Ph Tekad Perbaiki Kehidupan Rakyat Melaka Dalam 5 Tahun



Pelan tindalan Maju Bersama HARAPAN yang dilancarkan oleh Pakatan Harapan (PH) sebagai manifesto Pilihan Raya Negeri Melaka pada 10 November lalu merupakan strategi bertindak komprensif bagi memulihkan ekonomi dan sosial rakyat pasca pandemik Covid 19.
Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Melaka, Datuk Halim Bachik, pelan 5 tahun itu akan mentranformasikan rakyat negeri Hang Tuah itu ke arah yang lebih terjamin masa hadapan dan maju dalam berkehidupan
“Pelan tindakan ini merupakan tawaran dan komitmen besar dari PH untuk PRN demi kesejahteraan rakyat dan mengembalikan kewibawaan negeri Melaka.
“Antara tawaran yang akan diberikan dari pelan ini adalah Inisiatif Kesihatan dan Inisiatif Kesejahteraan Rakyat. Pandemik Covid 19 yang melanda negara telah menjadi satu cabaran getir sejak awal 2020. Maka Inisiatif Kesihatan ini menitikberat aspek penjagaan kesihatan fizikal dan mental rakyat untuk bangkit dari cengkaman Covid 19.
“Antara bantuan yang diberikan ialah Dana Khas Covid 19 yang membiayai program pemulihan dengan memberi kit ujian saringan percuma kepada industri dan kumpulan berisiko tinggi,” katanya dalam sidang media, sebentar tadi.
Selain dana berkenaan, kata Halim, bantuan Dana Ihsan Covid 19 juga diperuntukkan untuk memberi bantuan kepada keluarga yang kehilangan ahli keluarga akibat Covid. Begitu juga Kad Melaka Sihat akan diteruskan pelaksanaannya bagi memberi manfaat RM300 setahun kepada keluarga B50 untuk mendapatkan rawatan di klinik swasta.
Manakala, First Support Point Keganasan Rumahtangga berpusat di JAPERUN diwujudkan bagi membantu mangsa keganasan rumahtangga.
PH juga, menurut Halim lagi, akan mewujudkan Inisiatif Kesejahteraan Rakyat bagi meningkatkan taraf kehidupan dan kesejahteraan penduduk negeri Melaka.
“Antara bantuan yang akan diberikan dalam inisiatif Skim HARAPAN Rakyat ialah bantuan secara ‘on off’ bagi yang layak dan ditujukan kepada pelbagai golongan iaitu dari kanak-kanak sehingga ke warga emas.
“Skim Perumahan Rakyat Melaka (Melaka Home) memberikan bantuan perumahan untuk rakyat dengan memperkenalkan Skim Rumah Percuma, Skim Rumah Sewa Murah dan Skim Rumah HARAPAN,” katanya.
Untuk yang terkesan banjir kilat pula, kata Halim, Kerajaan PH menawarkan Dana Ihsan Banjir bagi memberi bantuan kepada mangsa banjir, ribut dan lain-lain bencana.
Begitu juga pelan internet Melaka yang akan berfungsi memudahkan rakyat untuk melakukan pendidikan atau pekerjaan dari rumah secara di atas talian.
“Melaka Digital akan diperkenalkan dengan Pakej Bantuan wireless modem dan prepaid SIM serta bantuan peranti digital kepada keluarga yang layak.
“Kepentingan internet ini amat kritikal untuk memberdayakan belia dan kaum Wanita dalam ekonomi digital dengan menyediakan latihan dan bimbingan percuma. Program sokongan perniagaan Digital Merketing kepada peniaga tradisional, usahawan muda dan usahawanita.
“Manakala untuk golongan anak muda di Melaka, penubuhan Hub E-Sport Melaka dan program pembangunan bakat baru dalam pemain E-sport akan diwujudkan agar anak muda tidak ketinggalan dalam bidang digital,” katanya lagi.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33477

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usaha Kembalikan Mandat Rakyat Melaka Melalui Peti Undi

Usaha Kembalikan Mandat Rakyat Melaka Melalui Peti Undi

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 240 hits
ZIN MAHMUDPilihan raya negeri kali ini adalah suatu yang istimewa dan bersejarah dalam politik semasa negara Ia tidak dijangka berlangsung kerana penggal belum berakhir yang mana selalunya pilihan raya negeri diadakan serentak dengan PRU se...
Pertumbuhan Ekonomi Melaka Rancak Rakyat Terbela Janji Ph

Pertumbuhan Ekonomi Melaka Rancak Rakyat Terbela Janji Ph

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 188 hits
Calon Ketua Menteri Melaka Pakatan Harapan Adly Zahari berjanji bahawa gabungan itu akan memacu pertumbuhan ekonomi negeri yang cemerlang untuk 5 tahun ke hadapan Dalam perutusan khas beliau menjelang Pilihan Raya Negeri Melaka malam tadi A...
Try Test Cuba Calon Prn Melaka Umur 21 Tahun

Try Test Cuba Calon Prn Melaka Umur 21 Tahun

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 148 hits
Apa pengalaman dan kebijaksanaan yang dia ada untuk jadi calon dan berkhidmat dengan berkesan jika menang Calon muda sewajarnya dalam lengkongan 35 tahun ke atas jiwa dan mental tak koyak PH tak serius mereka utamakan calon yang boleh dicuc...
Prn Melaka Tidak Banyak Membantu Rakyat Ia Membantu Mereka Sesama Sendiri Kejar Jawatan Dan Kuasa

Prn Melaka Tidak Banyak Membantu Rakyat Ia Membantu Mereka Sesama Sendiri Kejar Jawatan Dan Kuasa

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 219 hits
Seorang kawan mahu membeli sebuah kenderaan dengan bayaran muka RM15 ribu apa yang dilakukannnya adalah sebelum itu pertamanya dia membeli emas GSA sebanyak RM20 ribu DAN kemudian menggadaikannya dia mendapat semula 85 RM17 000 00 Fakta Pet...
Prn Melaka Rakyat Perlukan Kerajaan Stabil Bukan Huru Hara

Prn Melaka Rakyat Perlukan Kerajaan Stabil Bukan Huru Hara

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 187 hits
AGENDA DAILY Naib Presiden PAS Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dan Pengerusi PN Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama calon PN Pesuruhjaya PAS Negeri Melaka Datuk Kamarudin Sidek yang bertanding di DUN Duyong dan Pengerusi PN Melaka Datuk Wi...
Rakyat Perlu Nilaikan Politik Di Politik Prn Melaka

Rakyat Perlu Nilaikan Politik Di Politik Prn Melaka

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 234 hits
Politik sebelum dan selepas Berbaloi ke keluar untuk mengundi orang seperti Raof
Prn Melaka Tolak Wakil Rakyat Katak Lompat Demi Kepentingan Diri

Prn Melaka Tolak Wakil Rakyat Katak Lompat Demi Kepentingan Diri

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 217 hits
PRN Melaka Tolak Wakil Rakyat Katak Lompat Demi Kepentingan Diri Pengundi di Melaka menolak calon yang melompat parti malah menyifatkan individu seperti ini hanya mementingkan diri Mengimbau kembali Pilihan Raya Umum ke 14 lalu Rohaya Abu B...
Hari Penentu Mahukah Rakyat Melaka Kekal Bersama Ph Bn Yang Gila Kuasa

Hari Penentu Mahukah Rakyat Melaka Kekal Bersama Ph Bn Yang Gila Kuasa

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 191 hits
AGENDA DAILY Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyindir dan memperlekeh manifesto Pakatan Harapan yang dipimpin cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelang Pilihan Raya Negeri Melaka 20 November ini Tidak ada bezanya Pakatan Harapan dan Barisa...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja