Provokasi Penampilan Azmin Sendiri Lebih Jadi Punca Perwakilan Kongres Meluat Dengannya





Dalam sidang medianya selepas keluar dewan kongres semalam dan kemudian diikuti ratusan penyokongnya yang turut berbuat demikian, Azmin Ali menuduh Anwar Ibrahim mungkir janji berhubung ucapan-ucapan perwakilan.

Beliau mengungkit mengenai beberapa persetujuan yang didakwa dicapai dalam pertemuan dengan Anwar minggu lalu yang antaranya,

• Perbahasan hanya akan tumpu kepada isu-isu dasar serta pengukuhan PKR.

• Komposisi pembahas mewakili semua pihak, dengan jaminan membawa agenda parti.

• Pembahas tidak dibenarkan menyinggung, menyindir dan menyerang mana-mana pihak.

Menurut Timbalan Presiden PKR itu lagi, Anwar telah memberi jaminan bahawa pembahas akan mematuhi perimeter dan garis yang dipersetujui itu.

Beliau seterusnya menuduh ucapan Anwar berkaitan Si Kitul dan Raja Mendeliar ketika perasmian adalah berupa sindiran yang membuka ruang kepada para perwakilan menyerang dan menghentamnya.

Azmin juga berkata, beliau sebaliknya sudah melaksanakan persetujuan itu dan ia boleh dilihat pada ucapan perasmian Kongres Pemuda dan Wanita yang menumpukan kepada penyatuan anggota dan peranan PKR dalam kerajaan.

Dalam hal ini, jika diperhati bukannya Anwar yang mungkir janji, tetapi Azmin sendiri yang memulakan provokasi yang menyebabkan perwakilan jadi meluat dengannya.

Ketika perasmian Kongres Pemuda dan Wanita, beliau masuk ke dewan dengan menaiki beca bersama Zuraidah Kamaruddin dan Tian Chua dengan diiringi lagu Merisik Khabar yang mana acara itu dilihat terlalu gah dan berlebih-lebihan serta tidak sesuai bagi sebuah pemimpin dan parti reformasi.

Azmin, melalui acara perasmian itu ternampak ingin menunjuk-nunjuk seolah-olah beliau telah menang menewaskan Anwar apabila berjaya menuntut dikembalikan tradisi merasmikan Kongres Pemuda dan Wanita serta menggambarkan dirinya seolah-olah pemimpin paling besar dalam PKR.

Memang ketika ucapan perasmiannya beliau bercakap berkaitan penyatuan dan peranan parti dalam kerajaan, tetapi kenapa mesti kehadirannya disambut secara besar-besaran?

Lebih daripada itu, kenapa tidak dibawa Ketua Pemuda dan Ketua Wanita menaiki beca bersamanya?

Kenapa mesti Zuraidah dan Tian Chua duduk di sebelahnya?

Kemudian, ketika hadir ke Kongres Nasional PKR pagi semalam, Azmin sekali lagi cuba menunjuk-nunjuk dan mempamerkan dirinya seorang pemimpin besar apabila ketibaannya diiringi dengan pasukan pemuzik dan gendang yang dilihat agak keterlaluan.

Sementara Anwar dan Dr. Wan Azizah Wan Ismail pun masuk ke dewan dalam keadaan biasa saja, untuk apa Azmin hadir dengan diiringi bunyi bising paluan gendang seperti itu?

Apakah pemimpin reformasi begitu sifat dan kelakuannya?

Mahu tidak mahu, perlakuan Azmin itu sendiri adalah suatu bentuk provokasi yang merangsang orang lain bertindak balas terhadapnya kerana terlalu meluat dengan karenah mengada-ngadanya.

Sudahlah tidak hadir mesyuarat selama setahun, tiba-tiba cuba menunjuk kehadiran dalam kongres seolah-olah “superstar”, maka siapa yang tidak menyampah jadinya?

Bermakna, bukan ucapan Anwar yang menyentuh tentang Si Kitul dan Raja Mendeliar itu yang menyebabkan perwakilan menyerang Azmin, tetapi lebih disebabkan provokasi yang ditimbulkannya sendiri.

Seterusnya, apabila Azmin keluar dewan bersama penyokongnya, ia lagilah menyebabkan perwakilan yang berucap tambah meluat dan menyampah kepadanya.

Ehhh….kena tegur sikit dah nak merajuk?

Bukankah kongres adalah medan untuk perwakilan yang mewakili suara akar umbi untuk menegur dan memperbaiki salah pemimpin atasan?

Bukan saja Azmin, malah Anwar sendiri pun banyak ditegur oleh perwakilan.

Lantaran itulah, setelah Azmin tidak lagi berada dalam dewan, mood perwakilan majoritinya lebih ke arah mahukannya disingkir dan melabelnya sebagai pengkhianat parti.

Di hotel lain kemudiannya, Azmin mengadakan sidang media mengecam dan mengkritik Anwar sebagai Presiden PKR yang didakwanya tidak menepati janji.

Beliau turut mengumumkan akan mengadakan jamuan makan malam di KL malam ini bersama para penyokongnya, walaupun ketika PKR mengadakan jamuan Makan Malam 20 Tahun Reformasi malam semalam, beliau tidak menghadirinya.

Di hari terakhir kongres hari ini, sebagaimana dibayangkannya semalam, Azmin hampir pasti tidak hadir dan akan meneruskan pemboikotannya.

Ertinya, Azmin mahu bebas mengkritik sesiapa saja, termasuk Anwar atau melakukan apa juga dalam PKR ini, walaupun dirinya sendiri tiada ketahanan dikritik dan diserang oleh perwakilan.

Pemimpin seperti ini, elok masih ada dalam PKR atau lebih baik dipecat saja? (ShahbudinHusin 08/12/2019)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/12/provokasi-penampilan-azmin-sendiri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Yakin Lebih 75 Perwakilan Hadir Kongres Pkr

Anwar Yakin Lebih 75 Perwakilan Hadir Kongres Pkr

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 294 hits
KUALA LUMPUR Anwar Ibrahim yakin lebih 75 perwakilan akan menghadiri Kongres Nasional PKR pada hujung minggu ini walaupun perpecahan dilaporkan berlaku dalam parti itu Ditanya jika timbalannya Mohamed Azmin Ali menghantar wakil untuk mengad...
Berdamai Dengan Azmin Bermakna Laluan Pm8 Lebih Cerah

Berdamai Dengan Azmin Bermakna Laluan Pm8 Lebih Cerah

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 301 hits
Sehari sebelum berlangsungnya kongres AMK dan Wanita PKR esok satu berita gembira muncul hari ini iaitu berlakunya perdamaian antara Anwar Ibrahim dengan Azmin Ali Buat pertama kalinya sejak lebih setahun lalu Azmin petang tadi hadir mesyua...
Azmin Ali Yang Bertindak Meninggalkan Kongres Nasional

Azmin Ali Yang Bertindak Meninggalkan Kongres Nasional

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 358 hits
AYER KEROH Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang bertindak meninggalkan Kongres Nasional bersama tiga Naib Presiden dan 22 MPP hari ini meluahkan rasa kecewa dengan tindakan Presiden parti Datuk Seri Anwar Ibrahim Menteri ...
Azmin Dakwa Anwar Gagal Penuhi Janji Punca Keluar Dewan

Azmin Dakwa Anwar Gagal Penuhi Janji Punca Keluar Dewan

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 347 hits
Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa gagal memenuhi janji bagi memastikan perjalanan perbahasan pada Kongres Nasional Keadilan kali ke 14 hari ini berjalan tanpa sebarang unsur provokatif dan sindiran Loading Timb...
Azmin Dan Sekutu Tak Hadir Hari Terakhir Kongres Pkr

Azmin Dan Sekutu Tak Hadir Hari Terakhir Kongres Pkr

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 342 hits
Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali tidak kelihatan pada hari terakhir Kongres Nasional parti di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka hari ini Selain Azmin Naib Presiden Zuraida Kamaruddin Ketua Wanita PKR Haniza Talha dan timbalannya Dr ...
Politik Azmin Lebih Selesa Dan Stabil

Politik Azmin Lebih Selesa Dan Stabil

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 209 hits
Provokasi AnnuarPolitik Azmin berada dalam kedudukan yang lebih selesa berbanding Anwar Tindakan memecat Azmin pilihan terakhir kerana itu merosak PKR sekaligus PH dan kerajaan Azmin lebih mudah diterima oleh Muafakat Nasional berbanding An...
Zahid Hamidi Dipenjarakan Lebih Lama Dari Azmin Kerana Ds Anwar

Zahid Hamidi Dipenjarakan Lebih Lama Dari Azmin Kerana Ds Anwar

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 338 hits
Oleh arina RianaZahid Hamidi dipenjarakan Lebih Lama dari Azmin kerana Ds Anwar Aku baca tajuk akhbar hari ini agak menggelikan hati bila Azmin dakwa dia terlebih dulu dipenjarakan berbanding Ds Anwar Apakah begitu Jahil Azmin untuk membeza...
Kongres Pintu Belakang Tajaan Azmin Di Renaissance Dan Saloma Bistro Kl

Kongres Pintu Belakang Tajaan Azmin Di Renaissance Dan Saloma Bistro Kl

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 333 hits
Kemungkinan kongres pintu belakang tajaan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali menjadi kenyataan semakin sukar untuk dinafikan Berdasarkan poster yang tersebar luas melalui media sosial sejak senalam difahamkan kongres berasingan yang bertujuan ...
Menjelang Kongres Pemimpin Pemuda Mahu Undi Tak Percaya Terhadap Anwar Selepas Surat Azmin Sekutu

Menjelang Kongres Pemimpin Pemuda Mahu Undi Tak Percaya Terhadap Anwar Selepas Surat Azmin Sekutu

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 274 hits
Sekumpulan pemimpin Pemuda PKR mahu usul undi tidak percaya terhadap presiden mereka Anwar Ibrahim selepas Timbalan Presiden Mohamed Azmin Ali dan sekutu menolak keputusan parti memecat beberapa ahli baru baru ini dan mahu Anwar memohon maa...
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Apa Yang Perlu Anda Tahu Tentang Penstrukturan Semula Kwsp 2024

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024