Pn Masih Ada Majoriti Anwar Gesa Tpm Baca Undang Undang



By

 Muhammad Azizul Osman








Opposition Chief and Member of Parliament of Port Dickson, Datuk Seri Anwar Ibrahim at the Dewan Rakyat sitting in the Parliament. PIX: Courtesy of the Department of Information / MalaysiaGazette /26 JULY 2021.

KUALA LUMPUR – Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bahawa Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin masih mempunyai majoriti dibidas Ketua Pembangkang.

Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, apa yang berlaku bukan soal cukup majoriti tetapi lebih kepada menghormati titah Yang di-Pertuan Agong dan tindakan kerajaan Perikatan Nasional (PN) mengumumkan pembatalan Ordinan Darurat nyata melangkaui bidang kuasa baginda Sultan.

“(Datuk Seri) Ismail Sabri tahu undang-undang, dia patut kemukakan di Dewan Rakyat, kenapa takut? Dia menteri dan anak Pahang, dia faham tak erti kata derhaka? Faham tak titah Diraja peranan Parlimen?

“Orang seperti ini berdegil untuk derhaka dalam soal yang jelas dan saya nak nasihatkan dia baca undang-undang, hormati Perlembangaan dan hormati titah Yang di-Pertuan Agong,” katanya dalam sidang media selepas Sidang Khas Parlimen ditangguhkan hari ini.

Turut hadir pemimpin Pakatan Harapan iaitu Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Mohamad Sabu.

Anwar juga mengulas mengenai kenyataan Ismail Sabri bahawa kerajaan masih mendapat sokongan 110 daripada 222 ahli Parlimen.

Ismail Sabri yang juga Ketua Whip Kerajaan berharap rakyat bertenang dalam menghadapi situasi terkini.

Kenyataan Menteri Kanan Keselamatan itu dibuat beberapa jam selepas Istana Negara menegur pengendalian pembatalan ordinat darurat yang tidak mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong serta tidak dimansuhkan melalui parlimen hari ini.

Dalam kenyataan ringkas empat perenggan, Ismail Sabri berkata, beliau menjunjung titah Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah melalui kenyataan media Istana Negara.

Dalam pada itu, Anwar berkata, blok pembangkang akan tetap hadir dalam di hari terakhir Sidang Khas Parlimen pada Isnin depan.

“Kita syak bahawa ini mainan mereka kerana tidak ada jawapan. Kita beritahu kepada Speaker yang mana dia baca kenyataan Istana Negara, derhaka.
“Keduanya, ketepikan Perlembagaan dan ketiga menghina Parlimen dan Speaker tidak layak untuk teruskan tugas kalau keadaannya begini.

“Nak cuba pertahankan kerajaan yang sudah hilang majoriti dan keabsahan yang nyata. Terutama dengan pendirian kami dan pendirian yang disebut dalam kenyataan Presiden UMNO sebentar tadi bahawa tarik sokongan terhadap Muhyiddin,” katanya lagi.


Dewan Rakyat hari ini ditangguhkan sebanyak tiga kali selepas pembangkang meminta Speaker Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun membuat satu keputusan terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan yang dikatakan telah mengelirukan Dewan Rakyat. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/pn-masih-ada-majoriti-anwar-gesa-tpm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Selepas Pertemuan Dengan Tpm Kerajaan Masih Utuh Kata Zahidi

Terkini Selepas Pertemuan Dengan Tpm Kerajaan Masih Utuh Kata Zahidi

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 168 hits
Kumpulan ahli parlimen Umno yang cenderung mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional didakwa kekal utuh selepas mereka mengadakan pertemuan di tengah Kuala Lumpur malam ini Ditemui media selepas berakhir pertemuan tersebut kira kira jam 2 ...
Kerajaan Masih Utuh Kata Zahidi Lepas Mp Umno Berjumpa Tpm

Kerajaan Masih Utuh Kata Zahidi Lepas Mp Umno Berjumpa Tpm

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 157 hits
Kumpulan ahli parlimen Umno yang cenderung mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional didakwa kekal utuh selepas mereka mengadakan pertemuan di tengah Kuala Lumpur malam ini Ditemui media selepas berakhir pertemuan tersebut kira kira jam 2 ...
Pm Masih Ada Majoriti Usul Percaya Dibentangkan Di Parlimen September Ini

Pm Masih Ada Majoriti Usul Percaya Dibentangkan Di Parlimen September Ini

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 140 hits
Astro AwaniOgos 4 2021 12 45 MYTPM masih ada majoriti usul percaya dibentangkan di Dewan Rakyat September ini Foto tangkapan layar Astro AWANIKUALA LUMPUR Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menegaskan bahawa beliau masih mempunyai sokongan m...
Kalau Ada Majoriti Undi Percaya Minggu Lalu Bukan September Depan Anwar

Kalau Ada Majoriti Undi Percaya Minggu Lalu Bukan September Depan Anwar

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 246 hits
Pentadbiran Perdana Menteri Mahiaddin Yassin dikecam kerana meminta tempoh sehingga September ini untuk membuktikan majoriti beliau melalui usul Undi Percaya di Parlimen Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata m...
Tak Hormat Institusi Raja Dewan Kecoh Anwar Baca Kenyataan Istana

Tak Hormat Institusi Raja Dewan Kecoh Anwar Baca Kenyataan Istana

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 235 hits
Laungan derhaka letak jawatan ketika Anwar baca kenyataan AgongAnwar Ibrahim berkata negara bukan sahaja menghadapi krisis Perlembagaan tetapi kerajaan pimpinan Muhyiddin Yassin turut menghina Agong dan menipu Ahli Parlimen serta rakyat KUA...
Laungan Derhaka Letak Jawatan Ketika Anwar Baca Kenyataan Agong

Laungan Derhaka Letak Jawatan Ketika Anwar Baca Kenyataan Agong

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 212 hits
Laungan derhaka letak jawatan ketika Anwar baca kenyataan Agong Dewan Rakyat kecoh dengan laungan derhaka dan gesaan supaya Perdana Menteri Muhyiddin Yassin meletak jawatan selepas Yang di Pertuan Agong mendedahkan kerajaan membatalkan Ordi...
Anwar Dicabar Buktikan Majoriti Sekarang Tanpa Tunggu Parlimen

Anwar Dicabar Buktikan Majoriti Sekarang Tanpa Tunggu Parlimen

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 144 hits
Anwar dicabar buktikan majoriti sekarang tanpa tunggu Parlimen Pemuda Pas mencabar Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membuktikan keabsahan mempunyai sokongan majoriti Ketua Penerangannya Khairul Nadzir Helmi Azhar ber...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan