Pru 15 Tersekat Jika Pn Kalah Di Sabah



Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15 menurut penganalisis politik berkemungkinan besar akan diadakan secara tergempar pada hujung 2020 sekiranya Perikatan Nasional (PN) dan BN berjaya dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah.
Sebaliknya jika kalah, maka PN akan menangguhkan PRU tersebut untuk beberapa lama bagi mengelakkan tsunami Sabah melanda ke Semenanjung.
Bagi Ahli Parlimen Tanjung Malim, Chang Lih Kang, pengundi di Sabah mempunyai peluang untuk menyekat politik caca merba dan membazir PN dengan mengalahkan mereka pada 26 September nanti.
“Saya gembira pengundi yang berada di Sabah (kelihatannya) akan menyokong Warisan Plus sebab Ketua Menteri Sabah, Shafie Apdal telah membawa perubahan baik semampu mungkin selepas PRU14 lalu. Juga tempoh Warisan berkuasa adalah terlalu singkat (Mei 2018 hingga Julai 2020) dan mandat tersebut wajar diteruskan lagi.
“PRU15 akan diadakan kalau Warisan kalah PRN ini. Oleh itu, semua pengundi Warisan Plus berkemampuan dan akan berjasa besar menyekat PRU15 dilaksanakan dalam masa terdekat,” katanya kepada Suara Pakatan Daily.
Menurut Chang, situasi kempen di Sabah selepas seminggu boleh dianggap menyebelahi Warisan Plus biar pun PN dan BN menurunkan semua jentera dan dana untuk memenangi hati rakyat Sabah.
“Situasi dalam medan pertempuran memang sengit kerana PN dan BN sedang berkempen dengan sepenuh kekuatan mereka. Namun begitu, sokongan terhadap Warisan-PH atau Warisan Plus adalah amat memberangsangkan,” katanya lagi.
Cuma sedikit faktor yang membimbangkan, kata Chang, sekiranya pengundi di Semenanjung tidak pulang ke Sabah ekoran harga tiket yang tinggi menjelang hari pembuangan undi. Hal itu, menurutnya mungkin menjejaskan peluang Warisan-PH untuk mendapat kerusi lebih banyak.
“Ramai dari pengundi Warisan bekerja di Semenanjung pada masa ini. Diberitakan ramai tidak akan balik mengundi kerana tidak mampu bayar harga tiket penerbangan. Ini satu faktor yang sedikit membimbangkan kita,” katanya lagi.
Bagaimanapun, dengan semangat pengundi tempatan yang berkobar-kobar untuk memastikan negeri itu bebas dari percaturan politik ‘pintu belakang’ Semenanjung, Chang optimis, kemenangan akan menyebelahi Warisan-PH.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29776

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keputusan Prn Sabah Tak Wajar Jadi Penentu Pru 15

Keputusan Prn Sabah Tak Wajar Jadi Penentu Pru 15

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 267 hits
KEPUTUSAN PRN SABAH TAK WAJAR JADI PENENTU PRU 15 Oleh Abu Hanifah Muhamad PASIR G DANG Keputusan Pilihan Raya Negeri Sabah pada bulan ini tidak wajar ijadikan penentu untuk mengadakan Pilihan Raya Umum ke 15 Naib Presiden UMNO Datuk Seri M...
Pru Sabah

Pru Sabah

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 350 hits
Assalammualaikum 26 09 2020 merupakan tarikh piliharaya Umum untuk Negeri Sabah Pejam Celik Pejam Celik rupanya dah nak sampai tarikh yang dinanti Raykat Sabah akan membuat pilihan untuk kerajaan baru yang mentadbir negeri bagi tempoh 5 tah...
Pn Menang Di Sabah Pru Akan Diadakan

Pn Menang Di Sabah Pru Akan Diadakan

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 333 hits
KOTA BELUD 18 SEP Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata sekiranya gabungan PN BN PBS menang dalam pilihan raya Sabah kali ini pilihan raya umum akan diadakan dalam masa terdekat Ini adalah pertama kali Muhyiddin menunjukkan kecenderungan...
Umur Calon Pengundi Prn Sabah Sama Dengan Prn Sarawak Dan Pru 15

Umur Calon Pengundi Prn Sabah Sama Dengan Prn Sarawak Dan Pru 15

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 527 hits
Jika merujuk kepada web Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia 20 871 orang adalah pengundi awal yang akan mengundi pada 22 September ini 1 103 646 orang pula akan mengundi pada 26 September ini Yang menariknya tentang PRN Sabah ialah 447 calon a...
Jika Pn Bn Kalah Rakyat Sabah Berjaya Sekat Pru15 Tergempar

Jika Pn Bn Kalah Rakyat Sabah Berjaya Sekat Pru15 Tergempar

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 209 hits
Pilihan Raya Umum ke 15 menurut penganalisis politik berkemungkinan besar akan diadakan secara tergempar pada hujung 2020 sekiranya Perikatan Nasional dan BN berjaya dalam Pilihan Raya Negeri Sabah Sebaliknya jika kalah maka PN akan menangg...
Tiada Kerusi Di Sabah Pru 15 Pas Kena Lebih Teruk

Tiada Kerusi Di Sabah Pru 15 Pas Kena Lebih Teruk

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 292 hits
Ketetapan demi ketetapan yang diambil dalam Muktamar Pas ke 66 di Pengkalan Chepa Kelantan baru baru ini tidak mungkin menutup kegelisahan ahli biasa parti itu yang melihat ada sesuatu yang tidak kena dalam langkah politik Pas menyertai Per...
Warisan Letak Adik Tyt Sabah Di Dun Sungai Sibuga

Warisan Letak Adik Tyt Sabah Di Dun Sungai Sibuga

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 258 hits
Warisan telah mengemukakan Armani Mahiruddin sebagai calon parti itu pada Pilihan Raya Negeri Sabah di kerusi Dewan Undangan Negeri Sungai Sibuga Armani 54 akan bertarung di kubu kuat bekas ketua menteri Musa Aman yang memegang kerusi DUN i...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa