Ph Boleh Keluar Mou Jika Perkara Asas Tidak Dilaksana




PH boleh keluar MoU jika perkara asas tidak dilaksanaOleh: Redzuan RF8 MediaSeptember 23, 2021Facebook
Kekeliruan masih timbul dalam kalangan penyokong Pakatan Harapan (PH) berhubung Memorandum Kerjasama (MoU) yang ditandatangani oleh kerajaan PN dan PH pada 13 September lalu.
Terutama mengenai pilihan untuk PH meninggalkan MoU sekiranya salah satu tuntutan tidak berjaya dipenuhi oleh pihak Kerajaan.
Bagi Ahli Parlimen Sungai Buloh, Sivarasa Rasiah, MoU bukanlah kontrak komersial yang mempunyai syarat ketat. Namun sekiranya berlaku pelanggaran perkara dasar maka PH mempunyai pilihan untuk membatalkan kerjasama.
“Contohnya lampiran 1 perenggan 1, dipersetujui pelan menangani Covid 19 ada dana RM45 bilion. Bagi saya kalau dalam tempoh sebelum akhir tahun ini tidak berlaku, mungkin kita kena lihat apakah yang tidak berlaku. Mungkin ada perkara yang boleh kita runding semula.
“Contoh peruntukan RM45 bilion, ini perkara pokok. Kalau kerajaan Ismail Sabri gagal luluskan dalam Belanjawan akan datang, ini perkara pokok. Dengan itu mungkin kita guna klausa tarik diri dari MoU.
“Tetapi jika hanya perenggan mengenai langkah menangani Covid dan perlu masa. Katakan perlukan 3 bulan sampai Mac 2022. Bagi saya tidak ada masalah dibawa ke Jawatankuasa Pemandu untuk selesaikan. Ada perkara mereka langgar kita batal MoU dan ada masa kita boleh runding semula,” katanya dalam forum maya Lensa Parlimen bertajuk “MoU – Apa Cerita Jika Gagal”, semalam.
Menurut Sivarasa, terdapat juga dalam MoU berkenaan perkara yang tidak mempunyai tempoh pelaksanaan seperti Perjanjian Malaysia (MA63) yang kelihatan amat longgar.
Katanya, dalam hal seperti itu mungkin rundingan semula boleh dilakukan atau dibuat MoU tambahan kelak.
“Di dalam perenggan 5, MA63, saya perhatikan tidak ada tempoh diperuntukkan. Ada banyak klausa lain tempoh disebut.
“Bagi saya dalam kontrak komersial pun, kalau dilihat ia tidak muktamad. Banyak yang buat kontrak ada pemikiran semula dan buat perjanjian tambahan. Tetapi ini kontrak politik. Ia bukan kekal.
“Katakan ada tuntutan yang kuat dari Sabah Sarawak, mereka nak ini diberi tempoh. Bagi saya tak ada halangan di Jawatankuasa Pemandu buat perundingan. Setuju tarikh baru dan kita boleh buat MoU tambahan. Begitu juga dengan tajuk lain, ada kesilapan atau tambahan, dan kita buat MoU tambahan,” katanya.
Mengenai perlukah PH mengundi menyokong kerajaan misalnya dalam isu Belanjawan sebagaimana banyak ditimbulkan oleh netizen, kata Sivarasa, MoU tidak sama dengan perjanjian CSA, kepercayaan dan perbekalan.
Dalam praktik CSA tertulis pembangkang mesti memberi undi menyokong Belanjawan untuk mengelakkan terganggu sistem perbekalan negara. Bagaimanapun MoU mensyaratkan PH boleh berkecuali dalam undian Belanjawan.
“Kita boleh menyokong dan kita ada pilihan berkecuali. Ini telah dinyatakan di perenggan tiga. Rundingan mesti berlaku, mesti ada persetujuan dasar baru kewajipan kita ada.
“Kalau di peringat dasar kita tak ada persefahaman maka kita boleh membantah. Kalau ada rundingan tetapi ada yang kita tidak setujui kita akan berkecuali. Inilah persetujuannya. Pendekatan ini juga terpakai kepada Rang Undang-undang lain,” katanya.
Selain itu, MoU juga tegas Sivarasa, tidak meminta PH menyokong kerajaan sekiranya ada Undi Percaya. Pihak pembangkang boleh untuk memilih berkecuali.
“Cuma sekarang dalam persefahaman maka kita (setuju) tidak usul Undi Tak Percaya
“Kerajaan sekarang ada 114, katakan esok ada kumpulan tarik diri, adakah PH wajib beri sokongan kepada Ismail? Tidak. Dia mesti ada majoriti, itu tanggugjawab dia,” katanya.
Cuma menurut Sivarasa lagi, PH mendapat beberapa kelebihan seperti pelaksanaan reformasi pentadbiran, Parlimen dan kehakiman yang diperjuangkan selama ini, boleh direalisasikan.
“Katakan kita nak tambah Jawatankuasa Pilihan Khas, sekarang ada 8 kita mungkin nak tambah 15. Setiap jawatankuasa itu akan memantau perjalanan Parlimen, misalnya kesihatan, ada yang memantau, kementerian kecil mungkin dua tiga kementerian satu jawatankuasa.
“Jika berlaku penyelewengan pengerusi jawatankuasa akan panggil Menteri, Timbalan, KSU, pegawai terlibat datang ke jawatankuasa dan jawab soalan. Mekanisme ini kita boleh jalankan semak imbang yang lebih baik,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/ph-boleh-keluar-mou-jika-perkara-asas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keluar Suara High Pitch Waktu Panggil Anak Mak Mak Mesti Boleh Relate Dengan Cara Adira Ni

