Pemimpin Bersatu Sedang Berebut Ganti Zuraida Pak Wan Dan Kj Dalam Senarai Utama




 Meskipun belum pasti perletakan jawatan Zuraida Kamaruddin selaku Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi diterima oleh Perdana Menteri dan ada kekosongan bagi jawatan tersebut, tetapi perlumbaan sesama sendiri di kalangan pemimpin-pemimpin Bersatu untuk menggantikannya tetap rancak sejak seminggu yang lalu.
Bagi Bersatu, sementara mereka menerima hakikat bahawa perlantikan menteri adalah hak Ismal Sabri Yaakob menentukannya, mereka juga sedar kouta untuk setiap parti adalah perkara yang seharusnya tidak lupa untuk dihormati oleh Perdana Menteri.
Untuk itu, memandangkan Zuraida diberikan jawatan itu atas kouta Bersatu, tindakannya keluar parti dan menyertai Parti Bangsa Malaysia atau PBM, bermakna bellau tiada pilihan lain melainkan mesti mengundurkan diri agar kekosongannya dapat diganti oleh pemimpin Bersatu yang lain.
Proses seterusnya terserahlah kepada Ismail Sabri sama ada menerima perletakan jawatan Zuraida itu, mengisi atau membiarkannya kosong begitu saja.
Maka itu, dalam usaha mencuba nasib dan memperbaiki rezeki kehidupan, beberapa pemimpin Bersatu kini dilaporkan sedang bersaing sesama sendiri untuk melobi jawatan itu, manalah tahu kalau-kalau Ismail Sabri terbuka hati ingin melakukan pengisian dengan segera.
Dua nama disebut-sebut dalam senarai paling atas untuk menggantikan Zuraida itu ialah Redzuan Md Yusof, bekas Menteri Tugas-Tugas Khas yang kini merupakan Pengerusi Boustead dan Kamaruddin Jaafar, Timbalan Menteri Luar Negeri.
Redzuan atau Pak Wan dianggap paling layak kerana antara pengasas awal Bersatu serta pernah memegang jawatan menteri sebelum ini.
Kamaruddin Jaafar atau KJ, Ahli Parlimen Bandar Tun Razak adalah antara wakil rakyat senior dalam Parlimen kerana sebelum menyertai Bersatu bersama Kumpulan Azmin Ali, beliau juga pernah menjadi Ahli Parlimen atas tiket Pas dan juga PKR.
Pencalonannya juga dikatakan disokong kuat oleh Azmin yang merasakan pengganti Zuraida mestilah daripada kelompok bekas pemimpin PKR juga.
Lobi-melobi terhadap Mahiaddin Md Yasin agar beliau mencalonkan sama ada Pak Wan atau KJ dilaporkan sedang berjalan rancak ketika ini.
Sementara itu, beberapa pemimpin Bersatu yang lain yang merasakan mereka juga layak menjadi menteri turut dilaporkan cuba melobi Mahiaddin agar pilihan lebih memihak kepada mereka.
Antara yang dilaporkan melobi itu ialah ialah Ketua Penerangan Bersatu, Wan Saiful Wan Jan dan Ketua Armada Bersatu, Wan Ahmad Ahmad Fahysal Wan Kamal.
Sementara Wan Ahmad Fahysal atau Timbalan Menteri Perpaduan Negara dan merupakan seorang Senator yang membolehkannya lebih mudah dinaikkan pangkat sebagai menteri, Wan Saiful pula bukan merupakan Ahli Dewan Negara.
Dengan itu, pelobian Wan Saiful mungkin berdepan sedikit kesukaran kerana beliau harus dilantik sebagai Senator terlebih dahulu jika dianya ingin dilantik sebagai menteri.
Dalam pada itu, melalui sumber-sumber UMNO, Ahli Parlimen Tanah Merah, Ikmal Hisham Abdul Aziz yang sebelum ini merupakan pemimpin parti itu sebelum melompat menyertai Bersatu bersama Kumpulan Hamzah Zainuddin, tidak ketinggalan sedang melobi sama untuk merasa dinaikkan pangkat menjadi menteri.
Beliau kini adalah Timbalan Menteri Pertahanan dikatakan selain melobi melalui Mahiaddin, juga dengan mendekati pemimpin-pemimpin UMNO yang mempunyai hubungan rapat dengan Ismail Sabri. – ShahbudinHusin 01/06/2022.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/pemimpin-bersatu-sedang-berebut-ganti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerusi Menteri Zuraida Kouta Bersatu Pemimpin Umno Janganlah Poyo Sangat

Kerusi Menteri Zuraida Kouta Bersatu Pemimpin Umno Janganlah Poyo Sangat

papar berkaitan - pada 28/5/2022 - jumlah : 129 hits
Berikutan kenyataan Presiden Bersatu Mahiaddin Md Yasin dan beberapa pemimpin parti itu yang lain bahawa kerusi menteri yang bakal dikosongkan oleh Zuraida Kamaruddin adalah milik Bersatu ramai pemimpin UMNO tampil membidas dan menyanggah p...
Bersatu Kemuka Nama Anggota Kabinet Ganti Zuraida Kepada Pm Kata Muhyiddin

Bersatu Kemuka Nama Anggota Kabinet Ganti Zuraida Kepada Pm Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 150 hits
Muhyiddin Yassin berkata keahlian Zuraida Kamaruddin dalam Bersatu gugur serta merta hari ini PETALING JAYA Bersatu akan mengemukakan satu nama baharu kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob untuk dilantik sebagai anggota Kabinet susulan...
Punca Zuraida Kamaruddin Keluar Bersatu Tersebar

Punca Zuraida Kamaruddin Keluar Bersatu Tersebar

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 221 hits
Punca Zuraida Kamaruddin Keluar Bersatu Tersebar Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin keluar Bersatu dan menyertai Parti Bangsa Malaysia Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi itu berkata dia akan tetap menyokong Perdana Menteri Ism...
Bersatu Dakwa Zuraida Ada Masalah Disiplin Umno Gesa Pm Usah Kekalkannya Dalam Kabinet

Bersatu Dakwa Zuraida Ada Masalah Disiplin Umno Gesa Pm Usah Kekalkannya Dalam Kabinet

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 117 hits
Susulan tindakan Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin melompat parti Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin dilaporkan akan mengemukakan calon pemimpin dari Bersatu kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob untuk menggantikan Zuraida nbsp Ke...
Zuraida Letakkan Jawatan Kabinet Dan Umum Keluar Bersatu Sertai Parti Bangsa Malaysia

Zuraida Letakkan Jawatan Kabinet Dan Umum Keluar Bersatu Sertai Parti Bangsa Malaysia

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 160 hits
KUALA LUMPUR Datuk Zuraida Kamaruddin hari ini mengumumkan keputusannya untuk meletak jawatan sebagai Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Ahli Parlimen Ampang itu juga mengumumkan penyertaannya dalam Parti Bangsa Malaysia kerana ter...
Saya Cadang Pm Tak Payah Lantik Menteri Baru Ganti Zuraida

Saya Cadang Pm Tak Payah Lantik Menteri Baru Ganti Zuraida

papar berkaitan - pada 29/5/2022 - jumlah : 115 hits
Saya cadang PM tak payah lantik Menteri baru ganti Zuraida Sebaliknya PM sendiri yang pangku Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi tanpa gaji tambahan hingga hujung penggal 5 sebab kenapa PM perlu berbuat demikian 1 Kurangkan siki...
Zuraida Tinggalkan Bersatu Bincang Peletakan Jawatan Menteri

Zuraida Tinggalkan Bersatu Bincang Peletakan Jawatan Menteri

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 109 hits
Setelah membuat pertimbangan yang mendalam Ahli Parlimen Ampang Datuk Zuraida Kamaruddin mengumumkan keluar daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan menyertai Parti Bangsa Malaysia Beliau juga akan bertemu Perdana Menteri Datuk Seri Isma...
Zuraida Keluar Bersatu Sertai Pbm

Zuraida Keluar Bersatu Sertai Pbm

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 121 hits
freemalaysiatoday com May 26 2022 10 47 AMZuraida Kamaruddin berkata pendirian beliau selaku ahli Parlimen Ampang menyokong kerajaan pimpinan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob adalah selari dengan pendirian Parti Bangsa Malaysia PETALING ...
After Zuraida Leaves Bersatu Cabinet Reshuffle Impending With Hamzah As Dpm

After Zuraida Leaves Bersatu Cabinet Reshuffle Impending With Hamzah As Dpm

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 138 hits
Another source told Malay Mail that the leading contender for the deputy prime minister s post would be Datuk Seri Hamzah Zainudin who is the secretary general for Bersatu Bernama picBy Radzi RazakThursday 26 May 2022 9 00 PM MYTKUALA LUMPU...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered