Pulangkan Wang Negara Wahai Penyangak 1mdb Guan Eng



Menteri kewangan mendesak “penyangak” skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) memulangkan semula wang rakyat yang dicuri daripada dana itu.

Membentangkan Belanjawan 2019 di Parlimen petang ini, Lim Guan Eng mengingatkan mereka agar bersedia diheret ke mahkamah susulan penyelewengan tersebut.
“Mereka adalah antara dalang dalam penerbitan bon 1MDB berjumlah US$6.5 bilion atau RM26 bilion yang bersubahat dengan penyangak di Malaysia untuk menyelewengkan wang rakyat Malaysia.

Loading...
“Berita yang lebih baik ialah Jho Low, watak utama dalam skandal ini telahpun didakwa (dituduh tanpa hadir) di Amerika Syarikat.

“Bagi penyangak yang telah mencuri wang rakyat, pulangkanlah wang kepada negara dan bersedia dihadapkan ke muka pengadilan.

“Bagi mereka yang masih menyokong penyangak ini, pohonlah maaf dan letak jawatan daripada pejabat awam,” katanya.

Gesaan itu dibuat susulan pendakwaan dua bekas pegawai Goldman Sachs Group Inc, Tim Leissner dan Roger Ng, oleh Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat.

Leissner, yang mengaku bersalah  terhadap tuduhan membayar rasuah untuk mendapat penerbitan bon 1MDB, bersedia membayar US$43.7 juta (RM181.7 juta).

Desakan dalam capan bertemakan “Malaysia wibawa, ekonomi dinamik, rakyat sejahtera” tepukan tanda sokongan penyokong kerajaan kepada pemimpin DAP itu.

Turut kedengaran suara riuh-rendah dan sorakan dalam Dewan Rakyat ketika beliau berucap pada perenggan-perenggan akhir ucapannya yang jelas menghentam kerajaan dahulu.

Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, yang didakwa berhubung kes anak syarikat 1MDB sebanyak RM42 juta, hadir dalam pembentangan tersebut.
Sebelum itu, ucapan selama lebih dua jam Lim turut diganggu oleh anggota parlimen pembangkang yang bersorak dan mencelah menyebakan Lim menghentikan seketika ucapannya.

Insiden pertama ketika Lim menyifatkan buat julung kali Pakatan Harapan membentangkan belanjawan selepasn 61 tahun susulan rakyat menjatuhkan kerajaan “kleptokrasi global” pada 9 Mei lalu.

“Saya juga ingin menyatakan penghargaan kepada semua rakyat Malaysia yang telah menunjukkan keberanian dan rasa kasih sayang kepada tanah air yang tercinta dengan menyelamatkan negara daripada sebuah kerajaan kleptokrasi global dan menggantikan pentadbiran tersebut dengan satu kerajaan baharu yang bersih dan demokratik,” katanya.

Ia mengundang suara riuh-rendah dan sorokan wakil rakyat pembangkang lalu, Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohamad Ariff Md Yusof berkata: “Bawa bertenang, Yang Berhormat”.
Pada masa yang sama, kendengaran suara mencelah kedengaran “nak bentang bajet ke ini?” tetapi wakil rakyat itu tidak dapat dipastikan dalam rakaman langsung di televisyen. - Projek MM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2018/11/pulangkan-wang-negara-wahai-penyangak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pulangkan As 588 Juta Yang 1mdb Bayar Goldman Sachs Guan Eng

Pulangkan As 588 Juta Yang 1mdb Bayar Goldman Sachs Guan Eng

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 232 hits
Menteri Kewangan Lim Guan Eng mahu Goldman Sachs memulangkan AS 588 juta yang diterimanya daripada firma pelaburan negara 1MDB Jumlah itu adalah sebagai yuran yang dibayar oleh 1MDB kepada Goldman untuk menerbitkan bon sebanyak AS 6 5 bilio...
Wang Yang Dihulurkan Bukan Wang Bapa Guan Eng

Wang Yang Dihulurkan Bukan Wang Bapa Guan Eng

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 262 hits
20 Safar 1440H Isnin Pendakwah bebas Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah hari ini mengingatkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng untuk tidak menggunakan perkataan saya ketika mengeluarkan kenyataan berkaitan sesuatu keputusan yang dibuat oleh kerajaan...
Kenapa Guan Eng Takut Dedahkan Dokumen Perjanjian 1mdb Dengan Ipic

Kenapa Guan Eng Takut Dedahkan Dokumen Perjanjian 1mdb Dengan Ipic

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 230 hits
Semalam Lim Guan Eng memberi alasan bahawa kerajaan tidak boleh mendedahkan perjanjian penyelesaian antara syarikat Abu Dhabi IPIC dan 1MDB kerana jika berbuat demikian akan menjadi subjudis kerana saya telah didakwa mengenainya dua minggu ...
Asset Declaration Guan Eng Tops Income List Followed By Dr M

Asset Declaration Guan Eng Tops Income List Followed By Dr M

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 420 hits
Details regarding the income of Pakatan Harapan and Parti Warisan Sabah lawmakers who have declared their assets to MACC have been published on the MACC said it would publish the full details after technical problems are resolved At present...
Guan Eng Top Income Earner Exceeding Rm1 Million A Year

Guan Eng Top Income Earner Exceeding Rm1 Million A Year

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 267 hits
Guan Eng s income double that of Irwan Serigar A list published by the Malaysian Anti Corruption Commission has put Finance Minister Lim Guan Eng ahead of 47 other MPs from the ruling coalition as well as Cabinet members who recently declar...
Pendapatan Guan Eng Rm86 464 92 Tertinggi Ph Tunai Janji

Pendapatan Guan Eng Rm86 464 92 Tertinggi Ph Tunai Janji

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 205 hits
KUALA LUMPUR Menteri Kewangan Lim Guan Eng mencatat pendapatan tertinggi di kalangan ahli parlimen dan pentadbiran kerajaan iaitu berjumlah RM86 464 92 Ia berdasarkan Portal Pengisytiharan harta anggota Parlimen dan pentadbiran kerajaan kep...
Pembangkang Boo Panggil Guan Eng Nobita

Pembangkang Boo Panggil Guan Eng Nobita

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 668 hits
2 Nov 2018 Anggota parlimen BN membangkitkan isu pembelian banglo Lim Guang Eng bawah harga pasaran ketika menteri kewangan membentangkan Belanjawan 2019 hari ini Perkara itu dibangkitkan ketika Lim mengumumkan Lembaga Hasil Dalam Negeri ak...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan