Berakhirnya Impian Jadi Pm8 Anwar Perlu Salahkan Diri Sendiri Bukan Umno Bukan Pas



Kamarul Yusoff
Selain daripada DAP yang menjadi punca kepada tindakan mesyuarat khas Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU pada 23 Februari 2020 membuat keputusan untuk membawa BERSATU keluar daripada Pakatan Harapan, satu lagi pihak yang menjadi punca utama kepada berkuburnya Kerajaan Pakatan Harapan dan berakhirnya impian Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi PM8 ialah Datuk Seri Anwar sendiri.
Kegagalan Datuk Seri Anwar menguruskan dengan baik Kongres Nasional Tahunan KEADILAN Ke-14 di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh, Melaka, pada 7-8 Disember 2019 menyaksikan Majlis Makan Malam Apresiasi Perwakilan Kongres KEADILAN 2019 yang dikenali juga dengan nama Malis Makan Malam Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 dilangsungkan di Hotel Renaissance KL pada 8 Disember 2019.
Dalam majlis makan malam tersebut, ucapan berapi-api telah disampaikan oleh Timbalan Presiden KEADILAN, Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali, dan Naib Presiden KEADILAN, Zuraida Kamaruddin, yang masing-masingnya merupakan Menteri Hal Ehwal Ekonomi dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, di hadapan para penyokong mereka.
Begitupun, selepas bertukar-tukar kecaman terbuka buat beberapa ketika, suasana politik dalam KEADILAN menjadi lebih tenang selepas itu sehingga menyaksikan buat julung-julung kalinya Dato’ Seri Mohamed Azmin dan Zuraida menghadiri mesyuarat Biro Politik KEADILAN pada 8 Januari 2020.
Ketenangan ini bagaimanapun tidak bertahan lama apabila Zuraida diberikan surat tunjuk sebab untuk dijawab dalam tempoh 14 hari oleh Pengerusi Lembaga Disiplin KEADILAN, Datuk Ahmad Kassim, pada 17 Januari 2020 ekoran ucapan beliau di Hotel Renaissance KL pada 8 Disember 2019 tersebut.
Menjadikan keadaan lebih parah ialah pengumuman Datuk Johari Abdul pada 18 Januari 2020 bahawa 9 Pengerusi KEADILAN Negeri, iaitu Amran Kamarudin (Perlis), Datuk Johari Abdul (Kedah), Mohamad Supardi Md Noor (Kelantan), Azan Ismail (Terengganu), Fuziah Salleh (Pahang), Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak (Perak), Halim Bachik (Melaka), Syed Ibrahim Syed Noh (Johor) dan Zahir Hassan (Wilayah Persekutuan), mendesak Zuraida dipecat daripada parti.
Pengumuman Datuk Johari ini segera disambut oleh kenyataan 46 pemimpin KEADILAN, yang termasuk di dalamnya 15 Ahli Parlimen dan 26 Ahli Dewan Undangan Negeri, pada 22 Januari 2020 yang “menuntut supaya tindakan disiplin yang telah dimulakan terhadap Zuraida dihentikan serta merta dan diselesaikan secara baik demi mewujudkan semula keharmonian dalam parti” dan yang memberi kata dua bahawa “sekiranya tindakan ini tidak dihentikan kami akan membincangkan tindakan selanjutnya berdasarkan prinsip-prinsip perjuangan PKR”.
Kegagalan Datuk Seri Anwar menghentikan tindakan disiplin terhadap Zuraida inilah yang memberi ruang dan alasan kepada 11 Ahli Parlimen KEADILAN untuk “mengisytiharkan keluar daripada KEADILAN dan muafakat Pakatan Harapan bagi membentuk sebuah blok bebas di Parlimen”, di saat desas-desus sedang berlegar kuat bahawa Zuraida akan benar-benar dipecat, pada 24 Februari 2020.
Oleh itu, tiada pihak lain yang wajar disalahkan oleh Datuk Seri Anwar dan para penyokong beliau, termasuklah UMNO dan PAS, di atas berkuburnya Kerajaan Pakatan Harapan dan berakhirnya impian beliau untuk menjadi PM8 melainkan diri beliau sendiri.
Jika Datuk Seri Anwar menghentikan tindakan disiplin terhadap Zuraida, atau paling tidak memberikan jaminan bahawa Zuraida tidak akan dipecat daripada parti, 11 Ahli Parlimen KEADILAN ini tidak akan mempunyai ruang dan alasan untuk keluar daripada KEADILAN.
Rasional 11 Ahli Parlimen KEADILAN ini adalah mudah: Sebelum mereka dipecat daripada parti, adalah jauh lebih baik untuk mereka terlebih dahulu mengisytiharkan keluar daripada KEADILAN.
Jika 11 Ahli Parlimen KEADILAN ini tidak keluar daripada KEADILAN dan muafakat Pakatan Harapan, adalah tidak mungkin UMNO dan PAS mempunyai ruang untuk menyertai kerajaan baru.
Dan tiada orang lain yang boleh disalahkan dalam perkara ini kerana Datuk Seri Anwarlah yang memberi ruang dan alasan kepada 11 Ahli Parlimen KEADILAN untuk keluar daripada KEADILAN.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/03/04/berakhirnya-impian-jadi-pm8-anwar-perlu-salahkan-diri-sendiri-bukan-umno-bukan-pas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Kutuk Saya Buat Apa Tanya Anwar Kepada Mahathir Yang Pelik Macai Ph Salahkan Umno Pas

Nak Kutuk Saya Buat Apa Tanya Anwar Kepada Mahathir Yang Pelik Macai Ph Salahkan Umno Pas

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 266 hits
Akhir terbongkar dalam video Anwar cakap salah orang itu salah orang ini Mereka yang bercakaran antara satu sama lain tapi yang peliknya macai PH menyalahkan UMNO PASInilah JAHATnya macai PHMR Yang menipu akhirnya akan terbongkar jua Untuk ...
Ph Patut Salahkan Diri Sendiri

Ph Patut Salahkan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 258 hits
Perbalahan punca dari masalah sama tidak sabar dan gila kuasaKEMELUT politik negara berlaku selama seminggu baru baru ini sangat menggusarkan rakyat kerana seolah olah pertembungan dan perebutan kuasa antara Tun Dr Mahathir dan Datuk Seri A...
Pas Ikut Jejak Umno Bentuk Kerajaan Tanpa Dap

Pas Ikut Jejak Umno Bentuk Kerajaan Tanpa Dap

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 290 hits
Berdasarkan perkembangan terkini politik semasa Pas tenang dalam mengambil sebarang tindakan berdasarkan lunas dan saluran yang dibenarkan oleh perundangan Penglibatan Pas adalah demi untuk menyelamatkan negara disebabkan keadaan yang tidak...
Mahathir Sailang Perikatan Nasional Terkubur Pas Umno Gagal

Mahathir Sailang Perikatan Nasional Terkubur Pas Umno Gagal

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 512 hits
Senyuman pemimpin BN dan PAS pada Ahad lepas di Sheraton Hotel di Petaling Jaya malam ini digantikan dengan riak muka yang serius di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur yang menjadi tempat mereka mengumumkan menarik semula sokongan t...
Mahfuz Dakwa Pas Umno Kumpulan Anti Perpaduan

Mahfuz Dakwa Pas Umno Kumpulan Anti Perpaduan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 222 hits
KUALA LUMPUR Naib Presiden AMANAH Mahfuz Omar mendakwa PAS dan UMNO adalah kumpulan yang anti perpaduan dan anti kedamaian apabila menolak cadangan pembentukan kerajaan perpaduan atas alasan ia membabitkan DAP Beliau berkata sebelum ini PAS...
Cmo Sarawak Cm Never Made Any Agreement With Umno Pas To Form Federal Government

Cmo Sarawak Cm Never Made Any Agreement With Umno Pas To Form Federal Government

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 307 hits
Chief Minister Datuk Patinggi Abang Johari Openg in his capacity as Gabungan Parti Sarawak chairman did not finalise any agreement with any political party in Peninsular Malaysia for the purpose of forming the federal government the Chief M...
Update Umno And Pas Retract Support For Dr M Want Snap Polls

Update Umno And Pas Retract Support For Dr M Want Snap Polls

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 314 hits
Bringing you updates on the developing situation following the collapse of the 20 month old Pakatan Harapan government yesterday 7 10pm All 18 GPS lawmakers had affirmed their support for Mahathir as prime minister to the King says coalitio...
Umno Ada Dua Puak Satu Tak Mau Dap Satu Tak Mau Anwar Bungkus

Umno Ada Dua Puak Satu Tak Mau Dap Satu Tak Mau Anwar Bungkus

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 249 hits
Meanwhile Mahathir is in a dilemma despite public expressions of support
Umno Dan Pas Tarik Balik Sokongan Pada Dr Mahathir

Umno Dan Pas Tarik Balik Sokongan Pada Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 354 hits
Barisan Nasional dan PAS memutuskan untuk menarik balik akuan bersumpah menyokong Perdana Menteri Interim Tun Dr Mahathir Mohamad Loading Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa berkata pendirian itu terpaksa dibuat berikutan wujud cadang...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Boleh Tahan Calon Dap Ni Kutuk Najib Dengan Bn Dulu Tak Malu Ka

Lunch Mee Tarik Warisan Asli Di Aeon Kulaijaya

Setiap Orang Ada Pakej

Makan Makan Di Rumah Terbuka Hari Raya

Ditutup Sementara Kfc Dibuka Semula Tanpa Logo Kolonel Sanders

Hiburan Bahaya 4000 Tesla Cybertruck Yang Terjual Dipanggil Semula Alami Masalah Pedal Pemecut Tersekat