Menjelang Kongres Pemimpin Pemuda Mahu Undi Tak Percaya Terhadap Anwar Selepas Surat Azmin Sekutu




Sekumpulan pemimpin Pemuda PKR mahu usul undi tidak percaya terhadap presiden mereka, Anwar Ibrahim selepas Timbalan Presiden Mohamed Azmin Ali dan sekutu menolak keputusan parti memecat beberapa ahli baru-baru ini dan mahu Anwar memohon maaf.
Kumpulan terbabit, Naib Ketua Pemuda PKR Lembah Pantai, Nazrin Idham Razali bersama beberapa ahli jawatankuasanya berkata tindakan “mencantas” kepimpinan yang menyokong Azmin membawa kepada perpecahan yang teruk.
“Sehingga ramai menteri dan timbalan menteri PKR gagal menjalankan amanah dengan sempurna,” kata kumpulan Nazrin dalam kenyataan, merujuk kepada pemimpin pro-Anwar.
Mereka menuduh Anwar selaku presiden gagal menjalankan amanah, menghormati mandat ahli, dan menyempurnakan agenda reformasi.
Mereka juga tidak berpuas hati dengan tindakan Anwar mencanangkan beliau perdana menteri ke-8, menuduh Anwar fokus kepada agenda peribadi sahaja.
“Pada masa yang sama beliau tidak mahu bekerjasama dan berkhidmat kepada rakyat dalam kabinet Dr Mahathir Mohamed kerana beliau kini bertahap perdana menteri sahaja, bukan timbalan perdana menteri atau menteri,” katanya.
Anwar boleh dikatakan sebab untuk kewujudan PKR, dan disebut-sebut sebagai pengganti Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad. PKR akan berkongres pada 5 hingga 8 Dis ini di Melaka.
Semalam, Azmin dan 19 ahli majlis pimpinan pusat menyifatkan keputusan memecat Zakaria Abdul Hamid sebagai tidak sah kerana tidak melalui proses sepatutnya, dan mahu Anwar memohon maaf atas “keterlanjuran” keputusan berkenaan. PKR menafikan tuduhan tersebut.
Ahad lepas, pengerusi Lembaga Disiplin Ahmad Kassim berkata, pihaknya mencadangkan Zakaria dan seorang anggota PKR dari Pahang Ismail Dulhadi dipecat atas nasihat SPRM kerana disyaki terbabit perbuatan rasuah.
Meskipun SPRM mengakui terkhilaf mengeluarkan cadangan tindakan tata tertib kepada parti politik, PKR menegaskan kandungan surat yang mendedahkan bukti salah laku dua ahli berkenaan tidak boleh dipertikaikan.
Zakaria bagaimanapun berkata tindakan diambil tanpa memanggilnya membela diri, dan berkata SPRM sendiri mengesahkan tiada pendakwaan akan dibuat terhadap beliau.
Sementara itu, salah seorang ahli jawatankuasa Pemuda PKR Lembah Pantai nafi terbabit dengan cadangan usul undi tidak percaya itu.
Mohd Faizal Yahya berkata namanya digunakan dalam kenyataan Nazrin tanpa pengetahuan dan persetujuannya.
“Saya menafi sekeras-kerasnya pembabitan atas isu yang dibawa oleh Nazrin yang menggunakan nama saya selaku AJK tanpa pengetahuan dan persetujuan saya dalam kenyataan beliau di dalam mana-mana media,” katanya di Facebook.
FMT




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/12/01/menjelang-kongres-pemimpin-pemuda-mahu-undi-tak-percaya-terhadap-anwar-selepas-surat-azmin-sekutu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kongres Pkr Usul Undi Tidak Percaya Atas Anwar Palsu

Kongres Pkr Usul Undi Tidak Percaya Atas Anwar Palsu

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 236 hits
Tiada usul tidak percaya yang akan dibuat terhadap Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelang Kongres Nasional parti itu yang bakal berlangsung Perkara itu disahkan Pengarah Komunikasi Parti Keadilan Rakyat Ahmad Fahmi Mohamed Fad...
Tiada Usul Tak Percaya Pada Anwar Dalam Kongres Pkr

Tiada Usul Tak Percaya Pada Anwar Dalam Kongres Pkr

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 232 hits
Tiada usul tak percaya pada Anwar dalam kongres PKR Perkara itu disahkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Usul dan Perbahasan Kongres AMK 2019 Chua Wei Kiat
Azmin Dan Sekutu Tak Hadir Hari Terakhir Kongres Pkr

Azmin Dan Sekutu Tak Hadir Hari Terakhir Kongres Pkr

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 342 hits
Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali tidak kelihatan pada hari terakhir Kongres Nasional parti di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka hari ini Selain Azmin Naib Presiden Zuraida Kamaruddin Ketua Wanita PKR Haniza Talha dan timbalannya Dr ...
Azmin Sekutu Tak Mahu Berada Di Dewan Kerana Anwar Gagal Penuhi Janji

Azmin Sekutu Tak Mahu Berada Di Dewan Kerana Anwar Gagal Penuhi Janji

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 438 hits
Timbalan Presiden Mohamed Azmin Ali dan sekutu tidak mahu berada di dewan persidangan kongres nasional tahunan PKR kerana Presiden Anwar Ibrahim gagal memenuhi janji memastikan pembahas patuh kepada suatu perimeter ucapan Pada satu sidang m...
Azmin Jumpa Anwar Janji Hadir Kongres

Azmin Jumpa Anwar Janji Hadir Kongres

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 284 hits
Diterbitkan Hari ini 6 47 petangBERITAKetika spekulasi berhubung pergeseran dalam PKR timbalan presidennya Mohamed Azmin Ali dan penyokongnya dari kalangan pimpinan pusat yang dipilih akan bermesyuarat dengan presiden mereka Anwar Ibrahim d...
Mustahil Undi Tidak Percaya Terhadap Tun M

Mustahil Undi Tidak Percaya Terhadap Tun M

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 306 hits
Cadangan untuk melakukan undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad adalah mustahil more Penganalisis politik Universiti Sains Malaysia Prof Dr Sivamurugan Pandian berkata proses berkenaan bukan mudah kerana ia memb...
Azmin To Meet Anwar Says Will Attend Congress

Azmin To Meet Anwar Says Will Attend Congress

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 363 hits
Amid mounting speculation of a rift within the party PKR deputy president Mohamed Azmin Ali and his group of elected central committee leaders will be meeting with party president Anwar Ibrahim in parliament this evening Anwar earlier chair...
Azmin And Anwar To Have Showdown Talks At Parliament

Azmin And Anwar To Have Showdown Talks At Parliament

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 276 hits
KUALA LUMPUR Following speculations of strained ties Datuk Seri Mohamed Azmin Ali has turned up to meet PKR president Datuk Seri Anwar Ibrahim to discuss several issues including his attendance in the party s upcoming national congress this...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara

Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu