Plkn 3 0 Bermula Jun 2025 Dengan Format Baharu Yang Lebih Quality


PLKN 3.0 Bermula Jun 2025 PLKN 3.0 Bermula Jun 2025! Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) 3.0 dijadualkan bermula Jun 2025 dengan konsep dan format baharu yang lebih dinamik dan komprehensif. Program ini telah diperkenalkan semula oleh Kementerian Pertahanan untuk memberikan latihan asas kenegaraan dan ketenteraan kepada remaja Malaysia. Dengan pelaksanaan ini, PLKN 3.0 dijangka dapat membentuk generasi muda yang lebih berdisiplin, patriotik, dan bersedia menghadapi cabaran masa depan.
Salah satu kelebihan utama PLKN 3.0 adalah penyertaan fasa pra-PLKN yang membolehkan pelajar tingkatan empat menjalani latihan semasa kegiatan ko-kurikulum di sekolah. Selain itu, program ini juga menawarkan latihan lanjutan yang disesuaikan dengan minat dan bakat pelatih, memberikan mereka peluang untuk mengembangkan kemahiran dalam bidang yang mereka minati. Panduan lengkap mengenai pelaksanaan dan penyertaan dalam PLKN 3.0 boleh dirujuk melalui laman web rasmi Kementerian Pertahanan.
PLKN 3.0 Bermula Jun 2025 Dengan Format Baharu PLKN 3.0 Bermula Jun 2025 PLKN 3.0 akan dilaksanakan secara berfasa bermula Jun 2025 dengan format baharu yang lebih menyeluruh dan berfokuskan pembangunan jati diri serta kemahiran ketenteraan. Untuk maklumat lengkap mengenai panduan penyertaan dan pelaksanaan program ini, pengguna boleh merujuk laman web rasmi Kementerian Pertahanan dan bahan-bahan panduan yang disediakan di sana.
PLKN 3.0: Pelaksanaan dan Struktur Program Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) 3.0 akan dilaksanakan secara berfasa bermula Jun atau Julai 2025 dengan konsep dan format baharu, menurut Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
Beliau berkata, PLKN 3.0 terbahagi kepada dua fasa utama:
Fasa Pra PLKN: Melibatkan pelajar tingkatan empat yang akan menjalani latihan di sekolah semasa kegiatan ko-kurikulum. Fasa PLKN Asas: Melibatkan remaja 17 tahun dan ke atas. Kedua-duanya, Fasa Pra PLKN dan projek rintis bagi Fasa PLKN Asas dijangka diperkenalkan seawal Jun tahun hadapan, katanya ketika menjawab soalan asal Zahari Kechik (PN-Jeli) yang bertanyakan status terkini pelaksanaan semula program itu pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat pada Rabu.
Beliau menjelaskan bahawa Fasa PLKN Asas, yang menerapkan 30 peratus modul asas kenegaraan dan 70 peratus latihan ketenteraan, dijangka dilaksanakan bermula April 2026 di:
13 kem Askar Wataniah 20 universiti awam Beberapa politeknik terpilih seluruh negara “Pelatih PLKN juga diberi peluang menjalani latihan lanjutan (Fasa Latihan Lanjutan) mengikut bidang mereka minati. Modul bagi setiap latihan, khusus dibangunkan untuk anggota angkatan tetap, angkatan simpanan dan sukarelawan. Latihan itu berbentuk intensif, lapangan dan praktikal,” katanya.
Mengulas lanjut, Mohamed Khaled berkata bagi pelaksanaan projek rintis Fasa PLKN Asas itu, setiap kem akan dihadkan kepada satu jantina sahaja susulan terdapat cadangan bagi perkara itu.
“Bagi Kementerian Pertahanan, kita akan mulakan projek rintis di dua kem wataniah daripada 13 kem yang kita ada dan ia melibatkan penyertaan 1,000 peserta.
Kelebihan dan Perlaksanaan Format Baharu PLKN 3.0 Modul Asas Kenegaraan: Dibangunkan oleh Kementerian Pendidikan Tinggi. Mengandungi elemen jati diri, cinta negara, dan perpaduan. Modul Asas Ketenteraan: Dibangunkan oleh Kementerian Pertahanan. Berkonsepkan pembelajaran melalui pengalaman serta latihan berkumpulan. Melatih pelatih mempraktikkan budaya kehidupan tentera seperti disiplin, ketepatan masa, tersusun, dan mandiri. Beliau menjawab soalan tambahan Datuk Mohd Isam Mohd Isa (BN-Tampin) mengenai langkah kerajaan bagi mengatasi isu gangguan seksual di kem-kem PLKN yang dilaporkan sebelum ini.
Dengan struktur dan format baharu ini, PLKN 3.0 diharapkan dapat membentuk generasi muda Malaysia yang lebih berdaya saing, berdisiplin, dan patriotik, selaras dengan visi negara untuk menghasilkan modal insan berkualiti tinggi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/07/plkn-3-0-bermula-jun-2025.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Foto Harga Obat Di Indonesia Lebih Mahal 5 Kali Lipat Dari Malaysia Ternyata Ini Penyebabnya

Foto Harga Obat Di Indonesia Lebih Mahal 5 Kali Lipat Dari Malaysia Ternyata Ini Penyebabnya

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 124 hits
Presiden Jokowi meminta jajaran anggota kabinet menekan harga obat dalam negeri agar setara dengan negara lain
Pemilik Asal Meninggal Dunia Ini Cara Cepat Tukar Nama Kereta Nilai Lebih Rm10000

Pemilik Asal Meninggal Dunia Ini Cara Cepat Tukar Nama Kereta Nilai Lebih Rm10000

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 112 hits
Biasanya apabila seorang ahli keluarga meninggal dunia waris yang tinggal perlu menangani pelbagai perkara termasuk urusan pembahagian harta Salah satu aspek yang perlu diuruskan ialah menukar nama kenderaan milik individu yang telah mening...
Video Eks Kapolri Tito Lebih Mudah Tangkap Koruptor Daripada Teroris Sadap Saja Hp Nya

Video Eks Kapolri Tito Lebih Mudah Tangkap Koruptor Daripada Teroris Sadap Saja Hp Nya

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 84 hits
Menurut Tito para koruptor lebih mudah ditangkap daripada mencari keberadaan teroris maupun pengedar narkoba
Buron Lebih Sepekan Tersangka Pembunuh Pegawai Koperasi Di Palembang Menyerahkan Diri

Buron Lebih Sepekan Tersangka Pembunuh Pegawai Koperasi Di Palembang Menyerahkan Diri

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 95 hits
Setelah buron lebih dari sepekan tersangka pembunuh pegawai koperasi di Palembang AN akhirnya menyerahkan diri ke polisi Dengan demikian semua pelaku
Kos Perubatan Sky Akibat Gigitan Anjing Cecah Lebih Rm1 200

Kos Perubatan Sky Akibat Gigitan Anjing Cecah Lebih Rm1 200

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 183 hits
Sebelum ini pernah bayar kos perubatan dalam ratusan ringgit untuk kucing kucing di rumah yang jatuh sakit dan tapi kos perubatan Sky ni cecah lebih RM1 200 Kus semangat bila dapat tau mujurlah Kak Yang yang biayai Kisahnya pada 23 Mei yang...
Atlet Wanita Taliban Lebih Bermaruah

Atlet Wanita Taliban Lebih Bermaruah

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 211 hits
Tiga atlet wanita itu dijadual menyertai sukan olahraga dan berbasikal Foto AFP1 Tiga atlet wanita tidak diiktiraf kerajaan Taliban AfghanistanKABUL Kerajaan Taliban Afghanistan tidak mengiktiraf tiga atlet wanita mereka yang bakal mewakili...
Minta Bpk Lebih Ketat Awasi Apbn Prabowo Tiap Rupiah Harus Kita Amankan

Minta Bpk Lebih Ketat Awasi Apbn Prabowo Tiap Rupiah Harus Kita Amankan

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 99 hits
Prabowo menegaskan APBN merupakan uang rakyat yang harus dipertanggungjawabkan
Spr Jangka 60 Lebih Keluar Mengundi Peluang Ph Erah

Spr Jangka 60 Lebih Keluar Mengundi Peluang Ph Erah

papar berkaitan - pada 6/7/2024 - jumlah : 136 hits
Dalam tempoh sejam berlalu bilangan pengundi yang keluar memilih di Sungai Bakap hanya meningkat 6 45 peratus Berdasarkan data yang dikeluarkan SPR setakat jam 4 petang tadi jumlah pengundi yang keluar ialah 57 77 peratus Mk
Kerajaan Kerja Lebih Kuat Selepas Kalah Di Sungai Bakap Kata Pm

Kerajaan Kerja Lebih Kuat Selepas Kalah Di Sungai Bakap Kata Pm

papar berkaitan - pada 7/7/2024 - jumlah : 119 hits
KERAJAAN perpaduan akan terus bekerja keras untuk mempertahankan kepentingan rakyat dan meningkatkan kedudukan negara kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim sebagai reaksi terhadap kekalahan kerajaan dalam Pilihan Raya Kecil Sungai Bakap Beliau...
Ainz Tulpe Leads With Exclusive Tirtir Launch In Malaysia

Halal Bukan Setakat Tiada Babi Tiada Arak Pm

Tottenham Hotspur Announces Ant International As Global Payment Solutions And Digital Wallet Partner

Hentian Sebelah Pedas Linggi

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi

41 Akhlak Rasulullah Saw

Top Benefits Of Hiring Professional Property Care Services For Leak Inspections And Repairs

Ombak Setinggi Empat Meter Badai Teluk Kumbar


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Wajah Kusam Dan Kering Mungkin Teknik Solekan Ini Boleh Bantu Korang Tampil Yakin Dan Berseri

Fakta Sebenar 5 Mitos Forex

Tides Of Change Malaysia S Urgent Climate Reality Check

Seberapa Penting Minum Susu Bagi Balita

Reclaiming Your Life Steps To Remaking Yourself After Addiction

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal