Politik Kelantan Semakin Panas 3 Pemimpin Utama Amanah Turun Malam Tadi




 By BORHAN AHMAD / June 8, 2022
Politik Kelantan semakin panas apabila hampir kesemua pemimpin utama AMANAH turun ke negeri itu dalam ceramah besar mereka malam tadi ketika kerajaan Kelantan digegarkan dengan pelbagai penyelewengan.
Presiden AMANAH, Haji Mohamad Sabu, timbalannya Datuk Seri Salahuddin Ayub, naib presiden Adly Zahari dan ketua pemuda Hasbie Muda berada di Pasir Mas, Kelantan malam tadi.
Mereka memberikan ceramah dengan mengulas isu-isu semasa yang berlaku dalam negara ini ketika gendang pilihan raya umum sedang dipalu.
Mohamad memberikan ingatan agar Malaysia jangan jadi seperti Sri Lanka.- Foto Haikal.“Jangan terkejut negara ini akan menjadi seperti Sri Lanka jika indeks rasuah terus merudum,” kata Mohamad Sabu memberikan amaran kepada rakyat negeri yang dikuasai oleh Pas itu.
Sri Lanka hampir diisytiharkan muflis apabila hutang negara melebihi asetnya berikutan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa di negara itu.
Mohamad juga menyentuh tentang nilai mata wang Malaysia yang jatuh teruk di mana rakyat Kelantan yang bersempadan dengan Thailand akan merasai kesannya secara langsung apabila berkunjung ke negara jiran itu.
“Saya pergi ke rumah sepupu saya di Narathiwat. Bila kita bawa RM1,000, lepas je sempadan kita hilang RM230.
“Ertinya, duit kita yang lama dahulu RM1 nilainya 10 baht sekarang hanyalah 7.7 baht,” kata Mohamad, bekas Menteri Pertahanan itu.
Ia berlaku apabila nilai ringgit Malaysia jatuh paling teruk dalam sejarah negara ini.
Hari ini, nilai ringgit Malaysia adalah RM4.38 untuk setiap satu US Dollar, satu nilai yang sangat rendah dalam sejarah tukaran wang Malaysia.
Nilai Ringgit juga jatuh teruk berbanding Baht Thailand apabila RM1 Malaysia hanya bernilai 7.8529 Baht Thailand berbanding sebelum ini RM1 sama dengan 10 Baht.
Salahudin mendakwa, pemimpin Kelantan yang ada gagal laksanakan kuasa yang ada untuk kepentingan rakyatnya. – foto Haikal.Timbalan Mohamad, Salahudin pula meminta rakyat Kelantan menilai semula makna kuasa kepada kerajaan negeri yang ada yang gagal dilaksana dan digunakan oleh kerajaan negeri yang ada.
“Tujuan rakyat pilih kerajaan adalah untuk memberi kuasa kepadanya. Tetapi bagaimana Exco Kerajaan Kelantan yang ada menggunakan kuasanya yang ada.
“Air di Kelantan terus macam ‘teh beng’. Kata tak ada pitis (duit) tetapi beli Mercedes,” kata Salahudin, bekas ahli Parlimen Kubang Kerian, Kelantan itu menyindir tindakan kerajaan negeri Kelantan membeli kereta Mercedes untuk kegunaan menteri besar dan exco kerajaan negeri.
Ia dilakukan ketika kerajaan negeri berkata mereka tidak cukup duit untuk membeli lori mengangkut sampah dan memberikan air yang berkualiti untuk rakhyatnya.
Ketika AMANAH menyerang semalam, bekas pemimpin kanan AMANAH, Datuk Husam Musa melalui NgO Save Kelantan mendedahkan pelbagai kebejatan kerajaan negeri Kelantan.
Ia termasuklah dalam pengurusan hutan dan juga air di negeri itu.
Menurut Husam, kerajaan negeri gagal menguruskan bekalan air untuk rakyat Kelantan kerana penyelewengan dan kegagalan dalam melaksanakan projek bekalan air.
Dalam pengurusan hutan pula, Husam mendakwa, anak syarikat kerajaan negeri sendiri dibenarkan membalak di kawasan hutan simpan hutan dara (Virgin Jungle Reserve- VJR) yang sepatutnya dilindungi untuk kepentingan ekosistem di negara ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/politik-kelantan-semakin-panas-3.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malam Ini Juga Pemimpin Umno Terkejut Dengan Tindakan Paling Diluar Ja

Malam Ini Juga Pemimpin Umno Terkejut Dengan Tindakan Paling Diluar Ja

papar berkaitan - pada 7/6/2022 - jumlah : 101 hits
Menteri pertahanan tido lena dg jawatan dan kedudukan kerja tak tahu asik membuta gaji dan elaun bulanan mari kita tunjuk jalan keluar pintu mindaf bukan tempat beliau tido
Pemimpin Bersatu Sedang Berebut Ganti Zuraida Pak Wan Dan Kj Dalam Senarai Utama

Pemimpin Bersatu Sedang Berebut Ganti Zuraida Pak Wan Dan Kj Dalam Senarai Utama

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 114 hits
Meskipun belum pasti perletakan jawatan Zuraida Kamaruddin selaku Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi diterima oleh Perdana Menteri dan ada kekosongan bagi jawatan tersebut tetapi perlumbaan sesama sendiri di kalangan pemimpin pemim...
Alat Sulit Rasa Panas Tengah Malam Vokalis Band Dakwa Terkena Sihir

Alat Sulit Rasa Panas Tengah Malam Vokalis Band Dakwa Terkena Sihir

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 102 hits
Komposer dan vokalis Azzara Band Ejai Aziz dipercayai terkena buatan orang sehingga berasa sakit di bahagian kemaluan yang berasa panas setiap tengah malam selama tiga bulan pada tahun lalu Menurut laporan Harian Metro pemilik nama Mohd Azr...
Malang Bagi Negara Jika Pemimpin Tidak Amanah Dan Berakhlak

Malang Bagi Negara Jika Pemimpin Tidak Amanah Dan Berakhlak

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 192 hits
Tahniah dan terima kasih atas segala sumbangan Dato Ayob sepanjang perkhidmatannya dan semoga berkekalan Tidak ramai sepertinya di negara ini kekuatan keseorangan dan terpencil bukan dalam jamaah yang besar dan berpegaruh dan sebab itulah n...
Realme Anjur Liga Pubg Kebangsaan Dan Rantau Tawar Hadiah Utama 2 000

Realme Anjur Liga Pubg Kebangsaan Dan Rantau Tawar Hadiah Utama 2 000

papar berkaitan - pada 31/5/2022 - jumlah : 86 hits
realme bekerjasama dengan PUBG bagi penganjuran realme League bermula 30 Mei 2022 Acara ini terbahagi pada dua peringkat iaitu kebangsaan dan rantau Lima negara terlibat ialah Malaysia Indonesia Thailand Filipina dan Vietnam dengan had
Kempen Jadikan Halal Pilihan Utama Anda Bantu Tingkatkan Jualan Produk Pmks Halal

Kempen Jadikan Halal Pilihan Utama Anda Bantu Tingkatkan Jualan Produk Pmks Halal

papar berkaitan - pada 29/5/2022 - jumlah : 159 hits
hai assalammualaikumKempen Inisiatif Bajet 2022 Jadikan Halal Pilihan Utama Anda Bantu Tingkatkan Jualan Produk PMKS Halal Industri makanan halal merupakan industri yang berpotensi tinggi untuk dibangunkan bukan sahaja di Malaysia malah ke ...
Sekuel Strong Woman Do Bongsoon Strong Woman Kang Namsoon Kongsi Barisan Pelakon Utama

Sekuel Strong Woman Do Bongsoon Strong Woman Kang Namsoon Kongsi Barisan Pelakon Utama

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 178 hits
Sekian lama menanti akhirnya sekuel Strong Woman Do Bong soon iaitu Strong Woman Kang Nam soon telah mengumumkan barisan pelakon utamanya Siri ini meluaskan pandangan dunia Strong Woman Do Bongsoon di mana ia memberikan fokus kepada jenayah...
Kempen Inisiatif Bajet 2022 Jadikan Halal Pilihan Utama Anda

Kempen Inisiatif Bajet 2022 Jadikan Halal Pilihan Utama Anda

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 134 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraSebagai seorang muslim mencari barangan yang halal adalah satu keutamaan Setiap produk dan barangan yang akan dibeli pastinya aku sendiri akan periksa sama ada halal atau tidak Bila sebut pasal halal sudah...
Player Utama Ayam Semuanya Cina

Player Utama Ayam Semuanya Cina

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 336 hits
Player Utama Ayam Semuanya Cina Baru ni ada gambar MAFI jumpa player utama ayam di Malaysia Dan semuanya Cina Langsung tiada Melayu Bumiputera Betul dah tu Mungkin untuk orang awam rasa macam biar betul Tapi kami player ayam ni memang dah l...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters

1 Mei 2024 Selamat Hari Pekerja

Menyantuni Rumah Terbuka