Pm Perlu Panggil Sidnag Khas Tubuh Jawatankuasa Siasatan Banjir Besar



Pakatan Harapan (PH) amat prihatin terhadap suara rakyat yang lantang mengkritik kelembapan Jemaah Menteri Kerajaan BN – PN dalam menghadapi malapetaka banjir luar biasa pada pertengahan Disember lalu.
Menurut Majlis Presiden PH, kematian hampir 50 mangsa dan kerosakan harta benda perlu dipertanggungjawabkan ke atas Jemaah Menteri kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang lewat bertindak balas.
“Suara rakyat kedengaran di media sosial amat lantang mengkritik respons Jemaah Menteri yang sangat lembab atau dilihat setakat ‘berwayang’ tanpa benar-benar membantu mangsa banjir, termasuk di Sabah iaitu di Tenom pada Mei dan Penampang pada Semptember lalu.
“Kesan banjir besar dari segi kerosakan harta benda dan kehilangan nyawa hampir 50 orang kali ini amat ketara dan mengguris hati.
“Malah fenomena ini telah membuka mata kita semua kepada realiti bahawa perubahan iklim dan aktiviti manusia khususnya pembalakan berleluasa dan pembangunan yang tidak mampan akhirnya memberi kesan yang amat negatif buat rakyat,” kata kenyataan Majlis Presiden.
Sehubungan itu, Majlis Presiden PH mahu sidang khas Parlimen dipanggil dan satu suruhanjaya siasatan khas dibentuk bagi menyelidiki punca sebenar kelewatan proses evakuasi mangsa banjir pada 18 Disember lalu dan mengapakan tiada koordinasi yang berkesan antara agensi agensi Kerajaan Persekutuan menghadapi bencana berskala besar.
“Majlis Presiden PH berpendirian YAB Perdana Menteri dan anggota Jemaah Menteri wajib memberi penjelasan penuh dalam satu sidang khas Parlimen khusus berhubung banjir besar ini.
“Pada masa yang sama, kami turut berpandangan Kerajaan perlu menasihati Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong untuk menubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja, selaras dengan titah Tuanku bahawa satu pascanilai (postmortem) banjir besar ini dilakukan, termasuk juga buat Sabah dan Sarawak.
“Ini bagi mengenalpasti segala kelemahan perancangan dan kelewatan pelaksanaan dapat diatasi, termasuk kepincangan yang dinyatakan dalam Laporan Ketua Audit Negara sebagaimana yang didedahkan oleh Ahli Parlimen Segambut berhubung 6 kolam takungan banjir di Kuala Lumpur yang telah diberi milik untuk tujuan pembangunan,” kata mereka.
Majlis Presiden dalam pada itu turut mengucapkan jutaan terima kasih buat semua petugas, sukarelawan dan dermawan yang telah membantu dalam pelbagai misi menyelamat, membersih, dan memulihkan kawasan-kawasan yang sangat terjejas akibat banjir yang berlaku dalam beberapa negeri di Semenanjung Malaysia pada 18 Disember lalu.
“Malah tenaga dan semangat para sukarelawan mungkin diperlukan lagi bagi membantu menghadapi gelombang kedua di Pantai Timur Semenanjung Malaysia,” kata mereka lagi.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Amanah, Mohamad Sabu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden UPKO, Datuk Seri Madius Tangau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33765

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Banjir Besar Pm Perlu Jawab Di Parlimen Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja

Banjir Besar Pm Perlu Jawab Di Parlimen Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 169 hits
Pakatan Harapan amat prihatin terhadap suara rakyat yang lantang mengkritik kelembapan Jemaah Menteri Kerajaan BN PN dalam menghadapi malapetaka banjir luar biasa pada pertengahan Disember lalu Menurut Majlis Presiden PH kematian hampir 50 ...
Siap Sedia Hadapi Kemungkinan Banjir Besar Agong

Siap Sedia Hadapi Kemungkinan Banjir Besar Agong

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 155 hits
Oleh YANG di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Gambar FB Istana Negara YANG di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menasihatkan rakyat khususnya di negeri negeri pantai tim...
Banjir Balak Pahang Siasatan Diraja Kenal Pasti Punca Sebenar

Banjir Balak Pahang Siasatan Diraja Kenal Pasti Punca Sebenar

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 220 hits
MUHAMMAD RAFIQUEBencana banjir besar yang berlaku di Pahang baru baru ini terutamanya di kawasan Karak dan Mentakab adalah sesuatu yang mengejutkan Ia ibarat suatu tsunami yang rakus membadai dan mengingatkan rakyat kepada peristiwa banjir ...
Tapak Kolam Takungan Banjir Diubah Guna Siasatan Boleh Mula Dari Laporan Ketua Audit Negara

Tapak Kolam Takungan Banjir Diubah Guna Siasatan Boleh Mula Dari Laporan Ketua Audit Negara

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 242 hits
Laporan Ketua Audit Negara 2019 mengenai tapak kolam takungan banjir di Jinjang Kuala Lumpur yang diubah syarat dan digunakan untuk pembangunan boleh disiasat dengan mudah Menurut Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil sebahagian besar la...
Siasatan Kes Pegawai Sprm Sepatutnya Dibuat Jawatankuasa Bebas Ti M

Siasatan Kes Pegawai Sprm Sepatutnya Dibuat Jawatankuasa Bebas Ti M

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 118 hits
Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki hadir sidang media khas di ibu pejabat SPRM Foto Bernama KUALA LUMPUR Tidak wajar untuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sendiri yang menyiasat sebarang kes ya...
Banjir Timbunan Kayu Pokok Besar Tumbang Memenuhi Halaman Rumah Akibat Arus Deras

Banjir Timbunan Kayu Pokok Besar Tumbang Memenuhi Halaman Rumah Akibat Arus Deras

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 247 hits
SEREMBAN Keluarga Mohd Yusof Hanafi diuji dugaan berat apabila rumah mereka dipenuhi timbunan kayu dan pokok besar yang tumbang akibat dihanyutkan arus deras banjir di Batu 7 Kampung Pantai di sini pada Sabtu malam Menceritakan detik cemas ...
Banjir Kedah Beri Sumbangan Khas Rm200 000 Kepada Selangor

Banjir Kedah Beri Sumbangan Khas Rm200 000 Kepada Selangor

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 195 hits
HARAKAH DAILY KUALA LUMPUR Kerajaan Negeri Kedah amat bersimpati dan berdukacita dengan musibah banjir besar yang melanda penduduk di Selangor dan beberapa negeri lain Menteri Besar Dato Seri Muhammad Sanusi Md Nor berkata kesukaran pendudu...
Banjir Besar 2021

Banjir Besar 2021

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 306 hits
assalamualaikum salam sejahtera semoga hari hari yg bakal kita lalui baik baik saje di mana pun kita berada moga keadaan di sekeliling kita kekal sempurna sempurna bagaimana ye tu la tu dugaan kita kita ni berbeza ada orang kata takpe hilan...
Banjir Besar Perubahan Iklim Kenapa Hentam Selangor

Banjir Besar Perubahan Iklim Kenapa Hentam Selangor

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 333 hits
Sudah hampir seminggu banjir besar melanda Selangor namun isu yang bermain di media massa hanyalah salah menyalah antara Menteri Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri Selangor Sedangkan isu sebenar yang harus ditangani adalah perubahan i...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional