Pkp Perlis Benar Solat Jumaat Di Masjid Tetapi Bersyarat


BH ONLINE Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail. KANGAR: Solat Jumaat di semua masjid di negeri ini dibolehkan sepanjang tempoh penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), namun tertakluk syarat ditetapkan.
Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail, bertitah jemaah solat Jumaat mestilah terdiri anak kariah termasuk imam dan khatib, dengan tidak melebihi kapasiti maksimum mengikut saiz masjid serta tidak kurang tiga orang seperti ditentukan sebelum ini.
Baginda selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs), bagaimanapun bertitah individu berusia 60 tahun dan ke atas serta kanak-kanak berusia bawah 15 tahun tidak dibenarkan hadir untuk solat Jumaat di masjid.
Mereka yang diizinkan solat Jumaat di masjid pula, titah baginda diwajibkan mematuhi ketetapan antara lain termasuk memeriksa suhu badan, sanitasi tangan dan merekodkan kehadiran dalam daftar hadir atau melalui aplikasi MySejahtera.
Disyorkan Untuk Anda 12 masjid di Perlis dibuka semulaPerlis tambah jemaah solat Jumaat, farduSultan Selangor berkenan hanya 40 jemaah dibenar solat Jumaat di 39 masjid esokIbadah korban di Perlis perlu patuh SOP - MAIPs"Mereka yang mempunyai gejala seperti demam, sesak nafas, sakit tekak dan selsema tidak dibenarkan hadir, begitu juga golongan berisiko sama ada yang mempunyai masalah kesihatan atau memiliki sejarah kontak rapat dengan pesakit COVID-19 atau diarah menjalani kuarantin di rumah.
"Ketetapan lain mesti dipatuhi jemaah termasuk berkaitan pematuhan penjarakan fizikal, penggunaan pelitup muka dan arahan berwuduk sebelum hadir ke masjid.
"Semua pengerusi masjid perlu mematuhi ketetapan dibuat dan masjid yang tidak mampu memenuhi semua syarat dalam panduan dikeluarkan MAIPs tidak dibenarkan melaksanakan solat berjemaah dan solat Jumaat berkenaan," titah baginda.

Umat Islam mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan ketika menunaikan solat berjemaah di surau atau masjid bagi mengelak risiko jangkitan COVID-19. - Foto BERNAMABaginda menyatakan demikian melalui titah berkaitan pengurusan masjid dan surau susulan pelaksanaan semula PKP di Perlis bermula 22 Januari hingga 4 Februari ini, disebabkan penularan tempatan wabak COVID-19.
Dalam pada itu, Tuanku Syed Faizuddin bertitah, MAIPs bersetuju aktiviti secara berkumpulan di masjid dan surau sama ada kelas, kuliah dan pengajian semasa PKP dihentikan, sebaliknya disaran dilakukan secara dalam talian sebagai alternatif.
Bagaimanapun, pengecualian untuk solat jemaah dan solat Jumaat diberikan kepada pelajar yang tinggal di asrama dengan syarat tiada pergerakan keluar serta tiada kontak dengan pihak luar.
Untuk solat lima waktu pula, titah baginda hanya pegawai dan jawatankuasa masjid bertugas dibenar hadir dengan tidak melebihi lima orang, selepas benar-benar dipastikan kebersihan dan kesihatan seperti ditetapkan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/pkp-perlis-benar-solat-jumaat-di-masjid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Solat Jumaat Di Kawasan Pkp Dibenar Dengan 30 Jemaah Solat Fardu 5 Jemaah Jawi

Solat Jumaat Di Kawasan Pkp Dibenar Dengan 30 Jemaah Solat Fardu 5 Jemaah Jawi

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 383 hits
Berikutan dengan Perintah kawalah Pergerakan yang telah dilaksanakan bermula hari ini Jabatan agama Islam Wilayah Persekutuan mengumumkan bahawa kebenaran menunaikan solat Jumaat dibenar dengan had jemaah seramai 30 orang sahaja Manakala un...
Pkp Kelantan Hadkan 12 Jemaah Tunai Solat Jumaat Fardu

Pkp Kelantan Hadkan 12 Jemaah Tunai Solat Jumaat Fardu

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 265 hits
Jemaah tak melebihi lima orang di surau musalla KOTA BHARU Kelantan mengehadkan bilangan jemaah menunaikan solat Jumaat dan fardu tidak melebihi 12 orang bermula esok hingga 26 Januari ini bagi masjid di negeri itu menurut Majlis Agama Isla...
Solat Fardu Jumaat Di Masjid Surau Di Pulau Pinang Dibenarkan Dengan Jumlah Tertentu

Solat Fardu Jumaat Di Masjid Surau Di Pulau Pinang Dibenarkan Dengan Jumlah Tertentu

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 226 hits
Oleh Foto hiasan GEORGETOWN Kerajaan negeri membenarkan solat fardu di semua masjid dan surau di negeri ini dengan maksimum 15 jemaah Bagi solat Jumaat kebenaran diberikan kepada 12 hingga 45 jemaah berusia 15 hingga 70 tahun termasuk jawat...
Negeri Sembilan Benar Salat Jumaat Ikut Kapasiti Masjid Sop Ketat Kata Mufti

Negeri Sembilan Benar Salat Jumaat Ikut Kapasiti Masjid Sop Ketat Kata Mufti

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 217 hits
PETALING JAYA Pelaksanaan salat Jumaat dan fardu di Negeri Sembilan sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan 2 0 dibenarkan dengan kehadiran jemaah berdasarkan kapasiti ruang masjid dan surau Mufti Negeri Sembilan Mohd Yusof Ahmad mempe...
Solat Jumaat Fardu Ditangguh Akad Nikah Secara Sidang Video Di Selangor

Solat Jumaat Fardu Ditangguh Akad Nikah Secara Sidang Video Di Selangor

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 208 hits
Solat Jumaat dan solat fardu berjemaah di masjid serta surau di Selangor ditangguhkan sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan selama 14 hari mulai hari ini Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor Datuk Mohd Shahzihan Ahmad berkata s...
Individu Dari Zon Merah Negeri Pkp Tidak Di Benar Lakukan Aktiviti Pasca Banjir Di Pahang

Individu Dari Zon Merah Negeri Pkp Tidak Di Benar Lakukan Aktiviti Pasca Banjir Di Pahang

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 239 hits
KUANTAN Badan korporat sukarelawan dan badan bukan kerajaan dari negeri dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan khususnya zon merah tidak dibenarkan melakukan aktiviti pasca banjir di Pahang Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berka...
Dakwaan Timbalan Menteri Kesihatan Langgar Sop Pkp Tidak Benar

Dakwaan Timbalan Menteri Kesihatan Langgar Sop Pkp Tidak Benar

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 322 hits
BernamaKenyataan itu turut menyebut dakwaan seumpama itu memberikan persepsi buruk terhadap Dr Noor Azmi dan Kementerian Kesihatan Gambar fail KUALA LUMPUR Dua artikel mengenai dakwaan bahawa Timbalan Menteri Kesihatan I Datuk Dr Noor Azmi ...
Bilangan Jemaah Solat Jumaat Fardu Ikut Kapasiti Ruang Solat Jaip

Bilangan Jemaah Solat Jumaat Fardu Ikut Kapasiti Ruang Solat Jaip

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 247 hits
Oleh Masjid Sultan Haji Ahmad Shah Sungai Isap Kuantan Foto ihsan Facebook KUANTAN Lebih 40 jemaah dibenarkan menunaikan solat Jumaat berdasarkan kapasiti ruang solat di masjid negeri daerah kariah dan surau di Pahang yang mendapat kebenara...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang