Polis Mempertikaikan Laporan Bedah Siasat Arwah Adib



Persoalan yang ditanya oleh pihak bomba adalah, siapa yang menjadi dalang untuk menutup kes pembunuhan Adib dan mengapa pihak yang bersalah diberikan masa untuk mereka melarikan diri dari negara dan bersembunyi? Dan juga, mengapa laporan bedah siasat mengabaikan kenyataan dari saksi yang membuat laporan polis mengenai “punca kematian”? Raja Petra Kamarudin
“Cover up” akan dibuat. Kerajaan Pakatan Harapan mahu mengurangkan ketegangan antara kaum dengan mengatakan bahawa punca kematian pegawai bomba Muhammad Adib Mohd Kassim adalah disebabkan oleh “kecerderaan dada”.
Laporan berita dari NST (di bawah) berkata, “A report that will be prepared details the type of injuries he suffered, including internal ones, and what could have caused them; including if they were inflicted by a third party, as well as expert opinions on how they could have happened.”
Pihak polis sudah pun mengetahui bagaimana ianya berlaku kerana mereka menerima laporan dari anggota bomba lain, yang juga berada di tempat kejadian. Kesemua mereka mengesahkan bahawa Adib diseret keluar dari jentera bomba dan dipukul oleh sekumpulan India. Para saksi telah pun mengenal pasti penyerang-penyerang yang terlibat.

Empat orang India yang masih bebas dengan jaminan dan mereka masih tidak ditangkap semula dan didakwa atas kes membunuh Kes itu pada asalnya diklasifikasikan di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan, atau cubaan membunuh. Oleh kerana Adib telah meninggal dunia, kes ini patut ditukarkan ke Seksyen 302 Kanun Keseksaan, bermaksud membunuh.
Keempat suspek itu harus ditangkap semula dan tuduhan terhadap mereka perlu dipinda daripada cubaan membunuh (S.307) ke membunuh (S.302) dan jaminan mereka juga patut dibatalkan kerana tidak ada jaminan untuk sesiapa yang didakwa dibawah “capital offence”.
Sehingga hari ini, Peguam Negara, Tommy Thomas, tidak memberi “green light” kepada pihak polis untuk menahan semula suspek dan mendakwa mereka dengan pertuduhan yang dipinda. Maklumat yang diterima oleh pihak polis adalah dengan kelengahan ini, ia membolehkan suspek untuk meyelinap keluar dari negara ke tempat yang mereka boleh berlindung. Ini membuatkan IGP sangat kecewa.
Sementara itu, anggota bomba yang menyaksikan insiden menyebabkan kematian rakan sekerja mereka sangat tidak berpuas hati dengan “cover up” yang dibuat oleh Kerajaan Pakatan Harapan. Apa yang kerajaan mahukan berkaitan punca kematian Adib menjadi kabur dan puncanya adalah disebabkan oleh “kecerderaan dada”. Akan tetapi, ramai anggota bomba menyaksikan bahawa Adib sebenarnya dipukul sehingga mati.

India dari Pakatan mahukan kematian Adib ini menjadi satu situasi yang tidak serius untuk mengelak terjadinya tindak balas yang buruk terhadap kerajaan Pakatan Persoalan yang ditanya oleh pihak bomba adalah, siapa yang menjadi dalang untuk menutup kes pembunuhan Adib dan mengapa pihak yang bersalah diberikan masa untuk mereka melarikan diri dari Negara dan bersembunyi? Dan juga, mengapa laporan bedah siasat mengabaikan kenyataan dari saksi yang membuat laporan polis mengenai “punca kematian”?
“Cover up” ini dan konspirasi yang membolehkan pembunuh melarikan diri dari hukuman akan menjadi lebih sensasi dari kes pembunuhan itu sendiri dan jika ianya tidak ditangani dan juga dijelaskan dengan baik ia akan memecah belahkan Malaysia.

Adib’s death due to ‘chest injuries’ (NST) – A post-mortem on fireman Muhammad Adib Mohd Kassim’s body revealed additional fractures on his ribcage, which were previously not visible on X-ray.
The New Straits Times was made to understand that Kuala Lumpur Hospital (KLH) forensics experts made this discovery during the more than three-hour autopsy, which ended about 5am yesterday.
It is understood that the cause of death has been generally attributed to “injuries to the chest”.
The 24-year-old was among a group of nine firefighters, who responded to a distress call after two cars were set ablaze by rioters during a free-for-all at the Sri Maha Mariamman Temple in USJ25 in Subang Jaya, on Nov 27.
Adib, the first firefighter to have been attacked in the line of duty, fought for his life for 21 days before succumbing to his injuries at 9.41pm on Monday.
Doctors, in the initial days of his admittance to the National Heart Institute, had said Adib suffered from broken ribs, punctured lungs and bruises to his chest and abdomen.
Meanwhile, KLH’s National Institute of Forensic Medicine director Datuk Dr Mohd Shah Mahmood, when contacted by the NST, said a full post-mortem was critical in the case of Adib’s death, more so when it had been reclassified as murder.
“A post-mortem like this focuses on the examination of injuries in detail, including photographic evidence.”
“A report that will be prepared details the type of injuries he suffered, including internal ones, and what could have caused them; including if they were inflicted by a third party, as well as expert opinions on how they could have happened.”
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2018/12/21/polis-mempertikaikan-laporan-bedah-siasat-arwah-adib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebulan Tempoh Untuk Mengatahui Laporan Bedah Siasat Adib Kata Menteri Hancing

Sebulan Tempoh Untuk Mengatahui Laporan Bedah Siasat Adib Kata Menteri Hancing

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 239 hits
Laporan akhir bedah siasat Adib siap sebulan lagiIPOH Laporan akhir bedah siasat bagi mengetahui punca kematian ahli bomba Muhammad Adib Mohd Kassim dijangka siap dalam tempoh satu bulan kata Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye Sela...
Hasil Bedah Siasat Adib Mungkin Ambil Masa Sebulan

Hasil Bedah Siasat Adib Mungkin Ambil Masa Sebulan

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 228 hits
Muhammad Adib Mohd KassimIPOH Hasil bedah siasat bagi mencari punca kematian Muhammad Adib Mohd Kassim mungkin mengambil masa sehingga sebulan Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye berkata laporan patologi pada kebiasaannya akan menye...
Jenazah Adib Dibawa Ke Hkl Untuk Bedah Siasat

Jenazah Adib Dibawa Ke Hkl Untuk Bedah Siasat

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 232 hits
NURUL KHAIRIAH MOHAMED YUSOF 18 Disember 2018 12 40 AM KUALA LUMPUR Jenazah anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim 24 dibawa ke Hospital Kuala Lumpur pad
Berhimpun Di Klang Tuntut Waytha Letak Jawatan Demi Keadilan Untuk Arwah Adib Anda Mesti Terkejut Berapa Ramai

Berhimpun Di Klang Tuntut Waytha Letak Jawatan Demi Keadilan Untuk Arwah Adib Anda Mesti Terkejut Berapa Ramai

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 542 hits
Berhimpun Di Klang Tuntut Waytha Letak Jawatan Demi Keadilan Untuk Arwah Adib Anda Mesti Terkejut Berapa RamaiBerhimpun Di Klang Tuntut Waytha Letak Jawatan Demi Keadilan Untuk Arwah Adib Anda Mesti Terkejut Berapa Ramai
Arwah Adib Maut Kerana Perkauman

Arwah Adib Maut Kerana Perkauman

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 494 hits
Oleh Arwah Adib maut sebab perkauman Aku cakap begini kerana masih ada lagi pemimpin yang ambil jalan selamat dengan memilih untuk berkata ini bukan isu perkauman Ya tidak ada asas yang kukuh untuk sekumpulan manusia apabila kawasan rumah i...
Polis Klasifikasi Siasatan Kematian Muhammad Adib Sebagai Kes Bunuh

Polis Klasifikasi Siasatan Kematian Muhammad Adib Sebagai Kes Bunuh

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 272 hits
Polis klasifikasi siasatan kematian Muhammad Adib sebagai kes bunuh Dikemas kini 1 jam yang lalu middot Diterbitkan pada 18 D
Kes Muhammad Adib Kini Diklasifikasikan Sebagai Kes Bnuh Polis

Kes Muhammad Adib Kini Diklasifikasikan Sebagai Kes Bnuh Polis

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 331 hits
Kes Muhammad Adib kini diklasifikasikan sebagai kes Bun uh Polis Polis Diraja Malaysia mengklasifikasikan kes Muhammad Adib Mohd Kassim anggota bomba yang dipukul perusuh di Kuil Sri Maha Mariamman di Subang Jaya bulan lalu sebagai kes bunu...
Eksklusif Polis Berkas 12 Individu Bantu Siasatan Kes Adib

Eksklusif Polis Berkas 12 Individu Bantu Siasatan Kes Adib

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 324 hits
Kenderaan yang dibakar orang ramai susulan daripada insiden rusuhan yang berlaku di tapak Kuil Sri Mariamman USJ 25 Putra Heights Subang Jaya Selangor foto SYAFIQ AMBAK KUALA LUMPUR Seramai 12 orang telah diberkas bagi membantu siasatan kes...
Pembunuhan Adib Foto Mereka Yang Dikehendaki Tampil Ke Balai Polis

Pembunuhan Adib Foto Mereka Yang Dikehendaki Tampil Ke Balai Polis

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 1241 hits
Polis sedang mengesan 38 individu lagi bagi membantu siasatan berhubung insiden rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman Subang Jaya bulan lalu Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Wan Ahmad Najmuddin Mohd berkata individu indi...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte