Pkr Amanah Mungkin Ambil Idris Dan Nor Azman


PKR, Amanah mungkin ambil Idris dan Nor Azman
Pemimpin tertinggi Pakatan Harapan (PH) dikatakan sedang meneliti cadangan agar PKR dan Amanah masing-masing menjadikan Idris Haron atau Nor Azman Hassan sebagai calon mereka untuk pilihan raya tiga minggu lagi.
Idris dan Nor Azman adalah antara antrara empat Adun Melaka yang menyebabkan kejatuhan pentadbiran Sulaiman Md Ali sebagai ketua menteri pada 4 Okt.
Ia kemudian membawa kepada pembubaran DUN Melaka bagi membolehkan PRN diadakan.
Difahamkan, PH menolak cadangan untuk menerima dua Adun lain – Noor Effandi Ahmad dan Norhizam Hassan Baktee – atas alasan mereka berperanan menjatuhkan gabungan itu daripada kuasa pada Mac tahun lalu.
Ketika dihubungi Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengesahkan perbincangan mengenai kedudukan Idris dan Nor Azman sedang berlangsung namun dia enggan mengulas lanjut.
Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail pula berkata isu tersebut memang ada diteliti namun menegaskan belum ada sebarang keputusan dibuat.
Sementara itu pemimpin Amanah tidak menjawab pertanyaan Malaysiakini apabila isu berkenaan ditanyakan.
Tak akan ubah pendirian
Malaysiakini difahamkan selepas Majlis Presiden PH bersidang semalam, DAP mengadakan mesyuarat jawatankuasa pusatnya dan memutuskan mereka tidak dapat menerima cadangan berkenaan.
Lim memberitahu Malaysiakini partinya tidak akan mengubah pendirian berhubung cadangan berkenaan kerana mereka perlu menetapkan agenda yang sesuai untuk bagi menghadapi PRN pada 20 Nov ini.
“Ini soal prinsip. Kita mesti tunjukkan kepada semua bahawa kami adalah gabungan yang berprinsip.
“Jawatankuasa Pusat DAP memutuskan untuk menolak keempat-empat mereka. Kami tidak akan mengubah keputusan kami,” kata Lim.
Bagaimanapun, apa yang difikirkan oleh pimpinan DAP dilihat tidak mempengaruhi keputusan Majlis Presiden PH.
Dalam kenyataan akhbar awal hari ini, Lim berkata suara DAP diatasi dalam perbincangan Majlis Presiden PH dan terpaksa mematuhi keputusan majoriti demi kepentingan perpaduan gabungan tersebut.
Sumber pula memberitahu Malaysiakini, PKR dan Amanah percaya Idris – yang juga bekas ketua menteri Melaka – dan Nor Azman boleh membantu mengalihkan undi kepada PH.
PKR dipercayai cenderung untuk mengambil Idris sebagai calon manakala Amanah memilih Nor Azman. Namun sumber memberitahu PH belum memutuskan di mana mereka akan diletakkan.
Disokong kumpulan minoriti
Satu sumber berkaitan DAP memberitahu DAP berpendapat menjadikan Idris dan Nor Azman sebagai calon akan menjejaskan undi gabungan itu dan menghilangkan minat orang ramai untuk mengundi nanti.
“Lebih-lebih lagi, kami menjangkakan peratusan keluar mengundi kali ini rendah… Kami tidak mampu mengambil risiko besar untuk keuntungan kecil,” kata sumber itu.
Sumber PKR pula berkata beberapa pemimpin parti itu ada membangkitkan bantahan dan kebimbangan mereka secara dalaman terhadap langkah mengambil Idris dan Nor Azman.
Dia mendakwa mereka yang menyokong cadangan tersebut adalah minoriti namun berjaya mempengaruhi presiden parti itu Anwar Ibrahim.
Anwar semalam berkata Idris, Nor Azman, Effandi dan Norhizam tidak boleh disamakan seperti ahli politik yang terlibat dalam Langkah Sheraton.
Kata pengerusi PH itu keempat-empat bekas Adun terbabit mereka menarik balik sokongan terhadap Sulaiman hanya selepas mencapai perjanjian dengan PH.
Justeru kata Anwar adalah salah untuk mengetepikan mereka sekarang.
Semalam, Naib Presiden PKR Rafizi Ramli menuduh Amanah sebagai penyokong utama empat Adun terbabit dan bertanggungjawab memujuk PH untuk menerima mereka. Mk
PKR, Amanah mungkin ambil Idris dan Nor Azman
Baca Artikel Menarik :
Anzalna tidak tahu bapa jadi CEO Finas DAP tetap bantah PKR dan PAN lamar bekas pemimpin UMNO Pengeluar Kereta Stellantis Ambil Alih Sepenuhnya Kilang NAZA Di Gurun, Kedah Kes Bunuh Zulfarhan: 18 Penuntut UPNM Didapati Bersalah Amanah sangat ‘terdesak’ mahu Idris untuk raih undi Melayu Mahathir nafi guna wang kripto Kena maki scammer, duit lambat masuk Ana Raffali dikecam agungkan ‘Mat Salih’ Bank enggan terima duit rosak, lakukan ini segera Bengang tidak dipilih semula, bekas ketua kampung cabut tiang elektrik Yatt Hamzah jadi cleaner di Masjid Nabawi Layari Laman Facebook MYKMU
Pakej, baucar diskaun Kempen Jom Cuti-cuti Malaysia di Shopee

The post PKR, Amanah mungkin ambil Idris dan Nor Azman appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/02/pkr-amanah-mungkin-ambil-idris-dan-nor-azman/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Idris Haron Nor Azman Dalam Senarai Calon Pkr Amanah Sumber

Idris Haron Nor Azman Dalam Senarai Calon Pkr Amanah Sumber

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 146 hits
PKR dan Amanah dijangka menerima dua bekas Adun Umno Melaka Idris Haron dan Nor Azman Hassan untuk bertanding semula pada pilihan raya negeri akan datang menurut sumber parti Sumber memberitahu Malaysiakini kedua dua parti PH itu dijangka m...
Prn Melaka Anwar Umumkan Idris Haron Jadi Calon Pkr Nor Azman Pula Jadi Calon Amanah

Prn Melaka Anwar Umumkan Idris Haron Jadi Calon Pkr Nor Azman Pula Jadi Calon Amanah

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 327 hits
MELAKA Dua Ahli Dewan Undangan Negeri UMNO yang membatalkan sokongan terhadap kerajaan negeri sebelum ini iaitu Datuk Seri Idris Haron dan Datuk Nor Azman Hassan sah bertanding menggunakan tiket PH untuk PRN kali ini Pengerusi Pakatan Harap...
Idris And Azman In Harapan Pkr And Amanah Might Take One Each

Idris And Azman In Harapan Pkr And Amanah Might Take One Each

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 208 hits
Pakatan Harapan s top brass are currently mulling a proposal for PKR and Amanah to each recruit either Idris Haron or Nor Azman Hassan as candidates for the forthcoming Malacca State Legislative Assembly election Idris and Nor Azman are amo...
Ph Pertaruh 2 Katak Idris Nor Azman Dalam Cubaan Tarik Sokongan Pengundi Umno Berikut Adalah Senarai Calon Ph

Ph Pertaruh 2 Katak Idris Nor Azman Dalam Cubaan Tarik Sokongan Pengundi Umno Berikut Adalah Senarai Calon Ph

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 246 hits
November 6 2021 6 1Pakatan Harapan akan mempertaruhkan dua daripada empat Ahli Dewan Undangan Negeri yang mencetuskan kejatuhan kerajaan negeri Melaka selepas menarik sokongan terhadap Ketua Menterinya Sulaiman Md Ali Calon PH adalah PKRTan...
Idris Haron Nor Azman Bukanlah Katak Politik Seperti Hamzah Zainuddin Azmin Atau Tok Pa

Idris Haron Nor Azman Bukanlah Katak Politik Seperti Hamzah Zainuddin Azmin Atau Tok Pa

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 220 hits
Ada beberapa pihak yang terkait dengan PH secara terbuka meluahkan rasa kurang senang atas tindakan gabungan itu memilih dua bekas Adun UMNO Idris Haron dan Nor Azman Hassan sebagai calon dalam PRN Melaka Hujah mereka tindakan PH itu tidak ...
Prn Melaka Dua Bekas Adun Idris Haron Dan Nor Azman Hasan Sah Sertai Pakatan Harapan

Prn Melaka Dua Bekas Adun Idris Haron Dan Nor Azman Hasan Sah Sertai Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 228 hits
MELAKA Dua bekas Ahli Dewan Undangan Negeri yang dipecat daripada UMNO sah menyertai parti komponen Pakatan Harapan masing masing PKR dan Parti Amanah Negara Bekas ADUN Pantai Kundor Datuk Nor Azman Hassan berkata beliau dan bekas ADUN Sung...
Dap Says Pkr Amanah S Decision To Court Ex Umno Reps Is Wrong

Dap Says Pkr Amanah S Decision To Court Ex Umno Reps Is Wrong

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 323 hits
DAP has voiced opposition to PKR and Amanah s decision to continue to court Idris Haron and another former Malacca Umno assemblyperson ahead of the upcoming state election Its secretary general Lim Guan Eng said the DAP central executive co...
Pkr Info Chief Downplays Tensions Simmering In Harapan Over Idris Quartet

Pkr Info Chief Downplays Tensions Simmering In Harapan Over Idris Quartet

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 183 hits
PKR information chief Shamsul Iskandar Md Akin downplayed tensions brewing in Pakatan Harapan following an event last night that saw assemblypersons aligned to incumbent Malacca chief minister Idris Haron being warmly received Shamsul said ...
Pkr Tanding 11 Amanah 9 Dap 8

Pkr Tanding 11 Amanah 9 Dap 8

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 221 hits
Malaysiakini PRN MELAKA Pakatan Harapan sudah memuktamadkan pembahagian kerusi dalam kalangan parti komponen untuk Melaka termasuk di peringkat parlimen Pengerusi PH Anwar Ibrahim berkata ia ditentukan selepas melalui proses yang panjang be...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku