Pru 15 Akan Diadakan Tahun 2022 Ini Mkt Umno


PENETAPAN TARIKH PRU 15
KUALA LUMPUR: Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO yang tamat pada 30 September 2022 membuat ketetapan supaya Pilihan Raya Umum Ke-15 diadakan pada tahun ini.
Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan, berkata susulan keputusan itu, Perdana Menteri akan mempersembahkan cadangan tarikh pembubaran Parlimen kepada Yang di-Pertuan Agong selaras dengan Perkara 40(1) Perlembagaan Persekutuan.
“Keputusan mesyuarat ini adalah berasaskan pendirian konsisten UMNO sejak dari awal untuk memulangkan mandat rakyat yang tertangguh akibat pandemik COVID-19, selepas runtuhnya kerajaan Pakatan Harapan (PH) kerana persengketaan dalaman politik sesama mereka.
“Justeru, semua jentera parti pada setiap peringkat diarah memuktamadkan segala persiapan dibuat sebelum ini bagi memasuki fasa pembubaran hinggalah tarikh PRU-15,” katanya ketika membacakan kenyataan media sejurus selesai mesyuarat itu, di sini, hari ini.
PRU 15 Kembalikan Hak Rakyat “UMNO percaya hanya dengan mengembalikan hak rakyat bagi membolehkan mandat sebenar diperoleh, sebuah kerajaan stabil dapat dibentuk dalam memulihkan negara khususnya aspek ekonomi yang berkait rapat dengan soal kesejahteraan hidup mereka, di samping beberapa usaha pembaharuan institusi ke arah mewujudkan tadbir urus lebih baik buat negara,” katanya.
Mesyuarat turut dihadiri Timbalan Presiden Datuk Seri Mohamad Hasan serta tiga lagi pemimpin ‘Top 5’ yang juga Naib Presiden Umno iaitu Ismail Sabri, Datuk Seri Mahdzir Khalid dan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
Dalam pada itu, Ahmad berkata, mesyuarat MKT turut bersetuju memecat Datuk Zaharin Mohd Yasin sebagai ahli Umno berkuat kuasa serta-merta dan menerima peletakan jawatan Tan Sri Zulhasnan Rafique sebagai Pengerusi Lembaga Disiplin Umno.
Susulan itu, katanya, mesyuarat bersetuju untuk melantik Datuk Wira Mohd Hafarizam Harun sebagai Pengerusi Lembaga Disiplin Umno yang baharu.
Selain itu, beliau berkata, mesyuarat juga menyambut baik keputusan Kabinet yang mengarahkan siasatan lanjut dan tindakan perundangan segera dilaksanakan oleh agensi penguat kuasa bagi menyiasat salah laku bekas Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas. 
“Mesyuarat juga menggesa agar Laporan Pasukan Petugas Khas Siasatan Ke Atas Buku Tommy Thomas bertajuk “My Story: Justice In the Wilderness” untuk segera didedahkan kepada umum. 
“Ini penting bagi memulihkan imej dan integriti institusi kehakiman serta kedaulatan undang-undang negara, seperti contoh yang terdapat di dalam muka surat 342 buku itu yang berkemungkinan melanggar Seksyen 32 Akta Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman 2009,” katanya.
Katanya, Umno juga menjunjung titah Sultan Johor yang mahukan laporan siasatan pasukan petugas khas dalam isu kedaulatan Batu Putih untuk segera dibentangkan dan didedahkan kepada umum kerana ia membabitkan soal maruah serta kedaulatan negara.
(Sumber: Harian Metro, Berita Harian)
Pendaftaran & Semakan Pemilih (SPR) Bagi anda yang masih belum mendaftar dan membuat semakan pemilih, SPR, anda boleh berbuat demikian secara online atau manual.
Rujuk : MySPR Semak -Semakan Daftar Pemilih / Pengundi SPR Online 2022


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/pru-15/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pru-15

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mkt Umno Setuju Pembubaran Parlimen Bagi Pru15 Diadakan Tahun Ini

Mkt Umno Setuju Pembubaran Parlimen Bagi Pru15 Diadakan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 145 hits
Majlis Kerja Tertinggi UMNO bersetuju pembubaran Parlimen akan dibuat masa terdekat bagi membolehkan PRU15 diadakan tahun ini kata Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan Menurutnya PM akan persembahkan cadangan tarikh pembubaran kepa...
Rentasan 1213 Gempar Ini Motif Sebenar Umno Bn Beria Ia Mahu Pru 15 Diadakan Segera

Rentasan 1213 Gempar Ini Motif Sebenar Umno Bn Beria Ia Mahu Pru 15 Diadakan Segera

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 161 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1213 1 PUNCA SEBENAR UMNO BN MAHU PRU15 DIBUAT TAHUN INI 2 INILAH GEJALA WIRA SONGSANG 3 SIAPA YANG AUTA RAKYAT TENTANG EKONOMI Layari kami untuk mendapat berita dan isu semasa di Malaysia Berita Politik Politik Malay...
Umno Mahu Pru15 Diadakan Tahun Ini Juga Pm Digesa Menghadap Agong Tentukan Tarikh

Umno Mahu Pru15 Diadakan Tahun Ini Juga Pm Digesa Menghadap Agong Tentukan Tarikh

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 151 hits
Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi Umno yang berlangsung pada malam tadi memutuskan pembubaran Parlimen hendaklah diadakan dalam masa terdekat bagi membolehkan Pilihan Raya Umum Ke 15 diadakan pada tahun ini juga Perdana Menteri Datuk Seri Is...
Hubungan Pas Umno Semakin Genting 3 Negeri Pas Tidak Akan Bubar Jika Pru Tahun Ini

Hubungan Pas Umno Semakin Genting 3 Negeri Pas Tidak Akan Bubar Jika Pru Tahun Ini

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 163 hits
BORHAN AHMADHubungan antara Pas dengan Umno semakin genting apabila menolak cadangan parti itu untuk mengadakan pilihan raya umum tahun ini dengan mengarahkan tiga negeri di bawahnya tidak membubarkan Dewan Negeri masing masing Timbalan Pre...
Pru 15 Mic Tuntut Umno Serah Semula Kerusi Parlimen Cameron Highlands

Pru 15 Mic Tuntut Umno Serah Semula Kerusi Parlimen Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 155 hits
CAMERON HIGHLANDS Kerusi Parlimen Cameron Highlands merupakan kerusi tradisi MIC sehingga parti komponen BN itu menyerahkannya kepada Umno pada Pilihan Raya Kecil 2019 PRK itu diadakan selepas Mahkamah Pilihan Raya membatalkan kemenangan ca...
Pengambilan Guru Ditambah Kpm L Peluang Keemasan Graduan Jadi Guru Tahun 2022

Pengambilan Guru Ditambah Kpm L Peluang Keemasan Graduan Jadi Guru Tahun 2022

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 176 hits
Pengambilan Guru Ditambah KPM l Peluang Keemasan Graduan Jadi Guru Tahun 2022 Kerajaan Malaysia dijangkan akan menambah bilangan pengambila guru baharu di sekolah daripada kira kira 4 000 sehingga 5 000 orang setahun sebelum ini kepada angk...
Mkt Umno Akan Tentukan Tarikh Pilihanraya Malam Ini

Mkt Umno Akan Tentukan Tarikh Pilihanraya Malam Ini

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 146 hits
MESYUARAT Majlis Kerja Tertinggi Umno malam ini akan menentukan tarikh membubarkan Parlimen bagi mengadakan Pilihan Raya Umum ke 15 yang dijangka berlangsung November kata sumber Parlimen akan mula bersidang Isnin sehingga 29 November manak...
Kritik Umno Secara Terbuka Tajuddin Abdul Rahman Digantung Keahlian Selama 6 Tahun

Kritik Umno Secara Terbuka Tajuddin Abdul Rahman Digantung Keahlian Selama 6 Tahun

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 108 hits
Majlis Tertinggi UMNO telah membuat keputusan untuk menggantung keahlian parti Ahli Parlimen Pasir Salak Tajuddin Abdul Rahman dan Ketua UMNO Bahagian Alor Setar Mohd Yusof Ismail selama enam tahun atau dua penggal nbsp Keputusan itu dibuat...
Senarai Kedai Makan Tengah Hari Menarik Di Kuantan Tahun 2022

Senarai Kedai Makan Tengah Hari Menarik Di Kuantan Tahun 2022

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 308 hits
Bagi mereka yang bercuti di Kuantan atau penduduk Kuantan sendiri yang tak tahu nak makan mana untuk waktu tengah hari mungkin senarai kedai menarik di Kuantan ini membantu anda untuk buat pilihan Kuantan sebenarnya antara syurga makanan di...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau