Pkr Tak Boleh Saman Larry Sng Rupanya




Sebelum itu.. gambar di atas menunjukkan Datuk Seri Anwar Ibrahim turun dari jet dan disambut oleh Larry Sng dan kawan-kawannya.

Pengumuman Ahli Parlimen Julau, yang juga bekas Pengerusi PKR Negeri Sarawak, Larry Sng Wei Shien keluar Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada Sabtu pasti meruntun jiwa presiden parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Ini kerana Anwar yang berkawan rapat dengan bapa Larry, Datuk Sng Chee Hua amat mengharapkan kesetiaannya. Apatah lagi bagi menambah sokongan untuk merampas kembali kerusi Perdana Menteri daripada genggamannya, setahun lalu.
Biarpun lulusan London School of Economics itu baharu berusia 41 tahun pada 14 September depan, namun ia bukan bermaksud Larry budak hingusan dalam politik.
Sebaliknya, Larry yang menyertai Parti Keadilan Ralyat (PKR) pada 2018 merupakan ahli politik yang cukup pengalaman.
Beliau mula menyertai politik pada usia 22 tahun apabila memenangi kerusi Dun Pelagus pada 2001, menggantikan bapanya atas tiket Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS).
Pada 2004, beliau menyertai bapanya dan Tan Sri Dr James Masing menubuhkan Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan bertanding atas tiket parti tersebut pada 2006.
Sebelum itu pada 2004, Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud melantik beliau sebagai menteri muda termuda dalam sejarah Sarawak drngan portfolio Perancangan Ekonomi dan Pembangunan Industri (Perancangan).
Pada 2007, beliau dipecat daripada PRS berikutan pergolakan pimpinannya. Larry tidak bertanding dalam PRN Sarawak pada 2011, beliau menubuhkan Parti Pekerja Sarawak (SWP) dan bertanding di Parlimen Lubok Antu pada 2013 tetapi kalah.
Pada 2016, menjelang PRN Sarawak ke-11, beliau mengundur diri daripada SWP sebelum pada 2018 bertanding di Parlimen Julau sebagai calon Bebas, mencabar musuhnya dalam PRS dahulu,
Larry menang dengan majoriti 1,931 undi, dan ketika Putrajaya berubah pimpinan, 3 hari kemudian (kalau tak silap) beliau mengumumkan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Empat bulan kemudian, beliau menawarkan dirinya sebagai calon Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR dan menewaskan senarai panjang tokoh parti itu..
Kemenangannya penuh dengan kontroversi.. bilamana Cabang Julau itu telah telah menyaksikan peningkatan 2,147 peratus Ahli, daripada 603 orang kepada 13,549 ahli hanya dalam masa satu hari.
Larry yang kemudian dilantik mengetuai Majlis Pimpinan Negeri Sarawak pada 2020 susulan pergolakan dalam parti tersebut, yang menyaksikan Baru Bian dan para penyokong yang berpihak kepada Azmin Ali dilucut keahlian.
Sikit sudahlah kot pasal Larry Sng tu… nak baca lagi banyak baca di SINI
Baca persoalan yang dibangkitkan Larry kat bawah ni..

KUALA LUMPUR – Bekas Pengerusi PKR Sarawak, Larry Sng Wei Shien hairan bagaimana parti lamanya mahu mengambil tindakan mahkamah terhadapnya yang keluar parti baru-baru ini.
Menurutnya, beliau tidak bertanding atas tiket PKR pada Pilihan Raya Umum ke-14 lalu sebaliknya menang kerusi Parlimen Julau atas tiket bebas.
Jelas Larry, selepas itu beliau bertindak menyertai PKR kerana mendapat jemputan.
“Saya tidak teringat dengan apa-apa perjanjian dengan PKR sebelum ini kerana saya menang kawasan Parlimen saya di Julau pada PRU lepas atas tiket calon bebas.
“Saya hanya dijemput sertai PKR selepas PRU, jadi jika ada cadangan untuk ambil tindakan perundangan pastinya tidak ada kena mengena dengan saya,” katanya kepada MalaysiaGazette hari ini.
Larry mengulas kenyataan Setiausaha Agung PKR, Datuk Seri Saifuddin Nasution yang sedang berkira-kira untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Larry serta Ahli Parlimen Tebrau, Steven Choong kerana dakwaan mengkhianati parti.
Larry turut memberikan contoh bagaimana Ahli Parlimen Lubbock Antu, Jugah Muyang yang meninggalkan PKR, beliau tidak dikenakan sebarang tindakan perundangan kerana wakil rakyat itu juga tanding bebas.
“Jugah Mayang juga keluar PKR tetapi tidak pula dikenakan apa-apa tindakan undang-undang, jadi apa asasnya hendak bertindak sebaliknya dengan saya?,” ujarnya.
Malah kata Larry dalam nada sinis, jika PKR begitu berprinsip serta menolak budaya lompat parti, mengapa ada ura-ura tentang penyertaan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Amanah yang menyertai PKR.
“Jika begitu ‘kisah’ dengan lompat parti ini, anda patut tidak terima Adun dari Amanah. Itu melanggar prinsip reformasi yang menjadi amalan selama ini,” tegasnya.
Laporan penuh sila baca di MalaysiaGazette
Kesimpulannya... Dia bertanding sebagai Calon Bebas.. bila dah menang dia sertai KEADILAN.. dan dia bukan bertanding atas tiket KEADILAN semasa menang tu.. Jadi KEADILAN tak boleh saman dia.

Betul kata Larry tu.. kalau berpegang kepada prinsip dan menolak budaya lompat parti mengapa diterima ADUN Amanah tu

Dan... kalau benar berpegang kepada prinsip mengapa diterima sokongan dari Sang Kleptrokat dan yang dituduh pecah amanah tu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/03/pkr-tak-boleh-saman-larry-sng-rupanya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Larry Sng Letak Jawatan Ketua Pkr Sarawak Sekali Lagi

Larry Sng Letak Jawatan Ketua Pkr Sarawak Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 195 hits
Julau MP Larry Sng has confirmed that he will be stepping down as Sarawak PKR chairman KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Julau Larry Sng dilapor meletak jawatan sebagai ketua PKR Sarawak Menurut sumber parti yang dipetik portal The Star Sng dilapo...
Larry Sng Quits Pkr May Not Be The Only One

Larry Sng Quits Pkr May Not Be The Only One

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 221 hits
Julau MP and PKR Sarawak chief Larry Sng has dropped a bombshell by resigning from the party and all related posts Sarawak PKR Women s chief Agnes Padan said Sng informed party members of this during a state political bureau meeting held on...
Pembelotan Larry Sng Tidak Jejas Pkr Sarawak

Pembelotan Larry Sng Tidak Jejas Pkr Sarawak

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 245 hits
Tindakan perletakan jawatan YB Larry Sng dari Parti Keadilan Rakyat walaupun mengecewakan tidak mengejutkan kerana beliau telah menyatakan hasrat untuk meletak jawatan dua bulan yang lalu Walaubagaimanapun saya menyeru ahli parti supaya jan...
Tanpa Larry Sng Ph Tetap Kuat Di Sarawak Hud Andri

Tanpa Larry Sng Ph Tetap Kuat Di Sarawak Hud Andri

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 254 hits
March 2 2021 Peletakan jawatan Ahli Parlimen Julau Larry Sng Wei Shien sebagai Pengerusi PKR Sarawak dan mengumumkan keluar dari parti itu tidak menjejaskan persiapan Pakatan Harapan dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri Ke 12 Perkara terseb...
Tidak Ada Ubat Yg Boleh Merapatkan Semula Antara Pkr Dan Amanah

Tidak Ada Ubat Yg Boleh Merapatkan Semula Antara Pkr Dan Amanah

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 235 hits
Tikam belakang mungkin Tak sempat nak tengok siapa orang nya AMANAH yang kena liwat sebelum ini mungkin tidak tahu siapa Tapi kalau tikam beradap kali ini Tak ada blur lagi Gunalah ayat pemanis mana sekalipun kesan calar parut tetap ada Kal...
Abdul Karim Larry Made Right Move To Quit Pkr Support Muhyiddin

Abdul Karim Larry Made Right Move To Quit Pkr Support Muhyiddin

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 196 hits
Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah KUCHING Julau MP Larry Sng s decision to resign from Parti Keadilan Rakyat and back the Perikatan Nasional government is the right move said Parti Pesaka Bumiputera Bersatu vice president Datuk Abdul Ka
Larry Sng Edmund Santhara Contoh Kapitalis Dan Tauke Dalam Politik

Larry Sng Edmund Santhara Contoh Kapitalis Dan Tauke Dalam Politik

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 253 hits
March 4 2021 LARRY SNG DAN EDMUND SANTHARA KUMAR CONTOH KAPITALIS DAN TAUKE DALAM POLITIK YANG MENENEGGELAMKAN SLOGAN ISLAH DAN REFORM Kebelakangan ini nama yang cukup popular adalah Edmund Santhara dan Larry Sng Edmund Santhara Kumar popul...
Tolong Maafkan Suami Nak Saya Sujud Pun Boleh Wanita Tul4r Dalam Vide0 Murt4d Mohon Maaf

Tolong Maafkan Suami Nak Saya Sujud Pun Boleh Wanita Tul4r Dalam Vide0 Murt4d Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 272 hits
Baru baru ini tular satu video di mana seorang wanita Islam warganegara Indonesia dipercayai telah dim urtadkan oleh seorang lelaki warga tempatan beragama Hindu
Tip Simpan Duit Wajib Rm1 Sehari Tapi Boleh Dapat Rm3 300 Cukup Setahun Ini Tekniknya

Tip Simpan Duit Wajib Rm1 Sehari Tapi Boleh Dapat Rm3 300 Cukup Setahun Ini Tekniknya

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 250 hits
Bagi yang berkemampuan mungkin boleh menyimpan beratus atau beribu ringgit sebulan untuk tujuan kegunaan hari kecemasan atau persediaan bila sudah tua nanti
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan