Pilihan Menu Ikan Masak Cara Autentik Sedap Tak Hanyir


Anda yang suka makan ikan, ini ada lima menu  tradisional yang sangat sedap dan gerenti ikan tak rasa hanyir. Ia bukan hanya sedap tetapi boleh mengundang nostalgia zaman dulu-dulu.  Terbayang sedapnya masak pindang, pais dan asam rebus ikan. Lebih sedap kalau ikan  yang dimasak dirampai dengan sayur seperti bendi dan terung. Tak percaya anda boleh cuba resipi yang dikongsikan ini.

IKAN LAMPAM  GULAI LEMAK ATAS DAUN PISANG
BAHAN-BAHAN:
1 ekor ikan Lampam | lebih kurang 300gm250ml santan pekat1 keping asam gelugor1 helai daun kunyit | mayang halusDaun pisang secukupnyaGaram dan gula secukup rasaBAHAN KISAR:
10 biji cili padi3cm kunyit hidup1 batang seraiCARA MEMASAK:
Ikan dibuang sisik, isi perut dan bersihkan dengan air limau nipis. Kemudian toskannya..Sementara itu lapiskan kuali dengan dua atau tiga lapisan daun pisang.Seterusnya tuangkan santan di atasnya dan campurkan di dalamnya dengan bahan kisar.Kacau supaya bahan sebati, masukkan asam gelugor.Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.Masukkan ikan dan tabur daun kunyit yang telah dimayang halus di atasnya.Tutup kuali kemudian masak ikan tadi menggunakan api perlahan.Selepas lima minit balikkan ikan, dan biarkan mendidih hingga kuah pekat dan iakan masak sepenuhnya.Tutup api, ikan sedia dihidangkan.
 IKAN PARI PERCIK DAUN LIMAU PURUT
BAHAN-BAHAN:
500gm ikan pari | potong  sederhana dan cuci bersih250ml santan pekat5 helai daun purut1 sudu makan pes cili kering1/2 sudu makan pes air asam jawaGaram dan gula secukup rasa2 sudu makan minyak masakBAHAN KISAR
1 bji bawang besar4 ulas bawang merah2 ulas bawang putih3 biji buah keras2 batang serai3cm kunyit hidup2 biji cili merah1hiris halia CARA MEMASAK:
Gaulkan ikan  dengan sedikit bahan kisar bersama sedikit garam.Perap sekurang-kurangnya 10 minit. Kemudian bakar.Sementara itu, panaskan minyak dalam kauali.Tumiskan bahan kisar hingga air wangi dan masukkan pes cili. Kacau lagi seketika.Kemudian tuangkan santan pekat dan air asa Jawa di dalamnya.Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.Renehkan hingga kuah pekat dan timbul minyak.Masukkan hirisan daun limau purut dan kacau rata.Ambi satu atau dua sudu kuah, kemudian sapukan pada ikan yang sedang dibakar tadi.Setelah ikan masak , tuangkan kuah  di atasnya.Ikan pari sedia dihidangkan.
RENDANG  IKAN TONGKOL
BAHAN-BAHAN:
1kg ikan tongkol | potong nipis dan cuci bersih500ml santan pekat3 sudu makan kerisik3 sudu makan pes cili kering1 sudu makan serbuk kari ikan2 keping asam gelugor2 batang serai | titikGaram dan gula secukup rasa4 sudu makan minyak masak | untuk menumisBAHAN KISAR:
8 ulas bawang merah4 ulas bawang putih2cm halia2cm lengkuas3cm kunyit hidup2 batang seraiCARA MEMASAK:
Gaulkan ikan bersama sedikit garam, serbuk kunyit dan sedikit air asam Jawa.Panaskan mengukus dan kukus ikan lebih kurang 10 minitSementara itu, panaskan minyak dalam kuali, kemudian tumiskan bahan kisar.Setelah berbau wangi masukkan pes cili . Kacau lagi hingga pecah minyak.Masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan sedikit air.Setelah tumis timbul minyak, masukkan santan, serai titik dan asam gelugor.Setelah kuah pekat, masukkan ikan, diikuti kerisik.Kecilkan api biarkan kuah mereneh, kemudian perasakan dengan garm dan gula secukupnya.Setelah kuah pekat dan timbul minyak, taburkan daun kunyit di atasnya.Rendang Ikan Tongkol sedia dihidangkan.
ASAM REBUS IKAN SUSU
BAHAN-BAHAN:
1 kg Ikan Susu | buang sisik, bersih dan toskan3 sudu makan pes cili kering1 biji bawang besar | hiris2 hirisan lengkuas | titik3 keping asam gelugor1 batang bunga kantan | belah dua5 tangkai daun kesum4 biji kacang bendiGaram, gula dan perasa secukupnyaAir secukupnyaCARA MEMASAK:
Masukkan air di dalam periuk secukupnya,masukkan asam gelugor, hirisan lengkuas dan bawang besar.Kemudian masukkan pes cili kering, kacau rata.Renehkan atas dapur, apabila kuah mendidih masukkan ikan, bunga kantan dan daun kesum.Selepas dua minit perasakan dengan garam, gula dan serbuk perasa secukupnya.Setelah cukup rasa, masukkan kacang bendi.Apabila sudah layu, tutup api dan hidangkan.
PAIS IKAN TILAPIA TEMPOYAK
BAHAN-BAHAN:
1 ekor ikan Tilapia | buang sisik, cuci bersih dan tos3 sudu makan tempoyakGaram dan gula secukup rasaDaun kunyit secukupnya | untuk membalut ikanAluminium foil secukupnyaBAHAN HIRISAN:Daun kunyit secukupnyaDaun kesum secukupnyaDaun pegaga secukupnyaDaun limau purut secukupnya4 batang seraiBAHAN KISAR HALUS:
10 biji cili padi3cm kunyit hidupCARA MEMASAK:
Lapkan ikan yang telah dibersihkan dengan tisu dapur. Ketepikan.Campurkan tempoyak, bahan kisar, garam dan gula secukupnya.Gaul rata dan sebati.Kemudian campurkan dengan bahan hirisan, gaul rata sekali lagi.Untuk membalutnya, bentangkan aluminium foil di atas meja, kemudian lapiskan dengan daun kunyit.Ambil campuran tempoyak tadi ratakan di atas daun kunyit.Seterusnya letakkan ikan di atasnya.Sapukan keseluruhan ikan termasuk di bahagian dalam perut dengan bahan tempoyak tadi.Balutkan ikan dengan lapisan daun kunyit dan kemaskan dengan aluminium foil di luarnya.Kukus ikan hingga masak.Setelah masak, pais ikan sedia dihidangkan panas-panas.
IKAN KERISI TUMIS PINDANG  TERUNG TELUNJUK
BAHAN-BAHAN:
4 ekor ikan Kerisi | buang sisik, bersih dan tos2 keping asam gelugor1 batang bunga kantan | belah dua1 biji tomato | belah empat4 biji terung telunjuk | belah dua tidak putus1 batang serai | titik1 hiris lengkuas | titikGaram, gula dan perasa secukupnya2 sudu makan minyak masakAir secukupnyaBAHAN KISAR:
10 biji  cili padi3cm kunyit hidup4 ulas bawang merahCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dalam periuk. Tumiskan bahan kisar hingga wangi.Masukkan air, asam gelugor, bunga kantan, serai dan lengkuas.Setelah mendidih masukkan ikan dan terung telunjuk.Selepas beberapa minit perasakan dengan garam, gula dan perasa secukupnya.Setelah cukup rasa, ikan sudah masak , terung empuk. Tutup api dan masukkan tomato.Singgang sedia dihidangkan.INGIN MEMBELI KUALI ANTI MELEKAT , JOM BELI DI SINI.
JOM TENGOK VIDEO MASAKAN, DAN LEBIH BANYAK LAGI VIDEO DI  Yout Tube @ Majalahrasaofficial. 
[embedded content]
DAN JUGA RESIPI RESIPI INI :
Cara Masak Ikan Talapia Garing Bersos Limau, Sedap Hingga Menjilat Jari
Ikan Goreng Kuah Masam Manis, Menu Ringkas Tapi Sedap
Asam Rebus Ikan Parang @ Asam Pedas Utara, Masam-masam Sikit Lagi Sedap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2020/12/pilihan-menu-ikan-masak-cara-autentik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Rupanya Cara Masak Sup Ikan Yang Sedap Tidak Hanyir

Ini Rupanya Cara Masak Sup Ikan Yang Sedap Tidak Hanyir

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 384 hits
Sup ikan merah memang sedap lebih lebih lagi jika dimakan ketika waktu hujan Memang layan Aroma sup ikan sahaja sudah mampu untuk membangkit selera Satu masalah yang dihadapi adalah bau hanyir ikan Itu yang selalu potong selera Tapi jangan ...
5 Pilihan Menu Starbucks Yang Sedap Ini Cara Order Sendiri

5 Pilihan Menu Starbucks Yang Sedap Ini Cara Order Sendiri

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 965 hits
5 PILIHAN MENU STARBUCKS YANG SEDAP INI CARA ORDER SENDIRIAssalamualaikum Coffee lover Mana suaranya hihi Peminat kopi Tak kisah kopi apa pun Minum je Sedangkan kopi o pun minum inikan pula kopi Starbucks Yihaa Starbucks Memang Cik Rose lov...
Cara Masak Ikan Talapia Garing Bersos Limau Sedap Hingga Menjilat Jari

Cara Masak Ikan Talapia Garing Bersos Limau Sedap Hingga Menjilat Jari

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 608 hits
Sedap juga jika ikan talapia digoreng garing dan dituang kuah bersos limau Rasa masam masin manis dan pedas yang mampu membuka selera Balance semua rasa lagi lagi bila dapat isi makan yang segar dan sedap Jom kita ikut resipi yang dikongsi ...
Ikan Goreng Kuah Masam Manis Menu Ringkas Tapi Sedap

Ikan Goreng Kuah Masam Manis Menu Ringkas Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 309 hits
Tiada idea nak masak apa Jom kita cuba resipi ikan goreng kuah masam manis yang dikongsi oleh Hana A Razak ini Menunya cukup ringkas tapi membuka selera Nak masaknya pun tidak susah Jom kita lihat resipinya IKAN GORENG KUAH MASAM MANISBAHAN...
Tambah Cili Solok Ini Rahsia Masak Sayur Lemak Ikan Rebus Jadi Lebih Sedap

Tambah Cili Solok Ini Rahsia Masak Sayur Lemak Ikan Rebus Jadi Lebih Sedap

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 309 hits
Lauk kampung seperti Sayur Lemak Ikan Rebus ni memang sangat membuka selera Tak perlu menu menu hebat Lauk ringkas begini sahaja sudah cukup untuk memberi rasa gembira Makan pula beramai ramai dengan ahli keluarga memang terasa nikmatnya Na...
Resipi Sup Kepala Ikan Terlajak Sedap Ada Tip Nak Hilangkan Bau Hanyir Memang Power

Resipi Sup Kepala Ikan Terlajak Sedap Ada Tip Nak Hilangkan Bau Hanyir Memang Power

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 322 hits
Bagi yang pernah merasa keenakkan sup kepala ikan pasti tidak teragak agak untuk memcubanya sekali lagi Sedapnya tak terkata kerana rasa segar ikan ditambah dengan keenakkan kuahnya buat sup tersangat enak Apa lagi kala digabungkan bersama ...
Kalio Ikan Tongkol Karashi Bilis Rangup Menu Sedap Dari Aya Real Food

Kalio Ikan Tongkol Karashi Bilis Rangup Menu Sedap Dari Aya Real Food

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 357 hits
Bosan duk mikir nak masak apa hari hari kan Sesekali tukar selera dengan masakan ringkas tapi sedap apa salahnya mencuba ye tak Ini kali kedua ana mencuba produk dari AYA Real Food sebagai menu hidangan Repeat sebab memang sedap Walaupun ia...
Resepi Ikan Siakap Tiga Rasa Ala Thai Yang Sedap Dan Menyelerakan

Resepi Ikan Siakap Tiga Rasa Ala Thai Yang Sedap Dan Menyelerakan

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 271 hits
RESEPI IKAN SIAKAP TIGA RASA ALA THAI Ini bukan kali pertama Sha masak Ikan Siakap 3 rasa tapi kali ini lain sedikit kerana menggunakan serbuk limau nipis Knorr Sebelum ini Sha biasa masak resepi ikan 3 rasa biasa tapi bila sudah mencuba al...
Cara Mulakan Bisnes Ternak Ikan Tilapia Berkesan

Cara Mulakan Bisnes Ternak Ikan Tilapia Berkesan

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 781 hits
Selamat datang ke entri Bila buat pembacaan tentang ikan tilapia atau talapia ni rupanya sebutan yang betul ialah ikan tilapia Ikan tilapia ialah nama sejenis ikan yang berasal dari Afrika Tapi kita selalu menyebut ikan talapia kan Mungkin ...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say