Pm Pak Salleh Boleh Buka Semula Restoran Isnin Ini



PM: Pak Salleh boleh buka semula restoran Isnin iniKetika mengumumkan keputusan kerajaan untuk membuka semula hampir semua sektor ekonomi bermula 4 Mei ini, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin memperkenalkan watak 'Pak Salleh' untuk memberikan gambaran berhubung langkah berkenaan.

Muhyiddin hari ini mengumumkan bahawa kerajaan akan melaksanakan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) yang akan menyaksikan hampir semua sektor ekonomi akan mula dibuka Isnin ini.

Pak Salleh, yang digambarkan Muhyiddin sebagai seorang pemilik restoran, boleh mula membuka semula perniagaan minggu depan.

Justeru, kata Muhyiddin, Pak Salleh boleh menggunakan dua hari ini ke restorannya untuk bersihkan premis, bersihkan pinggan, sudu, periuk dan lain-lain alat memasak, susun meja dan kerusi, dan beli stok barang-barang mentah.

Selain itu, kata Muhyiddin, Pak Salleh perlu pastikan meja disusun dengan jarak sekurang-kurangnya 2 meter antara satu meja dengan meja yang lain.

"Ini penting supaya di tengah-tengahnya ada ruang yang agak luas untuk pelanggan dan pekerja lalu, dan ada jarak yang selamat antara pelanggan yang makan di situ," katanya.

Selain itu, tambah Muhyiddin, untuk pastikan penjarakan sosial ketika pelanggan makan, Pak Salleh boleh letak notis di setiap meja hanya satu orang, dua orang atau tiga orang dibenarkan makan bergantung kepada saiz meja.

"Kalau meja kecil mungkin satu orang atau dua orang sahaja dibenarkan. Kalau meja besar, mungkin tiga orang atau empat orang. Ini Pak Salleh kena tentukan," katanya.

Muhyiddin juga memberikan beberapa lagi contoh pendekatan yang perlu diambil Pak Salleh untuk mematuhi PKPB

"Keduanya, buatkan garisan di lantai depan kaunter bayaran. Ukur garisan sekurang-kurangnya satu meter antara satu sama lain. Ini untuk memastikan pelanggan beratur dengan jarak sekurang-kurangnya satu meter di depan atau di belakang pelanggan yang lain ketika mereka hendak membuat bayaran.

"Ketiganya, sediakan hand sanitizer di kaunter bayaran. Pelanggan yang dah bayar boleh gunakan hand sanitizer untuk bersihkan tangan. Sediakan juga sabun atau hand wash yang mencukupi di tempat basuh tangan.

"Ketiganya, beli penyembur pembersih meja yang mencukupi. Setiap kali selepas pelanggan makan, beritahu pekerja supaya bersihkan meja cepat-cepat sebelum pelanggan lain duduk.

"Keempat, beli face mask. Beri kepada pekerja dan pastikan mereka pakai face mask setiap masa. Pak Salleh pun kena pakai face mask.

"Kelima, pada hari pertama restoran dibuka, seboleh-bolehnya periksa suhu badan pelanggan sebelum dia dibenarkan masuk ke restoran. Boleh guna alat pengimbas suhu yang sesuai untuk periksa suhu badan pelanggan.

"Keenam, catat nama dan nombor telefon pelanggan serta tarikh dan masa mereka datang ke restoran. Ini penting kerana jika ada kes positif Covid-19 yang melibatkan salah seorang pelanggan, pelangganpelanggan lain yang datang pada hari itu boleh segera dikesan.

"Jadi, sebenarnya banyak kerja yang Pak Salleh kena buat sebelum boleh buka semula restoran," katanya.

Dalam ucapannya, Muhyiddin berkata, bermula 4 Mei hampir semua sektor ekonomi dan aktiviti perniagaan akan dibenarkan beroperasi tertakluk kepada syarat-syarat dan SOP yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.

Bagaimanapun, industri dan perniagaan tertentu yang melibatkan perhimpunan ramai dan sentuhan badan di mana penjarakan sosial sukar dikawal tidak dibenarkan beroperasi. - Malaysiakini
rePublish Berita Terkini MalaysiaPM: Pak Salleh boleh buka semula restoran Isnin ini Medium perkongsian sosial berbentuk media. Artikel adalah percuma untuk diulang siar atau dikongsi di jaringan sosial. Credit dan penghargaan adalah hakmilik Unknown yang merupakan sumber asalnya. Trimas and Much more respect from Malaysiaisme


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://malaysiaismalaysia.blogspot.com/2020/05/pm-pak-salleh-boleh-buka-semula.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Negeri Enggan Buka Semula Ekonomi Boleh Disaman Pihak Industri Azmin

Negeri Enggan Buka Semula Ekonomi Boleh Disaman Pihak Industri Azmin

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 398 hits
Negeri enggan buka semula ekonomi boleh disaman pihak industri AzminMenteri Kanan Mohamed Azmin Ali mengingatkan kerajaan negeri kemungkinan tindakan undang undang yang boleh diambil oleh pihak industri jika ekonomi tidak dibuka semula di b...
Restoran Boleh Dibuka Mulai 4 Mei Dengan Mengamalkan Penjarakan Sosial Pm

Restoran Boleh Dibuka Mulai 4 Mei Dengan Mengamalkan Penjarakan Sosial Pm

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 363 hits
Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa kesemua restoran di Malaysia boleh dibuka semua bermula 4 Mei ini Menerusi Perutusan Khas Perdana Menteri sempena Hari Pekerja beliau memaklumkan bahawa peniaga restoran d...
Makanan Dari Restoran Ikea Kini Boleh Dipesan Menerusi Bungkusit

Makanan Dari Restoran Ikea Kini Boleh Dipesan Menerusi Bungkusit

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 288 hits
Sudah lebih sebulan kita terperangkap di dalam rumah Kami yakin ramai yang mungkin mula merindui makanan kegemaran yang tidak boleh dimasak di rumah Sekiranya anda seperti kami adalah peminat makanan dari restoran IKEA berita baik hari ini ...
Ppz Maiwp Buka Semula Empat Kaunter Sepanjang Ramadan

Ppz Maiwp Buka Semula Empat Kaunter Sepanjang Ramadan

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 205 hits
Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan empat kaunter PPZ MAIWP telah bermula operasi dari 1 Ramadan bagi memberi kemudahan kepada pembayar yang kurang mahir menggunakan platform digital atau secara dalam talian Antara empat kaunter ya...
New York Buka Semula Aktiviti Ekonomi Secara Bertahap

New York Buka Semula Aktiviti Ekonomi Secara Bertahap

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 237 hits
NEW York akan membuka semula aktiviti ekonomi secara multifasa kata Gabenor Andrew Cuomo pada Ahad lapor agensi berita Xinhua Beliau berkata strategi pertama adalah untuk membuka semula sektor pembinaan dan pembuatan dan pada fasa kedua pen...
5 Restoran Menarik Yang Boleh Dicuba Sekitar Chinatown

5 Restoran Menarik Yang Boleh Dicuba Sekitar Chinatown

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 317 hits
5 Restoran Menarik Yang Boleh Dicuba Sekitar Chinatown Bila sebut perkataan Chinatown mesti pada fikiran kita terfikir akan makanan masakan cina yang lain daripada yang lain kan Tetapi untuk lokasi Chinatown di Kuala Lumpur ada banyak resto...
Keputusan Buka Semula Ekonomi Tidak Dibuat Terburu Buru Kata Menteri

Keputusan Buka Semula Ekonomi Tidak Dibuat Terburu Buru Kata Menteri

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 252 hits
KEPUTUSAN membenarkan sebahagian aktiviti ekonomi disambung kembali mulai Isnin ini dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan fasa empat bukan satu tindakan tergesa gesa memandangkan kerajaan telah mengkaji dan memastikan negara memenuhi sya...
5 Restoran Tempat Anda Boleh Membeli Makanan Dengan Bitcoin

5 Restoran Tempat Anda Boleh Membeli Makanan Dengan Bitcoin

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 362 hits
5 Restoran Tempat Anda Boleh Membeli Makanan dengan BitcoinBertahun tahun lalu ketika bitcoin pertama kali dikenal sebagai salah satu mata wang digital tak sedikit pihak yang meragukan mata wang yang satu ini Tak sedikit bahkan yang mengang...
Pm Boleh Mula Joging Main Badminton Di Luar Isnin Ini

Pm Boleh Mula Joging Main Badminton Di Luar Isnin Ini

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 324 hits
PM Boleh mula joging main badminton di luar Isnin iniPerdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa bermula Isnin ini rakyat dibenarkan kembali melakukan aktiviti sukan outdoor yang tidak melibatkan sentuhan badan dan perhimpunan ramai...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap