Raikanlah Diri Sendiri Beli Apa Yang Kita Suka Hadiahkan Pada Diri Dah Banyak Kita Korbankan Untuk Suami Anak


Kita orang perempuan ni memang kena pandai hargai diri sendiri. Orang perempuan ni sememangnya jiwa halus. Halus yang sukar digambarkan. Ada sampai satu tahap, halus yang sampai buat apa apa pun tak fikir diri sendiri.

Baru baru ini saya join kelas Kembali Bercinta bersama Puan Diyana Tahir. Program ni agak mahal yurannya. Tapi ilmu yang diberi memang superb. Topik pertama yang kami belajar ialah Hargai diri. Celebrate yourself. Kata Puan D, kita fokus pada diri sendiri sebentar. Lupakan sebentar suami dan anak. Sekejap sahaja. Kerana kita juga layak bahagia.
Sebenarnya, tak salah berkorban untuk orang lain walau sampai to the fullest pun. Tapi ingat ni, dalam kita berkorban tu, pastikan tunaikan hak untuk diri. Celebrate diri sendiri. Hargai diri sendiri. Sebab apa? Sebab Allah perintahkan supaya jaga dan bertanggungjawab dengan diri sendiri dahulu, barulah orang lain. Apa yang Allah ajar tu sangat betul dan padu. Sebab orang yang bertanggu gjawab dengan diri sendiri dan hargai diri sendiri inilah orang yang bahagia.
Kebahagian dalam diri dia tu terpancar keluar kepada suami,anak dan keluarga. Hanya orang yang bahagia mampu memberi bahagia. Kerana dia ada bahagia itu.
Kadang kita rasa tidak mengapa, hari ini saya berkorban siapkan suami dengan gaya smart ke tempat kerja. Baju anak anak kemas,rapi setiap hari bertukar brand. Tapi pernah tak tunduk sekejap tengok baju sendiri? Sempat bergosok tak, bila kali terakhir beli baju baharu. Setaraf atau tidak baju kita dan baju suami. Bedak compact yang dah habis, sempat atau tidak diganti baharu? Waktu tidur dan rehat kita cukup atau tidak? Makanan kegemaran kita, adakah sudah lama tidak dijamah? Atau sejak dah ada anak, dah lama tak merasa makanan kegemaran sendiri.
Sedangkan makanan makanan itu adalah sebahagian dari hidup kita satu waktu dahulu. Ibu bapa dan sanak saudara kita, adakah sudah lama tidak dijenguk? Sedangkan dulu kita membesar bersama. Ada banyak momen indah kita bersama bahkan merekalah kehidupan kita dahulu. Sangat indah. Kita juga manusia dan pernah mempunyai kehidupan yang indah, tapi kenapa ya sekarang seakan hilang semua itu. Kadang kadang sampai rasa dah tak kenal diri sendiri. Sedih kan. Hehe.
Baiklah mari saya beri 3 tip untuk belajar hargai diri kepada puan puan semua ya;
1. Tuliskan semua perkara yang anda impikan.
Kita ini manusia. Punya impian dan cita cita. Ambil kertas, tuliskan apa impian puan. Tulis tanpa prejudis. Tanpa fikir logik atau tidak. Tuliskn sahaja. Sebab bila kita tulis impian impian ini, ia jadi satu doa. Satu masa ia akn kembali bermain difikiran ataupun sebenarnya kita dah pun berada di setiap impian itu satu hari nanti. Biiznillah.
Buat perkara yang buat kita gembira setiap hari. Ambil kertas, (saya ada buku nota peribadi saya sendiri) Tuliskan senarai perkara yang mampu buat kita gembira. Mungkin puan minat memasak, menanam bunga, travel, tidur hotel untuk tenangkan fikiran atau senaman 30 minit sehari di taman. Baik, setiap hari buat perkara perkara yang buat puan gembira tu.
Bayangkan cukup 30 hari kita berjaya buat benda yang kita suka, agaknya macam mana ya state of emotion kita waktu tu. Wah tentu bahagia kan. Tengok anak pun dah tak jadi singa, sebab hak diri sendiri tu dah tertunai.
3. Celebrate diri sendiri.
Celebrate diri sendiri. Beli lah apa apa barang yang disukai. Kalau minat bunga,beli bunga. Hadiahkan pada diri sendiri. Sebulan sekali, seminggu sekali bahkan sehari sekali. Celebrate yourself. Celebrate walau hanya hadiahkan kopi sedap untuk diri sendiri setiap pagi.
Emosi positif waktu pagi tu yang akan menaikkan momentum sepanjang hari. Saya suka masa saya bersendirian bersama Al Quran setiap pagi. Walaupun satu ayat je yang sempat baca. Tu pun dah buat saya rasa berguna pada hari tu. Haha
4. Jaga your spiritual.
Spiritual ni ialah kualiti masa kita bersama Allah. Dulu saya pun sama, kejar kuantiti ibadah daripada kuliti. Tapi semua tu tak beri impak positif pun pada hati. Bila tukar strategi kepada kualiti ibadah walaupun sikit, hidup ni rasa lebih bermakna. Setiap orang tu ada ibadah yang dia suka. Kalau suka puasa maka puasalah banyak banyak. Kalau suka zikir, maka zikirlah banyak banyak. Pintu syurga kan ada banyak? Hehe.
Baiklah. Cukup dahulu disini. Selamat beramal. Apa cara korang hargai diri sendiri?
Sumber:
Nurulain Ahmad
#Women Empowerment.
The post Raikanlah Diri Sendiri, Beli Apa Yang Kita Suka Hadiahkan Pada Diri. Dah Banyak Kita Korbankan Untuk Suami & Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/raikanlah-diri-sendiri-beli-apa-yang-kita-suka-hadiahkan-pada-diri-dah-banyak-kita-korbankan-untuk-suami-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Besarkan Didik Anak Itu Tanggungjawab Bersama Suami Jangan Biar Isteri Urus Seorang Diri

Besarkan Didik Anak Itu Tanggungjawab Bersama Suami Jangan Biar Isteri Urus Seorang Diri

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 375 hits
Dalam mendidik anak anak suami dan isteri punya peranan masing masing Jika ibu banyak menumpukan perhatian dengan kerja rumah tak salah rasanya jika ayah membantu uruskan anak anak Barulah ringan sama dijinjing berat sama dipikul Seperti pe...
Pasangan Suami Istri Tewas Bunuh Diri Tinggalkan Surat Wasiat Menyentuh Hati Untuk Anak

Pasangan Suami Istri Tewas Bunuh Diri Tinggalkan Surat Wasiat Menyentuh Hati Untuk Anak

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 259 hits
Pasangan suami istri JW dan YI ditemukan tewas di rumah mereka di Kecamatan Wagir Malang Jawa Timur Selasa Pasangan suami istri bunuh diri dengan meninggalkan surat wasiat yang isinya memilukan terkait anak anak yang ditinggalkan Kapolsek W...
Dulu Benci Bila Dah Kena Sekarang Dia Sendiri Yang Ketagih Layanan Suami Orang Padanya

Dulu Benci Bila Dah Kena Sekarang Dia Sendiri Yang Ketagih Layanan Suami Orang Padanya

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 460 hits
Mula mula dia selalu kacau saya saya tak layan tapi ada sesuatu yang dia buat sampai saya tak tahan teringat pada dia siang dan malam sanggup serahkan segalanya pada dia Pengakuan BERANI MATI Dulu Benci Bila Dah KENA Sekarang Dia Sendiri Ya...
Lepas Lama Berdiam Diri Akhirnya Tun Dr Mahathir Dedah Sendiri Punca Letak Jawatan

Lepas Lama Berdiam Diri Akhirnya Tun Dr Mahathir Dedah Sendiri Punca Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 237 hits
Selepas berjam wartawan tunggu akhirnya Tun Mahathir muncul mendedahkan sendiri punca utama beliau meletak jawatan isnin lepas Tak sangka baca selanjutnya Lepas Lama Berdiam Diri Akhirnya Tun Dr Mahathir Dedah Sendiri Punca Letak Jawatan
Gara Gara Di Ejek Oleh Anak Sendiri Wanita Ini Berubah Jadi Cantik

Gara Gara Di Ejek Oleh Anak Sendiri Wanita Ini Berubah Jadi Cantik

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 314 hits
Bagi wanita bentuk tubuh yang langsing adalah dambaan Wanita yang langsing biasanya dianggap lebih cantik tapi kadang kala proses hamil dan melahirkan anak membuat wanita kehilangan bentuk tubuhnya seperti yang dialami wanita ini Sudah lama...
Demi Anak Kehendak Sendiri Diketepikan Ini Kos Sebenar Ibu Bapa Tanggung Setiap Bulan

Demi Anak Kehendak Sendiri Diketepikan Ini Kos Sebenar Ibu Bapa Tanggung Setiap Bulan

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 298 hits
Kos hidup di Malaysia pada masa ini memang meningkat saban tahun tetapi jika nafsu kita juga meningkat maka muncullah masalah Jika kita pandai menguruskan kehidupan kita hidup dalam keadaan ekonomi yang bobrok macam mana sekalipun Terbaru s...
Suami Bunuh Istri Karena Cemburu Lihat Korban Senyum Senyum Sendiri

Suami Bunuh Istri Karena Cemburu Lihat Korban Senyum Senyum Sendiri

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 210 hits
Kasus pembunuhan terhadap Deni Astuti di Timbang Deli Galang Jumat kemarin akhirnya terungkap Pelakunya ternyata suaminya Julianta Ginting yang dibakar api cemburu
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters