Pilihan Mesin Basuh Frontload Dan Dryer Heat Pump


Bila mesin basuh rumah buat hal lepas tu sekarang ni pula musim hujan memang terasa susah juga. Walaupun ada pilihan dobi zaman sekarang tapi masalah aku pula tak pernah pergi dobi layan diri tu sendiri sepanjang hidup ni. Maka masa mesin rosak ni la terpaksa juga pergi dobi itu pun terkial-kial. Kena tanya orang dekat situ cara guna.. sabun macam mana dan lain-lain sementara nak tunggu hujung minggu cari mesin basuh baru kan. 
Lepas aku tengok balik post lama masa beli mesin basuh tu dalam hujung 2013 ke awal tahun 2014. Usia mesin basuh tu lebih kurang 8 nak masuk 9 tahun juga. Masa tu beli sekali dengan peti sejuk dengan TV sekali. Kira berbaloi la juga tu.



Kembali kepada pilihan mesin basuh. Sebelum ni kami guna mesin basuh jenis topload tapi kali ni laki aku nak frontload. Aku perasan juga sekarang ramai guna frontload sebab jimat ruang dan kebanyakkan sekarang orang perlukan dryer sekali. Bila beli frontload ni memang jimat sangat ruang pakej sekali dryer ni. Kalau topload dan dryer tak boleh sebab ruang kami kecil. 
Beza mesin basuh frontload dan toploadAku share apa menarik frontload ni kalau dibandingkan dengan topload selepas survey dalam kalut mencari tu. 
1) Jimat ruang - size mesin untuk 7/8/10kg sama, yang beza drum dalam mesin saja. So pilih berapa kg nak macam kami pilih 10kg keatas sebab dah biasa guna size ni untuk kegunaan harian. Kalau ambil kecil jenuh nak ulang basuh pula kan. Boleh stacking washer dan dryer sekali. 
2) Kurang air - frontload guna sikit air kalau dibandingkan dengan topload. Topload kena isi air sampai penuh kan biasanya. 
3) Sabun low suds - cuma bila air sikit untuk frontload maka sabun kena cari jenis low suds. Low suds ni senang kata jenis kurang buih. Masa beli sabun korang cari ada logo frontload dan sebenarnya banyak pilihan. Biasa la sebelum ni tak pernah cakna. 

Rasa nya itu je kot beza. Kalau cerita pasal harga pula. Frontload sekarang banyak pilihan dari murah ke mahal. Kena tengok bajet dan keperluan korang. Masa kami survey ni memang agak pening nak pilih sebab banyak brand dan harga pun berbeza. Tapi dari banyak-banyak brand tu kami senarai pendek kan kepada 3 brand utama iaitu Electrolux, LG dan Toshiba. Jangan tanya kenapa brand lain tak termasuk. Kalau tak buat macam ni memang kesudah tak boleh nak buat pilihan. Ini pun sebab dari bacaan, pendapat kawan dan juga tukang servis mesin basuh. Kriteria kami nak pula mesin basuh 10kg keatas dan dryer nak heat pump sebab kata nya lebih jimat elektrik cuma nya bila dryer heatpump ni harga nya mahal. Oh ye la aku tak cerita pula pasal dryer ea. Dryer ni ada 3 jenis tau. 
Jenis mesin pengering (dryer)1) Vented - murah tapi kena ada saluran untuk keluarkan wap air ke apa entah tu. Ada corong wap sekali diberi. 
2) Condenser - Ini yang kebanyakkan orang guna dalam rumah sebab tak perlu lubang corong. Boleh pakai dalam rumah cuma harga nya tahap sederhana dan ikut brand juga. Cuma setiap kali lepas guna selain kena cuci filter habuk. Kena keluarkan lebihan air dalam satu tempat dekat mesin tu. 
3) Heatpump - Ini konsep lebih kurang dengan condenser cuma harga nya memang mahal dari condenser tapi paling jimat elektrik dari ketiga jenis dryer ni. 
Tapak mesin beroda (SSB adjustable roller base)Nasihat aku kalau beli mesin basuh frontload ni baik beli sekali tapak beroda ni. Boleh refer gambar atas dekat bawah mesin tu. Kena ingat frontload ni lagi berat dari topload so kalau ada masalah apa-apa atau kalau perlu alih pun senang ada roda ni. Tak perlu kena panggil orang datang turunkan dryer dan alihkan semua. Senang la kan kecuali dah buat kabinet khas untuk mesin maka itu cerita lain la. Kalau ruang terbuka macam kami ni baik tambah la beli roller ni atau kalau korang pandai sembang minta la ni free. hahahah 
Hasil survey kami pilih brand LG mesin basuh 10.5kg (FV1450S2W) dan mesin dryer heatpump (VDH9066WS). Teruk juga nak memilih ni. Mulanya minat Toshiba sebab harga macam murah juga untuk mesin basuh tapi heatpump dia mahal weh so bila jumlah kan harga mesin basuh dengan dryer dah jadi lebih kurang je dengan harga LG. Hasil survey pula ramai recommend Electrolux dengan LG. Electrolux pula harga mesin pun okay juga. Senang cerita mesin basuh ketiga-tiga brand ni lebih kurang je harga untuk yang size 10kg cuma dryer dia je isu nya. Kalau nak ambil mesin basuh dan dryer brand lain-lain pun tak boleh ye sebab susah nak stack kecuali korang ada slot kabinet asing untuk dua-dua ni. Itu belum kira model mana yang okay pula. LG ni sebab features dia sekarang lebih sikit dari Electrolux yang new model so beli je la lagi pun pengalaman sebelum ni dah biasa guna LG so itu pun antara sebab kami pilih LG. Aku siap tanya tukang repair mesin basuh dia suggest yang pertama Electrolux dan ke-2 LG. Dryer LG memang ada heatpump saja setakat ni. Kalau tengok website dia pun yang sekarang ada 1 model sahaja. Tiada pilihan condenser mahupun jenis vented. Maka itu lah cerita mesin basuh aku. Kelam kabut la juga sebab nak kena cari ganti. hahhaah Terima kasih yang sudi baca sampai habis. Korang memang best. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.athirahassin.com/2022/11/pilihan-mesin-basuh-frontload-dan-dryer.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Culaan Pru15 Pemimpin Pemimpin Pilihan

Culaan Pru15 Pemimpin Pemimpin Pilihan

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 269 hits
SIMULASI CULAANBERDASARKANKEPUTUSAN PRU14 DISEDIAKAN OLEHCIKGU LINPERLIS1 P001 Padang Besar2 P002 Kangar
Koleksi Tudung Fazura Pilihan Kak Sue

Koleksi Tudung Fazura Pilihan Kak Sue

papar berkaitan - pada 6/11/2022 - jumlah : 264 hits
Assalamualaikum hai semua Kali nie Kak Sue nak kongsi Koleksi Tudung Fazura Pilihan Kak Sue pula dengan korang Entah macamana tetiba terjebak pula dengan Koleksi Tudung Fazura nie Asalnya Kak Sue dapat hadiah harijadi Kak Sue dari seorang k...
Panduan Memilih Di Dalam Pilihan Raya Umum Ke 15

Panduan Memilih Di Dalam Pilihan Raya Umum Ke 15

papar berkaitan - pada 6/11/2022 - jumlah : 273 hits
Assalamualaikum dan selamat petang kepada semua sahabat sahabat blogger yang Naim hormati Sudah kita maklum Parlimen sudah di bubar dan calon calon sudah termeterai kelmarin menunjukkan kita sudah masuk frasa mengundi pada 19 November 2022 ...
Senarai Calon Kerusi Parlimen Putrajaya Pilihan Raya Umum Ke 15

Senarai Calon Kerusi Parlimen Putrajaya Pilihan Raya Umum Ke 15

papar berkaitan - pada 6/11/2022 - jumlah : 227 hits
Senarai Calon Kerusi Parlimen Putrajaya Pilihan Raya Umum Ke 15 boleh dilihat di mana penamaan calon bermula dari pukul 9 pagi sehingga pukul 10 pagi di 222 pusat penamaan calon seluruh negara pada 5 November 2022 ini melibatkan sebanyak 22...
Badan Penapis Calon Pilihan Raya

Badan Penapis Calon Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 216 hits
Sebaik sahaja selesai penamaan calon PRU15 Sabtu lalu kita dapat saksikan seramai 1 386 calon akan bertanding sama ada mewakili parti mereka atau pun bebas dalam merebut kerusi Parlimen dan juga negeri Ini menunjukkan bahawa menjadi wakil r...
Senarai Calon Pilihan Raya Ke 15 Di Terengganu

Senarai Calon Pilihan Raya Ke 15 Di Terengganu

papar berkaitan - pada 8/11/2022 - jumlah : 242 hits
Senarai Calon Pilihan Raya Ke 15 Di TerengganuAssalamualaikum Hi korang Tinggal beberapa hari lagi kita akan menunaikan tanggungjawap kita sebagai pengundi Tempat mengundi dah tahu korang dah tahu ke siapa calon yang akan bertanding kat tem...
Apa Pilihan Yang Anda Ada Selain Anwar

Apa Pilihan Yang Anda Ada Selain Anwar

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 65 hits
Politik Malaysia politik dunia ketiga Anwar Ibrahim Harapan Rakyat Malaysia Masa untuk perubahan sebenar Di negara luar seperti Parti Buruh di Britain yang dipimpin oleh Jeremy Corbyn telah melancarkan manifesto pilihan raya paling radikal ...
Ismail Sabri Bn Cuba Cari Helah Batal Pilihan Raya 07 11 2022

Ismail Sabri Bn Cuba Cari Helah Batal Pilihan Raya 07 11 2022

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 131 hits
Saya fikir keputusan pembubaran Parlimen tempoh hari diambil setelah mengambilkira pelbagai pandangan yang munasabah Namun kini kita tahu bahawa Perdana Menteri Sementara tidak fikir panjang dan ternyata pertimbangan politik lebih utama dar...
Sambal Daging Dendeng Sumatra Memang Sedap Memang Pilihan

Sambal Daging Dendeng Sumatra Memang Sedap Memang Pilihan

papar berkaitan - pada 8/11/2022 - jumlah : 146 hits
Assalamualaikum Hi korang Shhh SA type entry ni masa dalam toilet hahaha take 5 jap letih oiii dari pagi tadi non stop banyak kerja ke hulu ke hilir ini bukan review berbayar ye ni SA memang nak share ngan korang apa yang SA beli dan try sh...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Prudence

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb