Ph Patut Salahkan Diri Sendiri


sitifatimah  Perbalahan punca dari masalah sama, tidak sabar dan gila kuasa

KEMELUT politik negara berlaku selama seminggu baru-baru ini sangat menggusarkan rakyat kerana seolah-olah pertembungan dan perebutan kuasa antara Tun Dr Mahathir dan Datuk Seri Anwar Ibrahim ini menemui jalan buntu.
Alhamdulillah, atas kebijaksanaan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, kemelut ini selesai dengan aman di mana kedua-dua tokoh yang berebut kuasa itu terlepas segalanya, bak kata pepatah “yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran”.
Pertama sekali, sebenarnya semua orang tahu dan sedar jika kedua-dua ‘topgun’ Pakatan Harapan ini tidak ‘bergaduh’ maka Pakatan Harapan mungkin akan kekal memerintah sehingga sekurang-kurangnya sebelum Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15).
Tun Mahathir yang merupakan Perdana Menteri sewaktu itu saban hari dihimpit dan ditekan dengan desakan agar menyerahkan jawatannya kepada Anwar Ibrahim sehingga Tun rasa sangat tertekan tatkala pentadbirannya itu sedang bergelut dengan pelbagai isu terutamanya isu ekonomi. Perletakan jawatan Tun sebagai Perdana Menteri secara tiba-tiba memang berpunca dari tekanan ini.
Selain itu, perpecahan dalaman Parti Keadilan Rakyat (PKR) iaitu kerana pertembungan dua tokoh parti, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Azmin Ali adalah penyumbang terbesar kepada ranapnya pemerintahan Pakatan Harapan. Secara umumnya, perpecahan tersebut berpunca dari akar masalah yang sama iaitu tidak bersabar dan gila kuasa.
Satu kem ‘tidak sabar’ iaitu yang mahu Tun Mahathir serah jawatan segera manakala satu lagi kem ‘bersabar’ iaitu mahu menyokong Tun Mahathir demi kestabilan dan kelangsungan kuasa blok kerajaan. Pergaduhan tersebut sangat dahsyat dan kotor di mana kedua-dua kem saling ‘londeh-melondeh’ antara satu sama lain. Hakikatnya, mereka sebenarnya ‘membunuh diri’ sahaja.
Itu belum lagi mahu dibincangkan mengenai pendirian parti-parti komponen Pakatan Harapan yang lain mengenai pertembungan Mahathir-Anwar ini. Masing-masing mempunyai pendirian yang berubah-ubah, berbelah bahagi dan ‘depan cakap lain, belakang cakap lain. Akhirnya, masing-masing tidak jelas akan hala tuju Pakatan Harapan, dan akhirnya gagal menentukan hala tuju negara kerana sibuk berpolitik. Ini membuatkan rakyat rasa menyampah dan marah.
Jadi, janganlah menafikan bahawa kemusnahan Pakatan Harapan ini berpunca dari pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan itu sendiri yang tamak dan gilakan kuasa. Maka, istilah ‘khianat’ atau ‘pengkhianat’ tidak patut timbul sama sekali. Janganlah salahkan orang lain, masa untuk refleksi diri.
Yang di-Pertuan Agong sudah beri masa yang cukup kepada Pakatan Harapan untuk selesaikan kemelut yang dilakukan oleh mereka sendiri tetapi dipersia-siakan sahaja. Maka, jauh sekali untuk kesalahan itu diletakkan pada Agong kerana saya kira memang Tuanku telah menjalankan tugasnya dengan penuh berwibawa, bijaksana dan berhikmah.
Tidak perlulah turun ke jalanan dan berdemonstrasi untuk menyanggah keputusan Tuanku ini kononnya ‘demokrasi sudah mati’ dengan membawa pelbagai naratif palsu. Tunggu sahaja Parlimen buat undi tidak percaya atau beberapa tahun lagi untuk PRU-15 nanti.
Rakyat sudah penat menyaksikan sandiwara dan siri-siri pergaduhan politikus yang tidak berkesudahan. Masa untuk tumpukan perhatian kepada pembangunan negara yang kita cintai ini.
*Haji Aminuddin Yahaya- Presiden ISMA



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/03/ph-patut-salahkan-diri-sendiri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berakhirnya Impian Jadi Pm8 Anwar Perlu Salahkan Diri Sendiri Bukan Umno Bukan Pas

Berakhirnya Impian Jadi Pm8 Anwar Perlu Salahkan Diri Sendiri Bukan Umno Bukan Pas

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 245 hits
Kamarul Yusoff Selain daripada DAP yang menjadi punca kepada tindakan mesyuarat khas Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU pada 23 Februari 2020 membuat keputusan untuk membawa BERSATU keluar daripada Pakatan Harapan satu lagi pihak yang menjad...
5 Fakta Terbaru Para Tersangka Tragedi Susur Sungai Rela Menggunduli Diri Sendiri

5 Fakta Terbaru Para Tersangka Tragedi Susur Sungai Rela Menggunduli Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 277 hits
Tiga orang ditetapkan sebagai tersangka dalam tragedi susur sungai yang menimpa siswa SMP Negeri 1 Turi pada Rabu Menurut Wakapolres Sleman Kompol M Akbar Bantilan ketiga tersangka itu mempunyai perannya masing masing Berikut faktanya
Covid 19 Ahli Parlimen Subang Kuarantin Diri Sendiri

Covid 19 Ahli Parlimen Subang Kuarantin Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 317 hits
MALAYSIAKINI Ahli Parlimen Subang Wong Chen pagi ini mengumumkan bahawa beliau mengkuarantin dirinya sendiri Ini susulan laporan Malaysiakini bahawa seorang Beliau mendapati bahawa bekas menteri dan timbalan menteri yang juga ahli parlimen ...
3 Fakta Kehidupan Da Siswa Smp Di Surabaya Yang Menghidupi Diri Sendiri

3 Fakta Kehidupan Da Siswa Smp Di Surabaya Yang Menghidupi Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 178 hits
Di Surabaya Jawa Timur seorang anak berinisial DA berjuang untuk menghidupi dirinya sendiri DA tercatat sebagai siswa sebuah SMP di Surabaya
Lepas Lama Berdiam Diri Akhirnya Tun Dr Mahathir Dedah Sendiri Punca Letak Jawatan

Lepas Lama Berdiam Diri Akhirnya Tun Dr Mahathir Dedah Sendiri Punca Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 237 hits
Selepas berjam wartawan tunggu akhirnya Tun Mahathir muncul mendedahkan sendiri punca utama beliau meletak jawatan isnin lepas Tak sangka baca selanjutnya Lepas Lama Berdiam Diri Akhirnya Tun Dr Mahathir Dedah Sendiri Punca Letak Jawatan
Bekal Jokowi Untuk Bobby Terjun Dunia Politik Jadi Diri Sendiri Dan Harus Sabar

Bekal Jokowi Untuk Bobby Terjun Dunia Politik Jadi Diri Sendiri Dan Harus Sabar

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 177 hits
Bobby membocorkan saran dari Jokowi kepada dirinya yang baru berkecimpung di dunia politik Apalagi dunia politik menjadi hal baru untuk Bobby
Pesan Pada Orang Ingatkan Diri Sendiri

Pesan Pada Orang Ingatkan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 232 hits
Assalammualaikum wbtPESAN PADA ORANG INGATKAN DIRI SENDIRI Aku belum cukup baiklah tak layak untuk nasihatkan orang Ingat seburuk mana pun seseorang itu pasti ada sisi baiknya kerana bersih itu dibawa sedari lahir lagi cuma barangkali untuk...
Raikanlah Diri Sendiri Beli Apa Yang Kita Suka Hadiahkan Pada Diri Dah Banyak Kita Korbankan Untuk Suami Anak

Raikanlah Diri Sendiri Beli Apa Yang Kita Suka Hadiahkan Pada Diri Dah Banyak Kita Korbankan Untuk Suami Anak

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 301 hits
Kita orang perempuan ni memang kena pandai hargai diri sendiri Orang perempuan ni sememangnya jiwa halus Halus yang sukar digambarkan Ada sampai satu tahap halus yang sampai buat apa apa pun tak fikir diri sendiri Baru baru ini saya join ke...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024