Pilih Tadika Anak Periksa Dulu Kejayaan Mendidik Murid Murid Terdahulu Sekolah Tersebut


Masuk sahaja hujung tahun, tentu ramai ibu bapa yang anak akan memulakan alam prasekolah mula mencari tadika untuk sesi persekolahan tahun hadapan.
Lambakan pelbagai jenama tadika di pasaran kadangkala membuatkan ibu ayah jadi keliru. Mana satu pilihan yang terbaik untuk memulakan prasekolah anak? Apatah lagi bila ada kawan-kawan yang kerap mempromosikan tadika tempat anaknya bersekolah paling terbaik. Lagi tambah keliru.
Tapi perlu diingat, setiap kanak-kanak itu berbeza tahap perkembangannya jadi tidak semestinya tadika anak A sesuai untuk anak B. Apa yang penting ibu bapa perlu kenal pasti perkembangan anak, memahami bidang pendidikan awal kanak-kanak serta apa konsep pendidikan awal kanak-kanak yang ingin anak kuasai.

Jika memilih untuk memulakan pendidikan awal anak yang berkonsepkan Islamik pastikan anda membuat kaji selidik terlebih dahulu tentang pencapaian murid-murid yang telah menamatkan persekolahan di tadika yang dipilih.
Tadika Al Kauthar Eduqids (AKE) yang sudah beroperasi sejak tahun 2013 terkenal sebagai tadika berkonsep Islamik. Menawarkan pendidikan pra sekolah untuk kanak-kanak berusia 4 hingga 6 tahun termasuk program hafazan al-Quran, program Montessori, toddler school play untuk kanak-kanak berusia 1 hingga 3 tahun, kelas Bahasa Mandarin dan juga pembelajaran KAFA.
Tadika ini juga telah menerima pengiktirafan sebagai Jenama Pilihan Pa&Ma untuk kategori “Tadika Islamik Pilihan” sempena ulang tahun ke-19 majalah tersebut bulan Oktober lalu. Lebih membanggakan AKE juga sudah mempunyai sebanyak 20 cawangan di Lembah Klang dan pendaftaran untuk murid-murid bagi sesi tahun 2020 sudah mula dibuka.
Menurut pengasas AKE, Encik Bakhtiar dan isterinya Puan Nor Fadilah Alias selepas enam tahun menjalankan perniagaan pendidikan awal kanak-kanak mereka berasa bangga dan berpuas hati melihat pencapaian anak-anak didikannya.

Nor Fadilah sendiri merupakan seorang guru tadika yang berpengalaman hampir 12 tahun. “Saya memilih untuk menggunakan pendekatan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) dan digabungkan dengan kaedah montessori dan tambahan Islamik. Ia bagus kerana pendidikan hari ini agak sukar untuk anak-anak. Walau dimansuhkan peperiksaan sekali pun namun modulnya susah. Jadi bagusnya belajar di sini, kami tekankan dari segi akademik dan sahsiah diri serta sudut Islamik. Mereka telah diberikan persiapan dan persediaan untuk melangkah ke transisi darjah satu.
Anak saya juga ditempatkan di AKE semenjak bayi dan kini telah berusia 5 tahun. Alhamdulillah saya nampak progress perubahan anak saya begitu memberangsangkan, begitu juga anak-anak di AKE yang telah dihantar lebih awal seawall bayi atau 2 tahun akan dapat dilihat ketara perkembangan mereka amat memberangsangkan secara menyeluruh.
“Antara yang saya amalkan adalah setiap hari wajib menghafal bersama anak-anak di AKE dengan surah al Rahman, al Kahfi dan Yassin. Ini bermakna selain menghafal juz Amma iaitu kumpulan surah-surah pendek, anak-anak di sini akan ditambah dengan 3 surah itu untuk dihafal.
Begitulah setiap hari akan solat Dhuha bersama anak-anak di AKE dan membaca ayat-ayat hafazan sebelum memulakan pembelajaran seperti biasa. Semua ini diterapkan bermula seawal 3 tahun anak-anak di AKE. Anak saya juga ditempatkan di AKE semenjak bayi dan kini telah pun berusia 5 tahun, alhamdulillah saya nampak progres perubahan anak saya begitu cepat.”

Lebih istimewanya AKE berbanding pilihan tadika lain kerana di sini mereka turut menerima istimewa yang mempunyai masalah autisme, speech delay, dyslexia, ADHD belajar bersama-sama kanak-kanak normal lain.
Bagaimanapun cabarannya berbeza daripada mendidik anak-anak normal. Menurut Nor Fadilah, di AKE HQ terdapat lebih 10 orang anak-anak istimewa belajar bersama kanka-kanak normal.
“Dalam kajian saya kalau anak-anak istimewa ini dicampurkan bersama anak-anak normal kesan aura mereka dapat membantu anak-anak istimewa ini selain itu kaedah yang digunakan di AKE juga dapat dilihat 90% membantu kea rah perubahan yang positif,” beliau berkongsi pengalaman.
Jadi kepada ibu bapa yang mempunyai anak-anak berkeperluan khas yang akan memulakan alam prasekolah dan masih tercari-cari tadika untuk si kecil, AKE boleh menjadi pilihannya.
 
 
 
The post Pilih Tadika Anak, Periksa Dulu Kejayaan Mendidik Murid-Murid Terdahulu Sekolah Tersebut appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pilih-tadika-anak-periksa-dulu-kejayaan-mendidik-murid-murid-terdahulu-sekolah-tersebut/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Urusan Pertukaran Dan Penempatan Murid Sekolah Rendah

Urusan Pertukaran Dan Penempatan Murid Sekolah Rendah

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 770 hits
DOKUMEN URUSAN PERTUKARAN MURID WARGANEGARA YANG PERLU DIKEMUKA OLEH IBU BAPA PENJAGA KEPADA PIHAK SEKOLAH 1 Borang SRTATS 2 Salinan sijil lahir murid 3 Salinan K P murid ibu bapa penjaga 4 Salinan surat nikah 5 Surat hak penjagaan anak 6 S...
Kaka Azraff Suami Pilih Nama Anak Aslan

Kaka Azraff Suami Pilih Nama Anak Aslan

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 285 hits
Tahniah diucapkan buat penyanyi Kaka Azraff dan suami Adam Azriff yang baru sahaja menimang cahaya mata pertama mereka pada 11 Oktober lalu The post appeared first on
Masih Berusia 3 Bulan Anak Bungsu Ruben Onsu Sudah Sekolah

Masih Berusia 3 Bulan Anak Bungsu Ruben Onsu Sudah Sekolah

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 413 hits
Anak bungsu Ruben Onsu Thania Putri Onsu sudah bersekolah diusia nya yang masih tiga bulan Hal tersebut diakui oleh Ruben Onsu
5 Perkara Ibu Perlu Tahu Cara Mendidik Anak Lelaki

5 Perkara Ibu Perlu Tahu Cara Mendidik Anak Lelaki

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 632 hits
5 perkara ibu perlu tahu cara mendidik anak lelaki Anak lelaki dan anak perempuan memerlukan pendekatan yang berbeza dalam mendidik mereka kerana dari segi fizikal emosi pemikiran dan tingkahlaku saling berbeza antara anak lelaki dan anak p...
Gala Kokurikulum Sekolah Anak

Gala Kokurikulum Sekolah Anak

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 504 hits
Hari Sabtu lepas Sekolah anak ada buat Gala Kokurikulum Dia lebih kurang macam Hari Keusahawanan Tapi banyak la acara acara yang dijalankan Sebab Mama Yan ada banyak SebutHarga yang nak dihantarvhari Ahadnya tu Maka Mama Yan lepaskan anak y...
5 Idea Menarik Aktiviti Bersama Anak Sempena Cuti Sekolah

5 Idea Menarik Aktiviti Bersama Anak Sempena Cuti Sekolah

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 657 hits
hi there 5 idea menarik aktiviti bersama anak sempena cuti sekolah Cuti sekolah dah nak dekat ni Anda yang ada anak anak bercuti sudah ada rancangan mahu buat apa sempena cuti sekolah ini Di sini Mrs Pip senaraikan 5 idea menarik aktiviti b...
Program Kembali Ke Sekolah 2019 Oleh Mcdonald S Dan Rmhc Beri Semangat Murid Memulakan Sesi Persekolahan 2020

Program Kembali Ke Sekolah 2019 Oleh Mcdonald S Dan Rmhc Beri Semangat Murid Memulakan Sesi Persekolahan 2020

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 666 hits
hai assalammualaikumProgram Kembali Ke Sekolah Oleh McDonald s Dan RMHC Beri Semangat Murid Memulakan Sesi Persekolahan 2020 Kita semua tahu betapa pentingya pendidikan dalam kehidupan Pendidikan yang baik akan melahirkan anak anak bangsa y...
Kisah Anak Alami Gangguan Jiwa Karena Gadget Jadi Pemarah Dan Ogah Sekolah

Kisah Anak Alami Gangguan Jiwa Karena Gadget Jadi Pemarah Dan Ogah Sekolah

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 511 hits
Penggunaan gadget smartphone sudah banyak mencandui masyarakat khususnya kalangan anak anak yang gemar bermain game online Tak sedikit diantaranya bahkan sampai mengalami gangguan kejiwaan akibat terpapar game secara intens dalam jangka wak...
Polisi Periksa Pihak Sekolah Terkait Tewasnya Lima Pelajar Di Baduy

Polisi Periksa Pihak Sekolah Terkait Tewasnya Lima Pelajar Di Baduy

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 127 hits
Dia mengatakan berdasarkan hasil keterangan sementara bahwa setiba di kawasan wisata baduy sekira pukul 12 00 WIB Sejumlah pelajar pergi menuju sungai untuk berenang Mereka berenang tanpa seizin gurunya
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan