Pulang Dari Sepang 1000km Endurance Race 2018 Dengan 1001 Pengalaman



Pulang dari Sepang 1000km endurance race 2018 dengan 1001 pengalaman! | Assalamulaikum dan salam sejahtera. Baru ada peluang dan semangat nak menulis selepas 5 hari habisnya event sepang 1000km endurance race 2018. Ah! Terlalu banyak yang nak diceritakan sebenarnya, terlalu banyak yang nak dikongsikan, Cuma aku cuba untuk kongsikan apa yang boleh di tulis dan apa yang aku rasa, tak perlu kita tulis, ok?


Walaupun aku tidak berada dalam mereka yang “penting” tapi aku boleh rasa bangga sebab aku berada dalam kelompok hadapan Honda Malaysia Racing Team (HMRT). Itu pada aku cukup membanggakan. Mulanya, sewaktu interview, macam-macam posisi aku tanya, sampaikan yang interview aku tu suruh aku duduk bahagian runner je, senang!


Tapi aku taknak! Aku cakap, aku nak duduk dekat bahagian yang menonjol disebabkan ini adalah kali pertama aku join jadi crew untuk Sepang 1000km endurance race 2018. Tak best lah kalau baru pertama kali masuk duduk bahagian belakang kan? Hehe. Itu mindset aku la. Jadi, fikir punya fikir, aku mintak bahagian fuelman.


Bercerita pasal bahagian ini, ada mencabarnya juga. Kalau korang ada tengok dekat youtube, waktu F1 race dekat mana tah, yang kereta tiba-tiba terbakar tu, disebabkan minyak bocor. Ha, dari situ sebenarnya datang minat aku nak join team fuelman! Hahaha. Sebab mencabar weh! Betul mencabar! Itu yang wife aku bising tu, dia kata, la, sebab itu je nak masuk team fuelman?


Hahaha. Memang aku gelak panjang bila cerita keputusan aku nak join team tu. Tapi aku tak mintaklah kereta terbakar time race. Cuma aku suka bahagian ini. Sewaktu sampai sepang, ha, ni aku nak cerita pasal sepang international circuit pulak.


Kalaulah aku tak join jadi crew Honda Malaysia Racing Team (HMRT) , agaknya tah bilalah aku nak ada peluang masuk sepang paddock. Masuk dan bekerja! Ha! Waktu pertama kali masuk tu, tak payah tanyalah macamana perasaannya. teruja! Semua ada!

Kami masuk paddock hari rabu, dan Sepang 1000km endurance race 2018 hari sabtu. Jadi 4 hari jugalah berkampung dekat sepang. Dari pagi bawa ke malam. Macam-macam yang aku belajar dekat sini. Apa yang seronoknya pasal team ni adalah, walaupun kau duduk bahagian minyak, tapi kau boleh je nak masuk team mekanik untuk belajar macam-macam benda. Kau boleh je duduk bahagian tire untuk belajar macam-macam benda. Pendek kata, tiada sempadan untuk kau tambah ilmu.


Aku nak kata terus hebat tu takdelah. Tapi alhamdulilah, banyak benda yang aku belajar. Daripada tak tahu apa-apa, alhamdulilah, ada dapat ilmu racing. Apa yang perlu buat dekat kereta, macamana setting angin tayar yang betul, minyak dan macam-macam lagi strategi.




Yang sebenarnya, daripada hari rabu sampai jumaat, aku tunggu hari sabtu je. Sebab itu race day. Aku nak rasa macamana keadaannya waktu hari sebenarnya, dan bila sampai hari kejadian! Punyalah nervous! Hahahaha.


Sepang 1000km endurance race 2018 ini adalah untuk menguji ketahanan kereta jadi waktu racenya panjang. Cuma ada beberapa syarat yang ditetapkan pihak sepang yang buatkan kami sedikit kurang setuju. Antaranya syarat 3 minit kereta mesti berada di dalam pit sebelum dibenarkan untuk masuk semula ke dalam race.



TEAM FUELMAN HONDA MALAYSIA RACING TEAM (HMRT)
Bila kereta masuk, kita akan isi minyak penuh, tukar 4 tayar dan tukar driver. Buatlah laju mana pun, kereta mesti berada 3 minit dalam pit. Jadi bila semua siap, kami akan tunggu dan tengok je kereta tu completekan masa 3 minit, baru jalan balik. Rasanya kalau tak ada set masa ni, pelumbaan akan jadi lebih wow! (pada aku la).


Lihat tak sama macam buat. Itu yang aku rasa. Kita tengok orang buat keje, rasa biasa je. Tapi bila kita buat, Aduh! Penat weh! Lagi-lagi team mekanik, respek aku pada mereka sebab daripada awal race sampai habis, sentiasa bersemangat! Tahniah lah aku ucapkan pada korang!




Apa pun, bukan rezeki Honda Malaysia Racing Team (HMRT) untuk jadi juara tahun ini. Kita dah cuba yang terbaik! Walaupun masa kita singkat untuk tubuhkan team, dan preparation, kita semua dah berikan yang terbaik kita ada. Itu satu kebanggaan!


Dan driver Honda Malaysia Racing Team (HMRT)¸ Aaron lim , Farriz Fauzy, tengku ezan ley dan Afiq. Terima kasih untuk kata-kata semangat. Mulanya agak kecewa juga, tapi bila driver pun positif, kami pun sama positif. Terngiang-ngiang juga ayat mereka, “this is race bro”! hahaha.


Apa pun. Aku sebenarnya nak ucapkan rasa syukur sangat-sangat. Ini kerana, dahlah kali pertama masuk, kemudian preparation racing tahun ini agak lewat sedikit berbanding tahun-tahun sebelumnya, tetapi team yang berkerja dah macam family! Daripada team manager sampailah kepada mekanik! Semua macam family! Bergelak ketawa, bergurau senda, serius waktu kerja, best gila lah! Hahaha.


Sepang 1000km endurance race! Tunggu kami kembali dengan semangat yang lebih membara tahun hadapan! Kami dah lama dahagakan kemenangan! Semangat tetap membara! Pasti! Yoshhh!


Sumber : Sepang International Circuit

Sumber : Sepang International Circuit

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2018/11/pulang-dari-sepang1000km-endurance-race.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Inotekdesa 2018

Inotekdesa 2018

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 292 hits
Inotekdesa 2018Tempat MITC MelakaTarikh 15 Hingga 18 November 2018Ekspo Inovasi dan Teknologi Keusahawanan Desa 2018 atau inotekdes 18 adalah program yang mendedahkan teknologi inovasi kepada usahawan desa bagi membantu meningkatkan produkt...
Jom Beli Games Murah Di Steam 2018

Jom Beli Games Murah Di Steam 2018

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 330 hits
Sempena Black Friday dan musim luruh Steam menawarkan games pada harga promosi yang lebih murah Promosi Game juga ditawarkan di Origin Humble Store Microsoft Store Ubisoft Store Green Man Gaming dan Fanatical Pelbagai jenis promosi disediak...
Senarai Kandungan Baru Netflix Yang Akan Ditawarkan Disember 2018 Ini

Senarai Kandungan Baru Netflix Yang Akan Ditawarkan Disember 2018 Ini

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 261 hits
Bulan November bakal melabuhkan tirai beberapa hari sahaja lagi Bagi pengguna Netflix sudah tentu anda tertanya tanya apakah kandungan baru yang akan dihidangkan platform penstriman tersebut Berikut merupakan senarai kandungan yang akan mul...
Piala Aff Suzuki 2018 Malaysia Tepati Ramalan Ke Separuh Akhir Tewaskan Myanmar 3 0

Piala Aff Suzuki 2018 Malaysia Tepati Ramalan Ke Separuh Akhir Tewaskan Myanmar 3 0

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 292 hits
24 November 2018 11 14 PM KUALA LUMPUR Skuad Harimau Malaya melangkah penuh bergaya ke separuh akhir Kejuaraan Piala AFF Suzuki 2018 selepas menewaskan Myanmar 3 0 pada perlawanan terak
Imr Fun Run 2018

Imr Fun Run 2018

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 613 hits
Alahai seronoknya tiap hujung minggu join acara larian huhu Minggu lepas 7KM dan minggu ini 5KM pula IMR Fun Run ini kelihatannya dianjurkan oleh Institute of Medical Research Kementerian Kesihatan Malaysia Pejabat diorang terletak di sekit...
Cuti Sekolah Hujung Tahun 2018 Bermula

Cuti Sekolah Hujung Tahun 2018 Bermula

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 718 hits
Assalamu alaikum hai Cuti Sekolah Hujung Tahun 2018 Bermula Alhamdulillah semalam merupakan hari terakhir sesi persekolahan bagi tahun 2018 In Shaa Allah next year kak Alia darjah satu Ain pulak akan memulakan dunia persekolahannya di prase...
Christmas Buffet Fiesta Di Lexis Suites Penang Christmas Buffet 2018

Christmas Buffet Fiesta Di Lexis Suites Penang Christmas Buffet 2018

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 643 hits
Christmas Buffet Fiesta di Lexis Suites Penang Seperti yang korang tahu kita di Malaysia ni saban bulan ada sahaja perayaan yang diraikan Mana tidaknya di Malaysia ni ada pelbagai kaum Untungkan kita dapat menyambut pelbagai perayaan ini Bi...
Temuduga Terbuka Posmen Kurier Pemandu Van Penempatan Selangor April 2018

Temuduga Terbuka Posmen Kurier Pemandu Van Penempatan Selangor April 2018

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 348 hits
Asalamualaikum Harap korang semua sihat walafiat sentiasa Hari ni nak kongsi satu berita baik bagi yang tinggal di Selangor dan yang sedang mencari pekerjaan Tarikh Temuduga 12 APRIL 2018 Masa 9 00 pagi hingga 3 00 petang Lokasi Temuduga PU...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan