Prn Sabah Bn Disabotaj Atau Salah Strategi



Pensyarah Kanan Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa (COLGIS), Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, penelitian juga harus menjurus kepada sama ada wujud unsur sabotaj atau salah strategi pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah lalu.
Menurutnya, BN bertanding di 41 kerusi dan menang 14 kerusi (34.15 peratus) manakala kalah di 27 kerusi (65.85 peratus). Daripada keseluruhan 32 kerusi ditandingi UMNO, parti itu bolot 14 kerusi dan kalah 18 kerusi.
“Prestasi setiap rakan parti harus diambil kira selepas ini, UMNO perlu fikirkan kembali dengan parti mana harus berpakat, namun UMNO secara bersendirian tidak mampu melangkah jauh,” katanya kepada Sinar Harian hari ini.
Kamarul Zaman berkata, kekalahan paling banyak BN adalah membabitkan calon Parti Warisan Sabah (Warisan), calon DAP yang bertanding atas tiket Warisan dan calon Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO) yang bersekutu dengannya iaitu 17 kerusi (62.96 peratus).
“Jika ada unsur sabotaj ia terlalu minima berbanding kekuatan pihak lawan. Kekalahan kedua paling banyak BN membabitkan calon parti yang bersekutu dengan Perikatan Nasional (PN), Parti Bersatu Sabah (PBS) dan Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) iaitu tujuh kerusi (25.93 peratus). Disebabkan PBS dan STAR turut bertanding sesama sendiri, sukar menelah adanya cubaan mensabotaj BN,” katanya.
Menurutnya, kekalahan BN pada calon bebas, iaitu tiga kerusi (11.11 peratus) agak menarik diperkatakan kerana Datuk Masiung Banah adalah bekas pemimpin UPKO dan Warisan, Datuk Rubin Balang bekas pemimpin UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) manakala Datuk Seri Dr Ruddy Awah adalah bekas pemimpin UMNO, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Bersatu.
“Apakah kekalahan BN pada tiga calon bebas ini kerana disabotaj, silap strategi atau kedua-duanya sekali perlu dikaji dengan teliti. Kalau ada unsur sabotaj, ia tidak membawa kepada kesimpulan bahawa prestasi kurang baik BN adalah kerana disabotaj,” katanya.
Berdasarkan analisa keputusan, daripada 27 kerusi BN kalah, 13 kerusi (48.15 peratus) adalah kekalahan di tangan calon Warisan melibatkan 12 calon UMNO dan satu calon MCA.
“Empat kerusi (14.81 peratus) tewas pada calon PBS iaitu kekalahan dua calon UMNO dan dua calon PBRS. Tiga kerusi (11.11 peratus) tewas pada calon STAR (dua calon PBRS dan satu calon UMNO).
“Tiga kerusi (11.11 peratus) tewas pada calon DAP, yang ditandingi tiga calon MCA manakala tiga kerusi ditandingi UMNO (11.11 peratus) tewas pada calon bebas. Satu kerusi (3.70 peratus) kalah pada calon UPKO iaitu calon PBRS,” katanya.
Kamarul Zaman berkata, berdasarkan prestasi UMNO, 12 daripada 18 kerusi yang kalah adalah tewas di tangan calon Warisan.
“Tiga kerusi tewas di tangan calon bebas, dua membabitkan kekalahan di tangan calon PBS, satu kerusi tewas pada calon STAR. Salah satu parti komponen BN iaitu PBRS bertanding di lima kerusi dan kalah di kesemua kerusi, dimenangi PBS (dua), STAR (dua), UPKO (satu),” katanya.
Menurutnya, prestasi MCA amat mengecewakan apabila kalah di semua empat kerusi ditandingi dan dimenangi tiga calon DAP dan Warisan (satu).
PRN Sabah menyaksikan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) membabitkan BN, PN dan PBS berjaya memperoleh majoriti selepas meraih 38 daripada 73 kerusi DUN yang dipertandingkan.
Warisan pula memperoleh 23 kerusi DUN, DAP (6), PKR (2), UPKO (1) dan Bebas (3).
Sinar Harian
The post PRN Sabah: BN disabotaj atau salah strategi? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/04/prn-sabah-bn-disabotaj-atau-salah-strategi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Strategi Terdesak Anwar Untuk Menang Prn Sabah

Strategi Terdesak Anwar Untuk Menang Prn Sabah

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 224 hits
PASIR MAS Dakwaan Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengatakan beliau mempunyai sokongan majoriti ahli Parlimen untuk menubuhkan kerajaan Persekutuan yang baharu disifatkan sebagai modal cacar merba untuk menang p...
Prn Sabah Kestabilan Untuk Pembangunan

Prn Sabah Kestabilan Untuk Pembangunan

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 167 hits
KEMPEN Pilihan Raya Negeri Sabah bertambah hangat dan berbaki tiga hari sahaja lagi Semalam juga seramai 16 877 pengundi awal yang terdiri daripada 7 487 anggota tentera dan 9 390 anggota polis telah membuang undi masing masing di 55 pusat ...
Pdrm Tidak Pandang Ringan Maklumat Kemasukan Rakyat Negara Jiran Kacau Prn Sabah Acryl Sani

Pdrm Tidak Pandang Ringan Maklumat Kemasukan Rakyat Negara Jiran Kacau Prn Sabah Acryl Sani

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 330 hits
M Update 24 9 2020 Polis Diraja Malaysia tidak sesekali memandang ringan berhubung maklumat diterima berkaitan kemasukan beramai ramai rakyat negara jiran yang ingin membuat kekacauan ketika proses pengundian Pilihan Raya Negeri Sabah Sabtu...
Keputusan Prn Sabah Akan Tentukan Bila Parlimen Akan Dibubarkan

Keputusan Prn Sabah Akan Tentukan Bila Parlimen Akan Dibubarkan

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 360 hits
Keputusan bila Parlimen akan dibubarkan untuk memberi laluan kepada pilihan raya ke 15 akan ditentukan Sabtu 26 September ini apabila keputusan pilihan raya umum negeri Sabah akan diketahui Veteran DAP Lim Kit Siang dalam kenyataannya pagi ...
Prn Sabah Memalukan Muhyiddin

Prn Sabah Memalukan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 283 hits
Ramai yang percaya PN tidak ada harapan untuk menang pada PRN Sabah 26 September ini Walaupun PN bergabung dengan BN dan PBS untuk membentuk GRS bagi menumbangkan Warisan parti pimpinan Shafie Apdal itu dilihat masih lagi berada di depan da...
Prn Sabah Calon Warisan Hina Atm Dan Pdrm Mendapat Bantahan Umum

Prn Sabah Calon Warisan Hina Atm Dan Pdrm Mendapat Bantahan Umum

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 374 hits
PRN SABAH CALON WARISAN HINA ATMDi satu ceramah Calon WARISAN ini telah berceramah dan di antara ceramahnya seolah olah menghina ATM berkaitan dengan Pencerobohan Lahat Datu oleh Tentera tentera Sulu dari Selatan Filipina di Tahun 2013 Beli...
Keangkuhan Mohamaddin Ketapi Punca Dr Mahathir Enggan Bantu Warisan Di Prn Sabah

Keangkuhan Mohamaddin Ketapi Punca Dr Mahathir Enggan Bantu Warisan Di Prn Sabah

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 511 hits
Kempen Pilihanraya Negeri Sabah sudah memasuki fasa terakhir Kini semua parti politik yang mempunyai calun dalam PRN Sabah atau calun calun yang bertanding di atas tiket Bebas sudah hampir tamat menjelajahi setiap ceruk kawasan DUN masing m...
Hanya Sandiwara Anwar Ganggu Prn Sabah Azizah

Hanya Sandiwara Anwar Ganggu Prn Sabah Azizah

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 226 hits
BONGAWAN Kenyataan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa beliau mempunyai majoriti untuk membentuk kerajaan baharu adalah sandiwara semata mata Malah Ahli Parlimen Beaufort Datuk Seri Azizah Mohd Dun juga menyifatkan kenyataan Anwar ...
Pengumuman Anwar Gimik Raih Sokongan Prn Sabah

Pengumuman Anwar Gimik Raih Sokongan Prn Sabah

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 195 hits
Pemimpin Umno menyifatkan pengumuman Presiden PKR Anwar Ibrahim yang mendakwa memiliki majoriti kukuh bagi membentuk kerajaan baru sebagai gimik untuk menarik sokongan Pilihan Raya Negeri Sabah Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki berkata ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru