Puding Buih Beracun Peniaga Tolonglah Jaga Kebersihan


Kepada peniaga online khususnya yang menjual barangan makanan, korang jagalah kebersihan. serius weyhhhh.. korang tak takut ke kalau disebabkan korang yang tak jaga kebersihan masa masak makanan tu, then orang beli, jadi keracunan makanan ke..?


korang tak rasa bersalah ke? diorang bayar tau harga makanan yang korang jual tu. dan korang dengan happynya dapat duit untuk menyara hidup korang. aduiii.. kalau aku memang rasa tak sedap ni.

ya, kita tak tau benda-benda ni akan terjadi. sebelum ni dan bertahun korang menjual makanan, tak ada pun customer jorang yang kena keracunan bagai.

sebab tu lah aku cakap kena berhati-hati.. sebab kita tak tau bila akan jadilah.. kalau tau senang pulak. berhati-hati masa sebelum nak jadi jer..

korang nampak tak hikmahnya korang tak tau di situ. sebab nak suruh korang terbiasa dengan amalan menjaga kebersihan dalam apa sahaja yang korang buat. kan agama islam menitikberatkan tentang kebersihan

kan ada hadith nabi yang berbunyi...: kebersihan adalah sebahagian daripada iman.



so gaisss.. jaga kebersihan ya.. kita tak nak dah jadi macam ni:

Keracunan Makanan Akibat Puding Buih.
Ujian Aidilfitri buat kami sekeluarga. Alhamdulillah, Allah masih menjaga kita semua. Allah izinkan kami melalui pengalaman ini agar kami belajar bersabar dan lebih bersyukur.
Memang teruk, sakit, panik dan tidak cukup rehat. Lima orang anak-anak Kak Ida muntah dan berak hampir empat hari tanpa henti.
Kekalutan lap muntah, lap najis, basuh baju, basuh toto, tukar cadar, basuh selimut, tukar pampers yang tiada henti bersilih ganti.
Dalam masa yang sama menguruskan baby kecil yang masih menyusu dan anak istimewa kami Amani yang perlu diasingkan agar tidak terkena wabak yang sama.
Adik-beradik Kak Ida juga mengalami keracunan makanan yang sama, bahkan lebih teruk. Sehingga ke hari ini, jumlah keluarga kami yang warded di hospital ialah lapan orang.
Bukan sekadar sakit, mereka juga mengalami halusinasi akibat badan yang sangat lemah. Meracau, mengigau, demam panas, sakit dada, sakit belakang, sakit tengkuk, sakit perut, menggigil dan banyak lagi.
Puding Buih itu dibeli oleh adik ipar melalui online. Doktor beritahu ia adalah kerana bakteria 'salmonella' yang terdapat di dalam telur berkenaan, berkemungkinan telur tidak dibasuh.
Kes keracunan ini direkodkan di HSNZ Kuala Terengganu adalah melebihi 40 kes. Bahkan mungkin lebih. Semoga Allah permudahkan.
Apapun, perkara sudah berlalu. Kak Ida tidak marah. Bahkan sudah memaafkan. Allah izinkan untuk beri pengalaman dan pengajaran. Buat kami dan juga semua peniaga online.
Mohon sahabat-sahabat yang membaca tulisan ini doakan kami ye. Mungkin ada di antara doa kalian mustajab yang menjadi asbab kesembuhan buat kami sekeluarga. Jazakumullah.
Maafkan Kak Ida kerana baru sempat update. Memberi ruang buat diri sendiri rehat agar anak-anak mendapat perhatian rapi sepanjang ujian ini.
Tiada daya dan upaya, segalanya izin Allah semata-mata.

status FB ini ditulis oleh ustazah wan nurhidayah wan pauzi, seorang pengajar yang juga aktivis masyarakat. beliau serta 8 ahli keluarga keracunan makanan akibat memakan puding buih yang dibelinya melalui online. mengikut doktor, puding buih tersebut telah dcemari oleh kuman solmanella


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://tangkapmuatjer.blogspot.com/2020/05/kepada-peniaga-online-khususnya-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita 25 Tahun Korban Pertama Puding Buih Peniaga Bakal Dikenakan Tindakan

Wanita 25 Tahun Korban Pertama Puding Buih Peniaga Bakal Dikenakan Tindakan

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 545 hits
Hari ini dimaklumkan seorang wanita berusia 25 tahun menjadi korban pertama yang keracunan puding buih selepas 10 hari bertarung nyawa di Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu Mangsa yang berasal dari Marang disahkan meninggal duni...
Mangsa Keracunan Puding Buih Bertambah 1 Di Icu

Mangsa Keracunan Puding Buih Bertambah 1 Di Icu

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 416 hits
Dr Nor Azimi Yunus melawat seorang mangsa keracunan makanan Siti Hasnah Mustafa yang dibenarkan keluar dari Hospital Sultanah Nur Zahirah semalam KUALA TERENGGANU Seramai 25 lagi orang dilaporkan mengalami keracunan makanan dipercayai berpu...
Misteri Punca Keracunan Puding Buih Viral Akhirnya Dibongkar Oleh Pakar Kesihatan Ini

Misteri Punca Keracunan Puding Buih Viral Akhirnya Dibongkar Oleh Pakar Kesihatan Ini

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 2340 hits
Baru pertama kali saya dengar nama kuih ni Terkejut juga bila dengar berita keracunan makanan pada akhir Ramadhan Baru nak buat claim yang saya tak dengar kes keracunan makanan daripada bazar Ramadhan tahun ni Berbanding tahun tahun lepas r...
Telur Mungkin Punca Keracunan Puding Buih

Telur Mungkin Punca Keracunan Puding Buih

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 1025 hits
Telur Mungkin Punca Keracunan Puding Buih Siapa sangka puding buih ini mampu menyebabkan lebih 70 orang individu terlantar akibat keracunan makanan Telur Mungkin Punca Keracunan Puding Buih Daripada siasatan dilakukan Jabatan Kesihatan Daer...
Resepi Puding Buih Berkuah Pudingbuih

Resepi Puding Buih Berkuah Pudingbuih

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 1847 hits
Puding Buih BerkuahBahan2 puding1 bungkus agar2 tali 6 gelas air 1 2 cwn gula5 biji putih telur1 st vanilasedikit pewarnaCara21 Didihkan air agar2 sampai hancur 2 Dlm bekas lain whisk putih telur sampai meringue masukkan 2biji kuning telur ...
Kualaterengganu 48 Keracunan Makanan Dipercayai Akibat Puding Buih

Kualaterengganu 48 Keracunan Makanan Dipercayai Akibat Puding Buih

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 749 hits
Sejumlah 48 individu yang mengalami keracunan makanan dipercayai berpunca daripada puding buih yang dibeli secara dalam talian pada Jumaat lepas telah menerima rawatan sejak semalam Pengarah Kesihatan negeri Dr Nor Azimi Yunus berkata darip...
Keracunan Puding Buih Berpunca Telur Tamat Tempoh Exco Terengganu

Keracunan Puding Buih Berpunca Telur Tamat Tempoh Exco Terengganu

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 578 hits
Kuala Terengganu Kes keracunan makanan akibat puding buih yang melibatkan 99 pesakit di Terengganu baru baru ini berpunca daripada penggunaan telur yang telah tamat tempoh Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan Perumahan Kesihatan dan Ala...
Pengajaran Dari Kes Puding Beracun

Pengajaran Dari Kes Puding Beracun

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 1622 hits
Pengajaran dari kes puding buih ini ialah apa jua yang kita buat perlu ada ilmu dan melakukan pembelajaran secara berterusan Dapatkan panduan lengkap untuk menjalankan perniagaan makanan dan penghantaran dari rumah agar usaha anda tidak sia...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya