Pgk Dinaikkan Skim Gaji Pencen Kadar Bantuan Perlu Dinilai Semula


ALOR SETAR – Kerajaan perlu menilai semula skim penggajian awam, pencen serta kadar bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) termasuk penerima e-kasih dan orang kurang upaya (OKU) setelah kadar Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) dinaikkan kepada RM2,208.
Penganalisa Dasar, Politik dan Ekonomi dari Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, ini kerana langkah pembaharuan itu merangkumi aspek pengurusan dan perkhidmatan bagi menangani ancaman kemiskinan rakyat secara komprehensif.
Menurutnya, ia adalah langkah wajar dan bersesuaian dengan kedudukan semasa kos sara hidup negara.
“Aspek pembaharuan kadar PGK ini perlu diterjemahkan dalam aplikasi dasar kerajaan, termasuk kadar pencen kepada pesara kerajaan. Kadar pencen diselaraskan ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri dengan mengambil kira aspek PGK, dan penerima pencen di peringkat negeri dan Persekutuan wajar menerima pencen minima RM2,208 seperti mana PGK 2020,” katanya kepada Sinar Harian.
Md Shukri berkata, gaji kakitangan awam juga perlu diselaraskan semula dengan mengambil kira kadar PGK baharu, supaya taraf hidup dan kelestarian kehidupan penjawat awam disesuaikan dengan kos hidup semasa.
“Bajet 2021 harus mengambil kira kesemua aspek ini. Malah bantuan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), Tekun Nasional dan Majlis Amanah Rakyat (Mara) juga perlu diselaraskan dengan kadar kos semasa. Ini termasuk pusat zakat seluruh negara berkaitan kadar agihan zakat kepada asnaf terlibat,” katanya.
Menurutnya, pihaknya menyarankan agar kerajaan menetapkan kadar gaji minima penjawat awam dan kadar pencen semasa tidak kurang daripada nilai PGK semasa.
“Dalam kes ini, RM2,208 wajar diaplikasikan dalam perubahan gaji dan pencen kepada sektor awam di negeri dan Persekutuan.
Bilangan isi rumah rakyat miskin, 405,441 akan dapat dikurangkan pada 2021 dengan asas campur tangan kerajaan di sektor penggajian awam dan pencen melalui perbelanjaan bawah kategori pemberian dan kenaan bayaran tetap dalam bajet kerajaan,” katanya.
Md Shukri berkata, kerajaan Pusat menjangkakan perlu berbelanja sebanyak RM117,957 juta (48.9 peratus) pada tahun 2020 daripada keseluruhan perbelanjaan.
“Tetapi kini, bagi menjayakan agenda memerangi kemiskinan, kaedah penetapan kadar gaji awam dan pencen perlu ditetapkan pada kadar baharu minima RM2,208. Walaupun kadar PGK itu bersifat isi rumah, kerajaan perlu gunakan kaedah perseorangan kerana gaji dan pemberian penjawat awam bersifat khidmat individu,” katanya.
Menurutnya, kerajaan perlu ketetapan baharu merangkumi aspek perbendaharaan, agensi pelaksana seperti JKM, AIM, Tekun, Mara dan pusat zakat agar agenda ini tercapai.
“Perlu diwujudkan satu Suruhanjaya Basmi Kemiskinan Malaysia (BASMI) supaya pemantauan agenda basmi kemiskinan dapat diselaraskan,” katanya.
Semalam, Jabatan Perangkaan Malaysia mengumumkan PGK nasional adalah sebanyak RM2,208 sebulan bagi isi rumah pada 2019.
Metodologi pengiraan PGK kali terakhir dikemas kini pada 2005 dan PGK pada 2016 adalah sebanyak RM980 sebulan bagi isi rumah.
SH
The post PGK dinaikkan: Skim gaji, pencen, kadar bantuan perlu dinilai semula appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/07/12/pgk-dinaikkan-skim-gaji-pencen-kadar-bantuan-perlu-dinilai-semula/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skim Bantuan Kemasukan Ke Universiti Awam Politeknik

Skim Bantuan Kemasukan Ke Universiti Awam Politeknik

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 253 hits
SKIM BANTUAN KEMASUKAN KE UNIVERSITI AWAM POLITEKNIK APA ITU JABATAN HAL EHWAL VETERAN ATM Veteran Angkatan Tentera Malaysia yang tidak berpencen digesa mendaftar dengan Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM bagi membolehkan pelbagai bantuan disalu...
Skim Bantuan Asuhan Anakku Pintar Cara Permohonan Semakan

Skim Bantuan Asuhan Anakku Pintar Cara Permohonan Semakan

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 336 hits
SKIM BANTUAN ASUHAN ANAKKU PINTAR CARA PERMOHONAN SEMAKAN Melalui skim baru ini ibu bapa yang memenuhi syarat kelayakan akan menerima bantuan yuran TASKA atau Nurseri anak anak mereka yang berusia 4 tahun ke bawah sebanyak RM100 setiap bula...
Tcl Hadir Dengan Panel Skrin Boleh Laras Kadar Segar Semula Dari 30hz Ke 120hz

Tcl Hadir Dengan Panel Skrin Boleh Laras Kadar Segar Semula Dari 30hz Ke 120hz

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 155 hits
TCL mempunyai anak syarikat yang dinamakan sebagai CSOT atau Huaxing Optoelectronics Mereka baru baru ini dilihat aktid dalam menghasilkan teknologi skrin seperti sebelum ini adalah panel LCD dengan sensor cap jari di keseluruhan skrin Terk...
Tatacara Pembukaan Semula Sekolah Norma Baharu

Tatacara Pembukaan Semula Sekolah Norma Baharu

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 275 hits
Yang dihormati Tarikh 13 Julai 2020 Ibu bapa Penjaga Murid SMK Segambut Kuala Lumpur TATACARA PEMBUKAAN SEMULA SEKOLAH NORMA BAHARU 1 Pandemik COVID 19 memberi kesan yang cukup mendalam kepada sektor pendidikan di mana sekolah terpaksa ditu...
Catat Lebih 60 000 Kes Sehari Amerika Syarikat Sedia Buka Semula Disney World

Catat Lebih 60 000 Kes Sehari Amerika Syarikat Sedia Buka Semula Disney World

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 307 hits
Di saat negara negara lain masih dalam tempoh berjaga jaga dengan penularan wabak COVID 19 Amerika Syarikat selaku negara dengan kes tertinggi dunia sudah mula optimis untuk membuka semula taman tema Disney World yang bertempat di Florida D...
Cadangan Penebusan Ganti Cuti Rehat Dengan Wang Tunai Dikaji Semula

Cadangan Penebusan Ganti Cuti Rehat Dengan Wang Tunai Dikaji Semula

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 409 hits
APAKAH GANTIAN CUTI REHAT Gantian Cuti rehat adalah Award wang tunai yang diberi kepada Anggota Perkhidmatan Awam yang tidak berpeluang menghabiskan cuti rehat disebabkan kepentingan perkhidmatan BILA BERKUATKUASA Award Gantian Cuti Rehat t...
Guru Maut Terjatuh Selepas Buat Persiapan Akhir Pembukaan Semula Sekolah

Guru Maut Terjatuh Selepas Buat Persiapan Akhir Pembukaan Semula Sekolah

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 440 hits
Siapa sangka persiapan akhir yang dibuat oleh seorang guru lelaki sebelum pembukaan semula sekolah bertukar tragedi apabila guru terbabit maut Ianya berlaku setelah guru terbabit dilaporkan terjatuh daripada belebas tingkat satu bangunan se...
Gabungan Negarawan Beri Keyakinan Pulihkan Semula Mandat Rakyat

Gabungan Negarawan Beri Keyakinan Pulihkan Semula Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 214 hits
Pada 15 Julai 2020Oleh Hannah YeohBerbekalkan 5 tahun pengalaman sebagai Speaker Dewan Negeri Selangor saya fikir saya sudah mempunyai cukup kekuatan mental untuk duduk mendengar perbahasan usul menyingkirkan Speaker dan Timbalannya di Parl...
Keluarga Adib Bidas Kenyataan Igp Bantah Cadangan Kaji Semula Sebab Kematian

Keluarga Adib Bidas Kenyataan Igp Bantah Cadangan Kaji Semula Sebab Kematian

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 301 hits
Keluarga Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim menyatakan bahawa mereka tidak bersetuju dengan cadangan Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador untuk membentuk pasukan petugas baru untuk memeriksa kembali semua aspek kematian anggota bomba ber...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup