Pondan Menyamar Jadi Doktor Ditangkap Polis


Setiap hari ada sahaja kes penipuan dilaporkan akhbar yang dapat kita baca. Menariknya, kes-kes penipuan yang berlaku ini adalah tersangat licik dan terancang rapi. Sama seperti kes pondan yang menyamar doktor ini di Melaka.


Menurut akhbar Sinar Harian, polis telah menahan seorang pondan yang menyamar sebagai doktor perubatan dan memperdaya lima klinik di sekitar daerah Melaka Tengah di sini untuk menerimanya sebagai pekerja sambilan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Melaka Supt Soh Hock Sing berkata lelaki berusia 26 tahun yang dikenali sebagai ‘Doktor Ika’ itu turut memalsukan Sijil Perakuan Amalan Tahunan bagi menyakinkan majikan untuk mengupahnya dengan bayaran maksimum RM45 sejam.

Beliau berkata lelaki tersebut dipercayai menyamar sebagai doktor dengan menggunakan salinan sijil dari Majlis Perubatan Malaysia ketika memohon pekerjaan berkenaan di lima klinik di Sungai Udang, Batu Berendam dan Melaka Baru sejak Januari lepas.

“Salinan sijil yang dicetak berkenaan mempunyai nombor siri yang sebenarnya milik pegawai perubatan lain tetapi dipalsukan suspek,” katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Beliau berkata lelaki yang berasal dari Sabah dan menetap di Ampang, Kuala Lumpur itu, didapati menyewa rumah di Batu Berendam di sini dan dipercayai turut menggunakan helah sama di Perak dan Pahang sebelum berpindah ke Melaka bagi mengelak dikesan.

Katanya siasatan awal mendapati lelaki yang tidak mempunyai pekerjaan tetap itu dikatakan memberi lebih perhatian kepada pesakit lelaki yang datang mendapatkan rawatan.

Soh berkata bagaimanapun penyamaran doktor palsu yang berwajah ayu, bertubuh kecil dan sering berbaju kurung serta bertudung itu terbongkar apabila sebuah klinik di Batu Berendam menerima aduan daripada seorang isteri pesakit yang memberitahu suspek sering menghubungi suaminya melalui telefon bimbit.

Beliau berkata aduan itu kemudian membawa kepada pendedahan maklumat peribadi sebenar doktor palsu tersebut yang dilakukan klinik berkenaan sebelum membuat laporan polis pada 8 April lepas.

Katanya bertindak atas aduan tersebut, satu pasukan khas ditubuhkan dan seorang pegawai JSJK menyamar menjadi pesakit suspek sebelum berjaya menahannya di Batu Berendam pada 11 April lepas.

Sehubungan itu beliau meminta mangsa yang terdiri daripada pemilik klinik yang pernah menggaji suspek dan bekas pesakit yang pernah mendapatkan rawatan tampil bagi membantu siasatan.

Lelaki tersebut ditahan reman selama empat hari sehingga Isnin depan dan kes disiasat di bawah Seksyen 419 Kanun Keseksaan kerana menyamar untuk tujuan menipu, katanya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Atlit Pondan India Rogol Teman SerumahTerima Dan Iktiraf Mak Nyah Dua Perkara Berbeza
-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2013/04/pondan-menyamar-jadi-doktor-ditangkap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Lelaki Didakwa Menyamar Sebagai Pegawai Pos Dan Polis Pensyarah Ditipu Rm100 000 Lesap

Dua Lelaki Didakwa Menyamar Sebagai Pegawai Pos Dan Polis Pensyarah Ditipu Rm100 000 Lesap

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 330 hits
Ancaman daripada scammer semakin berleluasa seorang pensyarah telah mengalami kerugian RM100 000 selepas didakwa ditipu oleh sindiket Macau Scam Mereka terdiri daripada dua lelaki yang menyamar sebagai pegawai pejabat pos dan anggota polis ...
Didakwa Bunuh Ibu Sendiri Pelakon Filem Captain America Ditangkap Polis

Didakwa Bunuh Ibu Sendiri Pelakon Filem Captain America Ditangkap Polis

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 391 hits
Salah seorang pelakon dalam filem Captain America The First Avenger Mollie Fitzgerald ditahan atas tuduhan membunuh ibu kandung di kediaman mereka mereka di Amerika Syarikat Menurut laopran media CNN pelakon ini membunuh ibunya 68 tahun di ...
Tiga Anggota Polis Dakwa Kena Pukul Dengan Pegawai Sprm Ketika Rakam Keterangan

Tiga Anggota Polis Dakwa Kena Pukul Dengan Pegawai Sprm Ketika Rakam Keterangan

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 498 hits
TIGA orang anggota polis mendakwa mereka telah dipukul oleh pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ketika berada di pejabat SPRM Shah Alam baru baru ini untuk merakam keterangan Tiga anggota polis berkenaan yang berusia 24 25 dan 26...
Polis Maut Dengan Tembakan Di Kepala

Polis Maut Dengan Tembakan Di Kepala

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 414 hits
Kejadian berlaku ketika anggota polis berkenaan bersama sama anggota pasukan yang lain sedang menjalankan sekatan jalan raya
Dengkil Tembak Kepala Polis Maut Ketika Buat Sekatan Jalan Raya

Dengkil Tembak Kepala Polis Maut Ketika Buat Sekatan Jalan Raya

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 282 hits
Seorang anggota polis berusia 26 tahun ditemukan maut dengan kesan tembakan ketika sedang bertugas di sekitar Dengkil Sepang dekat sini dalam kejadian kira kira 3 55 pagi semalam Ketua Polis Selangor Datuk Noor Azam Jamaludin ketika dihubun...
Himpunan Dong Zong Kenapa Dap Cabar Polis

Himpunan Dong Zong Kenapa Dap Cabar Polis

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 276 hits
PAS hairan dengan sikap beberapa pimpinan DAP yang mencabar keputusan perintah larangan terhadap Kongres Pertubuhan China yang sepatutnya diadakan semalam Penasihat DAP YB Lim Kit Siang dilaporkan telah memprotes arahan pihak polis malah tu...
Anggota Polis Sedang Bertugas Maut Dengan Kesan Tembakan

Anggota Polis Sedang Bertugas Maut Dengan Kesan Tembakan

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 377 hits
Kuala Lumpur Seorang anggota polis berusia 26 tahun ditemukan maut dengan kesan tembakan ketika sedang bertugas di sekitar Dengkil Sepang dekat sini dalam kejadian kira kira 3 55 pagi ini Ketua Polis Selangor Datuk Noor Azam Jamaludin ketik...
Polis Melarang Dron Peribadi Diterbangkan Pada Sambutan Ambang Tahun Baharu 2020

Polis Melarang Dron Peribadi Diterbangkan Pada Sambutan Ambang Tahun Baharu 2020

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 393 hits
https ift tt eA8V8J Polis kini telah mengeluarkan amaran melarang mana mana pihak untuk menerbangkan dron pada sambutan ambang tahun baru 2020 tanpa kebenaran pada malam esok Pihak polis akan mengambil tindakan kepada individu yang gagal me...
Masanya Kerajaan Tingkatkan Kemudahan Kesihatan Polis

Masanya Kerajaan Tingkatkan Kemudahan Kesihatan Polis

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 255 hits
Sudah sampai masanya pasukan polis disediakan hospital sendiri untuk anggotanya seperti dinikmati Angkatan Tentera Malaysia Presiden Persatuan Patriot Nasional Mohamed Arshad Raji berkata penubuhan itu perlu bagi memudahkan anggota polis me...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte