Prk Chini Kalau Bertanding Keahlian Gugur Serta Merta Bersatu


Keahlian Timbalan Ketua Bahagian Bersatu Pekan, Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin akan terlucut serta-merta sekiranya beliau meneruskan hasrat bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) Chini pada 4 Julai ini.
Menurut Pengerusi Lembaga Disiplin Bersatu, Megat Najmuddin Megat Khas, perkara itu tidak perlu dibawa ke mesyuarat lembaga disiplin kerana telah jelas dinyatakan dalam perlembagaan parti.
“Kalau dia buat begitu, dia automatik out (keluar) lah, sebab dia macam masuk pembangkang, atau dia ingkar kepada arahan atau susunan yang dibuat oleh parti.
“[…] (Fasal) 10.2.4, jelas di situ- automatik, serta merta (terlucut keahlian) kalau dia jadi calon yang bukan daripada parti kita, sebagai calon bebas. Tak payah nak bawa ke lembaga disiplin lagi,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin
Berdasarkan perlembagaan Bersatu, Fasal 10 adalah berkenaan “Pemberhentian Dan Pemecatan Ahli”.
Fasal 10.2.4 menyatakan, keahlian ahli akan terhenti secara serta-merta apabila “bertanding dalam pilihan raya menentang calon parti dan/atau tanpa kebenaran parti”.
Tengku Zainul Hisham sebentar tadi dilaporkan menyuarakan hasrat untuk bertanding dalam PRK Chini sebagai calon bebas, setelah mengambil kira pertimbangan teliti dan bersedia berdepan “segala risiko tindakan yang akan dikenakan parti” terhadap keputusannya itu.
Beliau akan menggunakan simbol rumah dan membawa manifesto ‘Menjadi Suara Rakyat Chini’ dalam PRK itu nanti.
Ini bertentangan dengan kenyataan Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainuddin semalam bahawa Bersatu tidak akan meletakkan calon dan akan memberikan sokongan kepada sekutu barunya dalam Perikatan Nasional (PN), iaitu BN yang mengumumkan calon tadi.
“Seluruh jentera Bersatu juga akan digerakkan untuk memastikan kemenangan wakil Perikatan Nasional,” kata Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin.
Sementara itu, BN hari ini mengumumkan ahli jawatankuasa Umno Pekan Mohd Sharim Md Zin sebagai calon untuk PRK Chini pada 4 Julai ini.
Menurut Umno Online, Sharim merupakan pegawai kepada penyandang kerusi DUN itu, Abu Bakar Harun, yang meninggal kerana serangan jantung bulan lalu.
Mengulas lanjut mengenai perkara tersebut, Megat Najmuddin bagaimanapun mengambil sikap tunggu dah lihat tentang sama ada Tengku Zainul Hisham akan benar-benar mengotakan apa yang disuarakannya atau pun tidak.
“Kena tunggulah sama ada dia betul (akan bertanding), atau dia saja cakap. Tengok dulu.
“Tapi kalu betul, memang out-lah,” katanya lagi.
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan lusa, 20 Jun, sebagai tarikh penamaan calon manakala 30 Jun sebagai hari pengundian awal. Hari membuang undi dijadualkan pada 4 Julai nanti.
PRK Chini diadakan ekoran kematian penyandangnya Abu Bakar Harun, pada 6 Mei lalu di Hospital Kuala Lumpur akibat serangan jantung.
Pada PRU lalu, Abu Bakar yang mewakili BN menang dengan majoriti 4,622 undi dengan 10,027 undi, menewaskan Mohd Fadhil Noor Abdul Karim (PAS) dan Mohamar Razali Ithnain (PKR): masing-masing memperoleh 5,405 undi dan 1,065 undi.
The post PRK Chini: Kalau bertanding keahlian gugur serta-merta – Bersatu appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/18/prk-chini-kalau-bertanding-keahlian-gugur-serta-merta-bersatu/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=prk-chini-kalau-bertanding-keahlian-gugur-serta-merta-ber

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keahlian Ppbm Calon Bebas Prk Chini Terhenti Serta Merta

Keahlian Ppbm Calon Bebas Prk Chini Terhenti Serta Merta

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 315 hits
Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin pada 18 Jun ketika mengumumkan akan bertanding PRK Chini sebagai calon bebas PETALING JAYA Keahlian PPBM calon bebas PRK DUN Chini Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin terhenti serta merta susulan tindakan b...
Sah Tidak Bertanding Prk Chini Bersatu Tunjuk Setiakawan Pada Bn

Sah Tidak Bertanding Prk Chini Bersatu Tunjuk Setiakawan Pada Bn

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 486 hits
KUALA LUMPUR Keputusan ini dibuat untuk memberikan sokongan sepenuhnya kepada calon yang akan diputuskan oleh Barisan Nasional bagi mewakilil Perikatan Nasional Seluruh jentera Bersatu juga akan digerakkan untuk memastikan kemenangan wakil ...
Timbalan Ketua Bersatu Pekan Tanding Bebas Prk Chini

Timbalan Ketua Bersatu Pekan Tanding Bebas Prk Chini

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 316 hits
PEKAN Seorang lagi calon bebas dijangka menyertai Pilihan Raya Kecil DUN N 23 Chini Beliau ialah Tengku Dato Zainul Hisham Tengku Hussin iaitu Timbalan Ketua Parti Bersatu Pribumi Malaysia Bahagian Pekan Jika menjadi kenyataan maka pertembu...
Pakatan Harapan Pkr Umum Tak Bertanding Prk Dun Chini

Pakatan Harapan Pkr Umum Tak Bertanding Prk Dun Chini

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 290 hits
KUALA LUMPUR Pakatan Harapan memutuskan supaya PKR tidak meletakkan calon pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Chini di Pahang yang akan diadakan pada 4 Julai depan Setiausaha Agung PKR Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata ...
Prk Dun Chini Bbc Pahang Saran Calon Bebas Tidak Bertanding

Prk Dun Chini Bbc Pahang Saran Calon Bebas Tidak Bertanding

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 327 hits
KUANTAN Kelab Penyokong Kerajaan Pahang menggesa mana mana pihak melakukan pengorbanan dengan menarik semula niat atau hasrat bertanding sebagai calon bebas dalam Pilihan Raya Kecil Chini memandangkan negara masih lagi menghadapi krisis pan...
Maklumat Prk Chini Walaupun Ph Tak Bertanding Takut Kalah

Maklumat Prk Chini Walaupun Ph Tak Bertanding Takut Kalah

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 354 hits
DARIPADA Nukman bin Basyir berkata aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda Ingatlah bahawa di dalam jasad itu ada segumpal daging Jika ia baik maka baik pula seluruh jasad Jika ia rosak maka rosak pula seluruh jasad Ketahuilah bahawa ia...
Prk Dun Chini Bersatu Pro Muhyiddin Tak Letakkan Calon

Prk Dun Chini Bersatu Pro Muhyiddin Tak Letakkan Calon

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 331 hits
KUALA LUMPUR Parti Pribumi Bersatu Malaysia tidak akan meletakkan calonnya untuk bertanding pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Chini Pahang Setiausaha Agungnya Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata keputusan itu dibuat untuk memberi...
Keadilan Tidak Bertanding Prk Dun Chini Kerana Covid 19 Saifuddin Nasution

Keadilan Tidak Bertanding Prk Dun Chini Kerana Covid 19 Saifuddin Nasution

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 346 hits
PRK DUN CHINI Umum sedia maklum masalah wabak Covid 19 masih belum ditangani sepenuhnya dalam negara kita Usaha gigih Kementerian Kesihatan dan petugas barisan hadapan telah berupaya mengekang penularan yang lebih meluas Pada masa yang sama...
Penduduk Mahu Calon Anak Tempatan Ustaz Bertanding Prk Chini

Penduduk Mahu Calon Anak Tempatan Ustaz Bertanding Prk Chini

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 254 hits
KUANTAN Pertubuhan Suara Anak Pahang turun ke Chini berjumpa dengan penduduk termasuk di kampung tradisional bagi bertanyakan berhubung calon yang diingini mereka pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Chini yang dijadualkan pada 4 J...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened