Pm Banduan Yang Hebat Masuk Penjara Akibat Dizalimi Lebih Mulia Dari Memasukkan Orang Ke Penjara Secara Zalim





"Banduan" bererti mereka yang pernah dipenjarakan samada secara adil atau tidak.  Sebab itu, istilah "banduan" tidak sejijik istilah "perasuah atau penyakau" mahu pun "penunggang agama".  


Apa dalilnya?  Selain dari Nabi Allah Yusuf A.S yang pernah dipenjarakan angkara fitnah, ramai ulamak bahkan ulamak besar juga pernah merasai dikurung dalam penjara.  Ada banyak kisah pejuang yang mati dalam penjara.  Hinakah mereka?  Itulah ujian buat mereka yang berjuang untuk kebenaran.  


Imam Abu Hanifah R.A, pada zaman khalifah al-Mansur iaitu dalam pemerintahan kerajaan Dinasti Abbasiyah, Imam Abu Hanifah telah disebat dan dipenjara.   


Imam Malik R.A, pernah dihukum penjara oleh Gabenor Kota Madinah pada tahun 764M kerana mengeluarkan fatwa yang bertentangan dengan kemahuan pemerintah.


Imam Syafie R.A, iaitu pendokong Mazhab Syafie pernah dituduh menyokong syiah oleh orang yang dengki dengannya.  Beliau turut difitnah kononnya terlibat dalam rencana mengganggu-gugat kekuasaan Harun ar-Rasyid. Kemudian Imam Syafie ditangkap. Tangan dan kakinya diikat dengan rantai.  


Imam Ahmad bin Hanbal R A, pernah disebat dan dipenjara selama 30 bulan oleh Khalifah al-Makmun kerana tidak mengakui bahawa al-Quran adalah makhluk seperti yang diyakini oleh aliran Muktazilah.  


Ibnu Taymiyah R.A,  juga pernah dipenjarakan di Mesir kerana berbeza pendapat dengan ulama lain yang sezaman dengannya. Setelah itu beliau dibebaskan dan kemudian berhijrah ke Syam dan mengajar di Syria. Namun di sini beliau sekali lagi dipenjara selama 5 bulan kerana berbeza pendapat dalam hal persoalan sumpah dengan talak.  


Begitulah kisah bagaimana para ulama besar dahulu telah dizalimi oleh pemerintah hanya kerana tidak sependapat dengan para penguasa. Walaupun mereka tidak melakukan sebarang kesalahan jenayah, namun hanya kerana pandangan dan prinsip mereka yang tidak sealiran dan tidak disukai oleh pemerintah yang berkuasa dan mereka dilihat seakan menentang sistem yang ada maka mereka dihukum dengan begitu zalim dan kejam.


Oleh itu tidaklah orang yang dihumban ke dalam penjara dan dianggap salah oleh pemerintah dan sebahagian besar rakyatnya itu sebenarnya orang yang salah. Hakikatnya, ia bergantung pada tafsiran dan pandangan diri sendiri untuk menilai dan mensabitkan seseorang itu sama ada benar-benar bersalah atau tidak. 


Di negara kita, rakyat menyaksikan kepimpinan Dato Seri Anwar Ibrahim,  seorang tokoh yang tidak kurang hebatnya dihujani fitnah serta dikurung dipenjara berkali-kali malah dipukul separuh mati.  Hingga hari ini, tatkala kuasa di tangan beliau, Allah tetap uji beliau dengan fitnah dan berbagai tekanan dari dalam dan luar negara.  Peliknya, fitnah dari musuh-musuh politiknya datang dari mereka yang dulu bersungguh-sungguh mempertahankan beliau dari fitnah yang sama.


Mengapa berlaku demikian?  Ini semua kerana sifat dengki, rakus dan ketakutan di kalangan mereka.  Paling tepat sekali, mereka amat bimbang mereka juga akan mendapat status "banduan' apabila melihat kepimpinan PMX yang semakin laju dan pantas seperti lajunya beliau berjalan memburu perasuah dan penyakau.  


Tun Mahathir tidak pernah menjadi banduan, tetapi dia pernah mengurung orang ke dalam penjara tanpa bicara (Akta ISA) termasuk menjadi mangsa kezalimannya adalah PMX sekarang.  Muliakah dia berbanding "banduan ISA" ?  


InsyaAllah, PMX yang kamu gelar "banduan" itu tidak akan mengulangi kezaliman mahafiraun kutuk tersebut.  Sesungguhnya, rakyat Malaysia berbagai kaum berbangga dengan PMX hari ini, begitu juga namanya harum di merata dunia.  Kecuali, mereka yang tersakiti hati dan jiwanya.  


Siapa "banduan" seterusnya? 


WFAUZDIN NS






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/09/pm-banduan-yang-hebat-masuk-penjara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Diminta Bersiap Masuk Penjara Uyaina Beri Ilmu Baru Tentang Proses Saman Malu

Diminta Bersiap Masuk Penjara Uyaina Beri Ilmu Baru Tentang Proses Saman Malu

papar berkaitan - pada 20/9/2024 - jumlah : 52 hits
Selebriti Uyaina beri ilmu baru tentang proses saman malu apabila ada netizen yang memerlinya menyuruh makan sepuasnya sebelum dijerumuskan ke dalam penjara susulan isu hangat di media sosial Dalam perkongsian TikTok pengacara Wanita Hari I...
Kebaikan Memakai Moisturizer Lebih Dari Sekadar Kulit Lembut

Kebaikan Memakai Moisturizer Lebih Dari Sekadar Kulit Lembut

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 60 hits
Kita semua tahu betapa pentingnya menjaga kulit kita tapi adakah korang tahu betapa pentingnya moisturizer Ini bukan hanya tentang membuat kulit korang jadi lebih halus daripada kain sutera tapi juga tentang melindungi daripada pelbagai mas...
Madani Satu Ikhtiar Ke Arah Lebih Baik

Madani Satu Ikhtiar Ke Arah Lebih Baik

papar berkaitan - pada 15/9/2024 - jumlah : 81 hits
Malaysia Madani merupakan suatu ikhtiar secara bersepadu dan holistik untuk menjadikan segala dasar dan pelaksanaan di Malaysia lebih manusiawi yang sentiasa ditambah baik menerusi musyawarah dan maklum balas rakyat Definisi madani maju dar...
Lebih 10 000 Hadir Skuad Sarong Bsn Turut Meriahkan Keretapi Sarong 2024

Lebih 10 000 Hadir Skuad Sarong Bsn Turut Meriahkan Keretapi Sarong 2024

papar berkaitan - pada 15/9/2024 - jumlah : 114 hits
Skuad Sarong BSN memeriahkan acara Keretapi Sarong 2024 sempena ulang tahun ke 50 BSN dan Hari Malaysia yang diadakan di Kuala Lumpur pada Sabtu BSN yang juga rakan kolaborasi acara bertemakan Bangga Malaysia itu mengambil bahagian dalam pr...
Mau Healing Ke Bali Coba Pilih Private Tour Yang Bikin Liburan Lebih Nyaman

Mau Healing Ke Bali Coba Pilih Private Tour Yang Bikin Liburan Lebih Nyaman

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 107 hits
Bali memiliki banyak destinasi wisata yang menakjubkan sekaligus indah tetapi tahu nggak sih kalau ada beberapa tempat yang hanya bisa diakses melalui private tour Ya private tour atau private trip kini makin diminati oleh sebagian besar or...
Pihak Universiti Harus Lebih Prihatin Kebajikan Pelajar Kenyataan Media Ppim 14 09 2024

Pihak Universiti Harus Lebih Prihatin Kebajikan Pelajar Kenyataan Media Ppim 14 09 2024

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 82 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa pihak pengurusan universiti supaya lebih prihatin dengan kesusahan dihadapi pelajarnya Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan Toqqi berkata pihaknya menerima aduan pelajar dan ibu bapa dari sebuah univers...
Zulin Aziz Ditegur Berisi Lebih Baik Cakap Saya Mengandung Daripada Kata Saya Gemuk

Zulin Aziz Ditegur Berisi Lebih Baik Cakap Saya Mengandung Daripada Kata Saya Gemuk

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 67 hits
ditegur berisi Lebih baik cakap saya mengandung daripada kata saya gemuk Demikian luahan hati artis versatil tentang dirinya yang sering kali disangka berbadan dua Zulin Aziz Ditegur Berisi Lebih Baik Cakap Saya Mengandung Daripada Kata Say...
Lebih Rm500 000 Wang Gisbh Dibekukan Babit 96 Akaun Kpn

Lebih Rm500 000 Wang Gisbh Dibekukan Babit 96 Akaun Kpn

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 92 hits
KUALA LUMPUR Sebanyak 96 akaun bank berkait dengan Global Ikhwan Service and Business Holding dibekukan bernilai RM581 552 susulan serbuan Op Global baru baru ini
Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 120 hits
1 iShowSpeed datang Malaysia Tak nak cakap pasal lawatan dia tu sebab dah banyak yang bercakap pasal tu 2 Dia ni streamer popular dari US Suka main game FIFA Peminat susah nak mati Cristiano Ronaldo Tapi kenapa dia popular Simple Sebab dia ...
Elite Malay Class Has Failed Bumiputera

Pendakwah Negara Terkenal Tidak Berbaju Buat Panggilan Video Pukul 3 40 Pagi

Jumpa Kereta Rentung Kehilangan Sabari Baharom Semakin Misteri

Lori Hilang Sekelip Mata Ditelan Lubang Benam

Agrobank Perkenal Agroputra Bantu Usahawan Agromakanan

Hold Up Wait A Minute Were Malaysia S Good Ol Days Really That Great

Kronologi Kes Gisbh Setakat Hari Ini

Pantai Bumi Hijau


echo '';
Kenapa Huruf S Mewakili Skor Terbaik Antara Yang Terbaik

10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3


Kembali Mencoret

Penang Dap Party Election Results

Jadual Jdt Di Acl Elite

Itinerary Comel Keliling Malaysia 11 Hari Dalam Bentuk Lukisan Lengkap Dengan Gambar Bajet

Mandarin And Football Liven Up Sluggish Mahkota Campaign

Kerja Rumah Extra Bantu Pdrm Benam Sabah