Pkp Zoo Negara Terima Rm1 3 Juta Dari Kerajaan Pusat


Home/Nasional

SEMUA pihak terkesan dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diumumkan oleh kerajaan bermula 18 Mac lalu dalam usaha untuk memutuskan rantaian wabak COVID-19.

Antara organisasi yang terkena tempias PKP ialah Zoo Negara yang mana, pendapatan datangnya dari hasil jualan tiket kepada orang ramai.

Disebabkan pengunjung, sama ada dalam mahupun luar negara, tidak dapat berkunjung ke Zoo Negara maka pendapatan hasil daripada jualan tiket, terjejas.

Keprihatinan kerajaan terhadap nasib pengurusan Zoo Negara direalisasikan apabila pihak pengurusan Zoo Negara menerima RM1.3 juta dari Kerajaan Pusat.

Pemberian bantuan RM1.3 juta ini kepada Zoo Negara adalah dalam usaha membantu bagi membolehkan Zoo Negara bangkit dalam mengendalikan hidupan liar yang ditempatkan di situ.

Penyerahan cek RM1.3 juta kepada pihak pengurusan Zoo Negara, Hulu Klang, Selangor, disempurnakan oleh Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Dr. Shamsul Anuar Nasara pagi ini.
Usai majlis penyerahan cek dan lawatan ke konservasi panda, Dr. Shamsul Anuar mengadakan sidang akhbar yang disiarkan secara langsung oleh portal berita Malaysia Gazette (MG).

Menurut Dr. Shamsul Anuar, penyerahan bantuan itu merupakan dana awal yang diberikan dan pihak kementerian percaya, ia boleh digunakan oleh pihak pengurusan Zoo Negara untuk bekalan makanan dan keperluan haiwan-haiwan sepanjang tempoh perintah PKP yang dilaksanakan oleh kerajaan pada ketika ini.

“Kementerian Tenaga dan Sumber Asli sehingga kini telah melalui Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara telah mengeluarkan 34 permit kepada pengendali zoo dan kepada Pameran Tetap Hidupan Liar di seluruh negara.

“Maknanya bukan hanya di Zoo Negara tetapi ada 14 premis pengendali zoo di seluruh negara, 20 pusat Pameran Tetap Hidupan Liar yang turut masa terkesan.

“Ini bermakna sebagai kerajaan dan kementerian yang prihatin, respons dan tindakan segera kepada hidupan liar, zoo dan pusat pengendalian dikendalikan oleh swasta, perlu dilaksanakan,” katanya.

Kata Dr. Shamsul Anuar lagi, pihaknya mendapat maklumbalas yang lengkap di bawah pengendalian Jabatan Perhilitan untuk membuat penilaian secara teliti berhubung masalah yang dihadapi oleh pihak pengurusan dan pengendali zoo.

Ini kerana pihak kementerian, ujar Dr. Shamsul Anuar, cukup faham bahawa pendapatan utama semua zoo dan pusat pameran tetap bergantung kepada tiket pelawat dari dalam dan luar negara.

Apabila tempoh PKP yang dilaksanakan, kata Dr. Shamsul Anuar, ia menyebabkan ramai pelancong tidak dapat hadir dan melawat seperti biasa.

“Kementerian meneliti dan menunggu laporan lengkap melihat secara keseluruhan keadaan pengurusan dan pengendali premis zoo.

“Kita berharap, pihak korporat, GLC, swasta dan individu yang sayang kepada hidupan liar dan binatang, turut sama membantu. Bantuan bukan sahaja dalam bentuk wang ringgit tetapi juga dalam bentuk sumbangan makanan,” jelasnya.

Di zoo dan tempat tempat lain di seluruh negara termasuk di Perlis dan Pulau Langkawi, Dr. Shamsul Anuar memberitahu, mereka bersedia menerima bantuan dan boleh berhubung terus dengan pihak zoo yang berkenaan.

Tambah beliau, pihaknya juga sedang menunggu laporan terperinci Jabatan Perhilitan dan badan yang mengendalikan pusat-pusat ini.

“Kita bukan sahaja bincang menyelesaikan isu PKP tetapi memikirkan apa yang perlu dilakukan kepada Zoo Negara supaya menjadi lebih baik dengan memikirkan juga apakah modul dan kaedah baharu serta bentuk kerjasama yang boleh dijalankan,” katanya.

Menjawab soalan pemberita berhubung dana Kerajaan negeri, beliau berkata, “Kita menyambut baik jika Kerajaan Negeri turut sama membantu zoo dan pusat pameran tetap di negeri masing-masing.

“Selain itu, kita amat mengalu-alukan dan menggalakkan sokonan dan bantuan yang dihulurkan oleh pihak swasta dan NGO.”

Dalam masa yang sama, pihak pengurusan Zoo Negara sendiri sedang giat dengan Kempen Haiwan yang dikendalikan oleh mereka sendiri.

Kempen haiwan angkat atau adoption ini dibuat melalui website yang mana sumbangan secara one-off atau bulanan boleh dibuat menerusi pakej yang disediakan termasuklah bantuan makanan, perubatan dan perusahaan haiwan secara berterusan.

Mereka yang menyumbang akan menerima e-Sijil yang mana, nama mereka sebagai penderma akan tercatat di laman web Zoo Negara. – SM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/04/pkp-zoo-negara-terima-rm13-juta-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelantan Terima Sumbangan Tnb Rm1 Juta

Kelantan Terima Sumbangan Tnb Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 229 hits
KOTA BHARU Kerajaan Kelantan hari ini menerima sumbangan bantuan Covid 19 sebanyak RM1 juta yang disumbang Tenaga Nasional Berhad Menteri Besar Ustaz Dato Bentara Kanan Ahmad Yakob menerima bantuan tersebut di Bilik Gerakan di Kota Darulnai...
Kerajaan Putuskan Tiada Lagi Caj Rm1 Di Mesin Meps Sehingga Selesai Tempoh Pkp

Kerajaan Putuskan Tiada Lagi Caj Rm1 Di Mesin Meps Sehingga Selesai Tempoh Pkp

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 227 hits
Bagi memudahkan urusan orang ramai untuk mengeluarkan duit dari akaun bank masing masing kerajaan telah bertindak memberi pengecualian caj pengeluaran RM1 di semua mesin Malaysian Electronic Payment System Sdn Bhd Inisiatif berkenaan dipeti...
Zoo Negara Perlu Sumbangan Makanan Buat Haiwan

Zoo Negara Perlu Sumbangan Makanan Buat Haiwan

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 179 hits
KUALA LUMPUR 4 APRIL Zoo Negara memerlukan lebih banyak sumbangan bahan mentah dalam bentuk daging sayur sayuran dan buah buahan bagi menampung keperluan bekalan makanan di taman haiwan itu sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pegaw...
Saranan Yang Boleh Kerajaan Pertimbangkan Jika Pkp Dilanjut

Saranan Yang Boleh Kerajaan Pertimbangkan Jika Pkp Dilanjut

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 281 hits
Kurang 24 jam daripada sekarang Kerajaan akan mengumumkan sama ada Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan lagi atau tamat seperti jadual asal iaitu pada 14 April ini Sekiranya PKP dilanjutkan suka untuk saya sarankan beberapa inisiatif kep...
Rm10 Juta Diberikan Pusat Kenapa Tak Bagi Kita Bantuan Yang Dapat Hanya Orang Pas

Rm10 Juta Diberikan Pusat Kenapa Tak Bagi Kita Bantuan Yang Dapat Hanya Orang Pas

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 220 hits
Satu sen pun tak ada itu dakwaan Pengerusi Umno Terengganu Ahmad Said berhubung wang peruntukan untuk wakil wakil rakyat parti itu di negeri berkenaan untuk membantu rakyat semasa wabak Cobid 19 Menurut bekas menteri besar Terengganu itu su...
Ingkar Pkp Kerajaan Cadang Untuk Naikkan Kadar Denda

Ingkar Pkp Kerajaan Cadang Untuk Naikkan Kadar Denda

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 215 hits
KUALA LUMPUR Ekoran masih ramai lagi rakyat negara ini yang ingkar akan arahan Perintah Kawalan Pergerakan kerajaan bercadang untuk menaikkan kadar denda kata Menteri Kanan Datuk Deri Ismail Sabri Yaakob Menurut beliau kadar kompaun yang di...
Covid 19 Kerajaan Akan Edar 24 6 Juta Topeng Muka Untuk Rakyat

Covid 19 Kerajaan Akan Edar 24 6 Juta Topeng Muka Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 210 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan akan mengagihkan empat keping topeng muka kepada setiap isi rumah di seluruh negara bagi membantu aspek penjagaan kesihatan rakyat berikutan COVID 19 Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjelaskan keutamaan p...
Saintis Tersohor Malaysia Menggesa Kerajaan Teruskan Pkp

Saintis Tersohor Malaysia Menggesa Kerajaan Teruskan Pkp

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR Saintis tersohor Malaysia Profesor Emeritus Dr Lam Sai Kit berkata data daripada Kementerian Kesihatan menunjukkan Malaysia perlu meneruskan Perintah Kawalan Pergerakan atau menyelaraskannya Sai Kit yang mencipta nama atas peny...
Majlis Setiausaha Ph Cadang Kerajaan Beri Kelonggaran Pkp Zon Hijau

Majlis Setiausaha Ph Cadang Kerajaan Beri Kelonggaran Pkp Zon Hijau

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 205 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan dicadang melonggarkan Perintah Kawalan Pergerakan mengikut zon status jangkitan pandemik koronavirus dikategorikan sebagai zon hijau bagi membolehkan rakyat kembali menjalankan aktiviti ekonomi dan menjana pendapatan s...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon