Politik Gimik Lagi Tol Rahmah Syarikat Tol Untung Lagi Besar Syarikat Simen Kaya Sabsidi Simen


 (1) Tol RAHMAH Percuma selama empat hari 

OSTB : Tuan-tuan there is no such thing as percuma. Ini bukan cerita sepenuhnya. Syarikat tol akan dibayar ganti rugi ataupun depa akan claim balik kesemua tol yang kononnya percuma itu. Maksudnya kerajaan akan bayar gantirugi atau pampasan kepada syarikat tol dengan guna duit rakyat. Akhir sekali kita yang bayar juga. Denagn guna duit rakyat, duit kita.
Syarikat tol akan untung lagi besar sebab mereka akan jimat bayar gaji pekerja tol, jimat bayar api, aircon,  jimat bayar overtime. Syarikat tol akan claim direct daripada gomen untuk gantirugi atau pampasan  'Tol Rahmah'.
(2) Menu RAHMAH usaha sama pasar raya terpilih 
OSTB : Menu Rahmah ini perlu tanya Dato Ameer Ali Mydin juga. Penjaja pula ada yang tanggung rugi.
(3) PDRM, bayar saman RM50 kadar khas - Terima kasih. Ini berita yang baik. Juga orang ramai diberi tempoh sebulan untuk bayar konpaun RM50. Terima kasih. Tuan-tuan jangan tunggu last minit untuk bayar kompaun.
(5) rumah mampu milik - menawarkan harga simen kadar berpatutan melibatkan RM120 juta insentif swasta untuk pembinaan rumah mampu milik sehingga 24,000 unit.
OSTB : 24,000 unit rumah kos rendah? RM300,000 sebiji? Projek Prima dulu tak siap rumah selama bertahun-tahun. Akhir sekali Prima siapkan beberapa ribu rumah sahaja. Sasaran KPI depa tak jadi.
Sekarang Madani nak bina 24,000 unit rumah pula? Apa tempoh dia? What is the time frame? Lima tahun? 10 tahun? 20 tahun? 
Nak cari tanah saja mungkin bertahun. Lepas itu kena negotiate untuk beli tanah. Lepas itu perlu mendapat kelulusan PBT (pihak berkuasa tempatan) dan kerajaan negeri. Kalau state government itu bukan kerajaan PH sorry lah. Mungkin Federal gomen, DYMM Sultan dan YDP Agong semua sudah bertukar lagi.
Tetapi yang lebih pelik adalah sabsidi RM120 juta untuk beli simen. Maksudnya duit rakyat, duit kita, sebanyak RM120 juta akan dibayar kepada cement manufacturer dan cement importer. Wah!! Merry Christmas. Christmas come very early this year ah Tan Sri. Santa Claus bring many presents so early one.
Tentu sekali cement manufacturer akan minta dibayar sabsidi RM120 Juta itu dulu SEBELUM dia manufacture simen.  Takkan dia begitu bodoh keluarkan duit dia sendiri dulu untuk manufacture simen yang begitu banyak lepas itu baru dia nak claim duit sabsidi? I dont think so.  Ataupun dia memang sudah ada old stock atau excess inventory (stok lebihan) yang belum dijual jadi dia 'tolak' kepada skim projek kos rendah ini untuk claim duit sabsidi RM120 juta itu?
Soalan cepu mas : What if 24,000 rumah kos rendah itu tak jadi? Atau memang lambat siap (serupa rumah Prima dulu).  Does the cement manufacturer still get the sabsidi up front? Maksudnya tak kira rumah jadi atau tak jadi towkay simen dapat duit sabsidi juga?
Sekali lagi saya ucapkan Merry Christmas paling awal. Christmas come very early this year.
(7) memberi satu hari kelepasan am tambahan 


Saya setuju dengan sahabat karib saya Dato Ameer Ali Mydin.
This is just more "populism'. Inilah disebut populisma atau mencari popularity dengan pengundi.
Kononnya populisma itu menjaga kepentingan "rakyat marhaen" dan dilawankan dengan kepentingan majikan dan peniaga (contohnya dengan declare cuti am tambahan).
Sebenarnya declare cuti am secara terkejut tergempar ini sangat merugikan ekonomi negara dan pendapatan semua rakyat marhaen.
Cuba bayangkan pemandu lori yang hantar barang ke supermarket Mydin tidak akan dapat gaji sehari (atau gaji bagi satu trip) pada hari itu. Pekerja warehouse dan gudang tidak dapat gaji sehari. Tidak ada peluang mendapat gaji overtime sebab cuti am. Lori tidak perlu isi minyak jadi stesen minyak pun akan mengalami jualan yang merosot. 
Orang yang sudah janji datang dari jauh untuk hadir appointment dan temu-janji akan terpaksa batal temu-janji, batal booking hotel, batal tiket kapalterbang dan banyak lagi.  Pekerja hotel akan rugi, pekerja syarikat kapalterbang akan rugi. 
Tidak ada siapa pun yang akan dapat untung. Produktiviti negara pun akan jatuh. GDP negara untuk sehari (kurang lebih 0.01% jika GDP 5%) akan hilang begitu saja.
Hanya kerana orang yang bertanggungjawab menjaga negara sudah ketandusan idea yang bagus untuk bangunkan ekonomi. Mereka ikut cara cheap political gimmicks atau gimik politik murahan untuk mencari populariti.
Why not declare cuti am satu bulan Syawal? The more the better. 
The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/04/politik-gimik-lagi-tol-rahmah-syarikat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perdana Menteri Umumkan Tol Rahmah Percuma Empat Hari Sempena Aidilfitri

Perdana Menteri Umumkan Tol Rahmah Percuma Empat Hari Sempena Aidilfitri

papar berkaitan - pada 19/4/2023 - jumlah : 536 hits
PUTRAJAYA Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bayaran Tol Rahmah percuma selama empat hari bermula Rabu Anwar berkata Tol Rahmah percuma tersebut itu dinikmati pada Rabu Khamis Jumaat dan Isnin ini Menurutnya inisiatif itu ...
Gimik Politik Lagi Rumah Terbuka Di Enam Negeri Prn Bukan Guna Duit Bapak Dia

Gimik Politik Lagi Rumah Terbuka Di Enam Negeri Prn Bukan Guna Duit Bapak Dia

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 781 hits
Rumah terbuka akan diadakan di ENAM NEGERI yang bakal menjalani Pilihanraya Negeri atau PRN Termasuk TIGA negeri yang ditadbir Pas Pertama kali dalam sejarah majlis rumah terbuka tidak diadakan Lembah Klangtahun ini diadakan di Kedah K tan ...
Pengumuman Pm Tol Rahmah

Pengumuman Pm Tol Rahmah

papar berkaitan - pada 18/4/2023 - jumlah : 318 hits
Pengumuman PM Tol Rahmah Pengguna lebuh raya di negara ini akan menikmati perjalanan bebas tol dari 19 hingga 21 April serta 24 April ini sempena sambutan Aidilfitri Pelepasan istimewa itu diumumkan Perdana Menteri Anwar Ibrahim petang ini ...
Kerajaan Bersetuju Melaksanakan Tol Rahmah Percuma

Kerajaan Bersetuju Melaksanakan Tol Rahmah Percuma

papar berkaitan - pada 18/4/2023 - jumlah : 196 hits
Kerajaan bersetuju melaksanakan Tol RAHMAH Percuma pengecualian bayaran tol selama empat hari untuk semua pengguna jalan raya yang akan pulang ke kampung halaman sempena Aidilfitri Astro AWANI Kerajaan bersetuju melaksanakan Tol RAHMAH Perc...
Industri Pembinaan Sambut Baik Skim Simen Rahmah

Industri Pembinaan Sambut Baik Skim Simen Rahmah

papar berkaitan - pada 23/4/2023 - jumlah : 220 hits
Langkah kerajaan menurunkan harga simen bagi pembinaan rumah mampu milik berharga RM300 000 ke bawah disambut baik Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia Presidennya Datuk NK Tong dipetik berkata usaha itu adalah langkah positif y...
Tol Rahmah Percuma Dan Hari Kelepasan Am Tambahan

Tol Rahmah Percuma Dan Hari Kelepasan Am Tambahan

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 342 hits
Ramadan 1444H kini semakin hampir ke penghujung Banyak perkara yang menarik dan sebaliknya berlaku pada bulan ini Lebuh raya Jalan raya sesak teruk Dengan kadar peningkatan kenderaan di atas jalan raya turut menyumbang kesesakan jalan raya ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib