Prk Semenyih Antara Kempen Ayam Tanpa Kepala Dan Bossku


ISMA WEB Sentimen Islam, Melayu dan kehidupan rakyat senjata untuk menang



PENILAIAN seorang pengulas terhadap Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Cameron Highlands jelas menunjukkan perbezaan antara gaya kempen Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN). Katanya:
“Sementara pemimpin PH bergerak ke seluruh negara seperti ‘sekumpulan ayam tanpa kepala’, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan tenang dan bersistematik melakukan segala perkara yang sepatutnya dilakukan seperti ketika beliau bertugas.”
Dan, semalam pemangku Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, BN tidak akan meletak individu yang telah ‘tamat tempoh’ politik, sebagai calon bagi menghadapi PRK Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih, 2 Mac depan.
Tok Mat Hasan juga kata calon BN mestilah bukan sahaja diterima oleh parti komponen, tetapi juga rakyat, khususnya pengundi di kawasan itu.
PRK itu diadakan berikutan kematian Adun Semenyih (PH-Bersatu), Bakhtiar Mohd Nor pada 11 Januari lalu.
Tertanya-tanya juga Pedang. Adakah BN, khususnya UMNO, bakal meletakkan ‘individu luar parti’ yang menyokong mereka bagi memberi cabaran kepada gabungan PH, sebagaimana dilakukan di Cameron Highlands?
Pedang bukan tak setuju dengan pendapat itu, tetapi sekadar mahu menambah nasihat – pastikan calon itu juga adalah individu bersih yang diterima oleh akar umbi PAS. Walaupun, PAS mengumumkan tidak akan bertanding, BN, khususnya UMNO, kena juga berbincang dengan parti itu mengenai calon paling sesuai.
Seperti Pedang kata sebelum ini, PRK DUN Semenyih bakal menyaksikan apakah kerjasama UMNO-PAS benar-benar memperoleh kepercayaan bangsa Melayu dan umat Islam untuk satu gabungan yang diharapkan.
Pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu, Bakhtiar, mengalahkan penyandang kerusi itu, Datuk Johan Abdul Aziz (BN-UMNO), serta dua lagi calon iaitu Mad Shahmiour Mad Kosim (PAS), dan S Arutchelvan Parti Sosialis Malaysia (PSM), dengan manjoriti 8,964 undi.
Allahyarham memperoleh 23,428 undi, berbanding Johan (14,464); Mad Shahmiour (6,966); dan Arutchelvan (1,293).
Ketepikan undi diperoleh Arutchelvan, jika dicampur undi Johan dan Mad Shahmiour menjadi 21,430 undi, kurang 2,028 undi daripada jumlah yang diperoleh Allahyarham Bakhtiar.
Mengikut daftar pemilih sehingga suku ketiga 2018 yang dikemaskini pada 11 Januari lalu, DUN Semenyih mempunyai 54,503 pemilih dengan pengundi Melayu menjadi majoriti iaitu 67.71 peratus; Cina (16.69 peratus); India (13.73 peratus); dan lain-lain kaum (1.86 peratus).
Melayu majoriti
Namun, dalam keadaan sentimen bangsa Melayu dan umat Islam terhadap kerajaan PH yang merosot sejak kebelakangan ini – hasil daripada perbuatan pemimpin PH sendiri – Pedang percaya BN mampu menggugat dan menyengat.


Ditambah dengan semangat pemimpin UMNO dan PAS, selepas kerjasama politik kedua-duanya pada PRK Cameron Highlands, membuahkan hasil dengan kemenangan calon BN, pastinya kedudukan PH di DUN Semenyih, 2 Mac depan akan berubah.
Dan, dengan majoriti pengundi di DUN Semenyih adalah Melayu, Pedang melihat Islam dan kaum pasti menjadi isu utama.
Dalam pada Melayu berasa ditipu dengan janji PH, sementara Islam semakin tercabar sejak akhir-akhir ini, kesempatan itu harus direbut oleh BN untuk menggerakkan kempen mereka.
Biarlah, sesetengah pihak menuduh UMNO-PAS memainkan isu agama dan Melayu untuk menang di Cameron Highlands, kerana apa kurangnya PH ketika kempen PRU14 lalu.
Bagi UMNO dan PAS mereka tiada masalah untuk mengetengahkan pembelaan terhadap Islam dan Melayu, sementara komponen lain boleh berkempen untuk kaum Cina dan India.
Sebaliknya, Pedang melihat agak sukar buat Bersatu serta sekutunya PAN dan PKR untuk memainkan sentimen Islam dan Melayu kerana masalah satu lagi parti gabungan PH – DAP.
Pemimpin parti tamak haloba itu sejak kebelakangan ini banyak mengeluarkan kenyataan yang mengguris perasaan umat Islam dan bangsa Melayu, apalagi kekal mengatakan Malaysia adalah sebuah negara sekular.
Pedang juga lihat PH sekarang ketandusan isu untuk menarik minat pengundi berbanding pembangkang. Isu lama dikitar semula, walaupun setelah mereka berjaya menumbangkan kerajaan BN.
Pada masa sama, PH memberi peluru untuk ditembak oleh BN, apabila tiada apa-apa kemajuan yang dilakukan dalam tempoh hampir sembilan bulan berkuasa, sebaliknya hanya mengulangi kenyataan menyalahkan kerajaan terdahulu menjadi punca masalah rakyat sekarang.
Sedang janji utama manifesto PRU14 tidak ditunaikan, Pedang menjangkakan ‘wayang’ menyalahkan kerajaan terdahulu akan turut dimainkan berulang-ulang ketika kempen PRK DUN Semenyih nanti.
Tetapi, tidak mustahil PH mengekalkan kerusi itu jika kerajaan menerima saranan Tan Sri Rais Yatim – tutup tol, turunkan harga minyak – dan Pedang tambah – tunai janji manifesto. Inilah senjata utama PH untuk menang, daripada asyik menyalahkan kerajaan terdahulu.
Kata Pedang: PH gelabah bila rakyat cerdik



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/02/prk-semenyih-antara-kempen-ayam-tanpa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nama Siti Nurhaliza Tiada Dalam Calon Prk Semenyih Mukhriz

Nama Siti Nurhaliza Tiada Dalam Calon Prk Semenyih Mukhriz

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 442 hits
Datuk Seri Siti Nurhaliza foto AFFAN FAUZI ALOR SETAR Parti Pribumi Bersatu Malaysia sama sekali tidak mengetahui nama penyanyi nombor satu negara Datuk Seri Siti Nurhaliza Tarudin dalam senarai calon parti itu pada Pilihan Raya Kecil Dewan...
Uncle Kentang Umum Bertanding Di Prk Semenyih

Uncle Kentang Umum Bertanding Di Prk Semenyih

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 290 hits
Pengumuman aktivis masyarakat Kuan Chee Heng atau lebih dikenali sebagai Uncle Kentang bertanding pada Pilihan Raya Kecil Semenyih 2 Mac ini diakui bakal memberi kesan kepada Pakatan Harapan Ketua ARMADA Selangor Adif Shan Abdullah berkata ...
Ph Putuskan Calon Bersatu Dalam Prk Semenyih

Ph Putuskan Calon Bersatu Dalam Prk Semenyih

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 336 hits
Astro Awani ANWAR Kita akan beri sokongan penuh GOMBAK Pakatan Harapan meletakkan calon daripada parti Pribumi Bersatu Malaysia Malaysia untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kecil Semenyih yang akan berlangsung pada 2 Mac depan Menurut Ahli ...
Psm Sah Tanding Prk Semenyih

Psm Sah Tanding Prk Semenyih

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 327 hits
PSM dakwa rakyat perlukan suara ketiga wakili mereka KUALA LUMPUR Parti Sosialis Malaysia mengesahkan akan meletak calonnya bertanding pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Semenyih 2 Mac ini Menurut kenyataan dikeluarkan parti itu ...
Uncle Kentang Mahu Bertanding Bebas Pada Prk Semenyih

Uncle Kentang Mahu Bertanding Bebas Pada Prk Semenyih

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 296 hits
PETALING JAYA Seorang aktivis masyarakat yang terkenal dengan inisiatif seperti perkhidmatan ambulans dan teksi 10 sen bagi meringankan beban kewangan golongan miskin dan memerlukan akan bertanding sebagai calon Bebas dalam pilihan raya kec...
Melayu Jadi Penentu Gabungan Bn Pas Menang Dalam Prk Semenyih

Melayu Jadi Penentu Gabungan Bn Pas Menang Dalam Prk Semenyih

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 289 hits
PH masih gagal bela orang Melayu06 Februari 2019 2 48 PMKUALA LUMPUR 6 Feb Jumlah majoriti pengundi Melayu sebanyak 68 peratus dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Semenyih yang akan bermula 16 Februari ini akan menjadi kelebihan ...
Prk Semenyih Psm Sah Tanding Umum Calon Rabu Depan

Prk Semenyih Psm Sah Tanding Umum Calon Rabu Depan

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 393 hits
PETALING JAYA Parti Sosialis Malaysia hari ini mengesahkan akan bertanding dalam pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Semenyih yang akan diadakan 2 Mac ini Ahli Jawatankuasa Pusat PSM S Arutchelvan berkata parti itu akan mengumumkan cal...
Calon Bn Prk Semenyih Orang Tempatan Kata Mat Hasan

Calon Bn Prk Semenyih Orang Tempatan Kata Mat Hasan

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 263 hits
Calon BN PRK Semenyih orang tempatan kata Mat Hasan Dikemas kini 36 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 7 Feb 2019 8 27P
Pra Prk Semenyih Ada Cina Bodoh

Pra Prk Semenyih Ada Cina Bodoh

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 369 hits
Pra PRK Semenyih Ada Cina bodoh Posted By on February 08 2019Pilihan Raya Kecil Semenyih akan diadakan pada 2 Mac 2019 DUN Semenyih merupakan kawasan majoriti Melayu Bagaimanapun penentu kemenangan adalah kaum Cina dan India Menurut pengana...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord