Pru 15 Semakin Dekat Mungkin Sebulan Dua Lagi


agendaily.com03/08/2022
PRU-15, bila masa sesuai diadakan?
Bayangan pilihan raya umum ke-15 (PRU-15) semakin dekat diadakan sudah kelihatan dengan semua parti politik sudah mula masuk gear masing-masing, pelbagai aktiviti dan program tidak rasmi dijalankan oleh pemimpin politik kebelakangan ini.

Desakan dan gesaan supaya Parlimen dibubarkan hampir setiap bulan diajukan kepada Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, lebih anehnya ia datang daripada partinya sendiri yang meminta supaya PRU-15 disegerakan.

Kedudukan Ismail Sabri sudah terjamin apabila UMNO sendiri meletak syarat untuk mengekalkan beliau sebagai PM jika UMNO-Barisan Nasional (BN) berjaya memenangi PRU-15, jadi Naib Presiden itu sudah boleh menarik nafas lega.

Pemilihan UMNO juga sudah mendapat lampu hijau untuk ditangguhkan daripada badan pentadbir pertubuhan baru-baru ini, secara ringkasnya UMNO sudah bersedia untuk berdepan PRU-15 dan hanya menunggu “button” ditekan PM untuk membubarkan Parlimen.

Jadi bilakah masa yang sesuai untuk mengadakan PRU-15?

Terdapat pandangan yang mencadangkan ia diadakan sebelum musim banjir tiba, kebiasaannya beberapa negeri di Malaysia berdepan bencana banjir pada bulan November sehingga Disember.

Jadi jika mahu mengadakan PRU-15 tahun ini, masa yang terbaik adalah sebelum musim tengkujuh melanda negara dan pembentangan Bajet 2023 perlu diawalkan daripada jadual asal.

Spekulasi mengatakan berkemungkinan bajet akan dibentang lebih awal pada September dan Parlimen dibubarkan selepas selesai dibentang.

Persediaan awal juga sudah dimulakan Kementerian Kewangan untuk menyiapkan kertas pembentangan Bajet 2023, sekaligus memberi isyarat ia boleh dibentangkan pada bila-bila masa selepas berakhir sidang Dewan Rakyat pada bulan ini.

Selain itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga difahamkan sudah menghantar memo dan memanggil sukarelawan untuk bertugas semasa PRU-15 depan, beberapa sukarelawan SPR yang bertugas semasa PRU-14 sebelum ini memberitahu sudah menerima makluman meminta mereka untuk bersedia dipanggil bertugas.

Senario satu lagi adalah sekiranya PRU-15 diadakan tahun depan, berkemungkinan masa yang sesuai adalah selepas sambutan Tahun Baharu Cina pada Januari.

Mengikut kalendar kebangsaan, sambutan Tahun Baharu Cina adalah pada 22 Januari 2023 dan berkemungkinan diadakan selepas tarikh tersebut, sama ada pada Februari atau Mac depan.

Namun, berdasarkan situasi semasa, kecenderungan PRU-15 diadakan lebih awal pada tahun ini semakin kuat, malah UMNO difahamkan sudah mengadakan perbincangan antara “Top 5” bagi memilih tarikh pembubaran Parlimen.

Sumber dalaman UMNO memberitahu, kelima-lima pemimpin utama parti sudah duduk semeja dan mencapai kata sepakat berhubung pemilihan tarikh PRU-15.

Malah, pada esok (Khamis) akan berlangsung Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO dan pastinya isu berhubung PRU-15 akan menjadi topik utama dalam pertemuan itu nanti. Sumber dalaman memberitahu, perkara teratas dalam agenda mesyuarat adalah berhubung PRU-15.

Dalam pada itu, seorang pemimpin tertinggi MIC, Datuk Seri M Saravanan juga memberi bayangan PRU-15 akan diadakan dalam tempoh sebulan dua lagi.

Ia merupakan kenyataan terbuka seorang pemimpin parti komponen BN yang secara tidak langsung memberi petanda PRU-15 akan diadakan dalam masa terdekat.

“Mungkin tak lama lagi, boleh jadi sebulan dua. Apabila sampai masa nanti, buatlah pilihan B iaitu bijaksana,” katanya dipetik laporan semasa majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang KSM semalam.

Saravanan yang juga Timbalan Presiden MIC berkata, pilihan terbaik perlu dibuat rakyat bagi menjamin kestabilan politik seterusnya menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang terus maju.

“Yang terbaik itu memberikan kestabilan politik yang berterusan untuk anak-anak,” katanya.

Ahad lalu, Ismail Sabri juga mengingatkan semua ahli BN termasuk pemimpin tidak menyerang antara satu sama lain sehingga merugikan parti kerana PRU kini menghampiri


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/pru-15-semakin-dekat-mungkin-sebulan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semakin Cetek Akibat Aktiviti Perlombongan Tiada Lagi Panorama Indah Dekat Tasik Chini

Semakin Cetek Akibat Aktiviti Perlombongan Tiada Lagi Panorama Indah Dekat Tasik Chini

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 334 hits
PEKAN Tasik makin cetek pemandangan persekitaran tidak lagi indah Itu rumusan hasil tinjauan wartawan dan jurugambar Berita Harian selama dua hari di sekitar Tasik Chini tasik air tawar kedua terbesar di Malaysia dan terkenal dengan mitos l...
Dengan Usaha Pembaharuan Pm Dan Kelulusan Ros Pru Mungkin Bukan Tahun Ini

Dengan Usaha Pembaharuan Pm Dan Kelulusan Ros Pru Mungkin Bukan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 31/7/2022 - jumlah : 151 hits
malaysiakini comDengan memorandum persefahaman antara PH dan kerajaan menghampiri tarikh tamat Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob pada Rabu lalu mengesahkan bahawa dia akan akur dengan keputusan partinya untuk tidak melanjutkannya Pada mas...
Pesawat Ringan Terhempas Dekat Ipoh Babit Dua Jurulatih Penerbangan Seorang Maut

Pesawat Ringan Terhempas Dekat Ipoh Babit Dua Jurulatih Penerbangan Seorang Maut

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 182 hits
IPOH Seorang maut manakala seorang lagi cedera dalam insiden pesawat ringan terhempas membabitkan dua jurulatih penerbangan di Jalan Raja Dr Nazrin Shah dekat Medan Gopeng di sini malam tadi Mangsa Fajim Juffa Mustafa Kamal 52 dari Semenyih...
Mayat Dua Beradik Dah Sebulan Reput

Mayat Dua Beradik Dah Sebulan Reput

papar berkaitan - pada 1/8/2022 - jumlah : 108 hits
AgensiASRA Abdullah Alsehli dan Amaal Abdullah Alsehli Sydney Dua beradik perempuan yang berasal dari Arab Saudi ditemukan terbaring mati di flat di sini dan mereka dipercayai sudah meninggal dunia selama sebulan Metro UK melaporkan polis m...
Dua Cerita Satu Entry

Dua Cerita Satu Entry

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 379 hits
Assalamualaikum Hari ni Sabtu yang best la best sebab buat pertama kalinya dapat sarapan complete dengan anak dara tu malam semalam balik kerja dia cakap esok ma Nia kerja masuk tengahari kul 1pm ya allah rasa macam menang loteri terus SA c...
Aizat Amdan Hanya Kita Dua Chord

Aizat Amdan Hanya Kita Dua Chord

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 272 hits
G A F m Bm Em Gm D D Em A F mSayangku telah tiba masanyaBm EmAku ingin bicaraA DTentang rasa yang terpendam lama F m B EmPercaya aku benar mencintaG F mBagaikan udara BmKu perlu selalu A DHanya satu ku pinta Em AJadi kan aku kekasih terakhi...
Pergi Sekolah Pun Letop Hanya Bertocang Dua Sapu Lip Gloss Gaya Aaisyah Dhia Rana Tetap Cantik

Pergi Sekolah Pun Letop Hanya Bertocang Dua Sapu Lip Gloss Gaya Aaisyah Dhia Rana Tetap Cantik

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 165 hits
Gaya Aaisyah Dhia Rana anak bongsu kesayangan Rozita Che Wan ini sememangnya sentiasa jadi perhatian ramai Walau tidak mengenakan solekan ke wajahnya wajah Aaisyah lebih menyerlah Perkongsian tiga keping gambar Aaisyah yang sudah pun kembal...
Hishammuddin Yakin Kapal Pertama Lcs Akan Siap Setahun Dua

Hishammuddin Yakin Kapal Pertama Lcs Akan Siap Setahun Dua

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 106 hits
freemalaysiatoday com August 8 2022 11 20 AMHishammuddin Hussein berkata tiada sebuah pun kapal LCS diserahkan kepada kerajaan sehingga kini walaupun RM6 08 bilion sudah dibayar kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd KUALA LUMPUR Menteri Ka...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord