambutan Thaipusam sebelum ini.


- Bernama 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/01/pulau-pinang-tegas-tiada-perarakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Thaipusam Pergerakan Pedati Perak P Pinang Diluluskan Mkn

Thaipusam Pergerakan Pedati Perak P Pinang Diluluskan Mkn

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 211 hits
BernamaPedati perak yang berusia lebih 100 tahun yang membawa arca Dewa Murugan melalui Jalan Transfer semasa mengadakan perarakan sejauh 7 kilometer di George Town 27 Jan 2021 fotoBERNAMA GEORGE TOWN Polis Pulau Pinang mengesahkan pergerak...
Perarakan Pedati Thaipusam Ke Batu Caves Dibenarkan Dengan Syarat Kata Annuar Musa

Perarakan Pedati Thaipusam Ke Batu Caves Dibenarkan Dengan Syarat Kata Annuar Musa

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 210 hits
MKN meluluskan perarakan pedati yang membawa arca Dewa Murugan ke Batu Caves sempena Thaipusam Foto ReutersKUALA LUMPUR 24 Jan Menteri Wilayah Persekutuan Tan Sri Annuar Musa mengumumkan Majlis Keselamatan Negara meluluskan perarakan pedati...
Tiada Penurunan Jumlah Kenderaan Di Pulau Pinang

Tiada Penurunan Jumlah Kenderaan Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 221 hits
Jumlah kenderaan di beberapa lokasi jalan raya di Pulau Pinang tidak menunjukkan penurunan ketara walaupun negeri itu diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan selama dua minggu bermula Rabu Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Sahabudin Ab...
Aktiviti Masjid Surau Di Pulau Pinang Ditangguhkan

Aktiviti Masjid Surau Di Pulau Pinang Ditangguhkan

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 207 hits
Solat fardu dan Jumaat bagi orang awam antara aktiviti masjid yang ditangguhkan di Pulau Pinang susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan bermula hari ini sehingga 26 Januari depan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang ...
Setiausaha Agung Pkr Puji Selangor Perli Pulau Pinang Kelantan

Setiausaha Agung Pkr Puji Selangor Perli Pulau Pinang Kelantan

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 217 hits
SELANGOR dipuji kerana Menteri Besarnya Datuk Seri Amirudn Shari mengambil tindakan menyumbangkan sebulan gaji kepada Tabung Bantuan Menangani Bencana Covid 19 Selangor Malah negeri itu juga dilapor bercadang untuk melaksanakan pemotongan g...
Projek Tambak Laut Bahagian Selatan Pulau Pinang Nelayan Dakwa Pampasan Tidak Masuk Akal Dengan Projek Bertaraf Mega

Projek Tambak Laut Bahagian Selatan Pulau Pinang Nelayan Dakwa Pampasan Tidak Masuk Akal Dengan Projek Bertaraf Mega

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 315 hits
Golongan nelayan yang terjejas dengan projek tambakan laut di perairan selatan Pulau Pinang di Gertak Sanggul Teluk Kumbar di sini mendakwa pampasan yang ingin diberikan kerajaan negeri kepada mereka tidak setimpal dengan projek bertaraf me...
Umno Pulau Pinang Tetap Bawa Usul Putus Hubungan Dengan Ppbm

Umno Pulau Pinang Tetap Bawa Usul Putus Hubungan Dengan Ppbm

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 197 hits
January 22 2021 Pengerusi Umno Pulau Pinang Musa Sheikh Fadzir berkata usul memutuskan hubungan dengan PPBM tidak boleh diketepikan kerana usul di peringkat bahagian mesti dibawa ke perhimpunan agung parti PETALING JAYA Usul memutuskan kerj...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Yuecheng Yanyuan Entrepreneurial Space By Jin Design In Hebei China

15 Delightful Dried Flowers Spring Wreath Designs

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Volcanic Ash From Gunung Ruang To Enter Malaysian Skies Tonight