Keluar Suara High Pitch Waktu Panggil Anak Mak Mak Mesti Boleh Relate Dengan Cara Adira Ni

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 231 hits
Panggil anak dari jauh kadang kadang mencabar juga Anak tak dengar atau ada masa anak saja tak nak respon bila kita panggil tu Sampai nak terkeluar tekak menjerit panggil nama anak Artikel Menarik Sebenarnya anak yang tidak menyahut panggil...
Pm Diingatkan Mou Terbatal Jika Asas Perlembagaan Terjejas

Pm Diingatkan Mou Terbatal Jika Asas Perlembagaan Terjejas

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 191 hits
DAP ingin menyatakan kebimbangan terhadap keputusan Pertubuhan Peladang Kebangsaan memilih Zamri Yaakob abang kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob sebagai Pengerusi baru mereka Walaupun Memorandum Persefahaman bagi Transformasi dan Ke...
Mereka Ketepikan Perkara Paling Asas Bahasa Dan Sejarah

Mereka Ketepikan Perkara Paling Asas Bahasa Dan Sejarah

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 281 hits
Jangan sampai pejuang UEC jadi pemimpin negara boleh pecah belahTidak mustahil negara akan berpecah belah sekiranya pejuang pejuang lulusan Sijil Peperiksaan Bersepadu yang nyata berkiblatkan China diangkat jadi pemimpin Lebih malang dan mu...
Perjanjian Malaysia 1963 Antara 6 Perkara Dalam Mou Kerajaan Pembangkang

Perjanjian Malaysia 1963 Antara 6 Perkara Dalam Mou Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 183 hits
MALAYSIA NOW Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob berkata memorandum tersebut adalah cara untuk mencari penyelesaian kepada sebarang permasalahan demi mencapai matlamat Malaysia makmur inklusif dan mampan Wakil pemimpin utama kerajaan dan pe...
Penggemar Apam Balik Boleh Buat Sendiri Guna Resipi Mudah Ini Yang Penting Boleh Letak Banyak Jagung Kacang

Penggemar Apam Balik Boleh Buat Sendiri Guna Resipi Mudah Ini Yang Penting Boleh Letak Banyak Jagung Kacang

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 518 hits
Sesiapa yang gemar makan apam balik tu sekarang dah boleh buat sendiri Lagi rangup dan lagi sedap Yang penting boleh letak banyak jagung dan apa apa bahan yang kita suka Ayak tepung bersama baking powder soda bikarbonat dan garam 2 Pukul te...
Resipi Asas Doh Roti Serbaguna Satu Adunan Boleh Buat Macam Macam

Resipi Asas Doh Roti Serbaguna Satu Adunan Boleh Buat Macam Macam

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 167 hits
Wow Hanya dengan satu resipi doh serbaguna ni anda boleh hasilkan pelbagai sajian yang sedap mudah dan membuka selera anak anak tanpa perlu bersusah payah menguli tepung berulang kali Menerusi perkongsian saudari Naz Reen beliau telah menun...
Tak Faham La Ibu Video Anak Buang Kucing Keluar Sebab Nak Duduk Dalam Sangkar Geng Ibu Boleh Relate

Tak Faham La Ibu Video Anak Buang Kucing Keluar Sebab Nak Duduk Dalam Sangkar Geng Ibu Boleh Relate

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 310 hits
Anak anak kecil sememangnya tidak pernah terlepas dengan keletah mereka yang sangat mencuit hati Tapi kadang kadang keletah yang tak disangka mereka itu mampu membuat ibu bapa luruh jantung apabila melihatnya Sama dengan kisah kalini dalam ...
Mou Sehingga Parlimen Dibubar Tapi Boleh Terbatal Jika Langgar Syarat

Mou Sehingga Parlimen Dibubar Tapi Boleh Terbatal Jika Langgar Syarat

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 220 hits
agendadaily com14 9 2021Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik dimerterai antara pembangkang dengan kerajaan pada 13 September 2021 Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik antara pembangkang dengan k...
Tak Boleh Keluar Hanya Duduk Rumah Sistem Imuniti Anak Terjejas

Tak Boleh Keluar Hanya Duduk Rumah Sistem Imuniti Anak Terjejas

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 273 hits
Kasihan juga melihat anak anak tidak dapat membesar seperti kita dahulu Pandemik Covid 19 di Malaysia masih menunjukkan angka kes yang membimbangkan dan buat masa ini kanak kanak tidak disarankan untuk keluar rumah Maka dengan itu mereka ha...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu