Plot Twist Kisah Budak Curi Dan Kena Siram


 
Plot twist. Budak yang mencuri tabung masjid tu rupanya memang bermasalah dan pengguna syabu. Datuknya sendiri yang suruh AJK surau lapor polis.

Ok. Aku akui terkhilaf bersimpati kepada remaja itu berdasarkan kenyataan peguamnya. Tapi itu tak mengubah ulasan aku dalam posting terdahulu.

Ada dua perkara yang aku tekankan. Pertama, AJK masjid yang ambil tindakan sendiri. Tangkap dan serahkan kepada polis. Itu yang sepatutnya. Bukan kerjakan dahulu.

Ada yang kata budak itu sedang khayal sebab itu si imam siram air. Tapi tetap tak boleh diterima. Apa lagi bila dirakam dan diviralkan. Itu bukan caranya.

Tangkap, serahkan kepada polis dan biar polis yang uruskan. Kalau budak itu tak dibelasah dan video itu tak viral, kes ini takkan jadi perbualan hangat.

Kedua, point yang paling penting, adalah cara orang kita berhadapan dengan pencuri. Ini yang aku nak sangat ketengahkan sebenarnya.

Sebab yang sering dan sentiasa berlaku, kalau yang berbuat salah itu orang besar, orang terkenal, kita selalu disuruh jangan jatuhkan hukum sendiri dan jangan mengata aib orang.

Tak kiralah mencuri ke, rasuah ke, seleweng ke, langgar SOP, langgar PKP atau macam-macam lagi. Tak kiralah pemimpin atau artis. Sama sahaja. Kalau orang terkenal buat salah, jangan jadi hakim.

Tapi kalau orang miskin, orang yang tak terkenal, rakyat biasa, bukan setakat dikutuk, bahkan turut dibelasah. Itu yang aku rasa perlu diperbetulkan.

Perompak, apa juga tarafnya, tetap perompak. Apatah lagi yang telah disabitkan oleh mahkamah. Dua mahkamah pulak tu yang sabitkan.

Dan dalam kes budak ini, duit tak sempat diambil pun. Sedangkan ada kes ke atas orang besar bila mana duit dikembalikan maka tuduhan digugurkan.

Itu mesej terbesar yang mahu aku ketengahkan. Sebab aku jadi risau melihat masyarakat ini. Pada satu masa, seolahnya perbuatan seleweng, rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya bukan sejenis jenayah. Semua buat tak endah.

Tapi pada satu masa yang lain, mencuri itu tampak besar salahnya seperti membunuh jiwa yang tak berdosa pula. Apakah rasuah dan seleweng sudah jadi norma hidup rakyat negara ini? Atau kita marah cuma kalau jumlah wang dicuri tak begitu banyak?

Iyalah... Kalau dah sampai puluh juta, ratus juta, bilion ringgit, nak kira nombor kosong pun pening. Nak marah macamana. Ye tak?

Aku benci semua jenis pencuri, kaya atau miskin, tua atau muda, lelaki atau perempuan. Semua aku benci kecuali pencuri hati. Cuma aku lebih benci pemimpin yang mencuri berbanding marhaen.

Kerana pemimpin itu telah sedia besar gajinya. Telah banyak duit cukai kita yang ditelan. Masih lagi nak curi wang negara? Kenapa tamak sangat?

Raja Gelap

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/plot-twist-kisah-budak-curi-dan-kena.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cubaan Curi Tabung Masjid Kisah Khalifa Umar Dan Pencuri Unta

Cubaan Curi Tabung Masjid Kisah Khalifa Umar Dan Pencuri Unta

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 100 hits
IPOHMALISehari dua ini beredar video tok imam mendera seorang pencuri tabung masjid Tak apa lah tangkap dia sebab mencuri Nak hukum sikit sikit ok lah sebagai pengajaran Lebih teruk mana prinsip penegakan hukum Islam Sebelum ditegakkan huku...
Ppmm Jadi Pengantara Proses Saranan Kes Remaja Curi Tabung Masjid

Ppmm Jadi Pengantara Proses Saranan Kes Remaja Curi Tabung Masjid

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 69 hits
Ambil langkah semampu mungkin bantu Mahkamah Tinggi Shah Alam BANGI Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia membantu Mahkamah Tinggi Shah Alam menjadi pengantara proses saranan dalam kes jenayah remaja yang tular di media sosial berhubung c...
Kes Remaja Curi Tabung Masjid Tonjol Kebijaksanaan Mahkamah

Kes Remaja Curi Tabung Masjid Tonjol Kebijaksanaan Mahkamah

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 65 hits
Syor masjid pusat zakat diperkasa santuni golongan miskin bermasalah BANGI Polemik kes remaja yang tular dimandikan ala jenazah kerana cuba mencuri tabung Masjid Al Islahiah pada 13 Januari lalu kini berakhir selepas mahkamah menggantikan h...
Hukuman Penjara Diketepikan Remaja Curi Tabung Masjid Diperintah Khidmat Sosial 120 Jam

Hukuman Penjara Diketepikan Remaja Curi Tabung Masjid Diperintah Khidmat Sosial 120 Jam

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 67 hits
Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini dilapor ketepikan hukuman penjara dan denda terhadap remaja yang didakwa cuba curi tabung masjid baru baru ini Menerusi perkongsian ciapan di akaun Twitter rasmi Bernama Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini ...
Ketangguhan Wanita Pns Di Pangkalan Tni Al Nabire Curi Perhatian Jenderal Laut

Ketangguhan Wanita Pns Di Pangkalan Tni Al Nabire Curi Perhatian Jenderal Laut

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 71 hits
Sosok PNS wanita tangguh mencuri perhatian masyarakat Ia bergabung dalam penarikan tali kapal yang akan bersandar di pelabuhan Wanita itu memang berdinas di Pangkalan TNI AL Nabire Berikut potretnya
Curi Tabung Masjid Orang Awam Jangan Ambil Tindakan Sendiri

Curi Tabung Masjid Orang Awam Jangan Ambil Tindakan Sendiri

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 147 hits
Kes seorang remaja mencuri tabung masjid dan kemudian dimandikan seperti jenazah untuk memberi keinsafan tidak sewajarnya dilakukan dalam kalangan orang awam Jawatankuasa Pilihan Khas Hal Ehwal Wanita dan Kanak Kanak dan Pembangunan Sosial ...
Mahkamah Tinggi Semak Keputusan Kes Remaja Curi Tabung Masjid Isnin Ini

Mahkamah Tinggi Semak Keputusan Kes Remaja Curi Tabung Masjid Isnin Ini

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 84 hits
January 15 2022 Peguam Muhammad Hariz Md Yusoff yang mewakili Daniel Iskandar berkata permohonan itu akan didengar di hadapan Hakim Abd Halim Aman jam 9 pagi KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi akan menyemak keputusan kes seorang remaja lelaki yan...
Daniel Tak Pernah Berparang Ugut Keluarga Kata Ibu Remaja Curi Tabung Masjid

Daniel Tak Pernah Berparang Ugut Keluarga Kata Ibu Remaja Curi Tabung Masjid

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 80 hits
January 15 2022 Ibu kepada Daniel Iskandar Mohd Nasir yang hanya mahu dikenali sebagai Kak Jas berkata anak sulungnya itu baik tenang dan tidak melawan apabila dimarahi atau ditegur KUANG Ibu kepada remaja yang dimandikan seperti jenazah me...
Lelaki Loloskan Diri Daripada Roadblock Polis Aksi Kejar Mengejar Curi Perhatian Netizen

Lelaki Loloskan Diri Daripada Roadblock Polis Aksi Kejar Mengejar Curi Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 64 hits
Tular di media sosial baru baru sebuah video yang dimuat naik oleh pengguna TikTok shahh04 memaparkan aksi kejar mengejar antara seorang anggota polis trafik dengan seorang lelaki berbaju kuning Difahamkan pemuda tersebut dipercayai melolos...
Menteri Dan Penjawat Awam Berlumba Lumba Buat Lawak Rakyat Terhibur Dan Rasa Kenyang

Oppo Fans Can Score Gifts Up To Rm2 Million From Now Until 17th July Through Oppo S Mid Year Bonanza Sale

Bn Digesa Ambil Perhatian Tentang 4 Jenis Pemimpin Disebut Najib

7 Artis Malaysia Meninggal Dunia Kerana Kanser

Doa Bila Rasa Malas Nak Beribadah

4th Tourism Selangor Golf Tournament It S Back And Better Than Ever

Ismail Sabri Kenaikan Harga Barang Kerajaan Difitnah Pembangkang

8 Tempat Glaming Terbaik Untuk Staycation Di Negeri Selangor



5 Kisah Tersembunyi Mat Kilau Yang Jarang Diceritakan

5 Rutin Harian Yang Kita Lakukan Secara Tidak Betul

5 Makna Sebenar Nama Slot Drama Popular Stesen TV Malaysia

Memahami Kadar Pengagihan Keuntungan Sesebuah Filem di Pawagam

Biodata 10 Fakta Pelakon Amelia Henderson Yang Ramai Tak Tahu


Bukan Salah Ismail Sabri Peperangan Telah Menyebabkan Inflasi Dan Dunia Bankrup

Lelaki Singapura Selamba Buang Air Besar Di Pusat Beli Belah

Kekurangan Kelebihan Mae Maybank2u

Mengiringi Dymm Sultan Selangor Di Majlis Resepsi Perkahwinan Di Hotel Majestik

Lebih 30 000 Rakyat Kelantan Hadir Majlis Pelancaran Pn Kelantan

Keseruan Balap Rakit Chester Di Inggris