Prn Sarawak Dap Minta Pkr Usah Bazir Masa Tenaga Lagi



(Malaysiakini) – Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jien meminta PKR negeri itu tidak “membazir masa dan tenaga” membicarakan isu agihan kerusi Pakatan Harapan (PH) yang didakwa mereka sebagai tidak sah.
Sebaliknya Chong berkata, lebih baik untuk PKR memberi fokus penuh kepada 47 kerusi yang akan mereka tandingi di bawah persetujuan bersama dan berusaha memenangi sebanyak mungkin kerusi.
“Jangan bazirkan masa dan tenaga yang berharga untuk merebut kerusi hingga terlupa matlamat untuk menang dalam perang menentang GPS (Gabungan Parti Sarawak),” katanya dalam kenyataan hari ini.
Semalam, PKR Sarawak mendakwa perjanjian rundingan kerusi PH negeri itu terbatal dan tidak sah kerana dikatakan dibuat di antara DAP dengan bekas pengerusi PKR, Larry Sng, dan tidak mendapat persetujuan akar umbi.
PKR juga mendakwa mereka telah cuba merundingkan pengagihan kerusi untuk menghadapi PRN tidak lama lagi namun ditolak DAP Sarawak.
Pada 2 Jan lalu, PH Sarawak bersetuju agar PKR bertanding di 47 kerusi, manakala DAP 26 dan Amanah di sembilan yang lain. Perjanjian itu ditandatangani oleh Sng, Chong dan Pengerusi Amanah Sarawak Abang Abdul Halil Abang Naili.
Sebulan kemudian, Sng melompat meninggalkan PKR untuk menjadi ahli parlimen bebas yang mesra Perikatan Nasional (PN).
Kata Chong, persetujuan di antara tiga parti terbabit didahului dengan banyak pusingan rundingan dan bukan sekadar melibatkan Sng, malah turut kerap dihadiri beberapa ahli jawatankuasa negeri dari PKR, seperti Joshua Jabeng dan Abang Zulkifli Abang Engkeh yang kini memangku jawatan pengerusi PKR Sarawak.
“Pada hari tersebut, Sng menandatangani (persetujuan) bagi pihak jawatankuasa PKR negeri, yang ramai juga hadir. Itu merupakan keputusan jawatankuasa negeri secara keseluruhan, bukan keputusan Sng seorang.
“Hanya kerana Sng kemudian meninggalkan PKR, ia tidak bermaksud semua keputusan terdahulu terbatal dan harus dikaji semula.
“Bukan begitu caranya (dalam) perjanjian. Ia perjanjian di antara parti dengan parti, perubahan seorang pemegang jawatan tidak memberi kesan kepada kesahihan perjanjian itu.
“Di pihak kami pun (DAP Sarawak) telah mengalah dalam beberapa kerusi bagi mencapai perjanjian pada 2 Jan itu,” katanya lagi.
Chong sebelum ini mengumumkan calon DAP untuk 18 kerusi yang bakal ditandingi mereka, termasuk di Kemena, Senadin, Pujut dan Piasau.
PKR Sarawak sebelum ini meminta untuk bertanding di empat kerusi tersebut, tetapi DAP “enggan terlibat dalam sebarang rundingan”.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/11/27/prn-sarawak-dap-minta-pkr-usah-bazir-masa-tenaga-lagi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Sarawak Pkr Dakwa Dap Tidak Telus Bincang Agihan Kerusi

Prn Sarawak Pkr Dakwa Dap Tidak Telus Bincang Agihan Kerusi

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 163 hits
PRN Sarawak PKR dakwa DAP tidak telus bincang agihan kerusi PKR Sarawak mendakwa rakan sekutunya DAP Sarawak enggan berunding secara terbuka dan telus sekurang kurangnya membabitkan tiga kerusi Dewan Undangan Negeri menjelang pilihan raya n...
Prn Sarawak Sarawak Pkr Accuses State Dap Colleagues Of Refusing To Negotiate

Prn Sarawak Sarawak Pkr Accuses State Dap Colleagues Of Refusing To Negotiate

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 185 hits
PRN Sarawak Sarawak PKR accuses state DAP colleagues of refusing to negotiate A statement issued by the Council accused Sarawak DAP of refusing to negotiate in an open and transparent manner over certain seats and for not responding to requ...
No Pkr Dap Clash This Time In Sarawak Battleground

No Pkr Dap Clash This Time In Sarawak Battleground

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 201 hits
SARAWAK POLLS Sarawak PKR has slashed the number of seats it will contest in the forthcoming state election by almost half Instead of 47 seats it will now field candidates in 27 areas with a possibility of one or two more Unlike in the prev...
Prn Sarawak Mana Sikap Setia Kawan Dap Negeri Keadilan Sarawak

Prn Sarawak Mana Sikap Setia Kawan Dap Negeri Keadilan Sarawak

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 221 hits
Keadilan Sarawak nafi cuba timbulkan isu perebutan kerusi tertentu dalam kalangan rakan Pakatan Harapan negeri itu pada Pilihan Raya Negeri Ke 12 Sarawak Sebaliknya Majlis Pimpinan Negeri Keadilan menegaskan DAP Sarawak yang enggan
Dap To Blame For Clashes Over Seats Says Sarawak Pkr

Dap To Blame For Clashes Over Seats Says Sarawak Pkr

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 251 hits
PH chairman Anwar Ibrahim has said that he was not worried over the issue of contests between PKR and DAP in certain seats ahead of the Sarawak elections PETALING JAYA The Sarawak PKR leadership council has accused Sarawak DAP of refusing t...
Pkr Bertanding 27 Dun Prn Sarawak

Pkr Bertanding 27 Dun Prn Sarawak

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 206 hits
KEADILAN memutuskan bertanding 27 kerusi dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak kali ini Menurut Setiausaha KEADILAN Sarawak Joshua Jabeng strategi itu dilakukan kerana mahu menumpukan kawasan kawasan yang boleh dimenangi sahaja 27 calon Rasiona...
Prn Sarawak Pkr Mahu Syarikat Penerbangan Beri Diskaun Tiket

Prn Sarawak Pkr Mahu Syarikat Penerbangan Beri Diskaun Tiket

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 163 hits
Harga tiket penerbangan dari Kuala Lumpur ke Sarawak yang mencecah RM2 000 ketika ini terlalu mahal dan berpunca daripada sekatan penerbangan oleh Kerajaan Negeri KEADILAN Sarawak menggesa agar harga tersebut diturunkan dengan Kerajaan Nege...
Pkr Lenyap Lepas Prn Sarawak Pbb Jangan Celupar

Pkr Lenyap Lepas Prn Sarawak Pbb Jangan Celupar

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 161 hits
Kenyataan pemimpin Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Datuk Seri Abdul Karim Hamzah kononnya KEADILAN akan lenyap selepas Pilihan Raya Negeri Sarawak hujung tahun ini dilihat angkuh dan tidak berpijak di bumi nyata Menurut Ketua Penerangan KEA...
Terbaik Good Luck Pada Calon2 Pkr Yg Terpilih Prn Sarawak Jumlah Kerusi Tak Penting Yg Penting Kita Lawan Tetap Lawan

Terbaik Good Luck Pada Calon2 Pkr Yg Terpilih Prn Sarawak Jumlah Kerusi Tak Penting Yg Penting Kita Lawan Tetap Lawan

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 215 hits
Terbaik Good luck pada Calon2 PKR yg terpilih PRN Sarawak Jumlah kerusi tak penting yg penting KITA LAWAN TETAP LAWAN Tahniah kepada 27 calon Keadilan Sarawak Selamat berjuang pada PRN kali ni N01 Opar Meneng Anak Biris N06 Tupong Ahmad Naz...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan