Tpm Anwar Lebih Mengenali Hatibudi Zahid


SUSUPAN MALAM 

Zahid dan Anwar sudah
lama bersahabat.INSYA-ALLAH esok penantian umum untuk melihat dan seterusnya menilai kabinet pertama Anwar Ibrahim akan berakhir. Maklumat terbaru yang diterima, senarai kabinet sudah pun dimuktamadkan hanya menunggu perkenan Yang di Pertuan Agong sahaja. 
Sekiranya tidak ada pindaan, besok Perdana Menteri ke-10 itu akan umumkan barisan kabinet pertamanya. 
Siapa masuk siapa tercicir akan terjawab esok. Penjawat paling penting ialah siapakah Timbalan Perdana Menteri dari Semenanjung. TPM dari Sabah - Sarawak seperti sudah pasti akan diberikan ketua whip GPS Fadillah Yusof.
Ada dua nama disebut-sebut akan dilantik jadi TPM dari Semenanjung, Ahmad Zahid Hamidi dan Mohamad Hassan. Mereka dibayangkan kerana posisi mereka dalam parti sebagai presiden dan timbalan prresiden. Kedudukan itu mewajar keduanya dan ia adalah amalan tradisi dalam pelantikan itu selama ini, kecuali ketika PM "kelabu", Ismail Sabri Yaakob sahaja, beliau dilantik jadi TPM dan PM atas kapasitinya sebagai Naib Presiden Umno. 
Menurut hirarkinya Zahid yang lebih wajar dan berhak menjadi TPM kerana beliau adalah presiden parti. Tetapi kerana beliau terbabit dengan pendakwaan di mahkamah ada yang pertikaikan kelayakannya untuk beliau berada di kerusi nombor dua situ. 
Timbul pecanggahan pendapat di sini apakah wajar atau tidak untuk Anwar mengambil Zahid. Ada yang tidak bersetuju dan ada yang sedia menerima Zahid dengan sebab dan hujah tertentu. Dari sudut politik dan kepentingan buat Anwar, Zahid perlu dilantik jadi TPM.  
Manakala pihak yang menolak Zahid kerana tidak mahu kabinet Anwar diwarnai dengan mereka ada sangkut paut dengan mahkamah. Mereka mahukan anggota kabinet yang bersih. Pendirian ini masih boleh dipertikaikan kerana apakah Zahid bersalah atau tidak, ia masih dalam mahkamah. Masih subjektif. Prinsip undang-undang seseorang itu tidak dikatakan bersalah selagi mahkamah tidak menjatuhkan hukuman. Presiden Pas Abdul Hadi Awang sangat teguh dengan prinsip ini. 
Justeru, ada mengatakan Zahid tidak perlu diketepikan kerana prinsip itu. Apa yang lebih penting ialah Zahid dapat mengukuhkan kerajaan. Soal itulah patut diutamakan oleh Anwar dengan lain-lain perkara atau maksud. 
Mereka yang berasakan Zahid wajar berada dalam kabinet atau kerajaan lebih kepada untuk menjamin stabilitas Anwar sebagai perdana menteri. Umum tahun bahawa ada segelintir dalam Umno yang tidak senang dengan Zahid dan akan membuat serangan terhadapnya dalam Perhimpunan Agung Umno nanti. Mereka tidak berpuas hati dengan Zahid apabila beliau tegas menjalinkan hubungan dengan PH bukan dengan PN untuk membentuk kerajaan Perpaduan.  
Sekiranya Zahid memegang jawatan itu beliau  boleh menguatkan pengaruhnya dan menjamin kedudukannya dalam Umno tidak tergugat. Kebiasaan dalam Umno ahlinya akan menghormati dan mendokong pemimpin yang berjawatan. 
Manakala bagi Anwar beliau pula kena lihat bahawa stabilitas dalam Umno dapat bantu dan jamin menyelamatkannya. Sebagai ahli politik, Anwar sangat arif kalau tanpa Umno beliau mungkin belum mencapai jawatan PM, kerana gabungan diketuainya tidak mempunyai angka mencukupi. Dalam kata lain Anwar perdana menteri bukan sahaja hak PH tetapi ia juga hak BN dan lain-lain. Penghargaan Anwar kepada Zahid adalah tepat. 
Jasa Zahid membawa Anwar ke situ cukup besar dan signifikan. Justeru wajar kalau Anwar meletakkannya di jawatan itu. Bukan itu sahaja, Anwar tidak kekok kalau Zahid bersamanya memandangkan tali perahabatan mereka berdua bukan baru. Anwar lebih mengenali hati budi Zahid berbanding dengan lain. Selain itu Zahid juga sudah ada pengalaman sebagai timbalan perdana menteri semasa Najib Razak jadi perdana menteri. 
Mengambil Zahid sebagai timbalannya, memberi peluang kepada Zahid untuk mengkoda kesalahan dan kekhilafannya kepada Anwar sebelum ini, lari dari gelanggang reformasi. 
Jadi atas hakikat itu maka Zahid adalah terbaik untuk diangkat menjadi timbalan perdana menteri Bukan itu sahaja, Zahid dikenali sebagai "khadam" Anwar akan dapat membantu Anwar berkerja dengan baik penuh kesetiaan. Semua pihak kena terima dan hormat keputusan Anwar nanti jika Zahid sebagai TPM. Walahu'alam. [wm.kl.11:37 pm 01/12/22]  


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2022/12/tpm-anwar-lebih-mengenali-hatibudi-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
A Kadir Jasin Anwar Ambil Langkah Harakiri Jika Lantik Zahid Jadi Tpm

A Kadir Jasin Anwar Ambil Langkah Harakiri Jika Lantik Zahid Jadi Tpm

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 124 hits
Yasmin RamlanPerdana Menteri Anwar Ibrahim dianggap mengambil langkah harakiri jika akhirnya dia memilih Ahmad Zahid Hamidi sebagai timbalan perdana menteri atau memberikan sebarang jawatan dalam kerajaan kepada Presiden Umno berkenaan Toko...
Beliau Belum Dihukum Lagi Anwar Pertahan Pelantikan Zahid Sebagai Tpm

Beliau Belum Dihukum Lagi Anwar Pertahan Pelantikan Zahid Sebagai Tpm

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 102 hits
Susulan banyak pihak yang mempertikaikan pelantikan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi dalam Kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim tampil mempertahankan keputusan itu Anwar menegaskan beliau tidak boleh menolak kepentingan Pengerus...
Pengumuman Kabinet Anwar Menteri Kewangan Zahid Dan Fadillah Tpm

Pengumuman Kabinet Anwar Menteri Kewangan Zahid Dan Fadillah Tpm

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 320 hits
malaysiakini comDiterbitkan Dec 2 2022 8 26 PMPerdana Menteri Anwar Ibrahim sebentar tadi mengumumkan barisan senarai anggota kabinetnya Dalam sidang media yang disiarkan secara langsung Anwar mengumumkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi da...
Portal Dakwa Anwar Akan Pilih Zahid Sebagai Tpm Balas Jasa Anak Murid

Portal Dakwa Anwar Akan Pilih Zahid Sebagai Tpm Balas Jasa Anak Murid

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 112 hits
agencaily com30 11 2022Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Istana Negara Laporan sebuah portal mendakwa Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bakal menjadi pilihan cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk ...
Twitter Whatsapp Dibanjiri Kemarahan Selepas Anwar Namakan Zahid Sebagai Tpm

Twitter Whatsapp Dibanjiri Kemarahan Selepas Anwar Namakan Zahid Sebagai Tpm

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 130 hits
Ramai pengguna platform media memetik slogan kempen pemimpin Pakatan Harapan yang menyamakan undi untuk mana mana calon Barisan Nasional dengan undi untuk Zahid MalaysiaNowPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi melambaikan tangan ketika keluar da...
No Anwar Dap Bersatu Hanya Untuk Hadapi Pru15 Zahid

No Anwar Dap Bersatu Hanya Untuk Hadapi Pru15 Zahid

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 139 hits
malaysiakini comDiterbitkan Nov 29 2022 11 02 AMPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi meminta semua pihak khususnya anggota parti agar memahami bahawa prinsip menolak sebarang kerjasama dengan Presden PKR Anwar Ibrahim parti DAP dan Bersatu sebe...
Zahid Dah Lama Rancang Angkat Anwar Pm Akhirnya Jadi Bencana Annuar Musa

Zahid Dah Lama Rancang Angkat Anwar Pm Akhirnya Jadi Bencana Annuar Musa

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 225 hits
Strategi Barisan Nasional Umno bergerak solo pada Pilihan Raya Umum ke 15 adalah bertujuan merealisasikan impian Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk diangkat sebagai Perdana Menteri Sedangkan menurut Bekas Setiausaha Agung Umno Tan Sri Annuar Mu...
Why Did Anwar Make Zahid Dpm Despite Court Case Needs Must Analysts Say

Why Did Anwar Make Zahid Dpm Despite Court Case Needs Must Analysts Say

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 126 hits
Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim announces his Cabinet line up during a live telecast December 2 2022 With him is Chief Secretary to the Government Tan Sri Mohd Zuki Ali Handout pic by Sadiq Asyraf Prime Minister s Office of Malaysia...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal