Pru15 Selepas Bajet 2023


 
PRU15 selepas Bajet 2023?July 23, 2022 Masalah perpecahan melibatkan parti-parti dalam kerajaan sedia ada menyebabkan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) berkemungkinan tidak akan diadakan dalam jangka masa terdekat.
Pengerusi Parti Pejuang Tanahair (Pejuang), Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kegagalan parti-parti dalam kerajaan mencapai kata sepakat untuk mengadakan pilihan raya menyebabkan mereka tidak boleh membubarkan kerajaan segera.
Jelas beliau, kerajaan sedia ada pasti akan memilih tarikh pelaksanaan PRU15 bersesuaian pada saat parti mereka berada dalam keadaan paling kuat dan mampu menang, namun keadaan itu sukar kerana mereka kini tidak ada kata sepakat.
“Kalau saya tentukan tarikh pilihan raya dahulu, saya berpendapat ketika parti saya kuat dan akan menang. Itu ukurannya. Mungkin lebih awal dan mungkin lebih lewat. Tetapi kita hendak lihat parti kita menang.
“Saya fikir perkara sama difikirkan kerajaan yang ada sekarang. Mereka akan pilih tarikh yang mana boleh menang. Tetapi mereka kini berdepan masalah perpecahan.
“Ada yang hendak pilihan raya lebih awal, ada yang hendak kemudian. Jadi selagi mereka tidak boleh capai kata sepakat untuk mengadakan pilihan raya, mereka tidak boleh bubarkan kerajaan.
“Justeru, saya berpendapat bahawa tidak akan ada PRU15 dalam jangka masa terdekat. Lagipun Belanjawan 2023 belum diluluskan.
“Jadi, kelulusan belanjawan penting untuk keperluan perbendaharaan kerajaan bagi tahun hadapan,” katanya dalam satu wawancara eksklusif bersama Sinar Premium di bangunan Yayasan Al-Bukhary, di sini pada Rabu.
Ketika ini, tarikh pelaksanaan PRU15 masih menjadi tanda-tanya dalam kalangan pemimpin politik dan rakyat. Ia merupakan hak prerogatif Perdana Menteri, Datuk Ismail Sabri Yaakob dan perlu mendapat perkenan daripada Yang di-Pertuan Agong.
Meskipun terdapat gesaan PRU15 diadakan lebih awal oleh sebilangan besar pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN) diketuai Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, namun majoriti pemimpin kerajaan dan Pakatan Harapan (PH) menolak cadangan itu.
Sebaliknya, mereka meminta kerajaan menyelesaikan dahulu krisis ekonomi dan masalah kenaikan mendadak kos sara hidup ketika ini,
Dalam perkembangan lain, Dr Mahathir yang juga Ahli Parlimen Langkawi menegaskan pintu rundingan bagi membincangkan idea khemah besar pembangkang dengan Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN) sudah dianggap tertutup sama sekali.
Jelas beliau, keputusan itu dibuat Pejuang susulan parti-parti tersebut mempunyai pendapat berbeza di samping sokongan oleh rakyat terhadap mereka tidak begitu jelas.
“Umpamanya ramai orang Melayu tidak boleh terima DAP. Jadi, kalau kita bawa masuk DAP, maka ramai orang Melayu yang akan menolak kita.
“Jadi, kita tidak akan mengadakan kerjasama dengan PH, sama ada dengan DAP, Parti Amanah Negara (Amanah) atau pun Parti Keadilan Rakyat (PKR).
“Kita hanya mahu bekerjasama dengan orang tidak terlibat politik dan tidak membangkitkan perasaan benci kepada mereka,” tegas Dr Mahathir.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/07/pru15-selepas-bajet-2023.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Ros Luluskan Pindaan Apakah Umno Yang Dipimpin Presiden Bermasalah Mampu Mencipta Kemenangan Dalam Pru15

Selepas Ros Luluskan Pindaan Apakah Umno Yang Dipimpin Presiden Bermasalah Mampu Mencipta Kemenangan Dalam Pru15

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 210 hits
Apabila Jabatan Pendaftar Pertubuhan atau RoS akhirnya meluluskan cadangan pindaan perlembagaan UMNO petang semalam petunjuk yang nyata kini ialah ia bermakna Parlimen akan dibubarkan dalam waktu terdekat ini Oleh kerana pemilihan UMNO suda...
Syurga Buatmu Nak Jsad Adik Azwa Azman Akhirnya Ditemui Selepas Hiiang Sejak Selasa

Syurga Buatmu Nak Jsad Adik Azwa Azman Akhirnya Ditemui Selepas Hiiang Sejak Selasa

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 237 hits
Jsad Muhammad Azwa Azman lapan tahun yang Iemas di Sungai Kinabatangan dekat Kampung Batu Puteh di sini ditemui jam 1 45 tengah hari Pegawai Angkatan Pertahanan Awam Malaysia Kinabatangan Kapten Ahmad Roslan Mohd Kamel berkata jsadnya ditem...
Selepas Ini Yang Ada Hanya Team Keadilan Fahmi

Selepas Ini Yang Ada Hanya Team Keadilan Fahmi

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 106 hits
KEADILAN harus melupakan semua pasukan ketika kempen Pemilihan KEADILAN 2022 lalu kerana sebaik sahaja tiba penghujung Julai ini maka Memorandum Kerjasama Pakatan Harapan dengan Kerajaan Persekutuan berakhir dan Parlimen boleh dibubarkan pa...
Wajah Opah Shiela Rusly Wajah Anak Elisya Sandha Selepas Bercvkur Dipuji Ramai

Wajah Opah Shiela Rusly Wajah Anak Elisya Sandha Selepas Bercvkur Dipuji Ramai

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 177 hits
Baru baru ini pelakon Elisya Sandha telah mengadakan maljis akikah untuk anak perempuan sulungnya yang baru lahir Beberapa keping foto sekitar majlis tersebut dimuat naik ke laman Instagram miliknya sebagai kenangan bersama suami Uzair Haqi...
Pencarian Wanita Melayu Plaza Shah Alam Kini Kembali Selepas 2 Tahun Ditangguhkan

Pencarian Wanita Melayu Plaza Shah Alam Kini Kembali Selepas 2 Tahun Ditangguhkan

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 228 hits
Sedar tak sedar rupanya tahun ini merupakan tahun ketujuh penganjuran Pencarian Wanita Melayu Plaza Shah Alam Setelah dua tahun penganjurannya terpaksa ditangguhkan disebabkan pandemic Covid 19 kini PWM2020 kembali semula Pencarian Wanita M...
Hiburan Dia Sempat Meronta Terus Telan Daging Liat Lelaki Temui Ajal Selepas Nikmati Daging Singgang

Hiburan Dia Sempat Meronta Terus Telan Daging Liat Lelaki Temui Ajal Selepas Nikmati Daging Singgang

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 152 hits
Siapa sangka hidangan daging singgang merupakan makanan yang terakhir dinikmati oleh seorang jejaka bernama Wan Azlan selepas dilaporkan mengalami sesak nafas dipercayai tercekik Difahamkan melalui laporan selepas pulang dari kerja kira kir...
Sri Lanka Isytihar Darurat Selepas Presiden Cabut Lari Ke Maldives

Sri Lanka Isytihar Darurat Selepas Presiden Cabut Lari Ke Maldives

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 130 hits
Sri Lanka isytihar darurat selepas presiden cabut lari ke Maldives Dikemas kini 26 saat yang lalu Diterbitkan pada 13 Jul 202
Video Dia Tau Dak Yang Dia Sebut Che Ta Tu Makkkk Dia Gelagat Aaisyah Selepas Pakai Inai Buat Ramai Terhibur

Video Dia Tau Dak Yang Dia Sebut Che Ta Tu Makkkk Dia Gelagat Aaisyah Selepas Pakai Inai Buat Ramai Terhibur

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 236 hits
Sebut saja Che Ta pasti semua orang mengenali pengacara pelakon model yang terpesona ini Namanya tidak lagi asing lagi dalam dunia hiburan seni malah berkembang ke industri perniaagan pula Baru baru ini Che Ta melancarkan produk terbaru iai...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Hikayat Budak Pening Sebuah Legasi

Bayu Somerset Pakaian Tradisional Untuk Gaya Harian

Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden